Nr XIX/2004

PROTOKÓŁ Nr XIX/2004

 

Z XIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 22 czerwca 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 13.00, a zakończyło się o godz. 19.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Kazimierz Kraszewski

  10. Mirosław Kłosek

  11. Grażyna Woźniewska

  12. Marian Zimnoch

  13. Tomasz Dobrzyński

  14. Władysław Radziszewski

 

Pan Janusz Sobolewski był nieobecny na posiedzeniu sesji- nieobecność usprawiedliwiona.

Lista obecności - załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Ponadto:

P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy

P. Anna Borkowska- Skarbnik Gminy

P. Hanna Tołłoczko - Sekretarz Gminy

P. Iwona Mocniak- dyr Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej,

P. Joanna Mirynowska- dyrektor GCK.

P. Kazimierz Sokólski- pracownik UG

P. P. Zdzisław Łukaszewicz- przewodniczący GKRPR

P. Tomasz Andruszkiewicz- pracownik UG

 

Ad. pkt 1. Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XIX Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych. Poinformował, iż sesja zwołana została w trybie nadzwyczajnym z uwagi na konieczność wprowadzenia zmian w budżecie Gminy na 2004r.

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 14-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.

 

Ad. pkt.2 Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:

 

  1. Otwarcie XIX Sesji Rady Gminy.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 kwietnia 2004r.

  4. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy

  5. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r.

  6. Analiza systemów zaopatrzenie w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże-dyskusja.

  7. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

8.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.

9. Wolne wnioski, zapytania i informacje.

10. Zamknięcie obrad sesji.

 

 

Następnie zwrócił się do Radnych z pytaniem czy mają uwagi, ewentualnie

propozycje zmian przytoczonego porządku obrad .

 

Uwag nie było, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.

Za przyjęciem porządku obrad głosowano jednogłośnie.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad.

Porządek obrad został przyjęty bezwzględną większością głosów w głosowaniu jawnym.

 

Ad. pkt.3 Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy mają uwagi co do treści protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 kwietnia 2004r.

Radni nie wnieśli żadnych uwag, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem

protokołu.

 

Protokół z XVIII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu

jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych obecnych na

sali obrad.

 

Ad. pkt.4

Przewodniczący obrad udzielił głosu Wójtowi Gminy w celu omówienia aktualnych spraw

nurtujących naszą gminę.

 

Głos zabrał Wójt Gminy i przekazał następujące informacje:

1. Do końca czerwca br. Rada Gminy winna zatwierdzić:

  1. Program Ochrony Środowiska.

  2. Plan Rozwoju Lokalnego Gminy ( dokument stanowiący integralną część wniosków składanych do ARiMR o finansowanie inwestycji).

  3. Plan Gospodarki Odpadami opracowywany przez Związek Gmin „Czyste Środowisko”.

 

2. W trakcie opracowywania jest studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrzyniewo Duże. Wstrzymana została procedura przetargowa na wykonanie Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Nowy przetarg zostanie wkrótce ogłoszony. W planie zostaną ujęte następujące wsie: Dobrzyniewo Duże, Dobrzyniewo Fabryczne, Dobrzyniewo Kościelne, Nowe Aleksandrowo, Ogrodniki jako Centrum Rozwoju Lokalnego.

3. Do konkursu „Mój Dom w Europie” zgłoszono ok. 30 gospodarstw. W Urzędzie Gminy w dalszym ciągu przyjmowane będą zgłoszenia osób chętnych do udziału w konkursie. Przegląd zagród przeprowadzony zostanie w pierwszym tygodniu lipca br.

4. 2 lipca 2004r. rozstrzygnięty zostanie przetarg na budowę nawierzchni drogi Nowe Aleksandrowo- Leńce. Być może, że przeznaczone na ten cel gminne i powiatowe środki finansowe nie pokryją wszystkich potrzeb finansowych. W tej sytuacji należy brać pod uwagę kolejną zmianę w budżecie Gminy na 2004r.

5. Trwają roboty utrzymaniowo- modernizacyjne dróg wykonywane przy współudziale środków gminnych i powiatowych ( dotacja gminna w wys. 100 tys. zł.). Aktualnie trwa układanie prawostronnego chodnika we wsi Gniła. Ponadto zaplanowano wykonać jednostronny chodnik w Ponikłej, kolejny odcinek nawierzchni drogi w Obrubnikach, jednostronną linię krawężnika i część chodnika we wsi Dobrzyniewo Fabryczne.

6. 21 czerwca 2004r. rozstrzygnięty został w Starostwie Powiatowym w Białymstoku przetarg na wykonanie nawierzchni z masy bitumicznej odcinka drogi we wsi Obrubniki. Do przetargu przystąpiła tylko jedna firma, która zaproponowała kwotę 85 tys. zł. Z powyższego wynika, że zaplanowane środki nie wystarczą na pokrycie wszystkich kosztów. Potrzebne będą dodatkowe środki finansowe. Starostwo poprosiło o zajęcie stanowiska co do unieważnienia przetargu. Zasugerował, że na dzisiejszym spotkaniu wspólnie z Radnymi Gminy należy przedyskutować ten problem i podjąć stosowną decyzję.

7. Starostwo Powiatowe w Białymstoku nie jest w stanie pokryć kosztów wykonania studium wykonalności modernizacji ulicy w Nowym Aleksandrowie. Dokument ten jest jednym z warunków, jaki należy spełnić przy ubieganiu się w Urzędzie Marszałkowskim o środki z zewnątrz. Zasugerował, że najrozsądniejszym rozwiązaniem tego problemu byłoby refundowanie tego zadania ze środków gminnych.

 

W dalszej kolejności Wójt Gminy przedstawił zebranym i poprosił o wnikliwe przeanalizowanie następujące zestawienia przygotowane przez Pracowników Urzędu Gminy, a mianowicie:

  • zestawienie opłat z tytułu przyłączenia do sieci kanalizacyjnej w Dobrzyniewie Fabrycznym i Nowym Aleksandrowie - opłaty adiacenckie( załącznik nr 2 do niniejszego protokółu)

  • zestawienie środków pozabudżetowych pozyskanych z zewnątrz w 2004r.( załącznik Nr. 3 do niniejszego protokółu)

  • porozumienie zawarte w dniu 01.06.2004r. pomiędzy Gminą Dobrzyniewo Duże, a Panią Ewą Praczukowską ( załącznik nr 4 do niniejszego protokółu)- do zapoznania się.

  • informację Kierownika GOPS w Dobrzyniewie Dużym o realizacji zadań dotyczących ustawy o świadczeniach rodzinnych od dnia 01.05.2004r do dnia 16.06.2004r.( załącznik Nr 5 do niniejszego protokółu).

 

Poinformował zebranych, że na sesję w dniu 30 czerwca 2004r. zostanie przygotowana informacja o kolejności zlecania wykonywania projektów technicznych małych inwestycji gminnych

 

Na zakończenie zachęcił Radnych do uczestniczenia w imprezach kulturalnych organizowanych na naszym terenie, brania udziału w uroczystościach, na które są zapraszani.

Przypomniał Radnym o niedzielnym spotkaniu organizowanym w Pogorzałkach przez Sybiraków. Gmina jest współorganizatorem tej imprezy.

 

Przewodniczący obrad poinformował zebranych, że uwagi i zapytania odnośnie przedłożonych wyżej informacji należy składać podczas realizacji pkt 7 porządku obrad.

 

Ad. pkt 5

Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r.

 

Przewodniczący obrad oddał głos Przewodniczącemu Komisji Finansów i Budżetu P. Stanisławowi Kakareko i poprosił o przedstawienie opinii Komisji odnośnie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r.

 

P. Kakareko na wstępie poinformował, że komisja obradowała tuż przed posiedzeniem Sesji Rady Gminy i jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt przedmiotowej uchwały zmieniającej plan dochodów i wydatków budżetu Gminy na 2004r. W oparciu o objaśnienia będące załącznikiem Nr 4 do projektu uchwały wyjaśnił zebranym, czego zmiany te dotyczą.

 

Przewodniczący obrad dodał, że powyższe zmiany zostały wprowadzone ze względu na to, iż gmina podczas ubiegania się o środki z zewnątrz ( składania wniosków o dofinansowanie) winna operować kwotami rzeczywistymi, wynikającymi z przetargów. Niezbędne jest to także podczas dokonywania rozliczeń.

 

Następnie poddał pod głosowanie projekt w/w uchwały.

 

Uchwała Nr XIX/106/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 22 czerwca 2004r. w

sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r. została przyjęta jednogłośnie.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi wraz z załącznikami 15,16,17,18,19,20,21, stronę protokołu.

 

Ad. pkt 6

 

Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję na temat stanu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Jako pierwszy głos zabrał P. Mirosław Kłosek i zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy, czy akceptuje on stawki taryf przedłożone przez Dyrektora Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej P. Iwonę Mocniak.

 

Wójt Gminy-27 kwietnia 2004r. P. Mocniak do Rady Gminy Dobrzyniewo Duże złożyła wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Dnia 28 maja poprosiłem P. Dyrektor o złożenie szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. W odpowiedzi na powyższe do Urzędu Gminy dnia 03.06.2004r. wpłynęła informacja dotycząca stanu istniejącego w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków.

Powyższe materiały stanowią część dokumentacji przekazanej radnym przed sesją ( załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu). Ponadto zawiera ona także przykłady rozwiązań w gospodarce wodno-ściekowej w wybranej grupie gmin polskich oraz opinię Radcy Prawnego odnośnie tego zagadnienia.

 

11. 06. 2004r. do PGK złożyłem pismo - odpowiedź na wniosek P. Dyrektor o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenie w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków mówiący o tym, iż przedłożona propozycja - wniosek nie może zostać skierowany do Rady Gminy, gdyż jest sprzeczny z przepisami prawa.

Procedura wprowadzenia taryf została wstrzymana do czasu dogłębnego przeanalizowania, wspólnie z radnymi naszej Gminy i ustalenia kierunku działania.

Ponadto P. Iwona Mocniak zgłosiła inny problem, a mianowicie braku środków finansowych na wypłatę wynagrodzeń pracownikom PGK. W odpowiedzi na to zaproponowałem zwolnienie z podatku, jaki PGK odprowadza gminie. Propozycja została przyjęta.

Brałem pod uwagę także, możliwość umorzenia podatku, ale niesie to za sobą pewne skutki prawne i finansowe.

 

Następnie głos zabrał P. Marian Zimnoch, który zwrócił się z pytaniem do P. Mocniak jak widzi dalsze funkcjonowanie PGK, które działa już od roku, a nie przynosi oczekiwanych efektów.

 

P. Roman Jackowski- w piśmie z dnia 22.04.2004r. skierowanym do Rady Gminy Dobrzyniewo Duże PGK proponuje, aby kwota opłaty stałej za posiadany wodomierz wynosiła 0,41 zł. miesięcznie + 7% VAT. Poprosił o odpowiedź, czy dotyczy ona także wodomierzy zakupionych bez pośrednictwa PGK. Jeżeli tak, wyraził swój sprzeciw odnośnie przytoczonego zapisu.

 

P. Mirosław Kłosek- przed powołaniem PGK straty powstałe w skutek eksploatacji sieci kanalizacyjnej i odprowadzania ścieków wynosiły 41%, a zaopatrzenia w wodę 43%. W okresie funkcjonowania PGK straty wyniosły: kanalizacja- 45%. Czy PGK podjęło jakiekolwiek działania w kierunku zminimalizowania tych strat.

 

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby P. Mocniak udzieliła odpowiedzi na zadane pytania.

 

P. Iwona Mocniak- dnia 7 czerwca 2001r weszła w życie ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, która od 2002r zaczęła powyższe regulować, ustaliła i narzuciła sposób naliczania taryf. Z mocy ustawy narzucony został obowiązek przypisywania poszczególnych kosztów do poszczególnych sieci, odcinków kanalizacji. Opracowanie kosztów zawartych w przedłożonych Radzie Gminy materiałach nastąpiło w oparciu o w/w ustawę. Na zakończenie stwierdziła odnosząc się do pytania P. Mariana Zimocha, iż na dzień dzisiejszy nie ma koncepcji funkcjonowania PGK.

 

Sieć gospodarki komunalnej do wodomierza włącznie eksploatuje Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. PGK zajmuje się legalizowaniem wodomierzy. Ustawa daje możliwość pobierania opłaty stałej za posiadanie wodomierza. To z kolei pozwala na sukcesywne wymienianie starych niekiedy 20-o letnich wodomierzy.

Ponadto poprosiła o rozpatrzenie propozycji wprowadzenia opłat za zerwanie plomby na wodomierzu, dlatego ze jest to nagminnie czynione. W tej sytuacji nie ma możliwości wprowadzenia kar, gdyż nie zezwala na to przepis prawa.

Straty powstałe w trakcie eksploatacji sieci wodociągowej i zaopatrywania w wodę są niewielkie. Gorzej przedstawia się sprawa z odprowadzaniem ścieków. Problem tkwi w odprowadzaniu wód z opadów atmosferycznych i drenażu odwadniającego budynki do systemu kanalizacji sanitarnej. W związku z tym ilość odprowadzanych ścieków do oczyszczalni zwiększa się kilkakrotnie, co powoduje ponoszenie dodatkowych kosztów z tyt. odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych.

 

Zdaniem P. Stanisława Kakreko opracowanie przedstawione przez P. Iwonę Mocniak jest nierzetelne. Brakuje w nim informacji o działaniu Przedsiębiorstwa, zatrudnionych pracownikach, zakresie ich obowiązków, kompetencjach i wykształceniu. W przypadku deficytu wynikającego z eksploatacji sieci kanalizacyjnej brakuje określenia jak szerokie jest to zjawisko.

Jako Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu na stosowanie ulg, czy też ciągłe dotowanie jednostki organizacyjnej z tytułu jej niegospodarności nie wyraził zgody. Dodał, że zaproponowana przez P. Mocniak cena usługi za odprowadzanie ścieków 8,84 zł. za m3 jest nie do przyjęcia.

 

Zgłosił wniosek o przeprowadzenie przez Komisję Rewizyjną wnikliwej kontroli działalności PGK.

 

P. Roman Jackowski stwierdził, że przez rok swojej działalności sytuacja gospodarki wodno-ściekowej Gminy nie uległa poprawie. Pani Dyrektor w przeciągu roku kilkakrotnie zwracała się do WG o pomoc finansową, nie czyniąc żadnych starań w kierunku poprawy stanu zaplecza PGK, nie rozpoczęła realizacji przyjętych zadań. Jednym z nich było wyposażenie gospodarstw w wodomierze. W tym kierunku, jak dotychczas nie podjęto żadnych starań.

Zwrócił się z pytaniem do P. Mocniak, czy posiada ona uprawnienia do legalizacji wodomierzy.

 

P. Mirosław Kłosek- ponownie nawiązał do określonych procentowo w przedstawionym w opracowaniu strat powstających na skutek odprowadzania wód deszczowych do sieci kanalizacyjnej. Czy Pani Dyrektor w swojej rocznej działalności podjęła próbę eliminowania tego problemu stosując przewidziane w przepisach kary.

 

Zdaniem Pana Stanisława Adamskiego przyjęta przez PGK działalność nie spełnia oczekiwań Gminy. Sprawy związane z funkcjonowaniem oraz zakresem prac Przedsiębiorstwa poszły w zupełnie innym kierunku niż wcześniej zakładano. Na dzień dzisiejszy zakres jego działania ogranicza się jedynie do eksploatacji sieci wodno-ściekowej na terenie Gminy. Nawiązując do wcześniejszych ustaleń miało ono wykonywać prace dotyczące bieżącego utrzymania np. drobne remonty, układanie chodników. Pracować na zasadzie: bez zysku realizując zadania własne Gminy. Aktualnie na terenie Gminy tego typu prace wykonują firmy z zewnątrz. Z tego wynika, że Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej nie zależy na zarabianiu pieniędzy.

Przekazywanie przez UG dotacji, umarzanie podatków czy też podwyższanie stawek taryf nie polepszą stanu gospodarki wodno-ściekowej, ani też sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.

W opracowaniu P. Mocniak brakuje istotnych informacji dotyczących stanu technicznego sieci wodociągowej ( zasuw, przepustów i innych urządzeń), jakości wody itp. Najprawdopodobniej obrana przez P. Dyrektor PGK taktyka działania nie doprowadzi do poprawy istniejącego stanu.

Podsumowując powyższe stwierdził, że dzisiejsza dyskusja winna zmierzać do opracowania nowego systemu działania PGK.

 

P. Andrzej Horba stwierdził, że taryfy za odprowadzanie ścieków zaproponowane przez P. Mocniak są wygórowane, a kwoty nieprzemyślane.

Jego zdaniem należy rozważyć także rozwiązanie Przedsiębiorstwa, a w zamian za to zatrudnienie konserwatora, któryby sprawował pieczę nad siecią wodno-kanalizacyjną.

W swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na bezczynność P. Dyrektor PGK, brak kompetencji, nie przemyślaną i niezbyt trafnie obraną strategię działania.

Zdaniem P. Horby wszystkie poczynania P. Mocniak winne prowadzić do obniżenia stawek taryf za pobór wody i odprowadzanie ścieków.

 

P. Stanisław Kakareko poprosił o uzasadnienie celowości utrzymania ekipy remontowej do kompetencji której należy usuwanie awarii sieci wodociągowo- kanalizacyjnej. Zaznaczył, że w ciągu ubiegłego roku częstotliwość występowania awarii była niska ( jedna awaria na cztery dni ).

 

Następnie naświetlił zebranym aktualny stan techniczny naszej sieci wodociągowo- kanalizacyjnej. Częste awarie występują na skutek braku zabezpieczenia przed przeciążeniem pomp. Są one usuwane w sposób niegospodarny i nie do końca przemyślany, pociągający za sobą dość wysokie wydatki. Tego typu sytuacje zwiększają koszty utrzymania PGK.

 

P. Kłosek podjął problem złego stanu technicznego zasuw. Stwierdził, że ich nieszczelność powoduje duże straty wody powstające podczas płukania odcinków sieci wodociągowej. Zapytał P. Mocniak, czy wciągu roku swojej działalności podjęto próbę wyeliminowania tego problemu.

 

P. Andrzej Horba zwrócił się do P. Mocniak z następującymi pytaniami: co należy do obowiązków konserwatora zatrudnionego w Hydroforni w Fastach, ile wymieniono zasuw w okresie funkcjonowania PGK. Dodał, że koszty przedstawione w zestawieniach są zawyżone. Jako przykład podał koszt zakupu 6-ciu zasuw, służących do odcinania poszczególnych odcinków rur tranzytowych w przypadku awarii ( koszt zakupu- 9 tys. zł.).

 

Wójt Gminy - biorąc pod uwagę przedstawioną kalkulację gmina w ciągu roku jest w stanie wymienić 50% zasuw.

 

P. Mocniak- wymieniono jedną zasuwę w Hydroforni w Dobrzyniewie Dużym, na całym odcinku wodociągu- żadnej.

 

P. Stanisław Adamski- dlaczego?

 

P. Mocniak w odpowiedzi na powyższe stwierdziła, że przedstawione kwoty zostały wyliczone w oparciu o obowiązujące na dzień dzisiejszy przepisy prawa.

Następnie przedstawiła zebranym procentowy udział poszczególnych grup kosztów w kwocie niezbędnych przychodów na eksploatację sieci wodociągowej w roku obowiązywania nowych taryf. Największą bolączką przedsiębiorstwa jest amortyzacja, podatki i opłaty inne, które decydują o stawkach taryf.

Poruszyła także problem sabotażu występującego w obrębie sieci wodociągowej oraz skutków samodzielnego usuwania przez mieszkańców awarii wodociągowych, utrudnieniach powstających podczas usuwania awarii z uwagi na przebieg niektórych odcinków linii wodociągowej przez działki będące własnością prywatną.

 

P. Stanisław Kakareko- jednym ze sposobów obniżenia kosztów utrzymania PGK jest obniżenie wartości amortyzacji poprzez przeszacowanie wartości majątku.

 

P. Stanisław Adamski kolejny raz powtórzył że dyskusja powinna toczyć się wokół spraw związanych z aktualnym stanem gospodarki wodno- ściekowej na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Przewodniczący obrad podsumował trwającą dyskusję stwierdzając, że do tej pory wysunięto do realizacji dwa następujące wnioski:

  1. przeprowadzenie przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Dobrzyniewo Duże kontroli PGK pod względem legalności i rzetelności funkcjonowania po roku działania - wniosek P. Stanisława Kakareko

  2. opracowanie tzw. biznesplanu zawierającego m. in. zasady funkcjonowania, zakres obowiązków PGK.

 

Następnie ogłosił 15- minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady XIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Głos zabrał Wójt Gminy, który pokrótce odniósł się do stawianych wcześniej pytań:

 

  1. wskazał kwotę dotacji pochodzącej z funduszy Gminy, która pozwoliłaby na prawidłowe funkcjonowanie PGK. Jest to ok. 450 tys. zł.

  2. stwierdził, iż stosowanie jakichkolwiek ulg ( obniżenie stawki podatku ) w stosunku do PGK skutkuje niekorzystnie dla Gminy, ponieważ zmniejsza możliwość ubiegania się o dotacje z zewnątrz.

  3. w sytuacji kiedy Przedsiębiorstwo byłoby dochodowe Gmina miałaby nikłe szanse na otrzymanie jakichkolwiek środków z zewnątrz na inwestycje związane z siecią wodociągowo- kanalizacyjną

  4. większość awarii sieci wynikłych w ciągu roku powstało w skutek sabotażu. W następstwie tego podjęliśmy decyzję o wzywaniu policji na tego typu awarie policję.

  5. Odprowadzanie wód opadowych do sieci kanalizacyjnej i straty z tym związane stanowią poważny problem naszej Gminy. Najgorsza sytuacja występuje na Osiedlu Twoich Marzeń w Fastach, Osiedlu Sad w Nowym Aleksandrowie, osiedlu w Dobrzyniewie Fabrycznym. W przypadku Osiedla Twoich Marzeń powstało kilka koncepcji rozwiązania tego problemu:

    • zamontowanie licznika przepływu ścieków w celu wyłapania różnicy pomiędzy ilością wody pobranej przez mieszkańców osiedla, a ilością odprowadzanych ścieków. Pozwoliłoby to na zawarcie z mieszkańcami osiedla dodatkowych umów na odprowadzanie wód opadowych do sieci kanalizacyjnej,

    • budowa kanalizacji deszczowej na ul. Osiedlowej w Fastach przy współudziale finansowym mieszkańców osiedla. Niestety jest to inwestycja dość kosztowna, na dodatek nie ujęta w planie inwestycyjnym, co przedłuża termin przystąpienia do realizacji inwestycji.

    • budowa przydomowych oczyszczalni ścieków- rozwiązanie najrozsądniejsze.

Na osiedlu w Dobrzyniewie Fabrycznym ułożono drenaż, co tymczasowo załagodzi problem.

Sytuacja w Nowym Aleksandrowie nie wymaga natychmiastowych działań, dlatego tez wstrzymano się z przystąpieniem do prac.

  1. za wykonywanie drobnych robót bieżącego utrzymania, PGK żąda zbyt dużych środków finansowych, dlatego też zrezygnowaliśmy z ich usług.

  2. w celu obniżenia kosztów utrzymania PGK podjęte zostały następujące działania:

  • zlecono Przedsiębiorstwu pełnienie ( za odpłatnością ) nadzoru nad organizacją frontu robót w Ośrodku Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym,

  • P. Marek Kurowski- pracownik PGK, na zlecenie Gminy, w ramach urlopu wypoczynkowego, a następnie bezpłatnego, wykonuje obowiązki kierownika budowy kanalizacji deszczowej w Fastach, będącej inwestycją gminną.

 

 

Na zakończenie przedstawił własne koncepcje odnośnie funkcjonowania PGK:

  1. w tym roku należy wstrzymać się ze zmianą taryf za pobór wody i odprowadzanie ścieków

  2. do końca br. PGK winno działać w oparciu o dotacje z UG.

 

P. Jackowski- przypomniał, że kilkakrotnie zgłaszał do usunięcia następujące problemy dot. kanalizacji:

  • przydomowych szamb, z których nieczystości przepompowywane są do studzienek kanalizacyjnych - należy je zlikwidować,

  • odprowadzania wód deszczowych do kanalizacji.

Dotychczas P. Mocniak nie podjęła próby rozwiązania tego problemu.

 

P. Kłosek- czy kurs- szkolenie, w którym ostatnio uczestniczyła P. Mocniak został opłacony przez Gminę?

 

P. Mocniak- wyjaśniła, że na szkolenie została oddelegowana w ramach urlopu wypoczynkowego, a koszt szkolenia pokryła osobiście.

Odnośnie bezprawnego przepompowywania ścieków z szamb do studzienek kanalizacyjnych nie ma możliwości podjęcia prób eliminowania tego problemu. Pracownicy Przedsiębiorstwa nie maja prawa wejścia na posesję prywatną, jak i wydawania dyspozycji odnośnie likwidacji szamb.

Jak wiadomo przepisy zabraniają odprowadzania wód deszczowych do kanalizacji sanitarnej. Przedsiębiorstwo winno egzekwować przestrzeganie ich. Dotychczas wystosowaliśmy pisma do mieszkańców wsi Dobrzyniewo Fabryczne mówiące o zakazie i konsekwencjach nielegalnego przepompowywania ścieków. Na efekt trzeba poczekać. Problem ten dotyczy 90% mieszkańców Gminy podłączonych do sieci kanalizacyjnej, jest trudny do usunięcia.

 

P. Horba- należy nasilić kontrolę studzienek przez pracowników PGK.

 

Przewodniczący Rady Gminy powtórnie podsumował dyskusję podając pod przegłosowanie następujące wnioski:

 

  1. przeprowadzenie przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Dobrzyniewo Duże kontroli

Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej po roku swojej działalności od strony

gospodarności i efektywności działania, słuszności podejmowanych decyzji.

 

  1. opracowanie strategii rozwoju Przedsiębiorstwa na najbliższe lata, zawierającą w szczególności:

    • dokładną analizę stanu obecnego przedsiębiorstwa od strony technicznej finansowej, kadrowej i organizacyjnej, w ujęciu ilościowym i wartościowym, z uwzględnieniem zasad i zakresu działania Przedsiębiorstwa;

    • szczegółową analizę przyczyn powstających strat i wysokich kosztów występujących w gospodarce wodno-ściekowej oraz w pozostałej działalności Przedsiębiorstwa;

    • określenie rodzajów i wysokości nakładów niezbędnych do doprowadzenia istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej do poziomu odpowiadającego minimalnym standardom dla prawidłowego funkcjonowania tych sieci;

    • określenie rodzajów i wysokości nakładów koniecznych dla wyposażenia Przedsiębiorstwa w sprzęt i narzędzia niezbędne do utrzymania ciągłości świadczenia usług;

    • zestawienie działań, jakie należy podjąć w celu racjonalizacji działalności Przedsiębiorstwa wraz z wyceną kosztów ich wprowadzenia w życie i harmonogramem realizacji zaplanowanych przedsięwzięć (program naprawczy).

Zaproponował przegłosowanie pierwszego wniosku.

Wniosek został przez Radnych Gminy Dobrzyniewo Duże przyjęty pozytywnie - 11 głosów „za”, trzy głosy wstrzymujące się ( P. Stanisław Adamski, P. Dariusz Grzegorczyk, P. Andrzej Horba).

 

Ustalono, że uchwała w sprawie przeprowadzenia kontroli PGK przygotowana zostanie do podjęcia na sesji Rady Gminy w dniu 30 czerwca 2004r.

Zobowiązano Członków Komisji Rewizyjnej do przeprowadzenia kontroli do 31 lipca 2004r.

 

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie wniosku o zobowiązanie Wójta Gminy do opracowania strategii działania przedsiębiorstwa.

 

Wniosek został przyjęty przez Radnych Gminy jednogłośnie ( 14 głosów „za”), z zaznaczeniem, że należy ją przygotować do dnia 31 lipca 2004r.

 

 

 

Wójt Gminy zaproponował, aby aktualnie podjąć decyzję o dofinansowaniu PGK w zakupie koparki.

 

Zdaniem P. Stanisława Kakareko należy wstrzymać się z zakupem koparki. Być może z kontroli Komisji Rewizyjnej wyniknie, że PGK należy rozwiązać.

 

P. Ignatowski zapytał, czy Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej musi istnieć. Jego zdaniem dotowanie Przedsiębiorstwa nie ma sensu, gdyż nie płyną z tego żadne korzyści. Przed powołaniem tej jednostki tego typu pracami kierowała Gmina. Problemów było o wiele mniej.

 

Przewodniczący obrad- powołanie Przedsiębiorstwa miało m. in. na celu ominięcie kosztownych procedur przetargowych. Planowane zasady działania Przedsiębiorstwa wpływały by korzystnie na fundusze Gminy.

 

P. Stanisław Kakareko- jako mieszkaniec Fast naświetlił specyficzną sytuację związaną z odprowadzaniem wód deszczowych panującą na terenie Osiedla Twoich Marzeń. Rozwiązanie tego problemu jest bardzo trudne i wiąże się z wydatkowaniem wysokich środków finansowych.

 

Wójt Gminy - zgodnie z przepisami prawa gospodarką wodno-ściekowa na terenie Gminy winna zajmować się przedsiębiorstwo specjalistyczne, mające uprawnienia do wykonywania tego typu prac. Wodociągi Białostockie zaproponowały Gminie przejęcie pod opiekę sieci wodociągowo- kanalizacyjnej. Niestety Gmina nie jest w stanie spełnić stawianych przez firmę warunków.

 

Odrębnym tematem jest sprawa dokonywania przyłączy wodociągowych. Został on przedyskutowany z P. Mocniak i wstępnie uzgodniono, że pieczę nad tym sprawować będzie PGK, za ustaloną wcześniej odpłatnością Podłączenia winno wykonywać PGK za ustalona wcześniej odpłatnością, która stanowić będzie dochód przedsiębiorstwa.

P. Mocniak uzupełniła wypowiedź Wójta dodając, że w tym przypadku niezbędne jest upoważnienie Rady Gminy na wyłączność nadzoru nad siecią wodociągową, a tym samym na dokonywanie podłączeń.

 

 

Następnie poruszono sprawę dotyczącą sposobu naliczania taryf.

Pani Dyrektor PGK w oparciu o tabele nr 9 „Koszty bezpośrednie zaopatrzenia w wodę” przedstawiła zebranym mechanizm naliczania taryf oraz czynniki, które wpływają na wysokość taryf.

 

Na wniosek Radnych Gminy Przewodniczący Rady ogłosił 5-cio minutową przerwę.

W czasie przerwy, za przyzwoleniem P. Jakubczyka, salę obrad opuścił Radny- P. Marian Zimnoch

Po przerwie wznowiono obrady XIX sesji Radu Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Ad. pkt 7

 

P. Ignatowski - sołtys wsi Kulikówka poprosił Radnych Gminy o przychylność na wypadek konieczności wprowadzenia zmian w budżecie Gminy będących warunkiem do rozpoczęcia inwestycji w Obrubnikach.

 

Wójt Gminy - decyzję o przekazaniu kolejnej dotacji Starostwu Powiatowemu podejmą Radni Gminy. Zmiany w budżecie dotyczyć będą inwestycji w Obrubnikach oraz dofinansowania wykonania studium wykonalności na naprawę drogi w Nowym Aleksandrowie.

Poddał Radnym rozważenie możliwości unieważnienia przetargu na wykonanie nawierzchni bitumicznej ulicy w Obrubnikach, do którego przystąpiła tylko jedna firma. W przypadku braku innych oferentów gmina nie ma możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty.

 

P. Stanisław Adamski- wystąpił z propozycją, aby zobowiązać radnego powiatowego P. Bogdana Zdanowicza do złożenia informacji dot. rozdziału środków finansowych, jakimi dysponuje Starostwo Powiatowe oraz poczynaniach w kierunku realizacji zaplanowanych inwestycji.

Odnośnie inwestycji w Obrubnikach zaproponował unieważnienie przetargu.

 

Wójt Gminy poparł propozycję P. Adamskiego.

 

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie wniosku o przekazanie dotacji w wys. 7 tys. zł na opracowanie studium wykonalności na remont ulicy we wsi Nowe Aleksandrowo.

 

Wójt Gminy poprosił o nieokreślenie precyzyjne wysokości kwoty dofinansowania.

 

Przewodniczący obrad poprosił o przegłosowanie akceptacji wniosku o przekazanie Starostwu Powiatowemu dotacji na wykonanie studium wykonalności remontu ulicy w Nowym Aleksandrowie, która jest drogą powiatową.

 

Powyższy wniosek został przyjęty przez Radnych Gminy jednogłośnie ( 14 głosów „za” ).

 

Następnie przystąpiono do dyskusji o unieważnieniu przetargu na wykonanie nawierzchni drogi w Obrubnikach.

 

P. Kakreko zabrał głos i stwierdził, że jego zdaniem należy pozostać przy pierwszym przetargu i kontynuować dalsze procedury prawne.

 

Wójt Gminy przedstawił wady i zalety współpracy ze Starostwem Powiatowym w dziedzinie realizacji inwestycji, zasady, na których miała opierać się współpraca oraz wstępne założenia dot. finansowania inwestycji. Wymienił zaplanowane na ten rok do wspólnej realizacji inwestycje oraz roboty bieżącego utrzymania.

Wyjaśnił sposoby pozyskiwania funduszy unijnych, o które za wszelką cenę należy się starać.

Opowiedział się za unieważnieniem przetargu na budowę nawierzchni drogi w Obrubnikach.

Następnie P. Mirosław Kłosek zapytał P. Wójta na jakim etapie są przygotowania do budowy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.

 

Wójt Gminy - w dalszym ciągu czynimy starania w kierunku pozyskania jak największych środków finansowych z zewnątrz na budowę Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.

Odnośnie wniosku o dotację z MEN otrzymaliśmy zapewnienie, że pozyskamy ok. 700 tys. zł. Istnieje także możliwość pozyskania dodatkowych środków ( 100-200 tys. zł.) z PEFRON, a także z AR i MR.

Dokumentacja przetargowa przedstawiona przez firmę POLBUD zawierała dwa błędy:

- nie przedłużono kaucji wadium,

- cena przetargowa uwzględniała zgodnie ze specyfikacją 7% podatku VAT. W związku ze wzrostem z dniem 1. 05.2004r. stawki podatku VAT do 22% cena uległa zmianie.

Na dzień dzisiejszy wynosi ona ok. 360 tys. zł.

Mimo, że Sąd Arbitrażowy wskazał POLBUD jako wykonawcę robót, to gmina stoi na stanowisku, aby odrzucić ofertę i przeprowadzić ponowne postępowanie przetargowe i zrezygnować z podpisania umowy na prowadzenie robót związanych z budową Hali Sportowej.

Jednak decyzja ta wiąże się z przedłużeniem terminu przystąpienia do realizacji inwestycji.

Zapewne firma ponownie wniesie odwołanie. Być może po raz kolejny odbędzie się rozprawa w Sądzie Arbitrażowym, przy czym nie ma gwarancji, że zakończy się wynikiem pozytywnym dla Gminy.

Aktualnie wszystkie poczynania konsultowane są z Panią Mecenas Jadwigą Boraczewską i P. Doleckim- ekspertem d.s przetargowych. W naradach uczestniczy także Przewodniczący Rady Gminy P. Andrzej Jakubczyk.

 

 

 

P. Grażyna Woźniewska- kiedy zostaną podjęte działania odnośnie rozbiórki pozostałości remizy we wsi Chraboły.

Poprosiła Wójta Gminy o przyzwolenie na wykonanie ściany rozsuwanej w jednej z sal lekcyjnych w Szkole Podstawowej w Chrabołach.

 

W odpowiedzi na powyższe P. Sokólski- pracownik Urzędu Gminy wyjaśnił, że budynek ten usytuowany jest na działce będącej własnością prywatną. Nawiązano już kontakt z właścicielem działki, który wyraził zgodę na wyburzenie i usunięcie pozostałości po remizie.

Przy okazji robót prowadzonych za pomocą ciężkiego sprzętu w okolicach Chraboł problem zostanie usunięty.

 

W związku z licznymi skargami wpływającymi do UG na zanieczyszczenia terenu działki sąsiadującej bezpośrednio z boiskiem, a będącej własnością prywatną P. Dobrzyński wysunął wniosek o zamontowanie siatki od strony posesji osoby skarżącej.

 

Przewodniczący obrad- dokonana została wizja lokalna tego miejsca i odnośnie powyższego wydane zostały już dyspozycje. Problem zostanie stopniowo usunięty.

 

P. Andrzej Horba- poruszył sprawę braku na niektórych budynkach szkół szyldów informujących o mieszczących się w nich bibliotek publicznych. Istnieją jedynie szyldy z napisem „ Gminne Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.”

 

Do powyższego odniosła się P. Dyrektor Gminnego Centrum Kultury- P. Joanna Mirynowska. Wyjaśniła, że we wszystkich, wymagających tego miejscach szyldy zostały zwieszone. Na każdym z nich istnieje napisem „ Gminne Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym”, a pod nim „ Gminna Biblioteka Publiczna w …….. „.

 

P. Horba i P. Adamski poprosili WG o interpretację prawną zaistniałych rozbieżności, zajęcie stanowiska w tej sprawie i podjęcie działań w celu ujednolicenia nazewnictwa, najrozsądniej na „Gminna Biblioteka Publiczna w ……”

 

P. Horba- jak przedstawia się sprawa ściągalności opłat za wodę?

 

P. Mocniak - na dzień 31 maja 2004r. kwota strat z tego tytułu wynosi ok. 25 tys. zł.

 

P. Kłosek- czy istnieje możliwość zamontowania w gospodarstwach wodomierzy na koszt PGK i UG.

 

P. Adamski zgłosił potrzebę uporządkowania otoczenia Wiejskiego Domu Kultury w Nowym Aleksandrowie.

 

Przewodniczący obrad - czy posuwają się prace w celu uzupełnienia na terenie Gminy przystanków autobusowych.

Jak przebiega sprawa realizacji postulatów mieszkańców Gminy złożonych na zebraniach wiejskich.

 

P. Dariusz Grzegorczyk- ponad rok temu do Urzędu Gminy złożone zostało pismo w sprawie doprowadzenia wody na cmentarz parafialny w Pogorzałkach. Dotychczas do Parafii nie wpłynęła żadna odpowiedź.

 

Wójt Gminy na powyższe pytania udzielił następujących odpowiedzi:

  • dyrektorzy Szkół w trybie pilnym mają opracować zapotrzebowanie na roboty, które są niezbędne, i które należy wykonać w okresie wakacji. W przypadku Sz. P w Chrabołach postulat zgłoszony przez P. Woźniewską powinien być zawarty w tym zapotrzebowaniu.

  • za szkody wynikłe z działalności gminnej będziemy ponosić konsekwencje i pokrywać straty, podejmiemy starania , aby w przyszłości nie dochodziło do podobnych sytuacji.

  • teren wokół WDK i SzP w Nowym Aleksandrowie zostanie uporządkowany.

  • dotychczasowemu wykonawcy zlecono wykonanie trzech przystanków do wsi Dobrzyniewo Duże. Będą one w miarę posiadanych możliwości sukcesywnie uzupełniane. Utrzymanie czystości wokół przystanków leży w gestii Gminy.

  • wszystkie zgłoszone na zebraniach wiejskich postulaty zostały ujęte globalnie w Planie Rozwoju Gminy Dobrzyniewo Duże, niezbędnym przy ubieganiu się o środki unijne.

  • na cmentarzu parafialnym w Pogorzałkach usytuowany jest hydrant, który daje możliwość zamontowania kranu i wstawienia wodomierza.

  • w związku ze zmianą projektu kanalizacji deszczowej w Fastach pozostał nadmiar rur betonowych, które mogą być użyte do remontu przepustów na drogach. Potrzeby należy zgłaszać do P. Kazimierza Sokólskiego.

 

Uwaga P. Jakubczyka dot. kwestii przepustu istniejącego na końcu wsi Letniki. W pracach remontowych przepustu należy uwzględnić zamontowanie korytka.

 

  • W dalszym ciągu należy zgłaszać potrzeby uzupełnienia oświetlenia ulicznego. Zgłoszenia będą gromadzone i realizowane grupowo.

 

Przewodniczący obrad zapytał, czy ktoś z osób obecnych na sali obrad chciałby jeszcze zabrać głos.

Nie zgłoszono żadnych pytań, interpelacji ani wniosków.

Ad. pkt 8

Wójt Gminy odpowiedzi na interpelacje i wnioski udzielił w ramach pkt 7 porządku obrad.

Ad pkt 9

Nie zgłoszono wolnych wniosków, zapytań i informacji.

Ad pkt 10

Przewodniczący Rady Gminy zakończył obrady XIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

 

Protokolant

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-06-07

Data modyfikacji: 2006-07-06

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-06