Nr XVIII/2004

PROTOKÓŁ Nr XVIII/2004

 

Z XVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 23 kwietnia 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Kazimierz Kraszewski

  10. Mirosław Kłosek

  11. Grażyna Woźniewska

  12. Marian Zimnoch

  13. Tomasz Dobrzyński

  14. Władysław Radziszewski

  15. Janusz Sobolewski

Lista obecności - załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Citko Eugeniusz

  2. Laskowski Wojciech

  3. Adamski Jarosław

  4. Jaworowski Tadeusz

  5. Bielski Lucjan

  6. Dobrzyński Grzegorz

  7. Jaworowski Marek

  8. Siemionowicz Henryk

  9. Adamska Walentyna

  10. Dąbrowski Tomasz

  11. Winnicka Łucja

  12. Skobodziński Tadeusz

  13. Dąbrowski Cezary

  14. Sztabkowski Tadeusz

 

Lista obecności - załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

 

Zaproszeni Goście:

  1. Komendant Miejski PSP w Białymstoku- starszy brygadier Pan Jan Popławski

 

 

 

 

 

 

Ponadto:

1. P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy

  1. P. Anna Borkowska- Skarbnik Gminy

  2. P. Iwona Mocniak- dyr Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej,

  3. P. Jadwiga Boraczewska- radca prawny.

  4. P. Joanna Mirynowska- dyrektor GCK.

 

Ad. pkt 1.

 

Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XVIII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych, w tym obecnego na sali obrad Pana Komendanta Miejskiego PSP w Białymstoku- starszego brygadiera Pana Jana Popławskiego.

 

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 15-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.

 

Ad. pkt.2

 

Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:

 

  1. Otwarcie XVIII Sesji Rady Gminy.

  2. Przyjęcie porządku obrad.

  3. Przyjęcie protokołu z XVII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 marca 2004r.

  4. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.

  5. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach :

    1. udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dobrzyniewo Duże,

    2. inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego oraz określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

  6. Przedstawienie sprawozdania z działalności Komisji Rolnictwa za 2003r. oraz planu pracy na 2004r.

  7. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

  8. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.

  9. Wolne wnioski, zapytania i informacje.

  10. Zamknięcie obrad sesji.

 

 

Następnie zwrócił się do Radnych z pytaniem, czy mają uwagi, ewentualnie

propozycje zmian przytoczonego porządku obrad .

 

Głos zabrał Wójt Gminy i zaproponował wprowadzenie do porządku obrad następujących

zmian:

  1. poszerzenie punktu 3 o punkt 3a) o następującej treści: wystąpienie Komendanta Miejskiego PSP w Białymstoku Pana Jana Popławskiego.

  2. poszerzenie punktu 5 o punkt 5c) o następującej treści: rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r.

Nie zgłoszono dodatkowych propozycji zmian, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.

Za przyjęciem porządku obrad zawierającego zaproponowane zmiany głosowano jednogłośnie.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów.

 

Ad. pkt.3

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy mają uwagi co do treści protokołu z XVII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 marca 2004r.

Radni nie wnieśli żadnych uwag, więc przystąpiono do głosowania nad

przyjęciem protokołu.

 

Protokół z XVII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże został przyjęty jednogłośnie w

głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych

na sali obrad.

 

Ad. pkt 3a)

 

W ramach tego punktu wystąpił Komendant Miejski PSP w Białymstoku, który przedstawił

strukturę organizacyjną KM PSP, stan wyposażenia jednostki, zapotrzebowanie na sprzęt

specjalistyczny, przebieg współpracy z jednostkami OSP oraz osiągnięcia. Uzasadnił

potrzebę zakupu samochodu operacyjnego.

 

Następnie głos zabrał P. Andrzej Jakubczyk, który uprzedził zebranych, że dyskusja na ten temat została przewidziana w punkcie 5c) porządku obrad.

 

Ad. pkt 4

 

Wójt Gminy przedstawił informację o aktualnych problemach Gminy.

 

Na wstępie zwrócił się z prośbą do sołtysów o zrobienie rozeznania wśród mieszkańców swoich wsi o osobach deklarujących chęć wykonania przyłącza internetowego oraz o przekazanie mieszkańcom informacji o możliwości przekształcenia działek rolnych na budowlane. Ma to związek z aktualnie opracowywanym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

Poinformował zebranych, że zakupiona została armatura niezbędna do montażu kanalizacji deszczowej w Fastach oraz wodociągu Chraboły- Cisówka.

 

Istnieje możliwość zorganizowania radnym, sołtysom i mieszkańcom wsi wyjazdu do Gminy Trzcianne w celu zapoznania się z funkcjonowaniem pieców na biomasę. W przypadku 100-u osób deklarujących się do zamontowanie takiego pieca Gmina przystąpi do poszukiwania funduszy z zewnątrz.

 

Termin składania wniosków rolników o dopłaty bezpośrednie mija z dniem 1 czerwca

2004r. Zespół doradców rolnych utworzony do pomocy przy wypełnianiu wniosków, a funkcjonujący w WDK Dobrzyniewo Duże może przybyć do deklarujących się wsi i udzielić rolnikom pomocy na miejscu.

 

Przekazał zebranym informację o przyznaniu dofinansowania na budowę i wykonanie kanalizacji deszczowej ulicy Białostockiej w Fastach. Najprawdopodobniej na rozbudowę hydroforni Bohdan i sieci wodociągowej Podlece dofinansowania nie będzie.

 

Po wypowiedzi Wójta Gminy Przewodniczący obrad zaproponował przejście do kolejnego punktu obrad tj. rozpatrzenia i podjęcia uchwał.

 

Ad. pkt 5a)

 

Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Przewodniczący obrad oznajmił, że Komisja Rewizyjna zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2003r.( załącznik Nr 3 do niniejszego protokołu) Ponadto Regionalna Izba Obrachunkowa wydała pozytywną opinię o przedłożonym przez Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2003r. ( załącznik Nr 4 do niniejszego protokółu) oraz przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Dobrzyniewo Duże wniosku o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za 2003r. (wniosek i opinia RIO stanowią załącznik nr 5 i 6 do niniejszego protokółu)

 

Odczytał opinię RIO w Białymstoku oraz treść projektu uchwały i zwrócił się do radnych z pytaniem, czy chcą zabrać głos.

Nie zgłoszono żadnych uwag ani pytań, więc przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.

 

Uchwała Nr XVIII/103/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 kwietna 2004r. w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych

na sali obrad.

Uchwała stanowi 10 stronę protokołu.

 

 

Ad pkt. 5b)

 

Przewodniczący obrad przytoczył treść projektu uchwały w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego oraz określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Zapytał radnych, czy odnośnie powyższego mają pytania.

Pytań nie zgłoszono.

 

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie odnośnie projektu przedłożonej uchwały.

 

Uchwała Nr XVIII/104/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie inkasa łącznego zobowiązania pieniężnego podatku rolnego, podatku od nieruchomości i podatku leśnego oraz określenie inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych obecnych

na sali obrad.

Uchwała stanowi 11 i 12 stronę protokołu.

 

Ad. pkt 5c)

 

Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2004r.

 

Przewodniczący Rady Gminy- zmiany w budżecie wiążą się z rozszerzeniem wykonania robót budowlanych w Szkole Podstawowej w Nowym Aleksandrowie pociągających za sobą dodatkowe koszty oraz dofinansowaniem Komendy Miejskiej PSP w Białymstoku w zakupie specjalistycznego samochodu operacyjnego.

 

Udzielił głosu P. Stanisławowi Kakareko- przewodniczącemu Komisji Finansów i Budżetu, który stwierdził, że projekt tejże uchwały przeanalizowany został tuż przed Sesją Rady Gminy. Członkowie Komisji zaopiniowali go pozytywnie, z tym że wysokość kwoty dofinansowania pozostawiono do uzgodnienia Radzie Gminy.

Dodał, że KM PSP w Białymstoku z prośbą o dofinansowanie w kwocie 10 000 zł zwróciła się do wszystkich gmin powiatu białostockiego. Zasugerował, że w przypadku pozytywnych odpowiedzi, Gminy pokryją całkowity koszt zakupu tego samochodu. Biorąc to pod uwagę należy zastanowić się nad kwotą dotacji.

 

P. Mirosław Kłosek- czy w zamian za pomoc finansową gmina może liczyć( w ramach współpracy ) na przekazanie zbędnego sprzętu specjalistycznego?

 

P. Popławski- jednostki OSP za pośrednictwem Wójta Gminy winne składać zapotrzebowanie na sprzęt. Aktualnie KM PSP jest w stanie przekazać gminom samochody pod zabudowę pochodzące z nadwiślańskich jednostek wojskowych.

Należy także zobowiązać druhów do wszczęcia negocjacji z Zarządem Powiatowym OSP w sprawie pozyskania sprzętu.

Dodał, że sprzęt wykorzystany już przez KM PSP nie nadaje się do użytku.

 

Wójt Gminy dodatkowo poinformował, że kwota dofinansowania pochodzić będzie ze środków przeznaczonych na utrzymanie OSP z terenu naszej Gminy.

 

P. Andrzej Horba- zapytał kto reprezentuje naszą gminę w Powiatowym Zarządzie OSP. Ponadto dodał, że zainteresowanie druhów sprawami dot. pozyskania sprzętu jest niskie.

Biorąc pod uwagę negatywny wizerunek OSP należy podjąć działania w kierunku uporządkowania systemu wg. którego działają.

 

Zdaniem Przewodniczącego Rady Gminy jednostki OSP z terenu naszej Gminy nie wywiązują się ze swoich obowiązków.

 

Wójt Gminy pokrótce naświetlił poczynania Gminy mające na celu uregulowanie zasad funkcjonowania i organizacji wewnętrznej OSP.

 

P. Popławski- zaprezentowane stanowisko władz gminnych w przyszłości zaprocentuje i doprowadzi do wzrostu poziomu pracy strażaków ochotników.

 

Nie zgłoszono więcej pytań.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt przedmiotowej uchwały ujmującej kwotę dofinansowania w wysokości 10 000 zł.

 

Za podjęciem uchwały Nr XVIII/105/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 kwietnia 2004r. głosowano jednogłośnie.

Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 15 radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych obecnych

na sali obrad.

Uchwała wraz z załącznikami stanowi 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 stronę protokołu.

 

P. Popławski podziękował Radnym Gminy za poparcie inicjatywy KM PSP w Białymstoku.

 

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10- minutową przerwę.

 

Po przerwie przystąpiono do kolejnego punktu obrad tj. przedstawienia sprawozdania z działalności Komisji Rolnictwa za 2003r. oraz planu pracy na 2004r.

Przewodniczący obrad oddał głos P. Januszowi Sobolewskiemu- Przewodniczącemu Komisji Rolnictwa, który odczytał zebranym sprawozdanie i plan pracy Komisji.

 

Następnie rozpoczęła się dyskusja na temat wizerunku pracy Komisji Rolnictwa i aktualnych problemów w rolnictwie, w których rozwiązywaniu winny uczestniczyć członkowie Komisji, a szczególności Przewodniczący, posiadający wzbogaconą wiedzę na temat przemian w rolnictwie.

 

Przewodniczący obrad- czy Radni mają jakieś pytania odnośnie przedstawionego materiału?

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania i planu pracy Komisji.

 

Radni Gminy jednogłośnie przyjęli sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa za 2003r. oraz planu pracy na 2004r.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło

udział 15 radnych. Za przyjęciem głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa za 2003r, stanowi załącznik Nr 7, plan pracy Komisji Rolnictwa na 2004r. stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokółu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ad. pkt. 7

 

Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

 

Jako pierwszy głos zabrał P. Mirosław Kłosek i zapytał na jakim etapie są prace odnośnie budowy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.

 

W odpowiedzi na powyższe Wójt Gminy przedstawił dotychczasowy przebieg prac związanych z przygotowaniem dokumentacji i wyłonieniem wykonawcy budowy inwestycji.

Stwierdził, że w ostatnich dniach wynikły pewne komplikacje związane z wniesieniem przez firmę POLBUD protestu dotyczącego nieprawidłowości w ofercie przedstawionej przez firmy BIRKBUD i EKOBUD.

 

P. Marian Zimoch zarzucił, że w tym przypadku zawinili pracownicy Urzędu Gmina. Każda oferta przetargowa była analizowana przez pracownika Urzędu Gminy- P. Tomasza Andruszkiewicza. Mimo nieprawidłowości oferta została dopuszczona do udziału w przetargu. Jego zdaniem powyższe doprowadziło do zaistniałych komplikacji.

 

Wójt Gminy zaproponował Radnym przeanalizowanie dokumentacji i podjecie stosownej decyzji o wniesieniu odwołania do sądu.

 

P. Mirosław Kłosek poparł wypowiedź P. Mariana Zimnoch. Winnym powstałych komplikacji jest P. Andruszkiewicz. Firmy nie spełniły wymogów związanych z przystąpieniem do przetargu, w związku z czym nie powinny być dopuszczone do udziału w przetargu.

 

Wójt Gminy- stwierdziłem wspólnie z Panem Andruszkiewiczem, że są to błędy znikome, nie mające wpływu na treść dokumentacji. Jestem uczestnikiem wszystkich prac związanych z wyłonieniem wykonawcy.

Zdaniem P. Andrzeja Horby z przedstawionej sytuacji wynika, że jest to walka firm o tzw. „kruczki prawne”. Należy wybrać opcję, która gwarantuje jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji.

 

P. Jadwiga Boraczewska - przyczyną uwzględnienia protestu przez Sąd Arbitrażowy było stwierdzenie, że za ceny wskazane w wybranej ofercie zdaniem Sądu nie jest możliwe wykonanie założenia. Ceny te zostały sprawdzone przez zamawiającego i odpowiadały wartościom przyjętym w SECOCENBUDZIE. Powyższe rozstrzygnięcie miało zatem charakter całkowicie uznaniowy, a zamawiający nie popełnił.

 

P. Janusz Sobolewski- Komisja Przetargowa zrobiła błąd. Należy zastanowić się nad tym, czy podejmujemy decyzję o unieważnieniu przetargu i rozpoczynamy nową procedurę.

 

P. Boraczewska jeszcze raz podkreśliła, że przetarg nie został unieważniony. Należy tylko dokonać ponownego wyboru oferty.

 

P. Jakubczyk stwierdził, że nie jest w stanie odnieść się do powyższej sytuacji.

 

P. Kakreko podzielił zdanie Przewodniczącego Rady Gminy i Wójta. Stwierdził, że zarzuty kierowane do Wójta Gminy i pracowników Urzędu Gminy niczemu nie służą. Zaistniała interpretacja prawna, która zadecydowała o tym, jak potoczyły się sprawy.

 

P. Stanisław Adamski stwierdził, iż wcześniej uzyskał informację o tym, że Sąd Arbitrażowy nakazał Gminie przyjąć ofertę, droższą od oferty firmy BIRKBUD o 300 tys. zł.

 

Wójt Gminy sprostował powyższe wyjaśniając, że jest to mylna informacja. Różnica cen ofert między pierwszą a trzecią firmą wynosi 60 tys. zł. natomiast między firmą pierwszą a ostatnią 300 tys. zł.

Czyli Sąd Arbitrażowy nakazał przyjąć ofertę o 60 tys. zł. droższą.

 

Przewodniczący obrad zakończył dyskusję. Z uwagi na to, że 8 punkt porządku obrad został także wyczerpany przystąpiono do realizacji pkt.9

 

Głos zabrała P. Walentyna Adamska, która poruszyła problem związany z wypalaniem traw. Skierowała prośbę do Przewodniczącego Rady Gminy o umożliwienie zagospodarowania dwóch pomieszczeń na zapleczu Szkoły Nowe Aleksandrowo na potrzeby Koła Gospodyń Wiejskich.

 

Przewodniczący Rady Gminy- problem wypalania traw należy rozwiązywać wspólnie z Komisją Rolnictwa oraz przedstawicielem Ochotniczych Straży Pożarnych.

Natomiast zagospodarowanie pomieszczeń należy uzgodnić z Panią Katarzyną Kozłowską.

 

Sołtys wsi Ponikła- kiedy rozpocznie się budowa chodnika we wsi.

 

Wójt Gminy- Gmina przekazała Starostwu Powiatowemu w Białymstoku 100 tys. zł. Kolejność prac w zakresie remontu dróg i uzupełnienia chodników ustala Starostwo. Poinformował dodatkowo, że dzień dzisiejszy Starostwo nie posiada własnych środków jako uzupełnienia kosztu zaplanowanych prac.

 

Sołtys wsi Jaworówka- czy w planach modernizacji gminnej sieci wodociągowej ujęty jest odcinek wodociągu we wsi Jaworówka, czy nastąpi wymiana azbestu.

Zwrócił uwagę na sytuację pozostałą po usuwaniu awarii wodociągu- teren nie został uprzątnięty.

 

W odpowiedzi na powyższe Wójt Gminy stwierdził, że najważniejsza jest wymiana azbestu w Bohdanie. Pozostałe azbestowe odcinki wodociągu w tym roku nie będą brane pod uwagę. Jeżeli nie otrzymamy dofinansowania z SAPARD-u zrezygnujemy także z wymiany w Bohdanie.

Dodał, że aktualnie tworzony jest plan wodociągowania Gminy.

 

P. Andrzej Horba wyraził swoją opinię na temat wodociągowania Gminy. Zaznaczył, że stan gminnej sieci wodociągowej jest zły. Jest bardzo zaniedbana, a wykonana była po najmniejszej linii oporu. Należy zastanowić się nad kolejnością prac mających na celu doprowadzenie jej do stanu dobrego funkcjonowania.

 

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do zebranych, czy chcą jeszcze zabrać głos.

 

Nie zgłoszono więcej pytań, wniosków ani uwag.

 

 

Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie XVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

 

 

Protokolant

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-06-07

Data modyfikacji: 2006-07-06

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-06