Nr XXII/2004
PROTOKÓŁ Nr XXII/2004
Z XXII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 27 sierpnia 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 17.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Stanisław Marian Kakareko
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Marian Zimnoch
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Mirosław Kłosek
Pan Janusz Sobolewski był nieobecny na posiedzeniu sesji- nieobecność nieusprawiedliwiona.
Lista obecności - załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Sołtysi wsi:
-
Andruszkiewicz Henryk
-
Laskowski Wojciech
-
Citko Mieczysław
-
Skiścim Czesław
-
Horba Adam
-
Jaworowski Tadeusz
-
Markowski Grzegorz
-
Dobrzyński Grzegorz
-
Lewkowska Barbara
-
Jaworowski Marek
-
Siemionowicz Henryk
-
Adamska Walentyna
-
Dąbrowski Tomasz
-
Kruk Remigiusz
-
Winnicka Łucja
-
Kakareko Ireneusz
-
Skobodziński Tadeusz
-
Dąbrowski Cezary
-
Sztabkowski Tadeusz
Lista obecności - załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Radni powiatowi:
-
P. Bogdan Zdanowicz
Ponadto:
P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy
P. Anna Borkowska- Skarbnik Gminy
P. Joanna Mirynowska - dyr GCK
P. Jolanta Horba- Radca Prawny.
P. Kazimierz Sokólski- prac. UG
Dyrektorzy Szkół Podstawowych z terenu gminy.
Dyrektor Gimnazjum Publicznego w Dobrzyniewie Dużym
Pismo nr WR.0052 -7/04 zdnia 19.08.2004r. oraz lista obecności dyrektorów
szkół stanowi załącznik nr 3 do niniejszego
protokółu.
Ad. pkt 1. Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XXII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 14-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.
Ad. pkt.2 Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:
-
Otwarcie XXII Sesji Rady Gminy.
-
Przyjęcie porządku obrad.
-
Przyjęcie protokołu z XXI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 6 sierpnia 2004r
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:
-
zmian w budżecie gminy na 2004r,
-
ustalenia planu sieci szkół podstawowych, określenia granic, ich obwodów oraz ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych,
-
przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl.
6. Przedstawienie aktualnej informacji o stanie szkolnictwa na terenie Gminy
Dobrzyniewo Duże.
-
Przedstawienie protokółu z kontroli problemowej przeprowadzonej przez
Komisję Rewizyjną w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej zleconej
uchwałą Nr XX/110/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 30 czerwca
2004r.
-
Przedstawienie Strategii Rozwoju Kultury w latach 2004-2005 na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.
-
Wyrażenie opinii na temat zlecenia wykonania niżej wymienionych
projektów technicznych na :
-
budowę kanalizacji w Dobrzyniewie Dużym,
-
rozbudowę Szkoły Podstawowej w Fastach,
-
budowę drogi na Osiedlu Twoich Marzeń w Fastach,
-
budowę przydomowych oczyszczalni ścieków,
-
wykonanie planu zagospodarowania przestrzennego,
-
budowę tranzytowego odcinka sieci wodociągowej Szaciły - Kozińce,
-
budowę sieci wodociągowej na ul. Świerkowej w Dobrzyniewie Dużym,
-
wymianę sieci wodociągowej wraz z przyłączami na ul. Słonecznej w Nowym Aleksandrowie,
oraz robót:
-
budowę ulicy Św. Krzyża w Fastach
(wykonanie w/w projektów i robót nie wymaga dokonywania zmian w
budżecie gminy na 2004r.)
10.Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
11.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
12.Wolne wnioski, zapytania i informacje.
13.Zamknięcie obrad sesji.
Następnie zwrócił się do Radnych z pytaniem czy mają uwagi, ewentualnie
propozycje zmian przytoczonego porządku obrad .
Ze strony radnych propozycji zmian, ani uwag do porządku obrad nie było.
Natomiast propozycję zmiany porządku obrad zgłosił Przewodniczący Rady Gminy, a mianowicie zaproponował wprowadzenie w punkcie 9 dodatkowego podpunktu j) dotyczącego wydania przez Radnych Gminy opinii o włączeniu Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Płuc w strukturę Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku (materiały stanowią załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).
W związku z powyższym przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad w wersji zaproponowanej przez Przewodniczącego Rady Gminy.
Za przyjęciem porządku obrad głosowano jednogłośnie.
Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych obecnych na sali obrad.
Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów
Ad. pkt.3 Przewodniczący Rady Gminy zapytał Radnych, czy mają uwagi co do treści protokołu z XXI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 6 sierpnia 2004r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem protokołu.
Protokół z XXI Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów.
Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu
wzięło udział 14 radnych. Za przyjęciem protokołów głosowało 14 radnych
obecnych na sali obrad.
Ad. pkt.4
Przewodniczący obrad udzielił głosu Wójtowi Gminy w celu omówienia aktualnych spraw nurtujących naszą gminę.
Informacja Wójta Gminy stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokółu.
Ad. pkt 5 Przystąpiono do rozpatrzenia i podjęcia uchwał w sprawach.
-
zmian w budżecie Gminy na 2004r.
Przewodniczący obrad poprosił P. Stanisława Kakareko o przedstawienie opinii członków Komisji Finansów i Budżetu na temat uchwały dotyczącej zmian w budżecie na 2004r.
P. Kakareko poinformował, że Komisja zaopiniowała projekt przedmiotowej uchwały pozytywnie
Przewodniczący obrad, czy w związku z tym są pytania.
Pytań nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXII/113/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 27 sierpnia 2004r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r. została przyjęta jednogłośnie.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała została podjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi wraz z załącznikami 16-23 stronę protokołu.
-
ustalenia planu sieci szkół podstawowych, określenia granic, ich obwodów oraz ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
Głos zabrał Wójt Gminy, który poinformował, że potrzeba podjęcia przedmiotowej uchwały wynika z przejścia wsi Zawady do Gminy Białystok. Granice obwodów przedstawione w poprzedniej uchwale są nieaktualne.
Pani Ewa Wyszyńska -dyr. Sz.P. w Dobrzyniewie Dużym oraz P. Wanda Kulesza- dyr. Sz. P. w Pogorzałkach poinformowały, że od wielu lat wieś Zalesie ujęta jest w obwodzie Sz. P. w Chrabołach, a dzieci uczęszczają do szkoły w Dobrzyniewie Dużym. Podobna sytuacja istnieje w Sz. P. w Pogorzałkach. Wieś Gniła ujęta jest w obwodzie Sz.P. w Dobrzyniewie Dużym, a część dzieci (z kolonii wsi Gniła) uczęszcza do Sz.P. w Pogorzałkach.
Wójt Gminy zaproponował wycofanie uchwały z porządku posiedzenia w celu jej uaktualnienia i przedstawienia do rozpatrzenia na następnej sesji.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za wycofaniem z porządku obrad tej uchwały.
Radni Gminy jednogłośnie zadecydowali o wycofaniu z porządku obrad uchwały w sprawie ustalenia planu sieci szkół podstawowych, określenia granic, ich obwodów oraz ustalenia sieci oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych.
-
przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl.
Przewodniczący obrad poprosił o zadawanie pytań.
Nikt nie zabrał głosu, więc przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.
Uchwała Nr XXII/114/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 27 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia zmian w Statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl została przyjęta jednogłośnie w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy i stanowi wraz z uzasadnieniem 24, 25 stronę protokołu.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych. Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Ad. pkt 6 Przedstawienie aktualnej informacji o stanie szkolnictwa na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.
Materiały opracowanych przez Dyrektorów Szkół Podstawowych i Gimnazjum Publicznego z terenu naszej Gminy stanowią załączniki nr 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 do niniejszego protokołu.
Jako pierwszy głos zabrał P. Andrzej Horba i zapytał, czy w Urzędzie Gminy zatrudniony jest pracownik zajmujący się sprawami oświaty.
Przewodniczący obrad stwierdził, że Komisja Kultury, Oświaty i Spraw Socjalnych nie wywiązuje się ze swoich zadań określonych w załączniku Nr 3 do uchwały Nr III/12/02 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 17 grudnia 2002r. Członkowie Komisji nie przejawiają inicjatywy w zakresie swego działania.
Zaproponował zorganizowanie spotkania mającego na celu omówienie tej sytuacji.
Wójt Gminy wyjaśnił przyczyny powodujące, iż stanowisko ds. oświaty w Urzędzie Gminy nie jest dotychczas obsadzone. Przyznał, że istnieje pilna potrzeba uregulowania tych spraw i poprosił członków Komisji Kultury, Oświaty, Sportu i Spraw Socjalnych o pomoc w rozwiązaniu tego problemu.
Następnie nakreślił sytuację szkolnictwa na terenie naszej Gminy. Podziękował dyrektorom szkół za racjonalne gospodarowanie środkami budżetowymi przeznaczonymi na szkolnictwo.
Następnie P. Kłosek wyraził swój sprzeciw odnośnie teorii Wójta Gminy dotyczącej likwidacji małych szkół. Nawiązał do problemu dotyczącego zwiększonej liczebności klas w Gimnazjum Publicznym w Dobrzyniewie Dużym.
Przewodniczący obrad poprosił P. Annę Moroz o przedstawienie aktualnej sytuacji związanej z liczebnością klas w Gimnazjum Publicznym.
P. Moroz stwierdziła, że sytuacja ta w bieżącym roku szkolnym uległa poprawie, ponieważ utworzono cztery oddziały pierwszych klas. Natomiast w pozostałe klasy liczą około 30-34 osoby.
P. Kakreko zwrócił uwagę, że pisemna informacja na temat sytuacji szkolnictwa wyczerpująca jest jedynie w przypadku w SZ.P. w Pogorzałkach . W materiałach przedstawionych przez dyrektorów innych szkół brakuje wzmianki na temat zatrudnienia pracowników i poziomu ich wykształcenia.
P. Horba- sytuacja finansowa w szkolnictwie jest dobra. Subwencja w pełni pokrywa zapotrzebowanie. Jedynie współpraca Dyrektorzy Szkół- Wójt Gminy powinna stać na wyższym poziomie. Chodzi o współpracę w dziedzinie zatrudniania pracowników.
P. Kłosek sprostował wypowiedź P. Horby i stwierdził, że subwencja nie zaspokaja w pełni potrzeb szkół.
Wójt Gminy potwierdził, że subwencja nie pokrywa kosztów utrzymania przedszkoli gminnych i dowożenia dzieci. W kwestii zatrudniania nauczycieli musimy dostosować się do przepisów prawnych. W naszych szkołach pracuje dość dużo nauczycieli dyplomowanych.
P. Ewa Wyszyńska - w odpowiedzi na uwagi P. Stanisława Kakareko i P. Andrzeja Horba, dyrektor Sz.P. w Dobrzyniewie Dużym oraz P. Katarzyna Kozłowska - dyrektor Sz.P. w Nowym Aleksandrowie stwierdziły, że wszelkie sprawy finansowe konsultowane są z Wójtem i Skarbnikiem Gminy. Kompetencje zatrudnienia należą do dyrektorów szkół. Kwestię zatrudnienia regulują odpowiednie przepisy prawne, zgodnie z którymi dyrektorzy szkół nie mogą pozbawić nauczycieli awansu zawodowego. Jakość pracy szkoły należy zapewnić od strony kuratoryjnej.
Przewodniczący Rady Gminy zakończył dyskusję na temat aktualnej sytuacji szkolnictwa na terenie naszej Gminy.
Ad. pkt 7 W ramach tego punktu P. Stanisław Adamski - przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał protokół z kontroli problemowej przeprowadzonej przez członków komisji w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej zleconej uchwałą Nr XX/110/04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 30 czerwca 2004r.
Przewodniczący obrad poprosił Wójta Gminy o wypowiedź na temat funkcjonowania PGK.
Wójt Gminy stwierdził, że protokół kontroli będzie pomocny podczas opracowywania frontu działania w kierunku poprawy sytuacji w PGK. Poinformował, że w najbliższych dniach zleci wykonanie ekspertyzy księgowej przedsiębiorstwa oraz powoła eksperta, który zbada stan techniczny sieci wodno-kanalizacyjnej. Gospodarka wodno-ściekowa jest trudnym problemem. Pomoc Gminy powinna ograniczyć się jedynie do finansowania mniej kosztownych poczynań w zakresie funkcjonowania PGK. Na straty powstałe wskutek awarii sieci, np. zalanie piwnic, zostało zawarte z PZU Białystok ubezpieczenie od nieszczęśliwych wypadków.
Na zakończenie wypowiedzi poprosił o zadawanie pytań.
P. Kłosek zaproponował, aby dyskusję na ten temat odłożyć do następnej sesji, na której obecny będzie Dyrektor PGK - P. Iwona Mocniak. Najrozsądniejszym rozwiązaniem byłoby omówienie tego problemu na odrębnej sesji Rady Gminy.
Następnie głos zabrał Przewodniczący Rady Gminy, który podsumował wcześniej przeanalizowaną przez siebie sytuację PGK i wysunął następujące wnioski:
-
statut przedsiębiorstwa zobowiązuje PGK do wykonywania prac zleconych związanych z utrzymaniem i konserwacją gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej, nie zobowiązuje natomiast do wykonywania innych prac zleconych,
-
po roku działania, PGK nie jest odpowiednio przygotowane od strony organizacyjnej,
-
w PGK zatrudnieni są pracownicy bez kwalifikacji i usprzętowienia,
-
dotychczas nie powstała strategia, ani plan działania przedsiębiorstwa,
-
budżet przedsiębiorstwa ujęty jest w budżecie Gminy, ma ono działać po kosztach, a nie z zyskiem dla Gminy,
-
dyrektorowi zabrakło doświadczenia w zakresie kierowania jednostką,
Zdaniem Przewodniczącego Rady Gminy należy rozpocząć realne działania w kierunku poprawy sytuacji, być może rozszerzyć zakres obowiązków określony w statucie PGK, wyposażyć w odpowiedni sprzęt.
P. Horba- ze statutu wynika, że obliguje się przedsiębiorstwo do współpracy z organami Gminy. Ta współpraca dotychczas była nikła np. w zakresie księgowości. W początkowym okresie swego działania PGK wykonywało ( na terenie Gminy ) prace remontowe zatrudniając niewykwalifikowanych pracowników, co wpłynęło na jakość wykonanych prac. Przyczyną ostatniej awarii na hydroforni w Fastach, w wyniku której zalane zostały piwnice części mieszkańców wsi Fasy było niedopatrzenie spraw konserwatorskich. Na hydroforni w Fastach zatrudniony jest konserwator, który nie wykonuje swoich obowiązków.
P. Adamski i P. Kakareko zasugerowali, że należy przerwać dyskusję i przeprowadzić ją w obecności P. Mocniak
Wójt Gminy-zapewnił, że temat funkcjonowania PGK z udziałem Radnych Gminy omówiony zostanie we wrześniu tego roku.
Ad. pkt 8 Przewodniczący obrad poinformował zebranych, iż tematem tego punktu będzie przedstawienie i przeanalizowanie Strategii Rozwoju Kultury w latach 2004-2005 na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże ( załącznik Nr 13 do niniejszego protokółu).
Zaproponował P. Joannie Mirynowskiej - Dyrektora GCK w Dobrzyniewie Dużym scharakteryzowanie zarysu działalności kierunkowej GCK.
Głos zabrała P. Mirynowska, która posługując się opracowaną wcześniej strategią przedstawiła program działania, po czym poprosiła o pytania.
Przewodniczący obrad poinformował Dyrektorów Szkół o możliwości zabierania głosu.
P. Andrzej Horba poprosił o wyjaśnienie sytuacji związanej z funkcjonowaniem biblioteki w Fastach. Zapytał dlaczego biblioteka, w okresie wakacyjnym, jest nieczynna.
P. Adamski poprosił o przedstawienie korzyści finansowych, które miały wiązać się z przeniesieniem bibliotek do szkół. Zapytał, czy kiedykolwiek robione było rozeznanie w sytuacji lokalowej bibliotek.
Przewodniczący obrad stwierdził, że pytanie to winno być skierowane do Wójta Gminy. Następnie zwrócił się do P. Mirynowskiej i zapytał czy w swojej działalności przewiduje organizację medialnych imprez masowych na terenie naszej Gminy. Wizerunek naszej Gminy nie jest przekazywany na zewnątrz- brak imprez medialnych. Przy tym należy dbać o sponsoring tych imprez.
P. Marian Zimnoch zwrócił uwagę na to, że w gminie brak jest zaplecza niezbędnego przy organizacji jakichkolwiek imprez. Podstawą jest doprowadzenie prądu na stadion gminny oraz budowa sceny.
P. Kakareko zwrócił się do P. Mirynowskiej z pytaniem, czy z jej strony nawiązana została ścisła współpraca z dyrektorami szkół w zakresie działalności kulturalnej, czy nie są dublowane etaty pracowników bibliotek szkolnych i publicznych, czy zakresy ich obowiązków nie przewidują innych czynności, nie związanych z funkcjonowaniem bibliotek.
Przewodniczący obrad- czy są pytania?
Głos zabrała P. Barbara Markowska - dyr. Sz.P. w Fastach, która poinformowała zebranych, że warunki lokalowe szkoły nie pozwalają na funkcjonowanie w budynku szkolnym biblioteki publicznej. Ma to związek z brakiem sal lekcyjnych.
Zdaniem P. Kakareko działania P. Dyrektor GCK w dziedzinie rozwoju kultury na terenie naszej Gminy są nikłe. Poza działalnością sportową nic się nie dzieje.
Wójt Gminy- opracowanie Strategii zostało zlecone w celu porównania działalności kulturalnej w ub.r do roku bieżącego i określenia postępów w tej dziedzinie.
Temat bibliotek jest skomplikowany i stanowi poważny problem Gminy. Aktualna sytuacja nie jest zgodna z przepisami prawnymi regulującymi ten temat.
P. Mirynowska stwierdziła, że nie zgadza się z tym, że na terenie Gminy brak jest działalności kulturalnej.
W kwestii funkcjonowania Biblioteki Publicznej w Fastach stwierdziła, że przerwa w funkcjonowaniu spowodowana jest rozwiązaniem umowy o pracę z P. Szczepanowską. Biblioteka będzie obsługiwana przez pracownicę GCK, która aktualnie przebywa na urlopie wypoczynkowym.
P. Horba zwrócił uwagę na brak cyklicznych imprez kulturalnych na terenie wsi Fasty.
P. Mirynowska - we wsi Fasty brak jest Ośrodka Kultury. Jedynym miejscem publicznym jest biblioteka.
Przewodniczący Rady Gminy zakończył dyskusję i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. pkt 9
-
wyrażenie opinii na temat zlecenia wykonania projektu technicznego na budowę kanalizacji w Dobrzyniewie Dużym.
Głos zabrał P. Kłosek i zapytał o termin wykonania projektu.
Wójt Gminy- prace projektowe najprawdopodobniej zostaną zakończone w maju 2005r.
P. Kakareko poparł propozycję wykonania w/w projektu.
P. Jackowski- w przypadku pozytywnej opinii Rady Gminy odnośnie wykonania projektu, w jakim terminie rozpocznie się realizacja inwestycji.
Wójt Gminy - termin rozpoczęcia inwestycji zależy od pozyskania funduszy z zewnątrz.
Przewodniczący Rady Gminy - poprosił o koncepcję kanalizacji Gminy.
Wójt Gminy- budowa sieci kanalizacyjnej ujęta jest w Narodowym Planie Oczyszczania. Kanalizacja wsi Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne będzie kontynuacją stylu robót przeprowadzonych we wsiach Nowe Aleksandrowo i Dobrzyniewo Fabryczne. W Dobrzyniewie Dużym zostanie wykonana kanalizacja ciśnieniowa, na terenie zabudowy rozproszonej budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków.
Przepompownia w Fastach, po przebudowie, jest w stanie obsłużyć sieć wodno-kanalizacyjną na terenie całej Gminy. Koszt modernizacji wynosiłby ok. 800 tys. zł.
Zlecany projekt nie jest globalny i nie obejmuje terenu całej Gminy. Stopniowo będą wykonywane projekty cząstkowe. Wieś Gniła i Pogorzałki nie są ujęte w omawianym projekcie.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu technicznego na budowę kanalizacji w Dobrzyniewie Dużym.
Radni Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali propozycję zlecenia wykonania w/w projektu.
W głosowaniu wzięło udział 14-u Radnych Gminy obecnych na sali obrad
-
wyrażenie opinii na temat zlecenia wykonania projektu technicznego na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Fastach
Przewodniczący obrad poprosił o dyskusję.
P. Kłosek i P. Horba poprosili o wyjaśnienia odnośnie powołania i zorganizowania we wsi Fasty przedszkola samorządowego, a w szczególności jego lokalizacji.
Ze strony P. Kłoska padła propozycja przeniesienia P. Szczepanowskich do wolnego mieszkania przy Sz.P. w Obrubnikach i zagospodarowanie wolnego lokalu w Domu Nauczyciela w Fastach na przedszkole samorządowe.
Przewodniczący obrad stwierdził, że kwestię tę należy wyjaśnić od strony prawnej, a odpowiedzi na ten temat winien udzielić Radca Prawny.
P. Kakreko powiedział, że istnieje uzasadniona potrzeba rozbudowy Sz. P. w Fastach. Ciągle wzrasta ilość dzieci ( przybywa nowych mieszkańców wsi ), w związku z czym sytuacja lokalowa jest trudna. Ponadto mieszkańcy wsi zadeklarowali pomoc finansową. Istnieje także możliwość sprzedaży działki komunalnej leżącej we wsi Fasty.
P. Ignatowski stwierdził, że nie ma pewności, że dzieci z Fast dotychczas dowożone do białostockich szkół przejdą do szkoły w Fastach.
P. Marek Grzegorczyk- średnia uczniów klasy w Fastach to 10 osób. Nikt nie zwraca uwagi na problem liczebności klas w GP w Dobrzyniewie Dużym.
P. Horba nawiązał do nikłej aktywności działania Komisji Kultury Oświaty Sportu i Spraw Socjalnych. Stwierdził, że przewodniczący komisji nie jest zorientowany w sprawach szkolnictwa i kultury, a co za tym idzie potrzebach w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o określenie zakresu prac rozbudowy szkoły w Fastach oraz kosztów tej inwestycji.
Wójt Gminy- będzie to dobudowa dwukondygnacyjna. Na parterze zostaną utworzone dwie klasy, na piętrze biblioteka z kawiarenką komputerową. Szacunkowy koszt inwestycji to ok. 400 tys. zł., natomiast realny koszt wyniknie po opracowaniu projektu i wyłonieniu wykonawcy. Nie ma możliwości lokalizacji oddziału przedszkolnego w Domu Nauczyciela w Fastach. Rodziny nie wyraziły zgody na zamianę mieszkań. Ponadto wysokość pomieszczeń nie spełnia wymogów SANEPID-u.
Tworzenie własnego przedszkola jest nieopłacalne, gdyż koszty jego organizacji i utrzymania przewyższą koszty ponoszone przez gminę na opłacanie pobytu naszych dzieci w białostockich przedszkolach.
Udział mieszkańców w finansowaniu inwestycji jest nie do przyjęcia.
Problem wieloosobowych klas w Gimnazjum Publicznym w Dobrzyniewie Dużym zostanie rozwiązany. W projekcie budowy Hali Sportowej przewidziane są da pomieszczenia awaryjne, które mogą być w przyszłości zagospodarowane na klasy.
P. Ignatowski- należy zastanowić się nad inwestowaniem w wieś Fasty, bo być może w niedalekiej przyszłości zostanie ona administracyjnie włączona do Gminy Białystok, co miało miejsce w przypadku wsi Zawady.
Przewodniczący obrad- najprawdopodobniej ościenne wsie w przyszłości zostaną
przyłączone do miasta Białystok. O tym właśnie zadecyduje rozwój danej miejscowości.
Ponownie głos zabrała P. Barbara Markowska, która przedstawiła aktualną sytuację lokalową szkoły. Stwierdziła, że w roku szkolnym 2005/2006, wzrośnie liczba dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu i z tego powodu istnieje potrzeba rozbudowy szkoły.
P. Andrzej Horba i P. Adam Horba potwierdzili, że rozbudowa szkoły w Fastach jest konieczna.
Przewodniczący Rady Gminy- w dalszym ciągu zakres prac projektowych dotyczących rozbudowy w Fastach nie został precyzyjnie określony. Pomieszczenie na bibliotekę publiczną jest to element dodatkowy do założeń pierwotnych projektu.
P. Zimnoch i P. Kłosek poprosili o określenie górnej granicy kosztu wykonania projektu.
Przewodniczący obrad - czy istnieje możliwość pozyskania środków unijnych na realizację tej inwestycji. Jeżeli tak, to propozycję zlecenia wykonania projektu technicznego na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Fastach, można przegłosować zakładając, że przystąpienie do realizacji inwestycji nastąpi po otrzymaniu gwarancji na pozyskanie unijnego dofinansowania, a wysokość gminnych środków budżetowych nie przekroczy 200 tys. zł.
Wójt Gminy zaakceptował powyższą propozycję.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu technicznego na rozbudowę Szkoły Podstawowej w Fastach, uwzględniając powyższe kryteria.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych i przebiegło następująco:
Opinię pozytywną wyraziło ośmiu radnych Gminy : P. Stanisław Kakareko, P.Andrzej Horba, P. Władysław Radziszewski, P. Dariusz Grzegorczyk, P. Stanisław Adamski, P. Grażyna Woźniewska, P. Roman Jackowski, P. Andrzej Jakubczyk.
Opinię negatywną wyraziło czterech radnych: P. Marian Zimnoch, P. Marek Grzegorczyk, P. Mirosław Kłosek, P. Kazimierz Ignatowski.
Od głosu wstrzymało się dwóch radnych: P. Kazimierz Kraszewski, P. Tomasz Dobrzyński.
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu na budowę dróg na Osiedlu Twoich Marzeń w Fastach
Głos zabrał Wójt Gminy- projekt ten dotyczy wszystkich dróg na Osiedlu Twoich Marzeń ( ok. 3 km.) Prace budowlane będą miały na celu wyeliminowanie problemu odprowadzenia wód deszczowych do sieci kanalizacyjnej. Nie ma możliwości pozyskania środków unijnych na realizację tej inwestycji, gdyż nie są to drogi przelotowe. Wystąpiliśmy do mieszkańców osiedla o złożenie deklaracji o przystąpieniu do przedsięwzięcia polegającego na budowie kanalizacji deszczowej z własnym udziałem finansowym -wysokość wkładu 1600 zł. od posesji.
Dotychczas zainteresowanie mieszkańców osiedla tą propozycją jest niewielkie, z tego też względu Wójt Gminy zaproponował wstrzymanie się ze zleceniem wykonania projektu inwestycji.
Przewodniczący obrad- należy rozpocząć stosowanie kar w stosunku do osób odprowadzających wody deszczowe do sieci kanalizacyjnej, co jest działaniem na szkodę Gminy.
Wójt Gminy- przed stosowaniem kar przystąpimy do negocjacji z mieszkańcami osiedla.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy przychylają się do wniosku Wójta Gminy o wstrzymanie zlecenia wykonania projektu technicznego na budowę dróg na Osiedlu Twoich Marzeń.
W głosowaniu uczestniczyło 12-u radnych gminych.
Dwóch radnych na czas głosowania opuściło salę obrad
Za wstrzymaniem wykonania projektu głosowało ośmiu radnych.
Opinię pozytywną odnośnie zlecenia wykonania projektu wydało czterech radnych: P. Stanisław Kakareko, P. Andrzej Horba, P. Dariusz Grzegorczyk, P. Władysław Radziszewski.
Głosów wstrzymujących nie było.
Salę obrad, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy, na własną prośbę opuścił P. Marian Zimnoch i P. Kazimierz Ignatowski
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
Wójt Gminy przedstawił kolejność etapów prac mających na celu kanalizację Gminy Dobrzyniewo Duże. Koszt uczestnictwa finansowego mieszkańca nie przekroczy 2.500 tys. zł.
W związku, iż nie zgłoszono pytań Przewodniczący Obrad poprosił radnych o wydanie opinii na temat przystąpienia do opracowywania projektu technicznego na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
W głosowaniu wzięło udział 12 radnych.
Radni Gminy jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie zlecenie wykonania projektu technicznego na budowę oczyszczalni ścieków.
Salę obrad, na własną prośbę opuścił P. Dariusz Grzegorczyk, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy.
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania planu zagospodarowania przestrzennego na wsie Dobrzyniewo Kościelne, Dobrzyniewo Duże, Nowe Aleksandrowo, Ogrodniki
Przewodniczący obrad - czy są pytania?
Nikt nie zabrał głosu, więc przystąpiono do głosowania.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych.
Radni jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie zlecenie projektu na wykonanie planu zagospodarowania przestrzennego na wsie jw.
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu na budowę tranzytowego odcinka sieci wodociągowej Szaciły-Kozińce
Odnośnie powyższego nie zgłoszono pytań.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych
Radni jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie zlecenie wykonania projektu na budowę tranzytowego odcinka sieci wodociągowej Szaciły - Kozińce.
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu na budowę sieci wodociągowej na ul. Świerkowej w Dobrzyniewie Dużym.
Przewodniczący obrad porosił o zadawanie pytań
Nikt nie zabrał głosu.
Radni jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie zlecenie wykonania projektu na budowę sieci wodociągowej na ul. Świerkowej w Dobrzyniewie Dużym.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych.
-
wydanie opinii na temat zlecenia wykonania projektu na wymianę sieci wodociągowej wraz z przyłączami na ul. Słonecznej w Nowym Aleksandrowie.
Przewodniczący obrad udzielił radnym głosu.
Nikt nie zabrał głosu, w związku z czym przystąpiono do głosowania.
Radni jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie zlecenie wykonania projektu na wymianę sieci wodociągowej wraz z przyłączami na ul. Słonecznej w Nowym Aleksandrowie.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych.
-
wydanie opinii na temat przystąpienia do budowy ulicy Św. Krzyża w Fastach
Wójt Gminy wyjaśnił zebranym zasadność budowy ulicy Św. Krzyża w Fastach.
Nie zgłoszono pytań.
Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z prośbą o wydanie opinii odnośnie budowy ulicy Św. Krzyża w Fastach.
Podjęcie prac związanych z budową w/w ulicy radni jednogłośnie zaakceptowali pozytywnie.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych.
-
wydanie przez Radnych Gminy opinii o włączeniu Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Płuc w strukturę Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku.
Przewodniczący obrad odczytał pismo nr ZPS. I. 0171-2/13/04 z dnia 11.08.2004r. Zarządu Województwa Podlaskiego w Białymstoku wraz z projektami uchwał.
Poprosił Radnych Gminy o wyrażenie opinii na temat połączenia dwóch szpitali.
Pozytywną opinię o włączeniu Specjalistycznego ZOZ Gruźlicy i Płuc w strukturę Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego im. K. Dłuskiego w Białymstoku wraziło 10 radnych
Opinii negatywnych nie było.
Z wydaniem opinii wstrzymał się P. S. Adamski.
W głosowaniu wzięło udział 11 radnych Gminy.
Salę obrad, na własną prośbę, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy opuścił P. Stanisław Kakareko.
Ad. pkt 10 Interpelacje i wnioski radnych kierowane do Wójta Gminy
P. Adamski zapytał kiedy nastąpi uporządkowanie tereny wokół Wiejskiego Domu Kultury w Nowym Aleksandrowie.
Poprosił o wypowiedź na temat funkcjonowania świetlicy wiejskiej w Dobrzyniewie Fabrycznym.
P. Horba zainterweniował w sprawie rozbiórki starej zabytkowej stróżówki w Dobrzyniewie Fabrycznym.
Istneje potrzeba wypoziomowania terenu wokół Przepompowni na Dobrzyniewie Fabrycznym w sposób uniemożliwiający przedostawanie się wód deszczowych do budynku przepompowni.
P. Woźniewska - zwróciła się z prośbą o wyrównanie boiska w Chrabołach.
Ad. pkt 11 Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych
Wójt Gminy - Administratorem budynku WDK jest Dyrektor Sz.P. w Nowym Aleksandrowie. Uporządkowanie terenu należy zlecić firmie z zewnątrz. Brygada Gminna nie jest w stanie tego wykonać.
Świetlica wiejska w Dobrzyniewie Fabrycznym zostanie doprowadzona do stanu dopuszczalnej użyteczności.
Posesja, na której umiejscowiona jest stróżówka jest własnością prywatną kilku osób. Zostało wystosowane pismo do Nadzoru Budowlanego w Białymstoku z prośba o wydanie nakazu rozbiórki pozostałości budynku.
Przystąpiono do prac w kierunku przygotowania podłoża do wypoziomowania terenu wokół przepompowni.
Doprowadzenie płyty boiska szkolnego w Chrabołach do stanu określonego przez P. G. Woźniewską wymaga większych nakładów pracy tj. nawiezienia czarnoziemu ( aktualnie brak dostawcy), wywałowania i zasiania trawy. W tym roku prace te nie zostaną podjęte.
Salę obrad, na własną prośbę, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy opuścił P. Tomasz Dobrzyński.
Ad. pkt 12 Wolne wnioski, zapytania i informacje.
P. Tadeusz Jaworowski- poprosił o interwencję Gminy do Zakładu Energetycznego w Białymstoku w sprawie złej jakości prądu elektrycznego zasilającego naszą gminę
( częste awarie).
Następnie zgłosił potrzebę doprowadzenia do użyteczności budynku gminnego pozostałego po szkole podstawowej w Jaworówce. Wymaga on naprawy dachu i stolarki okiennej.
P. Skiścim zapytał kiedy rozpoczną się prace związane z układaniem chodnika we wsi Dobrzyniewo Fabryczne.
P. Sztabkowski zgłosił problem czasowego braku oświetlenia we wsi Szaciły.
P. Siemionowicz zapytał, kiedy rozpoczną się prace związane z budową przepustu na drodze Letniki-Krynice.
Wójt Gminy- problem złej jakości prądu elektrycznego zasilającego teren naszej Gminy został już zgłoszony do Biura Wojewody Strzelińskiego.
Naprawa budynku po byłej szkole w Jaworówce jest nieunikniona i będzie stopniowo realizowana.
Na następną sesję Rady Gminy zostanie zaproszony Starosta Powiatowy, który wypowie się w kwestii naprawy dróg w tym budowy chodników.
Zlecono wykonanie prac projektowych na budowę przepustu Letniki-Krynice.
Następnie głos zabrał, obecny na sesji, radny powiatowy P. Bogdan Zdanowicz.
Odniósł się do zarzutów stawianych przez radnych na jednej z poprzednich sesji Rady Gminy w stosunku do jego osoby, a dotyczących w szczególności braku operatywności jego działania na forum powiatu, w kierunku polepszenia sytuacji finansowej naszej Gminy.
Na zakończenie swej wypowiedzi rozdał radnym następujące materiały:
- informację o podziale środków finansowych przeznaczonych na inwestycje i
remonty dróg powiatowych w latach 2004-2007 ( załącznik nr 14 do niniejszego
protokółu )
- program inwestycyjny na drogach powiatowych w latach 2004-2007 ( załącznik Nr
15 do niniejszego protokółu)
Ad. pkt 13 Zamknięcie obrad sesji.
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady XXII Sesji Rady Gminy.
Protokolant: M. Grzegorczyk
Metryka strony