Nr XXI/2004
PROTOKÓŁ Nr XXI/2004
Z XXI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 6 sierpnia 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Stanisław Marian Kakareko
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Marian Zimnoch
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Mirosław Kłosek
Pan Janusz Sobolewski był nieobecny na posiedzeniu sesji.
Lista obecności - załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Sołtysi wsi:
-
Andruszkiewicz Henryk
-
Citko Eugeniusz
-
Laskowski Wojciech
-
Skiścim Czesław
-
Horba Adam
-
Jaworowski Tadeusz
-
Dobrzyński Grzegorz
-
Jaworowski Marek
-
Siemionowicz Henryk
-
Adamska Walentyna
-
Dąbrowski Tomasz
-
Kruk Remigiusz
-
Winnicka Łucja
-
Kakareko Ireneusz
-
Skobodziński Tadeusz
-
Dąbrowski Cezary
-
Sztabkowski Tadeusz
Lista obecności - załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ponadto:
P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy
P. Anna Borkowska- Skarbnik Gminy
P. Hanna Tołłoczko - Sekretarz Gminy
P. Iwona Mocniak- dyr Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej,
P. Jolanta Horba- Radca Prawny.
P. Zdzisław Łukaszewicz
Ad. pkt 1. Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XXI Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 14-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.
Ad. pkt.2 Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:
-
Otwarcie XXI Sesji Rady Gminy.
-
Przyjęcie porządku obrad.
-
Przyjęcie protokołu z XIX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 22 czerwca 2004r. oraz protokołu z XX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 czerwca 2004r.
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:
-
-
limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,
-
odwołania Sekretarza Gminy.
-
-
Przedstawienie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004r. oraz opinii Komisji Finansów i Budżetu.
-
Przedstawienie informacji o przebiegu realizacji uchwał podjętych przez Radę Gminy począwszy od XVI Sesji Rady Gminy w dniu 06.02.2004r.do XX Sesji Rady Gminy w dniu 30.06.2004r.
-
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
-
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych..
10.Wolne wnioski, zapytania i informacje.
11.Zamknięcie obrad sesji.
Następnie zwrócił się do Radnych z pytaniem czy mają uwagi, ewentualnie
propozycje zmian przytoczonego porządku obrad .
Uwag nie było, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad w wersji zaproponowanej przez Przewodniczącego Rady Gminy.
Za przyjęciem porządku obrad głosowano jednogłośnie.
Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad.
Ad. pkt.3 Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy mają uwagi co do treści protokołu z XIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 22 czerwca 2004r. oraz protokołu z XX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 30 czerwca 2004r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem
protokołu.
Protokóły z XIX i XX Sesji Rady Gminy zostały przyjęte jednogłośnie w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów.
Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło
udział 14 radnych. Za przyjęciem protokołów głosowało 14 radnych obecnych na
sali obrad.
Ad. pkt.4
Przewodniczący obrad udzielił głosu Wójtowi Gminy w celu omówienia aktualnych spraw nurtujących naszą gminę.
Wójt Gminy:
-
Daleko posunięte jest opracowanie studium zagospodarowania przestrzennego. Poprosiłem P. Danutę Ruminowicz, by powiadomiła sołtysów i radnych Gminy o potrzebie przeprowadzenia z mieszkańcami konsultacji w tej sprawie. Nie wszyscy mieszkańcy z tej możliwości skorzystali. W sytuacji, kiedy studium zostanie opracowane na niekorzyść niektórych mieszkańców wsi, nie należy rościć pretensji.
-
Zostaliśmy wpisani do Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków. Warunkiem przystąpienia do Programu było złożenie przez Gminę deklaracji o zaniechaniu budowy dużej oczyszczalni na własnym terenie oraz ilość przyłączy przypadających na 1 km sieci, która odpowiadałaby założeniom Programu. W najbliższym czasie zostanie opracowany projekt sieci kanalizacyjnej wsi Dobrzyniewo Duże. Definitywnie zostaną także ukończone prace związane z kanalizacją Fast.
-
Wykonano nawierzchnię asfaltową drogi przebiegającej przez wieś Obrubniki. Inwestycja została sfinansowana z funduszy gminnych - koszt 60 tys. zł.
Wykonano chodnik jednostronny w Gniłej - koszt 34 tys.zł.
Porozumieliśmy się ze Starostwem Powiatowym w sprawie budowy jednostronnego chodnika we wsi Ponikła- koszt ok. 60 tys.zł.
W najbliższym czasie będzie wykonana nawierzchnia asfaltowa drogi prowadzącej do
Leńc. Ze względu na to, że koszt wykonania nawierzchni będzie niższy niż
zakładano, wykonane zostaną chodniki przy tej drodze w obrębie wsi Nowe
Aleksandrowo.
W dniu dzisiejszym w Urzędzie Gminy odbywa się otwarcie ofert przetargowych na:
-
żwirowanie dróg Krynice-Letniki, Krynice- Obrubniki ( trakt królewski ) oraz drogi wiodącej do cmentarza w Fastach.
-
wykonanie dokumentacji projektowej na rozbudowę Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym ( dobudowa aneksu na pomieszczenia dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej) oraz zagospodarowanie plaży w Dobrzyniewie Fabrycznym.
Wstrzymany został przetarg na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Fastach.
-
Przygotowujemy dokumentację geodezyjną niezbędną do zlecenia wykonania
projektów dróg na Osiedlu Twoich Marzeń. Wystąpiliśmy do mieszkańców osiedla o
złożenie deklaracji o przystąpieniu do przedsięwzięcia polegającego na budowie
kanalizacji deszczowej z własnym udziałem finansowym -wysokość wkładu 1600 zł.
od posesji.
-
Od poniedziałku rozpoczną się prace nad budową wodociągu na Podlecach. Przybliżony koszt inwestycji to 250-300 tys. zł.- niższy niż to wynikało z przetargu „sapardowskiego”.
-
Termin wykonania wodociągu w Dobrzyniewie Dużym i Chrabołach ulegnie przedłużeniu ze względu na to, że brygada pracowników funkcjonująca na terenie Gminy musi wykonać nieplanowane wcześniej prace przy budowie drenażu na ulicy Białostockiej w Fastach. Wykonanie drenażu jest niezbędne do przystąpienia budowy nawierzchni drogi.
-
Złożyliśmy dwa wnioski o pozyskanie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego:
-
na budowę kanalizacji w Ogrodnikach i Dobrzyniewie Kościelnym. Wniosek został przygotowany poprawnie. Nad sporządzeniem wniosku pracowała nowoprzyjęta pracownica P. Urszula Roj- Rojewska.
-
na budowy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.
Odnośnie poprawności wniosku o dofinansowania budowy Hali Sportowej nie mamy
dotychczas informacji. Wniosek ten przygotowywał P. Andruszkiewicz.
Jeżeli wnioski będą zakwalifikowane to jeszcze w tym roku rozpoczniemy realizację
obu inwestycji.
-
P. Kłosek i inni Radni mają duże pretensje o unieważnienie przeze mnie poprzedniego
przetargu na budowę Hali Sportowej. Proszę osoby znające ekspertów, aby wskazali
ich adresy. Poprosimy ich o pomoc w określeniu warunków nowego przetargu.
-
W zakresie sprzedaży mienia komunalnego Gminy podjęliśmy kroki w kierunku sprzedaży małych, nieużytecznych działek gminnych, a kupna nowych potrzebnych do rozwoju Gminy.
-
W wyniku pertraktacji z Zakładem Energetycznym, Gazownią Białostocką oraz TPSA Białystok, uzgodniono, że w/w firmy w przypadku układania swoich urządzeń wzdłuż dróg gminnych czy powiatowych będą to wykonywać na własny koszt. Uzgodniono także, że w trakcie budowy inwestycji gminnych typu- sieć kanalizacyjna własne urządzenia będą przenosić także na koszt własny.
-
Wydany został trzeci Biuletyn Informacyjny Gminy. Wśród mieszkańców Gminy zostanie rozprowadzony przez listonoszy za odpłatnością 8 groszy za sztukę.
-
Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. O wynikach kontroli jeszcze nie zostałem poinformowany. Pani Dyrektor przedstawiła Strategię Rozwoju Przedsiębiorstwa. W Biuletynie Informacyjnym Gminy zmieściliśmy informację o podjęciu przez gminę starań w kierunku likwidacji ryczałtów, bezumownych podłączeń, walki z przepompowywaniem ścieków. Uprzedzono także o rozpoczęciu stosowania kar w przypadku nielegalnego korzystania z urządzeń kanalizacyjnych
-
W związku z podtopieniem łąk na naszym terenie wystąpiliśmy do Wodociągów Białostockich i Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Wodnych z prośbą o interwencję w celu wyeliminowania tego problemu. Poprosiliśmy te instytucje o powiadamianie Urzędu Gminy o swych zamierzeniach np. podnoszeniu zastawek, po to abyśmy mieli czas na poinformowanie o tym rolników.
-
Sprawa poprzedniego Wójta Gminy - Pana Henryka Mroczko będzie ponownie rozpatrywana przez Sąd Rejonowy w Białymstoku.
-
W roku bieżącym zostanie wymienione pokrycie dachowe na Ośrodku Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym. Przewidywany koszt wyniesie ok. 35 tys. zł.
-
Tegoroczne dożynki zostaną zorganizowane w Pogorzałkach w drugą niedzielę września. W trakcie imprezy zostaną rozdane nagrody za udział mieszkańców gminy w konkursie „ Mój Dom w Europie”.
-
Dziękuję wszystkim pracownikom Urzędu Gminy, a w szczególności: P. Andruszkiewiczowi, P. Borkowskiej, P. Roj- Rojewskiej, P. Tołłoczko za pomoc w tak trudnym okresie. Dziękuję Przewodniczącemu Rady Gminy i Radnym Gminy za przychylność w związku ze zorganizowaniem XIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy w dniu 22 czerwca 2004r.,
-
Dnia 01.07.2004r. na swego zastępcę powołałem P. Tomasza Andruszkiewicza.
-
Termin następnej sesji przewidziany został na dzień 27 sierpnia 2004r.
Przystąpiono do realizacji pkt 5a) porządku obrad, a mianowicie rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają uwagi odnośnie projektu tejże uchwały.
Jako pierwszy głos zabrał P. Mirosław Kłosek i zwrócił się do Radcy Prawnego z następującym pytaniem: czy w sytuacji, kiedy w uchwale budżetowej na ten rok, na budowę Hali Sportowej zabezpieczono kwotę 1 100 000 zł., a w rozpatrywanej uchwale na budowę tej inwestycji kwota ta uległa zmniejszeniu i wynosi 248 000 zł., nie należałoby najpierw przegłosować uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy, a następnie przystąpić do analizy przedmiotowej uchwały.
P. Jolanta Horba- radca prawny- uchwałę w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne można podjąć bez zmiany budżetu na 2004r.Uchwała dotyczy finansów na realizację wieloletniego programu inwestycyjnego. Reguluje to ustawa o finansach publicznych. Limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne są opracowywane po to, aby uzyskać dofinansowanie z zewnątrz na przewidziane inwestycje.
Z wypowiedzią Radcy prawnego zgodziła się P. Anna Borkowska - Skarbnik Gminy
Przewodniczący Rady Gminy uzupełnił powyższą wypowiedź stwierdzając, że przyjmując tą uchwałę odnosimy się do okresu kilku lat. Sprzeczność dotyczy jedynie kwot ujętych w jednorocznej uchwale budżetowej, a limicie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne. Różnica jest wynikiem tego, że wcześniejsze założenia finansowania Hali Sportowej nie pokrywają się za stanem faktycznym. Kwota wydatków na to przedsięwzięcie przeznaczonych do realizacji w tym roku jest realną kwotą w ramach, której wykonane zostaną fundamentów. Nie ma sprzeczności w sensie merytorycznym, jako dwóch odrębnych aktów prawnych.
P. Kakareko stwierdził, że według jego opinii uchwała pociąga za sobą pewną zmianę w budżecie gminy, ponieważ jest to zmiana wydatków na 2004r.
P. Zimnoch i P. Kłosek zapytali, dlaczego Komisja Finansów i Budżetu nie opiniowała uchwały w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.
Według opinii Przewodniczącego obrad Komisja Finansów i Budżetu winna opiniować wszystkie sprawy gospodarcze i finansowe, ale w tym przypadku opinia komisji nie jest wiążąca dla gremium rady gminy. Ta zmiana nie jest równoznaczna ze zmianą budżetu, ponieważ mieści się ona w kwocie założonej w budżecie gminy na ten rok. Zmiana budżetowa nastąpiłaby, gdyby kwota przeznaczona w tym roku na budowę Hali uległa zwiększeniu.
P. Kłosek - w jakim celu poddajemy pod głosowanie przedmiotowa uchwałę.
Skarbnik Gminy- jest ona niezbędna i stanowi załącznik do wniosków składanych do Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego o dofinansowanie wymienionych w niej inwestycji.
P. Zimnoch zauważył, że w roku bieżącym dokonano wielu zmian budżetu Gminy. Najczęściej uchwały są niezbędnym materiałem przy składaniu wniosków o środki z zewnątrz. Podsumowując ten okres, złożonych wniosków jest bardzo dużo, natomiast pozyskanych środków niewiele.
Przewodniczący obrad- aktualna sytuacja w dziedzinie pozyskiwania funduszy jest odmienna od poprzedniej. Gmina zmierza w kierunku pozyskania większych środków, które dadzą lepsze warunki finansowania inwestycji.
P. Horba stwierdził, że jest to oczywisty wymóg, więc dyskusja na ten temat jest bezprzedmiotowa.
P. Zimnoch- poza udzieleniem głosu, ponownie zwrócił uwagę na nieuzasadnione wydawanie środków gminnych przeznaczonych na budowę Hali. Około 15 tys. zł. zostało wydatkowane na sprawy toczące się w Sądzie Arbitrażowym w Warszawie w sprawie odrzucenia przez Gminę oferty firmy POLBUD. Członkowie Komisji Finansów w sposób niewystarczający byli informowani o poczynaniach Urzędu Gminy w sprawie budowy Hali Sportowej. Wprost przeciwnie zostali oszukani.
Wójt Gminy-przedstawił aktualną sytuację dotycząca ubiegania się o dofinansowanie budowy Hali Sportowej.
Do wniosku o dofinansowanie budowy Hali niezbędna jest uchwała w sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne. Wnioski takie są rozpatrywane w przypadku gdy Gmina zadeklaruje posiadanie 25% środków na pokrycie kosztu inwestycji.
Do końca roku nie jesteśmy w stanie wykonać robót o wartości 1 100 000 zł., dlatego też w przedmiotowej uchwale została ujęta kwota 248 000 zł. Z przeprowadzonej konsultacji z wykonawcami wynika, że za przewidzianą w r.b kwotę są w stanie wykonać fundamenty pod budowę Hali.
P. Kłosek zwrócił uwagę Wójtowi Gminy na ciągłe rozbieżności w informacjach przekazywanych Radnym Gminy np. terminów rozstrzygnięcia przetargu na budowę Hali.
Ponownie zwrócił się z pytaniem, czy przewidziana do pozyskania w tym roku dotacja z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 500.000 zł. wpłynie w r.b. do budżetu Gminy, czy przepadnie.
Wójt Gminy- wystąpiliśmy do Marszałkostwa o przyznanie dotacji w wys. 600 000 zł. W odpowiedzi na to dotacja została przyznana z tym, że w rozbiciu na poszczególne lata: 2004r.-100 tys. zł., 2005r.- 200 tys. zł., 2006r.- 400 tys. zł. tj. więcej o 100 tys. zł. niż ubiegaliśmy się. Dodatkowo złożony został wniosek o kolejną dotację w wys. ok. 200 tys. zł., tym razem do Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych. Sumując te kwoty jest to około 30 % wartości inwestycji.
W tej chwili istnieje możliwość pozyskania dotacji ( ok. 75% wartości inwestycji) z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Wniosek o dotację został już opracowany i złożony. Dotychczas nie mamy odpowiedzi czy zostanie zaakceptowany.
Uprzedził Radnych, iż firma POLBUD w związku z unieważnieniem poprzedniego przetargu może wystąpić do Gminy o zwrot kosztów poniesionych strat.
Przewodniczący Rady Gminy zakończył dyskusję i poprosił o przegłosowanie projektu przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXI/111/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 6 sierpnia 2004r. w
sprawie limitu wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne została przyjęta jednogłośnie.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi wraz z załącznikiem 14, 15, 16 stronę protokołu.
Ad. pkt 5b)
Przystąpiono do rozpatrzenia uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy.
Na wstępie Przewodniczący obrad poprosił P. Hannę Tołłoczko o wypowiedź na temat rezygnacji za stanowiska.
P.Hanna Tołłoczko stwierdziła, że jej rezygnacja ze stanowiska wynika z powodów osobistych, po czym podziękowała Przewodniczącemu Rady Gminy, Wójtowi Gminy, Radnym i Sołtysom za dotychczasową współpracę.
Rezygnacja za stanowiska stanowi załącznik do uchwały.
Na temat współpracy z Sekretarzem Gminy P. Hanną Tołłoczko wypowiedzieli się Wójt Gminy i Przewodniczący Rady Gminy oraz złożyli podziękowania.
Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie nad uchwałą w sprawie odwołania Sekretarza Gminy.
.
Uchwała Nr XXI/112/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 6 sierpnia 2004r. w
sprawie odwołania Sekretarza Gminy została przyjęta jednogłośnie.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi 17 stronę protokołu.
Przewodniczący obrad zarządził 10 minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady XXI Sesji Rady Gminy.
Ad. pkt.6
Przewodniczący obrad zwrócił się do Radnych Gminy z pytaniem, czy mają uwagi, ewentualnie pytania odnośnie informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004r. Stwierdził, że Radni Gminy wspomnianą wcześniej informację otrzymali przed Sesją w celu przeanalizowania.
W związku z tym, iż nikt nie zabrał głosu, Przewodniczący obrad poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii Komisji na ten temat.
Głos zabrał P. Stanisław Kakareko, który na podstawie danych zawartych w informacji przedstawił przebieg wykonania budżetu.
Następnie zapoznał radnych z przebiegiem głosowania członków Komisji w sprawie wydania opinii na temat przebiegu wykonania budżetu na 2004r.
Na czterech członków Komisji w głosowaniu wzięło udział czterech radnych. Głosowanie przebiegło następująco.
1 głos „za”- pozytywna opinia o przedstawionej informacji ( P. Stanisław Kakareko)
3 głosy - wstrzymujące się od wydania opinii ( P. Mirosław Kłosek, P. Marian Zimnoch, P. Janusz Sobolewski)
Przewodniczący obrad poinformował radnych, iż przedmiotowa informacja nie wymaga podejmowania decyzji Rady Gminy, jedynie jest przyjmowana do wiadomości.
Podsumowując powyższe stwierdził, że informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2004r. oraz opinia Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy została przedstawiona i stanowi wraz z pismem przewodnim załącznik nr 3 do niniejszego protokółu.
Ad. pkt 7
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Radni Gminy mają pytania co do przebiegu realizacji uchwał podjętych przez Radę Gminy począwszy od XVI Sesji Rady Gminy w dniu 06.02.2004r. do XX Sesji Rady Gminy w dniu 30.06.2004r. ( Informacja stanowi załącznik Nr 4 do niniejszego protokółu)
Radni Gminy nie zgłosili żadnych pytań, w związku z tym przystąpiono do realizacji kolejnego punktu obrad tj. pkt 8 porządku obrad.
Przewodniczący obrad poprosił Radnych o kierowanie do Wójta Gminy interpelacji i wniosków.
Jako pierwszy głos zabrał P. Kazimierz Ignatowski. Stwierdził, że kilka tygodni temu do Pana Markowskiego- pracownika Urzędu Gminy zgłosił potrzebę wykonania dwóch przepustów. Dotychczas nie otrzymał na ten temat żadnej odpowiedzi.
Pan Roman Jackowski dodał, że mieszkańcy Gminy skarżą się na brak odpowiedzi na składane do Urzędu Gminy podania i inne pisma.
Poprosił o naprawę drogi brukowej w Dobrzyniewie Fabrycznym ( wykop pozostawiony przez mieszkańców wsi)
P. Woźniewska zgłosiła potrzebę uporządkowania poboczy ( koszenie) drogi prowadzącej przez wieś Chraboły oraz usunięcia z ulicy piasku napływającego wraz z wodami deszczowymi z drogi prowadzącej do szkoły.
P. Dobrzyński zapytał kiedy zostanie rozpoczęta budowa ogrodzenia boiska we wsi Kozińce. Poprosił o przeanalizowanie zgłaszanej na poprzedniej sesji propozycji wykonania podwyższonego ogrodzenia od strony działki prywatnej sąsiadującej z boiskiem. Właścicielka posesji w dalszym ciągu rości pretensje o zakłócanie spokoju podczas rozgrywek piłkarskich.
Dotychczas w trakcie meczy kilkakrotnie interweniowała POLICJA oraz grupy rodziców.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyjaśnienie przyczyny przeciągnięcia się w czasie robót wodociągowych na Podlecach.
P. Kłosek - na jakim etapie są prace remontowe trwające w Szkołach na terenie naszej Gminy.
Ad. pkt. 9
W ramach tego punktu Wójt Gminy odpowiedział na zgłoszone wyżej pytania i wnioski.
Stwierdził, że przepusty we wsi Kulikówka zostaną wykonane w późniejszym terminie ponieważ brygada, wykonująca tego typu prace na terenie naszej Gminy została skierowana do prac pilniejszych ( roboty przy Sz.P w Pogorzałkach i na ulicy Białostockiej w Fastach.)
W sprawie braku ze strony Urzędu Gminy odpowiedzi na pisma składane przez mieszkańców
Stwierdził, że należy do Urzędu Gminy składać skargi, wówczas istnieje możliwość wyciągnięcia od odpowiednich pracowników konsekwencji.
Brukowy odcinek drogi w Dobrzyniewie Fabrycznym zostanie naprawiony.
Pobocza drogi w Chrabołach zostaną uporządkowane po rozpoznaniu sytuacji przez P. Sokólskiego - prac. Urzędu Gminy. Najprawdopodobniej zostanie to wykonane we współpracy z Powiatowym Zarządem Dróg w Białymstoku.
Zdaje sobie sprawę, że nagromadzenie się piasku na nawierzchni drogi stwarza pewne niebezpieczeństwo. Zostaną podjęte kroki w celu wyeliminowania tego problemu.
We wsi Kozińce od soboty czyli od 7.08.2004r. rozpoczną się prace nad budową ogrodzenia wokół boiska. Zostanie także wykonane ogrodzenie stadionu w Dobrzyniewie Dużym i Obrubnikach.
Z właścicielką działki sąsiadującej z boiskiem w Kozińcach zostało zawarte ustne porozumienie, że za wszystkie szkody powstałe w trakcie trwania meczy Wójt Gminy ponosi odpowiedzialność. Tymczasem należy wstrzymać się z uzupełnieniem ogrodzenia gdyż wykonanie zobowiązałoby nas do przeprowadzenia takowych prac na każdym boisku gminnym, którego sąsiedzi roszczą pretensje. Jeżeli zajdzie konieczność wówczas ogrodzenie zostanie podwyższone.
Zdaniem Przewodniczącego Rady Gminy istnieje konieczność rozwiązania tego problemu ze względu na to, że konflikt narasta. Należy wykonać właściwe ogrodzenie.
Do dyskusji włączył się P. Andrzej Horba, który podsunął pomysł wszczęcia negocjacji z właścicielką przyległej działki, której wjazd na posesję przebiega przez działkę gminną. Należy wyjaśnić tę kwestię i podjąć pertraktacje w kierunku zawarcia umowy na korzystanie z wjazdu w zamian za zakończenie zatargu.
Prace przy budowie wodociągu na Podlecach zostały zawieszone ze względu na trwające żniwa. Mimo to roboty zostaną zakończone w określonym wcześniej terminie.
W czasie wakacji w każdej szkole trwały i trwają prace remontowe typu:
-
Sz.P. w Nowym Aleksandrowie- wymiana sieci wentylacyjnej i elektrycznej.
-
Gimnazjum Publiczne w Dobrzyniewie Dużym - wymiana posadzki na odcinku korytarza przeznaczonego na zajęcia gimnastyczne w części budynku przeznaczonej na GP, przebudowa szatni,
-
Sz.P. w Dobrzyniewie Dużym- uzupełnienie instalacji elektrycznej, rozbudowa systemu alarmowego, asfaltowanie terenu pod boisko szkolne.
-
Sz.P. Obrubniki- wyburzenie piwnicy, śmietnika oraz ubikacji.
Wójt Gminy dodatkowo wyjaśnił, że potrzeba rozbiórki zabytkowego budynku w Dobrzyniewie Fabrycznym najprawdopodobniej zostanie zgłoszona do Inspektoratu Budowlanego w Białymstoku. Inspektorat winien nakazać właścicielowi działki rozebranie budynku.
Przewodniczący Obrad- czy ze strony Radnych są jeszcze interpelacje i wnioski.
Nikt nie zabrał głosu.
Ad. pkt. 10
Przewodniczący Rady Gminy poprosił sołtysów i pozostałych osób obecnych na sali obrad o zabieranie głosu.
Sołtys wsi Dobrzyniewo Fabryczne zapytał czy powierzchnia ulic na osiedlu zostanie wyrównana żwirem, czy innym materiałem.
Wskazał, że należy rozwiązać problem dotyczący potężnych, występujących 2-3 razy w tygodniu zrzutów wody z Wasilkowa, w wyniku których zalewane są łąki.
Następnie wypowiedział się na temat zagospodarowywania terenu na plażę w Dobrzyniewie Fabr.
Przedstawił dotychczasową sytuację powtarzającą się w okresie letnim związaną z korzystaniem młodzieży gminnej z terenów nadrzecznych. Zwrócił uwagę na wandalizm oraz agresywne zachowanie w stosunku do innych mieszkańców wsi.
Zgłosił wniosek o interwencję Gminy w tej sprawie.
P. Andrzej Horba- Zaproponował przeprowadzenie konsultacji z Kierownikiem Posterunku Policji w celu podjęcia stosownych działań
P. Walentyna Adamska- sołtys wsi Nowe Aleksandrowi zgłosiła problem z odprowadzaniem wód deszczowych z ulic wsi, potrzebę uzupełnienia zniszczonych tablic z nazwami ulic oraz dokonania przeglądu hydrantów, sygnalizowaną wcześniej do P. Mocniak.
P. Jaworowski Tadeusz zgłosił problem braku we wsi Jaworówka dostatecznych ilości wody. Zasygnalizował, że należy przywrócić do użytku zlikwidowaną hydrofornię.
Poprosił Wójta Gminy o podjęcie kroków w kierunku rozbiórki budynku starego sklepu.
Zapytał, czy wieś Jaworówka zostanie objęta zbiorczą siecią kanalizacyjną.
P. Marek Jaworowski- sołtys wsi Leńce zapytał, czy istnieje możliwość wyrównania nawierzchni dróg gminnych prowadzących do łąk.
Poprosił o podanie informacji o unijnych stypendiach dla studentów.
Sołtys wsi Podlece zapytał czy w tym roku nastąpi remont drogi we wsi Podlece.
Przedstawił problemy wynikłe w trakcie przygotowań do rozpoczęcia budowy wodociągu wiejskiego. Są takie przypadki, że linia wodociągowa biegnie przez posesje mieszkańców wsi ( działki zabudowane). Projekt trasy wodociągu został opracowany nierzetelnie. Zapytał, czy istnieje możliwość, na wniosek sołtysa, czy właścicieli działek zmienić przebieg linii wodociągowej.
Do powyższego odniósł się Przewodniczący Rady Gminy stwierdzając, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość wniesienia zmian w projekcie wodociągu, z tym że każda zmiana pociąga za sobą dodatkowe koszty.
Następnie głos zabrał, obecny na posiedzeniu Rady Gminy, mieszkaniec Osiedla Twoich Marzeń w Fastach - P. Hyc.
Nawiązał on do pism wystosowanych przez Wójta Gminy do mieszkańców osiedla informującego możliwości dokonywania przedpłat w wys. 1 800 zł. na budowę kanalizacji deszczowej.
Naświetlił zebranym sytuację panującą na osiedlu dotyczącą stanu dróg, sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, całego uzbrojenia terenu.
Zaproponował Wójtowi Gminy zorganizowanie zebrania z mieszkańcami osiedla w celu wyjaśnienia kwestii nurtujących mieszkańców.
Poprosił o przedyskutowanie tego problemu.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Gminy, który stwierdził, że obecna sytuacja występująca na Osiedlu Twoich Marzeń w Fastach jest wynikiem pozostawionego bałaganu przez firmę PIASEPOKS- inwestora budowy osiedla. Budowa kanalizacji deszczowej na Osiedlu jest dla gminy dużym problemem. Jest to kosztowana inwestycja, nie ujęta w wieloletnim planie inwestycyjnym gminy. Aktualnie nie ma możliwości przystąpienia do niej. Środki budżetowe gminy są perspektywicznie rozdysponowane w sposób uniemożliwiający rychłe przystąpienie do prac.
Problem niedoskonałej technicznie sieci kanalizacyjnej jest gminie dobrze znany. Na osiedlu występują częste przypadki odprowadzania wód deszczowych do kanalizacji..
Z wypowiedzi Pana wynikają dwa wątki:
1. kwestia inicjatywy ze strony Wójta Gminy zmierzającej do wybudowania kanalizacji deszczowej,
2. wypoziomowania powierzchni dróg w sposób pozwalający na powierzchowne odprowadzenie wód deszczowych.
P. Mocniak - dyrektor PGK wypowiedziała się na temat nielegalnego odprowadzania wód deszczowych i poczynań przedsiębiorstwa w kierunku wyeliminowania tego problemu, oraz trudności z tym związanych.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy i stwierdził, że problem można rozwiązać poprzez wypoziomowanie nawierzchni dróg, co pozwoli na odprowadzenie wierzchnie wód.
P. Hyc stwierdził, że należy zacząć stosować kary porządkowe stosunku do niektórych osób- mieszkańców osiedla, korzystających z sieci kanalizacyjnej w sposób niewłaściwy.
Następnie Wójt Gminy odniósł się do postawionych mu pytań.
-
W dniu dzisiejszym nastąpi rozstrzygnięcie przetargu na dostawę żwiru niezbędnego do naprawy dróg. Zostanie wyłoniony wykonawca, który automatycznie przystąpi do prac.m.in żwirowania dróg na osiedlu w Dobrzyniewie Fabrycznym.
-
W wyniku rozmów przeprowadzonych z WZMW w Białymstoku uruchomienie hydroforni w Jaworówce zostało ujęte w planach ich robót pod warunkiem, że gmina będzie partycypowała w kosztach. Dotychczas nie byliśmy informowani o etapie prac w tym kierunku.
-
Sugestie sołtysa wsi Dobrzyniewo Fabryczne są słuszne i pomocne. Zostaną uwzględnione podczas opracowywania wizji lokalizacji i zagospodarowania terenu na plażę.
-
Współpraca z Posterunkiem Policji w Dobrzyniewie Dużym układa się dobrze. Ze względu na sytuację przedstawioną przez P. Skiścima dotyczącą nieodpowiedzialnych i lekkomyślnych zachowań naszej młodzieży Wójt Gminy zwróci się z prośbą do P. Dworakowskiego o zawiadomienie odpowiednich służb policyjnych.
-
Wieś Jaworówka przewidziana została do podłączenia do głównej linii kanalizacji.
-
Nie ma możliwości dokonania rozbiórki budynku sklepu w tej wsi ze względu na to, że usytuowany jest na działce będącej własnością prywatną.
-
Droga we wsi Kulkówka zostanie wyrównana w trakcie wykonywania kompleksowych robót drogowych na naszym terenie.
-
W sprawie uzyskania informacji odnośnie stypendiów unijnych dla studentów należy zgłaszać się do P. Urszuli Roj-Rojewskiej-pracownicy Urzędu Gminy.
-
Roboty drogowe na drodze głównej we wsi Podlece zostaną poprzedzone wyjaśnieniem spraw dotyczących własności gruntów
-
Wszystkie postulaty mieszkańców odnośnie wykonania projektu sieci wodociągowej w Podlecach będą sukcesywnie zgłaszane do P. Matulewicza -wykonawcy projektu..
-
Ze względu na istniejący na Osiedlu Twoich Marzeń problem odprowadzania wód opadowych do istniejących urządzeń kanalizacyjnych, konieczna staje się realizacja inwestycji polegającej na budowie sieci kanalizacji deszczowej. Zrealizowanie tego rodzaju przedsięwzięcia może nastąpić przy finansowym wsparciu właścicieli działek objętych inwestycją. Realną kwotą wkładu finansowego byłoby wniesienie ok.1 800 zł. ( od jednej działki ). O przystąpieniu do zlecenia wykonania projektu inwestycji zadecyduje ilość zadeklarowanych osób.
Uzupełnienie oświetlenia na Osiedlu Twoich Marzę zostało wykonane na koszt Gminy.
Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby podniesienie studzienek do poziomu dróg.
Przystąpienie do prac będzie zależało także od mieszkańców osiedla.
Przewodniczący Rady Gminy- nie należy pochopnie zlecać wykonania projektu, gdyż wiąże się to z podjęciem działań wykonawczych. Gmina nie jest przygotowana do realizacji inwestycji. Z tego powodu dojdzie do kolejnego konfliktu z mieszkańcami osiedla.
Wójt Gminy- wykonanie projektu nie wiąże się z przystąpieniem do prac. Pozwolenie na budowę nie traci ważności przez okres dwóch lat. Istnieje możliwość ciągłego aktualizowania go. Termin rozpoczęcia robót wiąże się także z pozyskaniem funduszy unijnych.
P. Kłosek- najprawdopodobniej projekt urbanistyczny osiedla istnieje. Musiał być wykonany przed przystąpieniem do budowy. Należy dotrzeć od tej dokumentacji.
Wójt Gminy- dokumentacja została odnaleziona u wykonawcy- P. Sznajdera. Niestety projekt ten jest już nieaktualny.
P. Siemionowicz - jak przedstawia się kwestia zakładania sieci internetowej na terenie Gminy.
Wójt Gminy - prace postępują. Dotychczas siecią internetową objęto kilka wsi.
Od dnia 1 września 2004r. obsługę komputerową Gminy oraz uzupełnianiem sieci internetowej zajmie się firma, która ma możliwość pozyskania dotacji na budowę sieci.
Ad. pkt 11
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął posiedzenie XXI Sesji Rady Gminy.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Protokolant: Mariola Grzegorczyk
Metryka strony