Nr XL/05

PROTOKÓŁ NR XL/05

 

XL Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 25 listopada 2005r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 11.30

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Stanisław Adamski

  2. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  3. Marek Grzegorczyk

  4. Andrzej Horba

  5. Kazimierz Ignatowski

  6. Roman Jackowski

  7. Stanisław Marian Kakareko

  8. Kazimierz Kraszewski

  9. Grażyna Woźniewska

  10. Tomasz Dobrzyński

  11. Władysław Radziszewski

 

P. Janusz Sobolewski, Mirosław Kłosek, P. Marian Zimnoch- nieobecni na posiedzeniu sesji.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Laskowski Wojciech

  2. Citko Eugeniusz

  3. Andruszkiewicz Henryk

  4. Skiścim Czesław

  5. Jaworowski Tadeusz

  6. Dobrzyński Grzegorz

  7. Lewkowska Barbara

  8. Jaworowski Marek

  9. Adamska Walentyna

  10. Dąbrowski Tomasz

  11. Skobodziński Tadeusz

  12. Dąbrowski Cezary

  13. Sztabkowski Tadeusz

  14. Horba Adam

  15. Kakareko Ireneusz

  16. Siemionowicz Henryk

  17. Adamski Jarosław

  18. Korenkiewicz Kazimierz

Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ponadto:

Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,

Skarbnik Gminy - P. Dorota Rudnicka

Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami- P. Teresa Rydzewska.

Dyrektor GCK - P. Joanna Marynowska

Radca Prawny- P. Jolanta Horba

 

 

Ad. pkt 1.

Z powodu nieobecności P. Andrzeja Jakubczyka - Przewodniczącego Rady Gminy, obradom przewodniczyła P. Grażyna Woźniewska - Wiceprzewodnicząca Rady Gminy, która dokonała otwarcia XL Sesji Rady Gminy i przywitała wszystkich przybyłych.

Stwierdziła, na podstawie listy obecności, że na ustawowy skład Rady- 15 radnych, w posiedzeniu bierze udział-11 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.

 

Ad. pkt.2

Na wstępie przewodnicząca obrad przedstawiła radnym zaplanowany do realizacji porządek obrad:

1. Otwarcie XL Sesji Rady Gminy
2. Przyjęcie porządku posiedzenia.
3. Przyjęcie protokołu z XXXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 21 października

2005r.
4. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
5. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2005r.
6. Informacja o wydanych decyzjach z art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu

przestrzennym.
7. Dyskusja nad projektem budżetu Gminy Dobrzyniewo Duże na 2006r.
8. Informacja dotycząca analizy złożonych oświadczeń majątkowych radnych wg. stanu na dzień 30

października 2005r.
9. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
10. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
11. Wolne wnioski, zapytania i informacje.
12. Zamknięcie obrad sesji.

 

Poinformowała, że w ciągu ostatniego tygodnia do rady Gminy wpłynęły trzy projekty uchwał, których wnioskodawcą jest Wójt Gminy:

  1. projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006r.,

  2. projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006r.

  3. projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych

 

Zgodnie z art. 20 ust.5 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. Przewodniczący Rady Gminy ma obowiązek wprowadzenia ich do porządku obrad najbliższej sesji Rady Gminy.

W związku z powyższym następuje zmiana treści pkt 5 porządku obrad, który otrzymuje brzmienie:

”5. Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawach:

  1. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006r.,

  2. stawek podatku od środków transportowych na 2006r.

  3. określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

  4. zmian w budżecie Gminy na 2005r.


Zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego porządku obrad.

Radni nie zgłosili żadnych uwag, ani propozycji zmian w związku, z czym poddał pod głosowanie zaplanowany porządek posiedzenia w przytoczonej wyżej wersji.

 

W głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Za przyjęciem głosowało 11-u radnych

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Gminy porządkiem obrad przystąpiono do jego realizacji:

 

Ad. pkt 3

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zapytała radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XXXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 21 października 2005r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

W głosowaniu wzięło udział 11 radnych obecnych na sali obrad.

Za przyjęciem protokołu z XXXIX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 21 października 2005r. głosowało 11 radnych obecnych na sali obrad.

 

Ad. pkt 4 Przewodnicząca obrad oddała głos Wójtowi Gminy w celu zreferowania bieżących informacji o aktualnych sprawach nurtujących Gminę.

 

Wójt Gminy poinformował zebranych o następujących kwestiach:

 

  1. Związek Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl rozpada się. Z członkostwa zrezygnowały już Gminy Czarna Białostocka i Wasilków. Pozostały Gminy Supraśl, Narewka Krynki i Dobrzyniewo Duże. Zdaniem Wójta Gminy należy wstrzymać się z rezygnacją z członkostwa w Związku, przynajmniej jeszcze przez rok,

  2. zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, na potrzeby Policji przekazany został samochód, który pozostaje do obsługi naszej gminy,

  3. osobą odpowiedzialną za zimowe utrzymanie dróg jest P. Kazimierz Sokólski. Samochód strażacki OSP Kozińce, poprzez zamontowanie pługa został przystosowany do odśnieżania dróg. W sezonie zimowym 2005/2006 najprawdopodobniej posypywanie dróg przejmie SUR w Dobrzyniewie Dużym,

  4. w związku z krótkotrwałymi przerwami w dostawie energii elektrycznej będziemy interweniować u Wojewody Podlaskiego. W przypadku braku poprawy jakości prądu, istnieje możliwość zmiany dostawcy energii, z czego najprawdopodobniej skorzystamy,

  5. Gmina otrzymała dofinansowanie z Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacji i Modernizacji Sektora Żywnościowego oraz Rozwoju Obszarów Wiejskich 2004-2006 i Działania Odnowa Wsi oraz Zachowanie i Ochrona Dziedzictwa Kulturowego w wysokości 450 tys. zł na budowę kompleksu boisk przy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym,

  6. pomyślnie przebiegają rozmowy z firma RODEKS dotyczące budowy osiedla we wsi Fasty,

Na zakończenie Wójt Gminy odczytał list Ministra Rolnictwa Pana Krzysztofa Jurgiela- podziękowanie za gratulacje w związku z objęciem tak wysokiego stanowiska państwowego.

 

Ad. pkt 5

 

Przystąpiono do rozpatrzenia i podjęcia uchwał.

 

  1. projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2006r.,

 

Przewodnicząca obrad poprosiła P. Stanisława Kakareko - Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie stanowiska komisji odnośnie projektu przedmiotowej uchwały.

 

P. Stanisław Kakareko poinformował, że na posiedzeniu komisji w dniu 23 listopada 2005r, Komisja Finansów i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości . Na 5 członków komisji w głosowaniu wzięło udział 3 członków komisji. ( 3 głosy „za” ).

 

Wójt Gminy dodał, że stawki podatku od nieruchomości nie ulegają zmianie. Potrzeba podjęcia nowej uchwały wynika z faktu, że w uchwale w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości nie określa się terminu jej obowiązywania, przeciwnie do roku ubiegłego.

 

Przewodnicząca obrad zapytała radnych, czy mają pytania.

Nikt nie zgłosił pytań, w związku z tym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XL/176/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała stanowi 7 i 8 stronę protokołu.

 

  1. projekt uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych na 2006r.

 

Przewodnicząca obrad poprosiła P. Stanisława Kakareko - Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie stanowiska komisji odnośnie projektu uchwały w sprawie stawek podatku od środków transportowych.

 

P. Stanisław Kakareko poinformował, że na posiedzeniu komisji w dniu 23 listopada 2005r, Komisja Finansów i Budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych. Na 5 członków komisji w głosowaniu wzięło udział 3 członków komisji. ( 3 głosy „za” )

 

Wójt Gminy dodatkowo wyjaśnił, że zmiana dotychczasowej uchwały związana jest z faktem, iż w roku bieżącym nie określa się terminu jej obowiązywania. Ponadto wymogiem jest zaokrąglenie obowiązujących stawek podatku do pełnych złotych.

 

Przewodnicząca obrad zapytała radnych, czy mają pytania.

Nikt nie zgłosił pytań, w związku z tym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XL/177/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie stawek podatku od środków transportowych została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała stanowi 9-13 stronę protokołu.

 

  1. projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych,

 

Przewodnicząca obrad oddała głos Wójtowi Gminy, który wyjaśnił, że potrzeba zatwierdzenia nowych formularzy wynika z zaokrąglenia stawek podatku do pełnych złotych.

 

Przewodnicząca obrad zapytała radnych, czy mają pytania.

Nikt nie zgłosił pytań, w związku z tym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XL/178/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała wraz z załącznikami stanowi 14-29 stronę protokołu.

 

  1. projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2005r.

 

Przewodnicząca obrad oddała głos P. Stanisławowi Kakareko- Przewodniczącemu Komisji Finansów i Budżetu w celu wyjaśnienia, na czym polega zmiana budżetu Gminy na 2005r.

 

P. Stanisław Kakareko stwierdził, że następuje zmiana załącznika Nr 5 uchwały budżetowej w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej we wsiach Fasty, Dobrzyniewo Duże, Gniła, Pogorzałki, Borsukówka. Następuje wzrost wartości inwestycji. Zatwierdzenie tej zmiany jest niezbędne przy ubieganiu się o fundusze z Mechanizmu Finansowania Norweskiego, o które Gmina czyni starania.

 

Wójt Gminy dodał, że uchwała ta jest jednym z załączników do wniosku budowy kanalizacji na odcinku Fasty - Borsukówka. Wniosek przewiduje rozpoczęcie inwestycji w listopadzie 2006r. Decyzja o przyznaniu dotacji zapadnie nie wcześniej niż w sierpniu 2006 r. Inwestycja jest podzielona na dwa etapy:

  1. budowa odcinka Fasty ( od istniejącej kanalizacji na Osiedlu Twoich Marzeń z ul. Dzikowską i część Dobrzyniewa Dużego ul. Kościelna, Białostocka, Lipowa do Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym);

  2. pozostała część Dobrzyniewa Dużego, Gniła, Pogorzałki, Borsukówka. Rozpoczęcie przewiduje się w kwietniu 2007r. a zakończenie w listopadzie 2007r.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 7 645 000 zł., z tego Gmina może pozyskać ok. 1 455 000 EURO tj. 80% kosztów kwalifikowanych. Kosztami niekwalifikowanymi są podatek VAT i przyłącza od budynku do UZT lub do pierwszej studzienki na posesji.

 

W związku z brakiem pytań przewodnicząca obrad zaproponowała przystąpienie do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XL/179/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 listopada 2005r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2005r. została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała wraz z załącznikami stanowi 30 - 39 stronę protokołu.

 

Ad. pkt 6

 

Przewodnicząca obrad odczytała zebranym informację o wydanych decyzjach z art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zapytała radnych, czy mają pytania do powyższego.

Informacja stanowi 40,41 stronę protokołu.

Nikt nie zgłosił pytań w związku, z czym przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. pkt 7

 

Przewodnicząca obrad zaproponowała dyskusję na temat projektu budżetu gminy na 2006 rok.

Poprosiła Wójta Gminy o krótką wypowiedź na ten temat.

 

Wójt Gminy poinformował, że budżet Gminy 2006r. opiewa na ok. 20 mln. zł. Zaznaczył, że utrzymana zostanie taktyka pozyskiwania maksymalnych kwot środków zewnętrznych na określone inwestycje.

Poza Wójtem Gminy nikt nie zabrał głosu.

 

Zarządzenie nr 151/04 Wójta Gminy z dnia 10 listopada 2005r. w sprawie przyjęcia projektu budżetu Gminy na 2006r. stanowi 42 stronę protokołu.

Projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy na 2006r. stanowi 43-82 stronę protokołu.

 

Ad. pkt 8

 

Przewodnicząca obrad złożyła sprawozdanie (informację) radnych Gminy zobowiązanych do złożenia oświadczeń majątkowych za 2004r. i nieprawidłowościach stwierdzonych w analizowanych oświadczeniach.

Poinformowała, że oświadczenia majątkowego nie złożył jeden radny - P. Janusz Sobolewski. Pozostali złożyli je w wymaganym terminie. Oświadczenia zostały przesłane do Drugiego Urzędu Skarbowego dnia 27 września 2005r. Pismem z dnia 17.10.2005r. Drugi Urząd Skarbowy zawiadomił Przewodniczącego Rady Gminy o brakach w złożonych dokumentach. W oświadczeniach majątkowych 11 radnych stwierdzono nieprawidłowości. Uwagi zostały przekazane radnym Gminy, którzy są w trakcie składania korekt.

Przewodnicząca obrad zapytała, czy są pytania odnośnie powyższego.

Pytań nie zgłoszono.

 

Ad. pkt 9

 

Przewodnicząca obrad udzieliła głosu radnym w celu zgłaszania interpelacji i wniosków do Wójta Gminy.

 

Głos zabrał P. Andrzej Horba , który poinformował o nieprawidłowościach w działaniu oświetlenia ulicznego we wsi Fasty. Oświetlenie pozostaje włączone przez całą noc. Zakład Energetyczny Białystok nie przestrzega wszelkich zasad współpracy i bagatelizuje dotychczasowe interwencje. Poprosił o wszczęcie działań w tej sprawie.

Więcej interpelacji, ani wniosków nie zgłoszono.

 

 

Ad. pkt 10

 

Wójt Gminy przyznał, że na terenie całej Gminy występują nieprawidłowości w dostarczaniu energii elektrycznej. P. Kazimierz Sokólski - pracownik Urzędu Gminy aktualnie zajmuje się tą kwestią. Poprosił P. Andrzeja Horba o złożenia interpelacji w formie pisemnej, ponieważ wówczas może stanowić dokument potwierdzający przedstawioną sytuację i być pomocny w prowadzonych negocjacjach. Zapewnił, że P. Andrzej Horba otrzyma odpowiedź na piśmie.

 

 

Ad. pkt 11

 

Wolne wnioski zapytania i informacje.

 

Sołtys wsi Jaworówka zwrócił się do radcy prawnego obecnego na sesji Rady Gminy o wypowiedź na temat udostępniania informacji publicznej. Zapytał, czy w sytuacji, kiedy komornik czy kurator sądowy pyta sołtysa wsi o adres zamieszkania danej osoby sołtys ma obowiązek i prawo udzielenia takiej informacji.

 

P. Jolanta Horba wyjaśniła, że wg przepisów nie ma obowiązku udzielania informacji komornikowi, natomiast kuratorowi - tak.

 

Sołtys wsi Dobrzyniewo Fabryczne dodał, że komornicy często wymagają obecności sołtysa wsi przy wypełnianiu swoich obowiązków.

 

Sołtys wsi Jaworówka poprosił radcę prawnego o przygotowanie wykazu osób publicznych, którym sołtysi mogą udzielać informacji i w jakim zakresie.

 

Sołtys wsi Nowe Aleksandrowo poprosiła o zabezpieczenie w budżecie Gminy na 2006r, środków na uzupełnienie lamp ulicznych w części wsi ul. Morelowa i Wiśniowa.

 

Sołtys wsi Letniki zapytał, czy zostaną podjęte kroki w kierunku poprawy stanu ewentualnie rozbiórki budynku świetlicy wiejskiej.

 

Wójt Gminy odnosząc się do wypowiedzi sołtysa wsi Nowe Aleksandrowo stwierdził, że sprawy związane z uzupełnieniem lamp ulicznych należy zgłaszać do P. Kazimierza Sokólskiego - pracownika referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami. W budżecie Gminy na 2006r. na ten cel została przewidziana kwota 28 tys. zł.

Świetlica w Letnikach nie jest budynkiem gminnym, ale własnością wsi. Związku z tym kompetencje Gminy w tym zakresie są ograniczone. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za ten budynek, który wymaga kapitalnego remontu. Na uczestniczenie Gminy w finansowaniu remontu w chwili obecnej nie można pozwolić z uwagi na trwające i przewidziane do realizacji kosztowne inwestycje gminne.

 

Ad. pkt. 12

 

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodnicząca obrad zamknęła obrady XL Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

 

Protokolant: Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-07-07

Data modyfikacji: 2006-07-07

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-07