Nr XXVI/2004
PROTOKÓŁ NR XXVI/2004
Z XXVI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 17 grudnia 2004r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Stanisław Marian Kakareko
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Janusz Sobolewski
-
Mirosław Kłosek
-
Marian Zimnoch
Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Ponadto: Wójt Gminy, Skarbnik Gminy, Radca Prawny- Jolanta Horba, P. Joanna Mirynowska, P.Teresa Rydzewska, P. Zdzisław Łukaszewicz.
Ad. pkt 1.
Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XXVI Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 15-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.
Ad. pkt.2
Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:
-
Otwarcie XXVI Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia.
-
Przyjęcie protokołu z XXV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 listopada 2004r.
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Omówienie założeń do projektu budżetu Gminy na 2005r.
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r.
-
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy
-
Odpowiedzi i interpelacje i wnioski Radnych.
-
Zamknięcie obrad sesji.
Zwrócił się do radnych z pytaniem, czy są propozycje zmian przytoczonego porządku obrad.
Nikt nie zabrał głosu, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.
Porządek obrad został przez Radnych Gminy przyjęty jednogłośnie.
Ad pkt. 3
Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają uwagi do treści protokołu z XXV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 listopada 2004r.
Radni Gminy nie zgłosili uwag.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie w/w protokołu.
Protokół z XXV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 26 listopada 2004r. został przyjęty jednogłośnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Ad pkt. 4
Wójt Gminy przedstawił informację o aktualnych problemach Gminy.
Stwierdził, że:
-
zaciągnięty kredyt na budowę ulicy Białostockiej w Fastach został zrealizowany,
-
na dzień dzisiejszy nie istnieje potrzeba zaciągnięcia zobowiązania pieniężnego na rozbudowę Hydroforni w Bohdanie,
-
w roku bieżącym zostaną wykonane fundamenty i przełożenie podłączeń Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.
-
ukończono budowę odcinka wodociągu we wsi Chraboły,
-
aktualnie trwa ostatni etap budowy wodociągu we wsi Podlece,
-
trwają roboty modernizacyjne na drodze Pogorzałki- Kozińce.
-
został rozstrzygnięty przetarg na budowę drogi Gniła - Jaworówka. Termin rozpoczęcia i kontynuowania robót będzie uzależniony od warunków atmosferycznych,
-
w miesiącach styczeń-luty 2005r zostanie wyłożone do wglądu i konsultacji studium zagospodarowania przestrzennego Gminy. Mieszkańcy Gminy powinni z tego skorzystać.
-
zakończono prace projektowe na rozbudowę Sz.P. w Fastach i Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym
P. Mirosław Kłosek poprosił o podanie całkowitego kosztu budowy ulicy Białostockiej w Fastach.
Wójt Gminy - jest to kwota 1.100.000 zł.
Następnie przystąpiono do dalszej analizy projektu budżetu Gminy na 2005r.
Zarządzenie Nr 106/04 Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 12 listopada 2004r. w sprawie projektu budżetu Gminy na 2005r. stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Na wstępie Wójt Gminy poprosił o wyłączenie z dyskusji tematu termomodernizacji Szkoły Podstawowej, Publicznego Gimnazjum i Domu Nauczyciela we wsi Dobrzyniewo Duże. Ten temat, jak i podsumowanie i podjęcie decyzji o funkcjonowaniu PGK zostanie włączony do porządku obrad sesji Rady Gminy planowanej na dzień 14 stycznia 2005r.
Ponadto poinformował, że od dnia dzisiejszego Wodociągi Białostockie rozpoczynają lustrację naszej sieci wodociągowej i przepompowni ścieków. Ocena techniczna pomoże w opracowaniu planu działania zmierzającego do poprawy stanu sieci.
Ciągle czynimy starania o pozyskanie jak największych funduszy z zewnątrz na budowę kanalizacji we wsiach Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne, jak i budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
Aktualnie opracowywany jest nowy wniosek o pozyskanie funduszy z nowego źródła finansowania.
Trwają prace projektowe na inwestycję -budowę 50 przydomowych oczyszczalni ścieków.
Zlecono wykonanie projektu budowy kanalizacji we wsiach Dobrzyniewo Duże i Gniła ( 350 przyłączy) Koszt przygotowania dokumentacji- 100 tys. zł.
P. Andrzej Horba- w wykazie zadań inwestycyjnych nie ujęto modernizacji przepompowni w Fastach. Inwestycja ta winna być wykonana przed budową wskazanych w wykazie sieci sanitarnych.
Dodał, że w pierwszej kolejności należy rozwiązać problem awaryjnego zasilenia obiektu - Przepompowni w Fastach, ze względu na częste przerwy w dostawie energii elektrycznej.
Przewodniczący Rady Gminy- problem ten powinien zostać wzięty pod uwagę w trakcie przeglądu sieci dokonywanego przez Wodociągi Białostockie.
Wójt Gminy- przepompownia ta jest w stanie przyjąć ścieki z terenu całej Gminy. Wszystkie awarie sieci sanitarnej w większym stopniu są wynikiem złej eksploatacji, a nie przerw w dostawie energii elektrycznej.
Czynimy starania o pozyskanie agregatu o odpowiednich parametrach właśnie na potrzeby Przepompowni w Fastach.
Przewodniczący Rady Gminy - w związku z tym, iż ciągle zwiększa się ilość przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych należy jak najszybciej rozpocząć przygotowania do modernizacji przepompowni. Należy opracować wstępny kosztorys inwestycji poddać go analizie Rady Gminy.
Zaznaczył, że wszelkie działania zmierzające do poprawy stanu sieci zostaną podjęte po dokonaniu analizy dokumentacji, którą przygotują Wodociągi Białostockie.
P. Mirosław Kłosek stwierdził, że podejmując decyzję o przystąpieniu do działań należy wziąć pod uwagę prawdopodobieństwo pozyskania środków pomocowych z zewnątrz. W większości przypadków wysokość dotacji jest o wiele niższa niż na wstępie zakładano.
TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
Przewodniczący Rady Gminy oznajmił, że w planie wydatków w dziale „Transport i Łączność „ zabezpieczona została kwota 777 000 zł.
P. Andrzej Horba i P. Mirosław Kłosek zakwestionowali sposób przedstawienia podziału środków w tym dziale. Zgłosili żądanie dokonania szczegółowego rozdziału środków na poszczególne roboty ( eksploatacja, utrzymanie, budowa, modernizacja dróg) i uwzględnienia tego w wykazie zadań inwestycyjnych planowanych na 2005r.
Zdaniem P. Andrzeja Horba, biorąc pod uwagę stan naszych dróg, środki te należy zwiększyć.
Odnosząc się do powyższego Wójt Gminy stwierdził, że przedstawione w planie wydatki zostaną rozpisane.
Przewidziana do wykonania w 2005r. jest modernizacja ulicy i wykonanie chodników we wsi Nowe Aleksandrowo i Dobrzyniewo Fabryczne ( chodnik jednostronny).
Partycypacja w kosztach inwestycji: 25% ( gmina + powiat ), 75% dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego.
W przypadku braku funduszy z zewnątrz wykonane zostaną jedynie chodniki.
Ponadto Starostwo Powiatowe przystąpiło do opracowywania projektu na modernizację nawierzchni ciągu dróg: Ogrodniki, Dobrzyniewo Kościelne, Dobrzyniewo Duże ul. Białostocka i Lipowa. W tym przypadku także przewidziana jest partycypacja Gminy w kosztach inwestycji.
P. Andrzej Horba zauważył, że w dziale „ Transport i Łączność” nie wyszczególnione są środki na wykonanie projektów dróg. Złożenie wniosku o dofinansowanie inwestycji winno zostać poprzedzone wykonaniem projektu. Stanowczo zasugerował, że należy dokonać analizy, przeglądu dróg i wytypowania tych, które wymagają remontu i wówczas przystąpić do opracowywania projektów. Ponadto wskazał, że należy zastanowić się nad rezygnacją z powiatowego dofinansowania i pozostawienie problemu utrzymania dróg powiatowych Starostwu Powiatowemu.
P. Kazimierz Ignatowski ponownie zgłosił brak odpowiedzi na pismo ( wniosek )w sprawie modernizacji drogi we wsi Kulikówka. Zwrócił się z prośbą, aby w ramach konkretyzacji budżetu Gminy na 2005r. zostały zabezpieczone i wydzielone środki na tę inwestycję.
P. Stanisław Adamski poinformował zebranych o wysokości środków przeznaczonych na utrzymanie dróg powiatowych, jakimi dysponuje Starostwo Powiatowe. Zaznaczył, że kwota ta nie zabezpieczy wszystkich potrzeb. Nie należy pochopnie zlecać wykonania projektów, gdyż w przypadku braku środków projekty te zdezaktualizują się.
Wójt Gminy- propozycja P. Andrzeja Horba jest niekorzystna dla Gminy. Stan naszych dróg ulega ciągłemu pogorszeniu. Współpraca ze Starostwem Powiatowym przyniesie obopólne korzyści w zakresie utrzymania dróg gminnych i powiatowych
Jeszcze w tym roku zostanie przygotowany projekt budowy drogi i chodników w Borsukówce. Planowane są do wykonania w 2005r. projekty na budowę czy modernizację dróg gminnych tj. Pogorzałki- Kozińce ( koszt 152 000zł.), Gniła-Jaworówka ( koszt 43 000 zł.), chodnik jednostronny w Pogorzałkach i Krynicach oraz obustronny w Fastach na ul. Św. Krzyża. Konieczne jest wykonanie projektu na odbudowę przepustu w Letnikach.
Ponadto istnieje konieczność utwardzenia dróg na Osiedlu Twoich Marzeń, nowym osiedlu w Dobrzyniewie Fabrycznym i w Nowym Aleksandrowie oraz drogi w Leńcach prowadzącej do Wysypiska Śmieci.
Dodał, że wąskie pasy drogowe będą systematycznie poszerzane do szerokości
10 m.
P. Grażyna Woźniewska- zgłosiła zły stan dróg pozostawiony po pracach przy budowie sieci wodociągowej na kolonii we wsi Chraboły. Poprosiła o ostateczne rozstrzygnięcie, kilkakrotnie zgłaszanej potrzeby wytyczenia nowego dojazdu do Szkoły Podstawowej w Chrabołach.
Obecny przebieg drogi utrudnia dojazd do obiektu ( zła nawierzchnia, wąski pas drogowy).
Wójt Gminy -z przeprowadzonego rozpoznania wynika, że nie ma możliwości zmiany trasy dojazdu do szkoły. Z tego też względu zostanie poprawiony stan technicznego drogi dotychczasowo prowadzącej do szkoły.
Wójt Gminy i Przewodniczący Rady Gminy zaapelowali do sołtysów i radnych o przeprowadzenie rozeznania wśród mieszkańców wsi i wyjaśnienie im procedury przekazywania gruntów prywatnych w związku z zamiarem poszerzenia pasów drogowych.
Zdaniem P. Stanisława Kakareko kwota zabezpieczona w dziale „Transport i Łączność” nie wystarczy na pokrycie potrzeb związanych z utrzymaniem dróg. Poprosił o przeprowadzenie analizy problemu i opracowanie strategii działania.
PRZEWODNICZĄCY RADY GMINY ZARZĄDZIŁ 10 MINUTOWĄ PRZERWĘ.
Po przerwie wznowiono obrady XXVI Sesji Rady Gminy.
P. Tomasz Dobrzyński zapytał Wójta Gminy czy drogi dojazdowe do gospodarstw rolnych położonych wzdłuż drogi Pogorzałki - Kozińce zostaną przywrócone do stanu sprzed modernizacji tej drogi.
P. Adamski Stanisław przystępując do jakichkolwiek prac drogowych należy także brać pod uwagę natężenia ruchu. Koszt modernizacji zależy od rodzaju prac i stylu ich wykonywania. Zaproponował wykonanie nawierzchni dróg, które są już zagruntowane systemem gospodarczym. Należy ograniczyć wykonywanie projektów ulic i kontynuować to zamierzenie rozsądnie. Rozliczenia kosztów należy dokonywać w ramach sołectwa, gdzie przeprowadzone zostały prace, co praktykują ościenne Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy - przytoczona przez P. Stanisława Adamskiego propozycja rozliczania środków nie jest uregulowana przepisami prawa.
Radni Gminy: P. Mirosław Kłosek, P. Andrzej Horba, P. Janusz Sobolewski, P Stanisław Adamski zgłosili wniosek o uszczegółowienie w wykazie zadań inwestycyjnych rodzaju robót drogowych i ich finansowania- wykonanie harmonogramu prac.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy o wypowiedź na temat planowanej wymiany oświetlenia ulic, placów i dróg na energooszczędne.
Wójt Gminy- zlecono Zakładowi Energetycznemu w Białymstoku przeprowadzenie przeglądu naszej sieci energetycznej, wykazanie braków, skalkulowanie kosztów i określenie wysokości oszczędności wynikających z planowanego przedsięwzięcia w odniesieniu do obecnych kosztów utrzymania sieci energetycznej.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Przewodniczący obrad poprosił Wójta Gminy o przedstawienie aktualnego stanu kadrowego Urzędu Gminy, kosztów utrzymania administracji, planowanych zamierzeń z tym związanych.
Wójt Gminy- w tym roku została przeprowadzona reorganizacja Urzędu Gminy.
Wysokość środków finansowych na administrację publiczną jest niezmienna od kilku lat. W roku 2005 nie planuje się zwiększenia ilości wakatów. P. Anna Borkowska - Skarbnik Gminy w roku bieżącym nabyła prawa do wcześniejszej emerytury, z których zamierza skorzystać. W chwili obecnej trwa nabór kandydatów na to stanowisko.
Na zakończenie swej wypowiedzi poinformował radnych, że trwająca ponad miesiąc kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, nie wniosła zarzutów do pracy naszego urzędu.
STAN MIENIA KOMUNALNEGO.
Przewodniczący Rady Gminy-zwrócił się z pytaniem do Wójta Gminy, czy planowane inwestycje w 2005r. będą realizowane przy współudziale środków pochodzących ze sprzedaży mienia komunalnego.
Wójt Gminy - plan zagospodarowania przestrzennego pozwoli na uporządkowanie spraw związanych z działkami gminnymi. Zostaną podjęte kroki w kierunku opracowania procedury podnoszenia wartości działek. Wówczas podjęta zostanie decyzja co do sprzedaży mienia komunalnego.
P. Andrzej Horba poprosił o podanie kwoty wydatkowanej na remonty lokali gminnych.
Wójt Gminy- w budynkach tych najczęściej wykonywane są prace typu: remonty dachów, wymiana instalacji elektrycznej, sieci wodociągowej. Podniesienie standardu tych pomieszczeń daje możliwość podniesienia czynszu za wynajm lokali.
Następnie P. Andrzej Horba podjął problem wydatków związanych z funkcjonowaniem komisariatu Policji w Dobrzyniewie Dużym oraz efektywności pracy policjantów obsługujących nasz teren. Poprosił o wyjaśnienie kwestii zatrudnienia na pełnym etacie sprzątaczki właśnie na potrzeby komisariatu, zaznaczając, że pomieszczenie to jest w ciągu tygodnia użytkowane jedynie kilka dni lub kilka godzin.
Przewodniczący Rady Gminy- finanse, którymi dysponuje Policja Państwowa nie pokrywają wszystkich potrzeb związanych z utrzymaniem porządku i bezpieczeństwa publicznego. Z tego też względu większość samorządów gminnych dofinansowuje działalność organów ścigania. Ustalenia wewnętrzne Policji regulują procedurę zatrudnienia sprzątaczki na komisariacie, na którą samorząd gminny nie ma wpływu. Pokrycie kosztów z tym związanych jest właśnie dofinansowaniem ze strony Gminy. Wzmożenie efektywności pracy policjantów odsługujących teren naszej Gminy jest tematem rozmów prowadzonych z P. Dworakowskim - Kierownikiem Posterunku Policji.
Następnie zwrócił się do Wójta Gminy z pytaniem czy istnieje możliwość zlecenia wykonania ekspertyzy budowlanej stanu technicznego remizy strażackiej w Letnikach. Obecny stan budynku grozi zawaleniem i stwarza niebezpieczeństwo dla mieszkańców wsi.
P. Tomasz Dobrzyński zapytał, czy istnieje szansa wyremontowania w 2005r. sali głównej w WDK Kozińce
Wójt Gminy - jeżeli istnieje taka potrzeba ekspertyza techniczna zostanie wykonana.
Sprawa remontu Sali i zagospodarowania innych pomieszczeń omówiona zostanie na planowanym zebraniu wiejskim.
P. Kazimierz Ignatowski zapytał, czy jest możliwość przeniesienia z Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dyżym, ewentualnie utworzenie nowego gabinetu stomatologicznego w Ośrodku Zdrowia w Kozińcach.
Wójt Gminy stwierdził, że w WDK Kozińce istnieje możliwość wynajęcia lokali na prywatne gabinety lekarskie zaznaczając, że jednym z warunków umowy najmu będzie wyremontowanie pomieszczeń na koszt wynajmującego w zamian za czasowe zwolnienie z opłaty czynszu.
P. Grażyna Woźniewska zgłosiła potrzebę wymiany okien w Ośrodku Zdrowia w Kozińcach.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że podobny problem istnieje w GCK w Dobrzyniewie Dużym.
Wójt Gminy -w WDK Kozińce kontynuowane są prace remontowe. W zakres tych prac może być wciągnięta wymiana okien. Co do wymiany okien w GCK Dobrzyniewo należy zastanowić się nad sposobem realizacji tego zamierzenia biorąc pod uwagę wymianę stopniową. Zakres prac zależy od wysokości środków finansowych. Zapewnił, że zostanie zorganizowana dwudniowa sesja Rady Gminy mająca na celu przegląd wykonanych do tej pory prac remontowych w budynkach gminnych.
P. Tomasz Dobrzyński poinformował, że jedna ściana zewnętrzna w strażnicy OSP Kozińce wymaga remontu ( naprawy ). Jest odchylona od poziomu co grozi zawaleniem budynku.
Wójt Gminy - ściana zostanie zabezpieczona w sposób, który umożliwi przesunięcie terminu gruntownego remontu.
Ad. pkt 6
Przewodniczący Rady Gminy odczytał zebranym projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r. Poprosił Skarbnika Gminy o zreferowanie powyższego tematu.
P. Anna Borkowska z oparciu o objaśnienia do projektu uchwały udzieliła wyczerpujących wyjaśnień, po czym przystąpiono do głosowania.
Uchwała Nr XXVI/128/ 04 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 17 grudnia 2004r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2004r. została przyjęta jednogłośnie ( 14 głosów- za ) w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi wraz z załącznikami 9, 10, 11, 12 stronę protokołu.
P. Marian Zimnoch przed przystąpieniem do głosowania opuścił salę obrad.
Ad. pkt 7
W ramach tego punktu Radni Gminy nie zgłosili żadnych wniosków i interpelacji w związku z czym nie istniała potrzeba realizacji pkt 8 porządku obrad.
Ad. pkt 9
Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady XXVI Sesji Rady Gminy.
PROTOKOLANT:
MARIOLA GRZEGORCZYK
Metryka strony