Nr XVII/2004

PROTOKÓŁ Nr XVII/2004

 

Z XVII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 29 marca 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 15.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Kazimierz Kraszewski

  10. Mirosław Kłosek

  11. Grażyna Woźniewska

  12. Marian Zimnoch

  13. Tomasz Dobrzyński

  14. Władysław Radziszewski

  15. Janusz Sobolewski

Lista obecności - załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Citko Eugeniusz

  2. Andruszkiewicz Henryk

  3. Laskowski Wojciech

  4. Skiścim Czesław

  5. Horba Adam

  6. Adamski Jarosław

  7. Jaworowski Tadeusz

  8. Bielski Lucjan

  9. Dobrzyński Grzegorz

  10. Lewkowska Barbara

  11. Jaworowski Marek

  12. Adamska Walentyna

  13. Dąbrowski Tomasz

  14. Kruk Remigiusz

  15. Winnicka Łucja

  16. Kakareko Ireneusz

  17. Skobodziński Tadeusz

  18. Dąbrowski Cezary

  19. Sztabkowski Tadeusz

 

Lista obecności - załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Radni Powiatowi:

1. Bogdan Zdanowicz

 

Zaproszeni Goście:

  1. P. Wysocka Halina- przedstawiciel firmy PIS „WIST” Białystok ul. Aleja Jana Pawła II 47.

  2. P. Wnorowska Barbara - przedstawiciel WIIOR i N Białystok ul. Zwycięstwa 26 B

Ponadto:

P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy

P. Anna Borkowska- Skarbnik Gminy

P. Hanna Tołłoczko - Sekretarz Gminy

P. Iwona Mocniak- dyr Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej,

P. Jadwiga Boraczewska- radca prawny.

P. Joanna Mirynowska- dyrektor GCK.

P. Barbara Fedorowicz - Kierownik GOPS

P. Teresa Rydzewska- pracownik UG

 

Ad. pkt 1. Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XVII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych, w tym zaproszonych gości. Poinformował, iż na sali obrad obecna jest Pani Halina Wysocka, która zreferuje temat odnawialnych źródeł energii oraz montażu kotłów na biomasę.

Natomiast przedstawicielka WIIOR i N Białystok Pani Barbara Wnorowska przybędzie w trakcie obrad.

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 15-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.

 

Ad. pkt.2 Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:

 

  1. Otwarcie XVII Sesji Rady Gminy.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XVI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 6 lutego 2004r.

  4. Wystąpienie przedstawiciela Oddziału Białostockiego Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa dotyczące obowiązku rejestracji producentów rolnych.

  5. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy

  6. Przedstawienie sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniewie Dużym za 2003r.

  7. Przedstawienie informacji za rok 2003r. o wykonaniu upoważnienia Rady Gminy obejmującego nabywanie, zbywanie, obciążenie i zmianę oraz wydzierżawienie i wynajmowanie nieruchomości komunalnych na okres powyżej trzech lat.

  8. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach :

    1. wyposażenia Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym,

    2. programu współpracy na 2004r. Gminy Dobrzyniewo Duże z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącymi działalność pożytku publicznego w celu realizowania zadań Gminy ze sfery zadań publicznych ( opinia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych),

    3. określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom niezliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz sposobu rozliczania tej dotacji i sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania,

    4. zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Dobrzyniewo Duże,

    5. powołania przedstawiciela Gminy Dobrzyniewo Duże do Komisji Rewizyjnej Związku Gmin „ Czyste Środowisko ”

    6. budżetu gminy na 2004r.( opinia Komisji Finansów i Budżetu ).

  9. Wydanie opinii na temat zasad uczestnictwa mieszkańców w realizacji

inwestycji o charakterze użyteczności publicznej prowadzonych przez Gminę Dobrzyniewo Duże.

  1. Przedstawienie planów pracy na 2004r. i sprawozdań z działalności za 2003r. Komisji Finansów i Budżetu, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych, Komisji Rolnictwa.

 

  1. Ogłoszenie konkursów:

    1. Wójta Gminy - „ Mój dom w Europie”,

    2. Starostwa Powiatowego - „ Estetyczna i bezpieczna zagroda wiejska Powiatu Białostockiego.

  2. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

13.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.

14. Wolne wnioski, zapytania i informacje.

15. Zamknięcie obrad sesji.

 

 

Następnie zwrócił się do Radnych z pytaniem czy mają uwagi, ewentualnie

propozycje zmian przytoczonego porządku obrad .

 

Uwag nie było, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.

Za przyjęciem porządku obrad głosowano jednogłośnie.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

 

 

Ad. pkt.3 Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy mają uwagi co do treści protokołu z XVI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia

6 lutego 2004r.

Radni nie wnieśli żadnych uwag, więc przystąpiono do głosowania nad

przyjęciem protokołu.

 

Protokół z XVI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie w

głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

 

Ad. pkt. 4

Przewodniczący obrad stwierdził, że w ramach tego punktu Pani Wysocka Halina wypowie się na temat odnawialnych źródeł energii oraz montażu kotłów na biomasę, po czym udzielił jej głosu.

Materiały związane z powyższym stanowią załącznik Nr 3 do niniejszego protokółu.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy w przedstawionej sprawie ktoś chciałby zabrać głos.

 

Wójt Gminy- stwierdził, że zapoznał się z tym tematem w gminie Trzcianne, gdzie w gospodarstwach stosowany jest ten sposób ogrzewania. Poinformował zebranych, że montowane kotły mają duże gabaryty. Koszt montażu jednego kotła wynosi 2 500 zł.

Zwrócił się z apelem do sołtysów wsi o przeprowadzenie rozeznania wśród mieszkańców swoich wsi i dostarczenie do Urzędu Gminy informacji o ilości gospodarstw chętnych do zmiany sposóbu ogrzewania mieszkań. Nadmienił, że przy 100-200 osobach chętnych istnieje możliwość dofinansowania ze strony Gminy. W przypadku zadeklarowania się wymaganej ilości osób w pierwszym etapie prac zamierzamy zainstalować 40 tego typu kotłów.

Wysunął propozycję zorganizowania wyjazdu do Gminy Trzcianne.

 

Przewodniczący obrad zwrócił się do P. Wysockiej z pytaniem o rodzaje paliw, które mogą być stosowane w tego typu kotłach. Wspomniał, że stosowanie słomy, jako odnawialnego źródła energii w praktyce nie przynosi porządanych rezultatów.

 

P. Wysocka - podstawowymi rodzajami stosowanych paliw są drewno i trociny. Słoma jest stosowana jedynie do podtrzymywania temperatury.

 

Zdaniem P. Romana Jackowskiego przedstawiona propozycja nie ma racji bytu na naszym terenie ze względu na zubożenie mieszkańców.

 

W odpowiedzi na powyższe Wójt Gminy stwierdził, że większość gospodarzy posiada własne lasy, z których mogliby czerpać materiał opałowy. Materiał opałowy pozyskany z uprawy rośliny energetycznej na pow. 1ha wystarczy do ogrzania w sezonie 1 domu jednorodzinnego. Konstrukcja omawianej instalacji grzewczej pozwala także na zainstalowanie bojlera na ciepłą wodę.

 

P. Wysocka- W tym przypadku instalowane są bojlery o pojemności 200 l. Dodatkowo poinformowała, że 22 tony biomasy odpowiada 11-u tonom węgla.

 

Przewodniczący Rady Gminy uprzedził zebranych, że przestawienie się na ten typ ogrzewania mieszkań jest nieuniknione. Związane jest to z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej, popularyzującej ekologię.

Ponadto przewidywany jest wzrost cen grzewczych materiałów kopalnych, a ich stosowanie będzie karane. Zaproponował powielenie i rozpowszechnienie wśród mieszkańców Gminy materiałów informacyjnych o powyższym.

 

Sołtys wsi Fasty- w miejscowości Hajnówka produkowane są kotły na zrębki drewniane, czy istnieje możliwość refundowania części kosztów montażu tego typu kotła.

 

P. Wysocka - to zależy od środków finansowych, jakimi dany fundusz dysponuje oraz zasad według których funkcjonuje.

 

Powyższy temat został wyczerpany.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu, przybyłej w trakcie dyskusji Pani Barbarze Wnorowskiej- przedstawicielce Oddziału Białostockiego Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, która zreferowała temat obowiązku rejestracji producentów ziemniaka przemysłowego, związanego z zaostrzeniem wymogów fitosanitarnych po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

Materiały stanowią załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Po wystąpieniu P. Wnorowskiej Przewodniczący obrad zaproponował zadawanie pytań.

 

P. Mirosław Kłosek- czy przewidziane jest organizowanie spotkań wiejskich mających na celu przedstawienie tego tematu.

 

P. Wnorowska - spotkania informacyjne organizowane są na terenach o nasilonej uprawie ziemniaka przemysłowego. Z posiadanych informacji wynika, że w gminie Dobrzyniewo Duże producentów ziemniaka przemysłowego jest niewielu, a co za tym idzie spotkania wiejskie nie były przewidywane.

 

Przewodniczący obrad- działania w kierunku rozpowszechniania tego rodzaju informacji winna podjąć Komisja Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże. Przewodniczący Komisji P. Janusz Sobolewski posiada duży zasób wiedzy na temat przemian w rolnictwie przystąpieniu Polski Do UE.

 

P. Janusz Sobolewski przyznał, że jest uczestnikiem wielu spotkań organizowanych na szczeblu powiatu, na których poruszane są aktualne problemy z jakimi borykają się rolnicy. Należy liczyć się z tym, że przekazanie zdobytych informacji wymagać będzie zwołania wielu posiedzeń Komisji Rolnictwa.

 

P. Wnorowska - dodała, że na ternie Gminy działa specjalista, który pilotuje tego typu sprawy i posiada wyczerpujące informacje.

 

Przewodniczący obrad stwierdził, że problem tkwi w tym, iż w naszej gminie system obiegu informacji nie działa dość prężnie.

 

W związku z tym, iż nie padło więcej pytań Przewodniczący obrad zarządził 10-cio minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady XVII sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

 

Ad. pkt.4. Wójt Gminy Dobrzyniewo Duże przedstawił zebranym informację o aktualnych problemach Gminy, a mianowicie stwierdził:

 

  • koszt likwidacji skutków powodzi w obrębie Przepompowni w

Fastach, w dniach 12, 13, 14 lutego 2004r. wyniósł 30.000 zł.

Do Wojewódzkiego Związku Melioracji Wodnych złożony został

wniosek o zwrotu tych kosztów.

 

  • wichura, jaka przeszła przez wsie Ponikła i Ogrodniki została potraktowana jako klęska żywiołowa. Pozwala to rolnikom na korzystanie z niskoprocentowych kredytów.

Wystąpienie tego rodzaju zagrożenia należy każdorazowo w trybie natychmiastowym zgłaszać do Sztabu Antykryzysowego działającego przy Urzędzie Gminy.

  • na spotkaniu Wójtów Gmin z Wojewodą Podlaskim poruszony został problem jakości prądu elektrycznego na naszym terenie. Chodziło o krótkotrwałe przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej. Wstępnie wyjaśniono, że związane to jest z przełączaniem sieci na prąd białoruski. Poprosił zebranych o notowanie w jakich dniach następują te przerwy.

  • w Gminnym Centrum Kultury zorganizowany został punkt pomocy rolnikom, przy wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie. Działa zespół osób skierowanych z Powiatowego Urzędu Pracy w Białymstoku w ramach staży absolwenckiego. Gmina udostępniła lokal oraz umożliwiła korzystanie z kserokopiarki. Do tej pory zgłosiło się tylko 140-u rolników.

  • podjęliśmy działania w kierunku utworzenia na terenie gminy punktu skupu cielaków. Aktualnie prowadzone są pertraktacje z P. Sobolewskim odnośnie udostępnienia terenu oraz z P. Drozdowskim mającym sprawować obsługę weterynaryjną.

  • trwa rozliczanie mieszkańców Nowego Aleksandrowa za wykonaną sieć kanalizacyjną. Akcja przebiega dość sprawnie.

  • spośród radnych powołana została Komisja, która dokonała oględzin budynku Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym. Z rozmów przeprowadzonych z P. Stomatolog Barbarą Brzostek oraz pozostałym personelem placówki wynikło, że nie roszczą oni żadnych pretensji co do stanu technicznego pomieszczeń budynku. Zacieki widoczne na ścianie gabinetu stomatologicznego nie są związane z przeciekami dachu. Usterki tego typu winien eliminować najemca budynku. Zrobiono rozeznanie co do kosztów związanych z wymianą pokrycia dachowego oraz remontu dwóch gabinetów lekarskich. P. Zimnoch oszacował dach na kwotę ok. 10 000 zł. natomiast koszt remontu gabinetów opiewał by na kwotę ok. 9 000 zł. W tym roku odrestaurowane zostanie wejście do Ośrodka Zdrowia. Nie przewiduje się natomiast robót związanych z naprawą dachu.

  • we wsi Fasty firma GLOBNET zakłada sieć internetową. Jeżeli to przedsięwzięcie się powiedzie przystąpimy do działań na terenie innych, deklarujących się wsi.

  • w okresie wiosennym nasiliły się prace związane z naprawami dróg. Roboty wykonuje P. Supronik wraz ze swoją brygadą. Gmina liczy na pomoc sołtysów w typowaniu dróg wymagających napraw. Dodał, że najgorsza sytuacja występuje na ul. Białostockiej w Fastach, która przez pewien okres była nieprzejezdna.

  • trwają prace nad projektami oświetlenia, a w zasadzie uzupełnienia lamp ulicznych. Wszystkie, dotychczasowe braki zgłoszone przez mieszkańców zostaną ujęte w tych projektach.

  • Firma PHILIPS zaproponowała Gminie zmianę oświetlenia na energooszczędne. Zgodnie z przedstawiona ofertą Gmina nie uczestniczyłaby w kosztach związanych z wymianą sieci energetycznej, a koszty eksploatacyjne przez 20 lat czerpałaby firma PHILIPS. Należy zastanowić się nad tą propozycją.

  • według stanu na dzień dzisiejszy nasza Gmina należy do trzech związków

gmin oraz dwóch stowarzyszeń. Najmniej korzyści czerpiemy z

członkowstwa w Związku Gmin Wiejskich.

  • w trakcie realizacji jest studium zagospodarowania przestrzennego gminy. Zlecił sołtysom powiadomienie mieszkańców o możliwości zmiany przeznaczenia działek np. na działki budowlane. Wprowadzenie tych zmian pozwoli na aktualność planu na okres 15 lat.

  • została spisana umowa dotycząca wykonania planu realizacji inwestycji. Do końca czerwca tego roku zostanie on skonstruowany i będą w nim ujęte wszystkie dotychczas zaplanowane inwestycje.

  • prowadzone są rozmowy z projektantami odnośnie sporządzenia studium wykonalności gospodarki wodnej. Bierzemy pod uwagę projektantów z dużym doświadczeniem.

 

Przewodniczący obrad- czy są pytania odnośnie wypowiedzi Wójta Gminy.

 

P. Janusz Sobolewski uzupełnił i jednocześnie sprostował wypowiedź Wójta Gminy dotycząca obowiązku składania wniosków o dopłaty bezpośrednie. Poinformował zebranych, że dopiero w kwietniu br. ukaże się rozporządzenie, w którym zostanie opublikowany wzór takiego wniosku. Natomiast tworzone punkty świadczące pomoc rolnikom są wynikiem porozumienia dwóch instytucji ARiMR oraz Gmin. Jego zdaniem punkty te nie sprostają postawionemu zadaniu i będą w stanie obsłużyć wszystkich, kwalifikujących się do dopłat rolników.

 

Biorąc pod uwagę wypowiedź P. Sobolewskiego Wójt Gminy stwierdził, że dokumenty dostarczane przez P. Siemieniuka nie są dopracowane i należy to przekonsultować i wyjaśnić.

 

Ponownie podjęto dyskusję na temat zgłoszonych przez P. Ewę Praczukowską roszczeń o częściowy remont Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym.

 

P. Kłosek- z wypowiedzi WG wynika, że w Ośrodku Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym najpierw zostanie wykonany remont pomieszczeń za ok. 9 000 zł., a w dalszej kolejności wymiana pokrycia dachowego. Czy prac tych nie należałoby wykonać w odwrotnej kolejności.

 

Przewodniczący Rady Gminy jeszcze raz przypomniał, że istniejące zacieki nie są wynikiem złego stanu dachu na Ośrodku Zdrowia. Tak stwierdziła powołana do oględzin budynku Komisja.

 

Wójt Gminy dodał, że Pani Brzostek nie ma ona żadnych zastrzeżeń co do stanu gabinetu dentystycznego.

 

Następnie głos zabrał P. Andrzej Horba i jako członek powołanej do oględzin Komisji stwierdził, że w trakcie kontroli zostały potwierdzone pewne usterki techniczne. Pretensje P. Praczukowskiej nie mają uzasadnienia. Powstałe niedomówienia są wynikiem rozgłaszania nieprawdziwych informacji.

Zdaniem P. Praczukowskiej Gmina nie wywiązuje się z ustaleń wynikających z umowy najmu. Twierdzi, że Gmina winna utrzymać budynek Ośrodka Zdrowia. Zostało to przekonsultowane z radcą prawnym. Zgodnie z ustaleniami umowy najmu usterki typu „plamy po zaciekach, zniszczone panele” wynikające z eksploatacji budynku winien usuwać we własnym zakresie najemca budynku.

 

Zaznaczył, że Ośrodek Zdrowia w Kozińcach funkcjonuje bez żadnych zastrzeżeń. Podobne problemy P. Dziekońska rozwiązuje we własnym zakresie.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy z przebiegu oględzin Komisji będzie sporządzony dokument?

Uzupełnił wypowiedź P. Andrzeja Horby stwierdzając, że budynek Ośrodka Zdrowia jest mieniem komunalnym, najemca jest odpowiedzialny za stan techniczny pomieszczeń po wynajmie.

Wynajmującego nie interesują sprawy eksploatacyjne ani przystosowanie budynku do prowadzonej działalności. Gdyby Gmina złamała warunki umowy zawartej z P. Praczukowską można byłoby postawić jej zarzut nierównego traktowania podmiotów gospodarczych.

 

Następnie głos zabrał P. Sobolewski i zaapelował do zainteresowanych o sprawdzanie wypisów kartograficznych wydawanych przez ARiMR, będących załącznikami do wniosków o dopłaty bezpośrednie, ze względu na to, iż niektóre z nich zawierają jedyne działki pozostające w obrębie geodezyjnym. Poprosił o przekazanie informacji rolnikom.

 

Przewodniczący obrad zamknął dyskusję na temat aktualnych problemów Gminy.

 

Ad. pkt.6

 

Przewodniczący obrad stwierdził, że radni mieli możliwość zapoznania się ze sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniewie Dużym za 2003r.

Czy odnośnie powyższego są pytania?

 

P. Mirosław Kłosek- w projekcie budżetu jest duże zmniejszenie środków na pomoc społeczną. Zwiększa się natomiast zakres obowiązków GOPS. Czy zaplanowane środki zaspokoją wszelkie potrzeby. Przypomniał, że od maja br. świadczenie zasiłków rodzinnych będzie należało do kompetencji Gminy.

 

P. Fedorowicz wyjaśniła, że zmniejszenie środków budżetowych wynika z faktu, że renty socjalne przekazane zostały do ZUS Białystok. Natomiast na wypłatę zasiłków rodzinnych Gmina otrzyma środki finansowe z budżetu państwa w wysokości złożonego zapotrzebowania.

 

P. Kłosek- z treści sprawozdania wynika, że środki finansowe w wys. 4 000 zł. zostały zwrócone Wojewodzie. Dlaczego nie zostały przesunięte do wykorzystania w tym roku.

 

P. Fedorowicz- z uwagi na to, że są to środki Wojewody przekazane wcześniej na realizację zadań zleconych gmnie należało je zwrócić.

 

W związku z wyczerpaniem się tematu przystąpiono do przegłosowania przyjęcia sprawozdania.

 

Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniewie Dużym zostało jednogłośnie przyjęte przez Radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Materiały stanowią załącznik Nr 5 do niniejszego protokółu.

 

Ad. pkt 7

Przed obradami sesji Radni Gminy otrzymali informację za 2003r. o wykonaniu upoważnienia Rady Gminy obejmującego nabywanie, zbywanie, obciążanie i zmianę oraz wydzierżawienie i wynajmowanie nieruchomości komunalnych na okres trzech lat.

Przewodniczący obrad zwrócił się do Radnych czy odnośnie powyższego mają pytania?

 

Nikt nie zabrał głosu. W związku z tym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie informacji.

 

W/w informacja została jednogłośnie przyjęta przez Radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem informacji głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Materiały stanowią załącznik Nr 6 do niniejszego protokółu.

 

Ad. pkt.8a)

Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyposażenia Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Zapytał, czy są pytania odnośnie tego projektu.

 

Nie zgłoszono żadnych pytań.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XVII/97/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 marca 2004r. w sprawie wyposażenia Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym została przyjęta jednogłośnie.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi 19 stronę protokołu.

 

Ad. pkt.8b)

 

Przewodniczący obrad przeczytał zebranym treść projektu kolejnej uchwały tj. uchwały w sprawie programu współpracy na 2004r. Gminy Dobrzyniewo Duże organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego w celu realizowania zadań Gminy ze sfery zadań publicznych.

Poprosił o zadawanie pytań.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

Uchwała Nr XVII/98/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 marca 2004r. w sprawie programu współpracy na 2004r. Gminy Dobrzyniewo Duże organizacjami pozarządowymi i podmiotami, o których mowa w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego w celu realizowania zadań Gminy ze sfery zadań publicznych została poddana pod głosowanie.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i wraz z załącznikiem stanowi 20,21,22 stronę protokołu.

 

Ad. pkt. 8c)

 

Radni otrzymali wcześniej projekt uchwały w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom niezliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz sposobu rozliczania tej dotacji i sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania wraz z załącznikami.

Przewodniczący Rady Gminy ponownie zwrócił się do Radnych z pytaniem czy mają wątpliwości co do projektu przedmiotowej uchwały.

 

Nie zgłoszono żadnych uwag.

 

Uchwała Nr XVII/99/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 marca 2004r. w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom niezliczonym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań publicznych innych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz sposobu rozliczania tej dotacji i sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania została poddana pod głosowanie.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i wraz z załącznikiem Nr 1,2,3 stanowi 23-41 stronę protokołu.

 

Ad. pkt. 8d)

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy po zapoznaniu się z projektem uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Dobrzyniewo Duże mają pytania?

 

P. Kłosek zapytał czym uzasadnione jest, że ukończenie 13 lat może uprawniać osobę do uczestnictwa w konsultacjach.

 

P. Hanna Tołłoczko- wynika to z uprawnień cywilnych obywatela. Młodzież, w uzasadnionych przypadkach może być dopuszczona do udziału w konsultacjach

O przeprowadzeniu konsultacji każdorazowo decyduje Rada Gminy podejmując stosowną uchwałę określającą, m.in. osoby uprawnione do udziału.

 

Nie zgłoszono więcej pytań.

 

Przewodniczący obrad projekt przedmiotowej uchwały poddał pod głosowanie.

 

Uchwała Nr XVII/100/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy Dobrzyniewo

została przyjęta jednogłośnie.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi 42,43.44 stronę protokołu.

 

Ad. pkt 8 e)

 

Przewodniczący obrad przedstawił zebranym projekt uchwały w sprawie powołania przedstawiciela Gminy Dobrzyniewo Duże do Komisji

Rewizyjnej Związku Gmin „Czyste Środowisko”.

Dodał, że przed posiedzeniem Sesji przedłożona została propozycja, aby przedstawicielem Komisji Rewizyjnej został P. Adamski Stanisław.

Zwrócił się do P. Adamskiego, czy wyraża na to zgodę.

P. Adamski Stanisław na powyższe wyraził zgodę.

Czy ze strony Radnych są inne propozycje?

Innych kandydatur nie zgłoszono.

W związku z tym poddano głosowaniu projekt przedmiotowej uchwały.

 

Uchwałę Nr. XVII/101/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w sprawie powołania przedstawiciela Gminy Dobrzyniewo Duże do Komisji Rewizyjnej Związku Gmin „Czyste Środowisko” podjęto jednogłośnie.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad przy jednym głosie wstrzymującym się ( P. Stanisław Adamski)

Uchwała stanowi 45 stronę protokołu.

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10-cio minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady XVII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i

przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. rozpatrzenie i podjęcia uchwały w sprawie budżetu gminy na 2004r.

 

Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu Wójtowi Gminy, który złożył aktualne informacje odnośnie inwestycji planowanych do realizacji na 2004r. a mianowicie:

Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy następujące informacje:

 

  1. przetarg na budowę Hali Sportowej wygrała firma BIRK-BUD z Białegostoku deklarująca kwotę 2 750 000 zł. o ponad 1 000 000 zł niższą od przewidzianej i w budżecie Gminy wartości kosztorysowej inwestycji. Firma POLBUD z Bielska Podlaskiego zgłosiła protest dotyczący dokumentacji przetargowej. W tej sytuacji procedura jest następująca: po odrzuceniu przez Gminę protestu, firma POLBUD wnosi skargę do Urzędu Zamówień Publicznych w Warszawie, jeżeli przetarg zostanie unieważniony jesteśmy, jako Gmina zobligowani do ogłoszenia nowego przetargu zgodnie z procedurami unijnymi. W przypadku unieważnienia przetargu koszty rozprawy odwoławczej w wys. ok. 6 000 zł ponosi Gmina.

  2. Przetarg na budowę linii wodociągowej w Podleńcach wygrała firma, która zadeklarowała wykonanie inwestycji za kwotę 680 000 zł. Przewidziana przez Gminę wartość kosztorysowa inwestycji to ok. 2 mln. zł. Ze względu na oszczędności powinniśmy, jako Gmina otrzymać dofinansowanie. Natomiast w sytuacji odwrotnej przetarg zostanie automatycznie unieważniony, a inwestycja będzie realizowana systemem gospodarczym. W tym przypadku pominięta zostanie wymiana azbestu.

  3. Przetarg na rozbudowę hydroforni we wsi Bohdan zakończył się także pozytywnie. Inwestycję będzie wykonywała firma specjalistyczna, która zaoferowała kwotę o wiele niższą od zaplanowanej w budżecie Gminy.

  4. Dnia 30 marca 2004r.odbędzie się otwarcie ofert na budowę nawierzchni i kanalizacji deszczowej ulicy Białostockiej w Fastach. Jeżeli nie otrzymamy na ten cel dofinansowania inwestycja będzie realizowana systemem gospodarczym, wówczas nawierzchnia ulicy będzie wykonana jednowarstwowo. Wystąpiliśmy już do producentów z zapytaniem o cenę poszczególnych materiałów budowlanych.

Kanalizacja deszczowa była przewidziana do realizacji systemem gospodarczym. Do prac oddelegowane zostaną dwie brygady.

 

  1. Ku końcowi zmierzają prace projektowe oraz przygotowywanie

dokumentacji niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę odcinka wodociągu na kolonii Dobrzyniewo Duże i kolonii Chraboły. Do kilku firm wystosowano już zapytania o cenę.

  1. Najprawdopodobniej w tym roku nie przystąpimy do prac związanych z budową sieci kanalizacyjnej we wsiach Ogrodniki, Dobrzyniewo Kościelne. Powodem tego jest brak dofinansowania.

  2. Przewidziany remont dróg Gniła- Jaworówka i Pogorzałki- Kozińce będzie nadzorował P. Michał Koroniercki. Nawierzchnie dróg zostaną pokryte żużlem, a następnie warstwą żwiru.

  3. Kolejny odcinek drogi powiatowej Nowe Aleksandrowo - Leńce zostanie wykonany przez Powiatowy Zarząd Dróg z udziałem naszych środków tj. 200 000 zł.

  4. W ramach pozainwestycyjnej modernizacji dróg Starostwu Powiatowemu w Białymstoku Gmina przekazuje środki w wys. 100 000 zł. z przeznaczeniem na remont kolejnego odcinka ulicy w Obrubnikach, ułożenie jednostronnego chodnika we wsiach Ponikła i Gniła oraz części jednostronnego chodnika we wsi Dobrzyniewo Fabryczne. Przedsięwzięcia zostaną wykonane przy współudziale środków finansowych obu stron.

 

Poprosił o zadawanie pytań.

 

P. Mirosław Kłosek- z wypowiedzi Wójta Gminy wynika, że w br. nie będą podjęte żadne działania w kierunku wykonania kanalizacji we wsi Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne. W umowach zawartych z mieszkańcami Gminy są podane terminy przedpłat oraz wys. karnych odsetek, natomiast nie ma mowy o zobowiązaniach Gminy. Poza tym z umów nie wynikają żadne regulacje np. brak jest terminu rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.

Dodał, że Wójt Gminy obiecał zorganizowanie spotkania wiejskiego. Dotychczas nie miało ono miejsca.

 

Przewodniczący Rady Gminy- nie można przystąpić do inwestycji bez zawarcia umów i udziału własnego mieszkańców. Przyznał, że umowa winna określać termin rozpoczęcia i zakończenia budowy inwestycji, ale w tym przypadku jest to niemożliwe. Terminy pojawią się wówczas gdy inwestycja zostanie określona w budżecie Gminy.

Nie mniej jednak jest to sprawa do dopracowania. Umowy są tematem publicznym i winne mieć odzwierciedlenie w zasadach finansowania.

 

P. Mirosław Kłosek- podobny system obowiązywał podczas budowy sieci kanalizacyjnej w Nowym Aleksandrowie i Dobrzyniewie Fabrycznym. Wynikł z tego niesamowity bałagan, w rezultacie którego wpłacone kwoty zostały zwrócone mieszkańcom wsi. Jeszcze raz podkreślił, że terminy winne być określone precyzyjne. Zaznaczył, należy zorganizować spotkanie wiejskie i wyjaśnić mieszkańcom, z czego wynikają uregulowania zawarte w umowach.

 

Wójt Gminy uprzedził, że nie będzie stosował żadnych sankcji za nieterminowe uiszczanie wpłat.

Wyjaśnił, z czym wiąże się brak w treści umów terminu rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.

Wnioski o dofinansowanie inwestycji będą składane w lipcu tego roku, a prace rozpoczną się najprawdopodobniej w roku 2005. Określenie konkretnego terminu zakończenia inwestycji zablokuje możliwość ubiegania się o dofinansowanie w przypadku kiedy z nieprzewidzianych powodów termin zakończenia inwestycji zostanie przedłużony.

Zadeklarował swoje przybycie na zebranie wiejskie zaznaczając, że organizacją jego winni zająć się mieszkańcy wsi.

 

Przewodniczący obrad dodał, że przy ubieganiu się o środki finansowe z SAPARDU-u należy określić ilość umów zawartych z mieszkańcami wsi. Natomiast czekając na odpowiedź w sprawie dofinansowania nie można określić terminu realizacji inwestycji, a tym samym rozpocząć prac.

 

P. Kłosek- problem tkwi w tym, że w pierwszym etapie kanalizacji Gminy mieszkańcy wsi zostali oszukani. Z tego właśnie wynikają obawy, co do stosowanego ponownie trybu realizacji inwestycji.

 

W odpowiedzi na powyższe P. Stanisław Kakareko stwierdził: my jako radni powinniśmy zaprotestować przeciwko porównaniu nas do członków Rady Gminy poprzedniej kadencji.

Dodał, że budową sieci kanalizacyjnej obejmowane są kolejne wsie

począwszy od Fast. Nie ma możliwości ominięcia wsi Dobrzyniewo

Kościelne. P. Kłosek jako Radny Gminy winien podjąć działania w celu

rozładowania nastrojów mieszkańców wsi.

 

Przewodniczący obrad- czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos.

 

Ponownie głos zabrał Wójt Gminy i poinformował zebranych o rozpoczęciu prac porządkowych wokół GCK Dobrzyniewo Duże, w zakres których wchodzi budowa parkingu. Należy zastanowić się nad wyborem materiału, w grę wchodzi polbruk ewentualnie tłuczeń.

 

Przewodniczący Rady Gminy dodał, że więcej starań należy poczynić w kierunku poprawy estetyki miejsc publicznych na terenie naszej Gminy.

 

Wójt Gminy zaprosił Przewodniczącego Rady Gminy na konsultację w tej sprawie.

 

Z powodu braku pytań Przewodniczący obrad oddał głos P. Stanisławowi Kakareko Przewodniczącemu Komisji Finansów i Budżetu w celu przedstawienia opinii w sprawie budżetu Gminy na 2004r.

 

P. Stanisław Kakareko stwierdził, że stanowisko Komisji Finansów i Budżetu odnośnie projektu budżetu Gminy na 2004r. jest jednogłośne i pozytywne.

Zaplanowano do realizacji na ten rok kosztowne inwestycje, których potrzeba wykonania wynika z opóźnienia z lat ubiegłych. Budżet Gminy skonstruowany jest w sposób pozwalający na realizację planu.

Następnie porównał dochody i wydatki budżetowe roku 2003 z dochodami i wydatkami przewidzianymi w projekcie tegorocznego budżetu. Stwierdził, że budżet na rok 2004 jest znacznie większy, zawiera pewne kwoty, które są niepodważalne i pozwalają na realizację zaplanowanych zadań. Pracę Wójta Gminy i pracowników Urzędu ocenił pozytywnie jako owocną i wydajną.

Wyraził swoje zadowolenie, że po przeprowadzeniu przetargów inwestycyjnych wynikły wielkie oszczędności, którymi będzie można uzupełnić luki finansowe w przypadku w braku dofinansowania z zewnątrz.

Kryteria procedury przyznawania dotacji to wynik polityki ogólnokrajowej. W przypadku niepowodzenia nie należy się tym zrażać.

 

Przewodniczący obrad- czy ktoś chce zabrać głos.

 

Pytań nie było.

Przystąpiono do głosowania nad projektem przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XVII/102/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 marca 2004 roku w sprawie budżetu gminy na 2004r. została przyjęta przez Radę Gminy jednogłośnie.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi wraz z załącznikami Nr 1-11 strony protokołu od 46 do 66.

 

Ad. pkt 9

Przewodniczący obrad - radni otrzymali materiały dotyczące zasad uczestnictwa mieszkańców w realizacji inwestycji o charakterze użyteczności publicznej prowadzonych przez Gminę Dobrzyniewo Duże, a co za tym idzie mieli możliwość zapoznania się z tematem.

Czy są pytania odnośnie powyższego?

Nie zgłoszono pytań ani uwag.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił Radnych o przegłosowanie przyjęcia wyżej cytowanej informacji.

 

Zasady uczestnictwa mieszkańców w realizacji inwestycji o charakterze użyteczności publicznej prowadzonych przez Gminę Dobrzyniewo Duże Rada Gminy przyjęła jednogłośnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Materiały stanowią załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.

Ad. pkt 10

 

Przewodniczący obrad poprosił P. Stanisław Kakareko- przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu, P. Marka Grzegorczyka- przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych oraz P. Janusza Sobolewskiego- przewodniczącego Komisji Rolnictwa o przedstawienie sprawozdania z działalności komisji za 2003r. oraz planu pracy na 2004r.

 

Po wystąpieniu Pana Stanisława Kakareko, Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem czy zebrani mają pytania.

W związku z tym, że pytań nie było przystąpiono do przegłosowania przyjęcia sprawozdania i planu pracy Komisji Finansów i Budżetu.

 

Za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Finansów i Budżetu za 2003r. i planu pracy na 2004r. Radni Gminy głosowali jednogłośnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Sprawozdanie i plan pracy Komisji stanowią załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.

 

Następnie głos zabrał P. Marek Grzegorczyk, który przedstawił zebranym sprawozdanie z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych za rok 2003 oraz plan pracy Komisji na 2004r.

 

Przewodniczący obrad- czy odnośnie powyższego ktoś chciałby zabrać głos?

 

W związku z tym, iż nie było pytań P. Jakubczyk poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania i planu pracy Komisji.

 

Za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych za 2003r. i planu pracy na 2004r. Radni Gminy głosowali jednogłośnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Sprawozdanie i plan pracy Komisji stanowią załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Gminy poprosił Pana Janusza Sobolewskiego o przedstawienie materiałów dotyczących pracy Komisji Rolnictwa w 2003r. oraz planu pracy na 2004r.

 

Ze względu na to, iż Komisja Rolnictwa nie przygotowała wymaganych materiałów Przewodniczący obrad zwrócił się do P. Sobolewskiego z prośbą o podanie przyczyny nie wykonania zadania.

 

P. J. Sobolewski- planowane posiedzenie Komisji Rolnictwa, miało odbyć się w ( środę ), ale wypadek losowy sprawił, że nie zostało ono zwołane. Zaproponował ustne przedstawienie sprawozdania za 2003r. i planu pracy na 2004r.

 

Przewodniczący obrad- ustne przedstawienie żądanych informacji nie wchodzi w rachubę, gdyż nie przewidują tego przepisy ani zasady wg. których działa Rada Gminy.

Upomniał publicznie Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, że dotychczasowa forma pracy Komisji jest nie do przyjęcia. Zaapelował do członków Komisji o podjęcie próby rozwiązania tego problemu we własnym zakresie.

 

Przewodniczący zakończył dyskusję w ramach pkt 10. i udzielił głosu P. Hannie Tołłoczko, która zreferowała kolejny punkt porządku obrad, czyli pkt.11

P. Tołłoczko zapoznała zebranych z zasadami Konkursu Wójta Gminy- „ Mój dom w Europie” oraz Starostwa powiatowego - „ Estetyczna i bezpieczna zagroda”

Poprosiła o rozpowszechnienie przekazanych materiałów i zachęciła do wzięcia udziału w przedstawionych wyżej konkursach.

Materiały o konkursach stanowią załącznik Nr 10 i Nr 11 do niniejszego protokołu.

 

Przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. pkt.12

„ Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

 

Jako pierwsza głos zabrała P. Grażyna Woźniewska zgłosiła interpelacje dotyczącą potrzeby remontu ewentualnie rozbudowy budynku Urzędu Gminy w Dobrzyniewie Dużym.

 

P. J. Sobolewski zgłosił wniosek zorganizowania spotkania Wójta Gminy z mieszkańcami wsi, które dotknęła wichura i przedstawienie planu pomocy jaką może udzielić Gmnia.

 

P. M. Kłosek - poprosił o wyjaśnienie jak w bieżącym roku będzie przedstawiać się sprawa refundowania kosztów pobytu dzieci z terenu naszej Gminy w białostockich przedszkolach.

 

Ad. pkt 13

Na powyższe odpowiedzi udzielił Wójt Gminy i stwierdził:

- w budynku Urzędu Gminy prowadzone są działania w celu usprawnienia funkcjonowania urzędu. Dotychczas wymieniono pokrycie dachowe, wewnątrz budynku zamocowano nowe tablice informacyjne, zakupiono sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem, opracowywany jest projekt wymiany pieca, przymierzamy się do remontu sufitów.

W części mieszkalnej budynku Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym zaadoptowane zostaną pomieszczenia na siedzibę Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i być może Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Pozyskamy wówczas dwa dodatkowe pomieszczenia w budynku UG.

Najprawdopodobniej nie przystąpimy do konkretnych działań (budowa), a jedynie będziemy czynić starania w kierunku poprawy dotychczasowego stanu budynku.

 

- gospodarzom, którzy kontynuują obowiązkowe ubezpieczenie budynków tzw. OC, koszt napraw szkód powstałych w wyniku wichury, pokryje PZU. Gmina jedynie może pomóc w usuwaniu skutków wichury angażując w to Ochotnicze Straże Pożarne działające na naszym terenie. Nie przewidujemy udzielania pomocy osobom, którzy świadomie nie kontynuują ubezpieczenia OC. Jedynie w ściśle uzasadnionych przypadkach osoby samotne w podeszłym wieku mogą liczyć na pomoc Gminy.

Zadeklarował swoją obecność na zebraniu wiejskim.

 

- refundowanie kosztów pobytu dzieci z ternu naszej Gminy w białostockich przedszkolach pociągnie za sobą wydatki w kwocie ok. 100 tys. zł.

 

Zastanawialiśmy nad innymi możliwościami rozwiązania tego problemu. W tym celu nawiązaliśmy kontakt z dyrektorem prywatnego przedszkola. Zaproponowaliśmy przeprowadzenie wstępnych rozmów dot. warunków zawarcia umowy na współpracę w tym zakresie.

Braliśmy także pod uwagę zamieszczenie w prasie ogłoszenia o konkursie na organizację tego typu placówki na terenie naszej Gminy.

W celu zminimalizowania ilości dzieci uczęszczających do białostockich przedszkoli, podjęliśmy starania, aby w oddziałach przedszkolnych działających przy Szkołach Podstawowych stworzyć warunki do pobytu pięciolatków.

Ciągle poszukujemy rozwiązań tego problemu w sposób korzystny dla Gminy.

Ostatecznością będzie stworzenie własnego przedszkola.

 

Ad. pkt. 14

 

Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych o możliwości składania, wniosków, zapytań i informacji.

 

Głos zabrała P. Walentyna Adamska zwróciła uwagę i poprosiła o rozwiązanie następujących problemów:

 

- zalanych łąk po wiosennej powodzi,

- rozbiórki starej hydroforni w Nowym Aleksandrowie,

- wymiany pojemników na śmieci usytuowanych przy WDK w Nowym

Aleksandrowie, na większe pojemnościowo,

- remontu schodów WDK Nowe Aleksandrowo.

 

P. Jackowski- wskazał możliwość rozwiązania problemu związanego z rozbiórką starej hydroforni. Jego zdaniem należy zorganizować zebranie wiejskie i podjąć stosowną uchwałę. Z rozmów przeprowadzonych z P. Malinowskim i P. Sokólskim wynika, że wyrażają zgodę na to, aby budynek pozostał do ich dyspozycji.

 

P. Skiścim zgłosił potrzebę uzupełnienia oświetlenia na nowopowstałym osiedlu we wsi Dobrzyniewo Fabryczne, doprowadzenie do stanu przejezdności ulic: Gajowej, Dębowej, Świerkowej i Klonowej, podjęcia stosownych działań w celu usunięcia zagrożenia związanego ze zniszczonym i zdewastowanym budynkiem wartowni ( pozostałości po starej fabryce ) stanowiącej własność prywatną mieszkańców kamiennicy.

 

Sołtys wsi Rybaki zgłosił potrzebę remontu drogi Pogorzałki -Rybaki.

 

Sołtys wsi Podlece poprosił, o podanie konkretnego terminu rozpoczęcia budowy wodociągu w Podlecach oraz określenie szans na pozyskanie SAPARD-u. Zapytał śmietnik na pograniczu wsi Leńce- Podlece będzie nadal funkcjonował.

Poprosił o podanie danych liczbowych oraz kosztu refundowania przez Wójta Gminy obiadów wydawanych dzieciom w Szkole Podstawowej i Gimnazjum Publicznym w Dobrzyniewie Dużym.

 

P. Adam Horba- zapytał, czy na terenie Gminy jest wyznaczone miejsce na składowanie usuwanego przez rolników eternitu. Jak dotychczas eternit jest pozostawiany najczęściej w lesie. Jeżeli nie, czy istnieje możliwość pertraktacji z MPO odnośnie obniżki ceny wywozu śmieci.

 

P. Iwona Mocniak- wysypisko śmieci w Leńcach nie przyjmuje i nie będzie przyjmowało eternitu. Firma „ Czyścioch” ma koncesję na utylizację eternitu. Dwa lata temu Rada Gminy Dobrzyniewo Duże uchwaliła cenę wywozu 1 tony śmieci w wys. 66 zł. + VAT i tylko RG może ją zmienić.

 

Odpowiadając na powyższe Wójt Gminy stwierdził:

- w przypadku wywozu eternitu do lasu Nadleśnictwo obciąża kosztami usunięcia śmieci właściciela odpowiedniej działki leśnej.

- Gmina podejmie kroki w kierunku opanowania sytuacji związanej z zalaniem łąk i brakiem dojazdu do nich. Uregulowany zostanie poziom zasuwy na zajmie w Dobrzyniewie Fabrycznym.

- budynek starej hydroforni winien pozostać do dyspozycji właścicieli działki za ich przyzwoleniem.

- schody budynku WDK Nowe Aleksandrowo zostaną w szybkim tempie naprawione.

- w tym roku zostanie wykonane uzupełnienie oświetlenia ulicznego zgodnie z planem. Nie przewidujemy dodatkowych prac w tym zakresie.

- podejmiemy starania, aby drogi na osiedlu w Dobrzyniewie Fabrycznym zostały przywrócone do stanu przejezdności. Na dzień dzisiejszy przejezdna jest ulica Dworska.

- Sprawą budynku obok kamiennicy w Dobrzyniewie Fabrycznym zajmą się odpowiednie organy budowlane Urzędu Gminy.

- nawierzchnia droga Pogorzałki- Rybaki w najbliższych dniach zostanie pokryta żużlem.

- ostateczna decyzja o przyznaniu środków z programu SAPARD na budowę wodociągu w Podleńcach zapadnie w czerwcu tego roku.

Być może inwestycja ta będzie realizowana systemem gospodarczym. Jeżeli tak, w celu spraktykowania tej metody najpierw przystąpimy do budowy odcinka wodociągu na kolonii Dobrzyniewa Dużego i Chraboł.

- gmina pokrywa koszt obiadów dla 90-ciorga dzieci z terenu naszej Gminy. Są to dzieci z rodzin ubogich, korzystających z pomocy społecznej, gdzie dochód na jednego członka rodziny nie przekracza 2 krotnej najniższej emerytury.

Najprawdopodobniej ta forma dożywiania w przyszłym roku szkolnym zostanie rozpowszechniona na inne szkoły. Rada Gminy ustali zasady odpłatności, które będą obowiązywały w roku szkolnym 2004/2005.

 

 

Sołtys wsi Podleńce- kto powinien zająć się wyrównaniem dróg na terenie łąk.

 

Wójt Gminy- należy zebrać informacje na ten temat ze wszystkich sołectw, przekazać je do Urzędu Gminy i dopiero wtedy zostaną podjęte stosowne działania.

 

P. Adam Horba - jeszcze raz poprosił o rozważenie propozycji dot. obniżki cen za wywóz śmieci.

 

Przewodniczący Rady Gminy - na dzisiejszej sesji nie możliwości podjęcia uchwały w tej sprawie, gdyż nie przewidywał tego porządek obrad. Rozpatrzeniem tej propozycji winna się zająć Komisja Rolnictwa.

Odnośnie składowania eternitu stwierdził, że należy zastanowić się nad wyznaczeniem miejsca na terenie Gminy na czasowe składowanie eternitu, jeżeli jest to możliwe to w obszarze wysypiska śmieci w Leńcach.

 

Na zakończenie zaapelował do Radnych Gminy o terminowe składanie oświadczeń majątkowych.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokolant

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-06-07

Data modyfikacji: 2006-07-06

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-06