Nr XXIX/2005
PROTOKÓŁ Nr XXIX/2005
XXIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu14 lutego 2005r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Mirosław Kłosek
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Marian Zimnoch
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Janusz Sobolewski
Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Ponadto: P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy
Ad. pkt 1.
Przewodniczącym obrad został wybrany P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia obrad XXIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 14-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.
Ad. pkt.2
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie następującego porządku obrad:
-
Otwarcie XXIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia.
-
Omówienie spraw personalnych składów komisji Rady Gminy.
-
Wolne wnioski i zapytania.
-
Zamknięcie obrad sesji.
Dodał, że celem spotkania jest uaktualnienie składów komisji, po czym zapytał, czy są uwagi do porządku obrad.
Głos zabrał P. Janusz Sobolewski, który zwrócił się do Przewodniczącego Rady z pytaniem dlaczego do zawiadomień o zwołaniu sesji nie dołączono projektów stosownych uchwał Rady Gminy.
Przewodniczący obrad odpowiedział, że radni nie mogli wcześniej otrzymać projektów uchwał, gdyż potrzeba ich podjęcia wyniknie z przebiegu dzisiejszego spotkania po czym zostanie przedstawiona propozycja podjęcia uchwał. W chwili obecnej nie wiadomo w jakim kierunku przebiegała będzie dzisiejsza dyskusja. Głównym punktem porządku obrad dzisiejszej sesji jest uaktualnienie składów komisji.
P. Janusz Sobolewski poprosił Przewodniczącego obrad o odniesienie się sytuacji jaka zaistniała na spotkaniu radnych Gminy w Urzędzie Gminy Dobrzyniewo Duże w dniu 10 lutego 2005r.
Przewodniczący obrad zwrócił uwagę, że w chwili obecnej omawiany jest pkt 2 porządku obrad, natomiast omówienie sytuacji zaistniałej na w/w spotkaniu nastąpi w ramach pkt 3 porządku obrad.
Po czym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad.
Zaproponowany wyżej porządek obrad został przez radnych Gminy przyjęty.
Za przyjęciem głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Przewodniczący obrad zaproponował przystąpienie do realizacji pkt 3 porządku obrad.
Na wstępie nadmienił, że na spotkaniu radnych w dniu 10.02 2005r. przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże złożył rezygnację, a w zasadzie oświadczenie o rezygnacji z pełnienia dotychczasowej funkcji przewodniczącego, w związku z czym komisja nie może funkcjonować w niepełnym składzie, jak i bez przewodniczącego komisji. Wymaga to ponownego ukonstytuowania komisji. Przyjęcie tego wniosku bądź odrzucenie jak i wybór przewodniczącego leży w gestii komisji. Oświadczył, że w czasie przerwy w obradach sesji zarządzi posiedzenie komisji Finansów i Budżetu w celu ponownego ukonstytuowania się.
Dodał, że stanowi to podstawę prawną do tego, aby przystąpić do omawiania składów personalnych komisji stałych Rady Gminy.
P. Mirosław Kłosek wraził swoje zdanie na temat procedury związanej z rozpatrzeniem wniosku Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o rezygnacji z pełnienia dotychczasowej funkcji.
Jego zdaniem Rada Gminy powołuje Komisję Rewizyjną i pozostałe komisje. Przewodniczący komisji wybierani są przez członków danej komisji. Przyjęcie lub odrzucenie wniosku ( oświadczenia) o rezygnacji Przewodniczącego komisji należy wyłącznie do kompetencji komisji. Jego zdaniem, zgodnie ze statutem Gminy Dobrzyniewo Duże i ustawą o samorządzie gminnym z 1990 r. wniosek ten nie powinien wpłynąć na ręce Przewodniczącego Rady Gminy.
Dodał, że powyższe skonsultował w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku.
W odniesieniu do powyższej wypowiedzi Przewodniczący obrad, stwierdził, że nie interesują go konsultacje P. Mirosława Kłoska przeprowadzone z pracownikami Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i przypomniał, że radny pomija uprawnienienia Przewodniczącego Rady Gminy.
Zaproponował, aby powrócić do przedmiotu dyskusji dzisiejszego posiedzenia.
Ponownie odniósł się do spotkania radnych, które odbyło się dnia 10 lutego 2005r. w Dobrzyniewie Dużym, na którym poruszono następujące kwestie:
-
poszerzenia składów komisji stałych Rady Gminy, co należy na dzisiejszej sesji rozważyć,
-
niedotrzymywania terminów dostarczania radnym dokumentów będących przedmiotem sesji Rady Gminy, czy posiedzeń komisji.
-
podstaw prawnych zezwalających Wiceprzewodniczącej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże P. Grażynie Woźniewskiej na członkostwo w komisjach Rady Gminy.
Wyjaśnił, że zgodnie ze statutem Gminy Dobrzyniewo Duże w skład komisji stałych Rady Gminy może wejść od 3 do 5 osób.
Według interpretacji prawa Wiceprzewodniczący Rady Gminy może być członkiem komisji stałych Rady Gminy, natomiast Przewodniczący Rady Gminy nie.
Zwrócił się do Wiceprzewodniczącej Rady Gminy o wyrażenie na dzisiejszej sesji woli uczestniczenia w pracach którejś z komisji. Poprosił o zgłoszenie formalne swej woli i określenie komisji, w pracach której chciałaby uczestniczyć.
Kwestia dotrzymania terminów dostarczania dokumentów radnym na sesje i posiedzenia komisji nie ma odniesienia w przepisach prawa, jednak sprawa ta była kilkakrotnie omawiana na posiedzeniach sesji i komisji Rady Gminy. Ustalono wówczas trzydniowy termin dostarczenia dokumentów, co zapisane zostało w protokołach.
Wszelkie niejasności i wątpliwości wynikają z braku Regulaminu Pracy Rady Gminy. Statut Gminy oraz ustawa o samorządzie gminnym z 1990r z późniejszymi zmianami, daje delegację Radzie Gminy do uchwalenia pewnych wewnętrznych reguł. W naszym przypadku te reguły dotychczas nie zostały uregulowane.
Głos zabrał P. Janusz Sobolewski, który przytoczył treść § 65 ust. 4 Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże: Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie Komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania. Jego zdaniem wynika z tego, że może być to sprzeczne z członkostwem wiceprzewodniczącej w którejś z komisji.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że Wiceprzewodnicząca może zwołać posiedzenie komisji z upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy. Zwołanie to nie jest to samo co uczestniczenie. Ponadto każdy radny ma obowiązek wstrzymania się od głosu w sprawach jego dotyczących.
W statucie Gminy nie są do końca uregulowane sprawy kompetencji radnych.
Przedstawił zebranym własną interpretacje przepisów, a mianowicie: Wiceprzewodniczący Rady Gminy może działać jedynie z upoważnienia i na polecenie Przewodniczącego Rady Gminy. Z tego wynika, że nie jest w sporze kompetencyjnym bycie członkiem jakiejkolwiek Komisji Rady Gminy.
Fakt zwołania posiedzenia komisji nie może wykluczać członkostwa radnego w komisji rady. Byłoby to ewidentne ograniczanie kompetencji radnego. Nie można radnemu zabronić uczestnictwa w życiu społecznym, samorządowym w imieniu reprezentowanych przez siebie mieszkańców.
Nadmienił, że w związku z niejasnościami w przepisach prawnych regulujących pracę Rady Gminy należy opracować Regulamin Pracy Rady Gminy.
Przewodniczący obrad przyjął uwagę P. Janusza Sobolewskiego.
Przewodniczący obrad powrócił do tematu nieformalnego zwołania posiedzenia wspólnego komisji stałych Rady Gminy w dniu 10.02.2005r. i nieterminowego dostarczania dokumentów radnym Gminy.
Rozważając powyższe wziął pod uwagę fakt, iż niejednokrotnie istnieje potrzeba ( dla dobra Gminy ) pilnego zwołania posiedzenia komisji czy sesji rady Gminy np. ze względu na nieprzewidziane okoliczności związane z terminowością składania wniosków o dotacje zewnętrzne.
Radni, którzy dla dobra legalizmu, parlamentaryzmu i przestrzegania prawa stwierdzili fakt nieformalnego zwołania posiedzenia i mieli prawo opuścić salę obrad posiedzenia ( odmówić uczestnictwa w posiedzeniu).
Jednak sytuacje nieterminowego dostarczania dokumentów powtarzały się niejednokrotnie i każdorazowo były przez radnych negowane.
Podkreślił, że jako Przewodniczący Rady Gminy kilkakrotnie apelował do Wójta Gminy, o zminimalizowanie takowych sytuacji, podkreślając, że tylko sytuacje nadzwyczajne mogą być powodem zwoływania posiedzeń przyspieszonym trybem. W mniej istotnych przypadkach należy dążyć do tego, aby radni otrzymywali do analizy dokumentację przynajmniej na trzy dni przed posiedzeniem.
Brak ścisłych uregulowań prawnych powoduje, to że dochodzi do wewnętrznych nieporozumień w organizacji pracy Rady Gminy. Stwierdził, że na dzień dzisiejszy należy bazować na przepisach istniejącego prawa oraz wyznaczniku, który mówi o tym, że Przewodniczący Rady Gminy organizuje pracę Rady Gminy.
P. Janusz Sobolewski odniósł się do interpretacji przepisów przez Przewodniczącego Rady związanych z organizacją pracy komisji stałych Rady Gminy. Z jednych uregulowań wynika, że Przewodniczący RG organizuje pracę Rady Gminy oraz pracę komisji Rady Gminy. Natomiast z uregulowań dotyczących posiedzeń komisji Rewizyjnej, mających zastosowanie także do posiedzeń komisji stałych Rady Gminy wynika, że posiedzenia komisji mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także między innymi na pisemny umotywowany wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.
Zdaniem P. Sobolewskiego przytoczone uregulowania są wystarczające do tego aby prace komisji przebiegały prawidłowo i zgodnie z prawem wystarczy tylko zachować ustalone terminy.
Jego zdaniem Przewodniczący danej Komisji porządek obrad i termin zwołania posiedzenia powinien każdorazowo ustalić wspólnie z Wójtem Gminy oraz Przewodniczącym Rady Gminy, co najmniej na trzy dni przed terminem posiedzenia.
W przypadku posiedzenia planowanego na dzień 10 lutego 2005r. jak i większości poprzednich posiedzeń tych zasad nie zastosowano. I właśnie to bulwersuje radnych.
Dodał, że istnieje możliwość organizowania w Urzędzie Gminy spotkań mających na celu omówienie aktualnych spraw dotyczących naszej Gminy niekoniecznie w formie posiedzeń.
Dodał, że należy dopracować szczegółowo statut Gminy, aby regulował kwestie nie mające odzwierciedlenia w odpowiednich ustawach.
Przewodniczący obrad poparł uwagi radnego Sobolewskiego odnośnie sposobu zwoływania posiedzeń Rady Gminy. Wyjaśnił, że planowane na dzień 10 lutego 2005r. wspólne posiedzenie komisji stałych zostało zwołane z inicjatywy Wójta Gminy. Przestrzeganie uregulowań prawnych dotyczących zwoływania posiedzeń Rady Gminy potrzebne jest aby zachować pozory pełnej demokracji, aby osoby postronne nie mogły zarzucić Wójtowi Gminy sterowania Radą Gminy. Wójt Gminy może być inicjatorem posiedzeń Rady Gminy, ale wcześniej musi to skonsultować z przewodniczącym danej komisji. Wniosek może być skierowany także na ręce Przewodniczącego Rady Gminy, który wówczas zwołuje posiedzenie. Posiedzenia wspólne powinien zwoływać Przewodniczący Rady Gminy. Każdy przewodniczący jest niezależnym przewodniczącym w ramach kompetencji działania komisji.
Udzielił głosu Wójtowi Gminy, który przypomniał radnym, że na początku kadencji zwoływano odrębnie posiedzenia komisji, Wówczas wynikł problem związany z niedoinformowaniem pozostałych członków Rady Gminy o rozważanych na posiedzeniach problemach Gminy. To było argumentem zwoływania wspólnych posiedzeń komisji. Po przeprowadzonej ostatnio, w Urzędzie Gminy, kontroli wynikło, iż procedura zwoływania i przebiegu posiedzeń wspólnych nie jest uregulowana w naszym statucie, w związku z czym należałoby zrezygnować ze zwoływania wspólnych komisji i powrócić do procedury zwoływania odrębnych posiedzeń.
P. Stanisław Adamski wyraził zwoje zdanie na temat zajść wynikłych na spotkaniu radnych w dniu 10 lutego 2005r. Stwierdził, że jest zbulwersowany zachowaniem radnych, którzy opuścili salę obrad.
Oświadczył, że radni, którzy odmówili uczestnictwa we wspólnym posiedzeniu komisji nie dopełniają swoich obowiązków wynikających z art. 23 ust. 1 i art. 24 ustawy o samorządzie gminnym..
Dodatkowym przykładem na to jest brak działania i mało efektywna praca przewodniczących Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych i Komisji Rolnictwa.
Stwierdził, że osoby te powinny wytłumaczyć ze swego postępowania.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, w oparciu o istniejące prawo, że jednym z zadań komisji Rewizyjnej jest dokonanie oceny pracy danej komisji.
Według opinii P. Romana Jackowskiego Przewodniczący Komisji Rolnictwa nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jako przykład podał kilkakrotne upominanie Pana Sobolewskiego przez Przewodniczącego Rady Gminy za ociąganie się z opracowaniem planu pracy komisji na 2004r. oraz częstotliwość zwoływania posiedzeń. Nadmienił, że materiały na posiedzenie 10.02.2005r. zostały dostarczone na trzy dni przed terminem posiedzenia. Był to wystarczający czas do ich przeanalizowania, w związku z czym trwająca dyskusja na ten temat nie ma żadnego uzasadnienia.
P. Janusz Sobolewski ponownie nawiązał do nieprawidłowości związanych ze zwoływaniem posiedzeń. Jako przykład podał fakt, że próby zwołania odrębnych posiedzeń Komisji Rolnictwa, były kilkakrotnie uwieńczone zwołaniem posiedzeń wspólnych komisji stałych Rady Gminy bez konsultacji z Przewodniczącym i członkami komisji rolnictwa. Każdorazowo części materiałów była przekazywana na krótko przed posiedzeniem komisji, a pozostałe bezpośrednio na posiedzeniu komisji. W przypadku analizy projektu uchwały w sprawie budżetu takie sytuacje są niedopuszczalne.
P. Mirosław Kłosek zauważył, że praktyka i przebieg prac związanych z uchwalaniem budżetu Gminy od trzech lat nie uległa zmianie na lepsze. Czas przeznaczony radnym gminy na analizę projektu budżetu jest stanowczo z krótki i nie pozwala na dogłębne przeanalizowanie.
Według P. Grażyny Woźniewskiej ponowna dyskusja na temat projektu budżetu Gminy jest zbędna, gdyż kilkakrotnie był dogłębnie analizowany.
Przewodniczący Rady Gminy krótko streścił przebieg dotychczasowych prac radnych na projektem budżetu Gminy na 2005r.
Projekt był przedmiotem analizy komisji Rady Gminy, omówiony został także na posiedzeniu sesji Rady Gminy. Z analizy tej wynikło szereg zastrzeżeń i propozycji zmian, które zostały ujęte w zmodyfikowanym budżecie. Nowy projekt uchwały w sprawie budżetu Gminy na 2005r. po modyfikacji i naniesieniu zgłoszonych przez radnych poprawek miał zostać przedstawiony do ostatecznej analizy i zaopiniowania na posiedzeniu wspólnym komisji planowanym na dzień 10 lutego 2005r., do którego nie doszło. Zaopiniowany przez komisje stałe rady Gminy projekt budżetu winien wówczas trafić na posiedzenie sesji, na którym można wprowadzać i zatwierdzać poprawki w projekcie uchwały.
Następnie głos zabrał radny P. Andrzej Horba, który wyraził swoją negatywną opinię na temat zachowania się radnych na spotkaniu w dniu 10.02.2005r. W związku z tym oraz niewydajną pracą członków komisji zgłosił wniosek formalny o rozwiązanie komisji działających przy Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i poprosił radnych o przegłosowanie tego wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wniosek został zaprotokołowany i być może poddany zostanie przegłosowaniu.
Stwierdził, że w chwili obecnej sprawy nurtujące naszą gminę są bardzo ważne Destabilizacja pracy Rady Gminy nie służy dobru mieszkańców Gminy. Szczególnie w chwili obecnej gdy zapadają ważne decyzje dotyczące spraw finansowych naszej Gminy. Zaapelował o opanowanie się i nie podejmowanie pochopnie nieprzemyślanych decyzji mających wpływ na funkcjonowanie naszej Gminy.
Uwieńczeniem wynikłych dotychczas niejasności będzie opracowanie Regulaminu Pracy Rady Gminy.
P. Sobolewski zastrzegł, aby Regulamin Pracy Rady Gminy został opracowany wspólnie przewodniczącymi Komisji Rady Gminy.
Zdaniem P. Kazimierza Ignatowskiego radni, którzy opuści posiedzenie wspólne komisji mieli do tego prawo, ale nie powinno to wiązać się rozwiązaniem Komisji Stałych Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy odnosząc się do wniosku P. Stanisława Kakareko wyjaśnił, że Radny nie zrezygnował z członkostwa ( pracy) w komisji, ale z pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu. Ten problem należy zweryfikować w ramach pracy komisji. W tym celu w czasie przerwy w obradach sesji zarządzone zostanie posiedzenie komisji mające na celu ponowne ukonstytuowanie się.
Nadmienił, że jeżeli P. Woźniewska lub któryś z pozostałych radnych wyraża chęć uczestniczenia w pracach komisji Rady Gminy można je uzupełnić na zasadach określonych w statucie Gminy.
Oświadczył, zebranym, że dysponuje projektami uchwał opracowanymi przez P. Jolanta Horba - radcę prawnego Urzędu Gminy, na wypadek konieczności przyjęcia zaproponowanych rozwiązań.
P. Andrzej Horba kolejny raz zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy przegłosowanie wcześniej zgłoszonego wniosku.
Przewodniczący obrad uprzedził, że przyjęcie przez radnych tego wniosku będzie równoznaczne ze zwołaniem kolejnej Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy
P. Grażyna Woźniewska poparła wniosek P. Andrzeja Horba o rozwiązanie komisji Rady Gminy, ale z wyłączeniem Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący obrad zakwalifikował wypowiedź radnej jako kolejny wniosek.
P. Kazimierz Ignatowski zwrócił uwagę radnym, że procedura rozpatrzenia zgłoszonych wniosków przesunie termin uchwalenia budżetu Gminy na 2005r.
Wójt Gminy- powołanie nowych składów komisji może nastąpić na dzisiejszej sesji Rady Gminy.
P. Mirosław Kłosek stwierdził, że nie jest to możliwe, gdyż zgodnie ze Statutem Gminy skład osobowy komisji ustala Rada Gminy poprzez podjecie stosownej uchwały. W chwili obecnej radni nie dysponują projektem uchwały.
P. Mirosław Kłosek zarzucił Wójtowi Gminy manipulacje w omawianym dotychczas projekcie budżetu. Za przykład podał nieścisłości finansowe związane z budową ulicy Przytorowej w Fastach.
P. Marian Zimnoch zabrał głos i wyraził swoje negatywne zdanie na temat dostarczanych po terminie dokumentów będących przedmiotem dyskusji na posiedzeniach komisji oraz sesjach Rady. Jego zdaniem poszerzenie składów komisji Finansów i Budżetu ma na celu usprawnienie pozytywnego przegłosowywania projektów uchwał zaproponowanych przez Wójta Gminy.
P. Janusz Sobolewski- wniosek P. Andrzeja Horba powinien mieć uzasadnienie prawne. Dodał, że nie należy łączyć dzisiejszej dyskusji z analizą założeń budżetowych. Należy wyeliminować zwoływanie posiedzeń wspólnych, a problem zostanie rozwiązany.
Przewodniczący obrad zmiana składu komisji nie wpłynie na skład Rady Gminy toteż weryfikacja składów osobowych nie ma uzasadnienia.
P. Andrzej Horba stwierdził, że tłumaczenie przedmówców jest enigmatyczne, nie przekonuje części radnych. Kolejny raz zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy o poddanie pod głosowanie zgłoszonego wcześniej wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że zgłoszenie wniosku zostało zaprotokołowane i na tym należy zakończyć dyskusję. Zwrócił uwagę radnemu P. Andrzejowi Horba, że na posiedzeniu wyraża swoje prywatne opinie oraz ambicjonalnie odnosi się do pozostałych radnych.
P. Marian Zimnoch stwierdził, że poszerzenie składów komisji wiąże się także z korzyścią materialną ( diety radnych). Być może to jest faktyczny argument radnych wyrażających chęć członkostwa w komisjach. Zadeklarował aby przysługujące mu diety za udział w posiedzeniach sesji i komisji rady Gminy były przekazywane na konto bankowe drużyny piłkarskiej KORONA Dobrzyniewo Duże, które zostanie założone do dnia 18 lutego 2005.
Na wniosek P. Stanisława Adamskiego Przewodniczący obrad zarządził 10-cio minutową przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady XXIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący obrad oddał głos P. Stanisławowi Kakareko, który oświadczył, że złożony przez niego wniosek jest wnioskiem formalnym i należy go poddać weryfikacji i osądowi gremium Rady Gminy.
Trzeba go poddać pod głosowanie, a następnie zwołać posiedzenie komisji Finansów i Budżetu.
Wniosek złożony przez P. Andrzeja Horba jego zdaniem jest jak najbardziej zasadny.
Przewodniczący Rady Gminy- według prawa najpierw należy zarządzić posiedzenie komisji Finansów i Budżetu. Wniosek P. Andrzeja Horba może być przedmiotem obrad sesji. Nie zostanie poddany pod głosowanie, gdyż nie jest wnioskiem zgłoszonym przez składu Rady Gminy, w związku z tym nie będzie rozpatrywany na dzisiejszej sesji. Wniosek P. A. Horba dotyczy jedynie zwołania Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy, a nie rozwiązania komisji stałych Rady Gminy. Byłby przedmiotem obrad gdyby został wprowadzony do porządku obrad dzisiejszej sesji przed przystąpieniem do głosowania nad jego przyjęciem.
Przewodniczący obrad zarządził przerwę, w czasie której odbyło się posiedzenie Komisji Finansów i Budżetu, w którym zadeklarował swoje uczestnictwo. Godzina rozpoczęcia posiedzenia- 11.00 godzina zakończenia posiedzenia -12.00.
Po przerwie Przewodniczący obrad wznowił obrady XXIX Sesji Rady Gminy i poinformował zebranych o decyzjach zapadłych na posiedzeniu Komisji Finansów i Budżetu.
Członkowie Komisji Finansów i Budżetu nie przyjęli rezygnacji P. Stanisława Kakareko z funkcji przewodniczącego komisji, a P. Stanisław Kakareko wyraził zgodę na dalsze przewodniczenie członkom komisji.
Następnie przystąpiono do tematu poszerzenia składów komisji stałych Rady Gminy.
Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem, kto z nich deklaruje chęć członkostwa w wybranych przez siebie komisjach.
P. Grażyna Woźniewska zgłosiła chęć pracy w Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy.
P. Marian Zimnoch zgłosił chęć pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych.
P. Tomasz Dobrzyński zgłosił chęć pracy w Komisji Finansów i Budżetu.
Z powyższego wynikło, że dwie osoby deklarują chęć członkostwa w Komisji Finansów i budżetu. Biorąc dotychczasowy skład komisji, ilość członków przekracza normę przewidzianą w Statucie Gminy ( 5 osób).
W związku z tym, z dwóch kandydatur należy wyłonić jedną w formie głosowania.
P. Stanisław Adamski zgłosił wniosek o przesunięcie głosowania na obrady następnej sesji Rady Gminy.
Przewodniczący obrad zapytał deklarujących, czy wyrażają zgodę na zmianę terminu głosowania.
Następnie głos zabrał P. Andrzej Horba i zapytał Przewodniczącego obrad, czy zgłoszone w trakcie dyskusji wnioski formalne zostaną przegłosowane.
Przewodniczący obrad stwierdził, iż wnioski nie zostaną poddane głosowaniu i on zadecyduje o tym kiedy wejdą do porządku obrad sesji Rady Gminy.
P. Andrzej Horba bez przyzwolenia Przewodniczącego Rady Gminy opuścił salę obrad.
Po chwili wrócił i zwracając się do Przewodniczącego obrad stwierdził, iż celowo pomija procedurę przegłosowania wniosków.
Zapytał, jak powinien zostać zredagowany wniosek, aby mógł trafić pod głosowanie.
Przewodniczący obrad - przede wszystkim powinien zawierać uzasadnienie.
P. Andrzej Horba - stwierdził, że jest to manipulacja ze strony Przewodniczącego Rady Gminy.
Przewodniczący obrad udzielił radnemu upomnienia.
Ad. pkt 4
Na wstępie Przewodniczący obrad wystąpił do radnych z prośbą o ustalenie terminu wspólnego posiedzenia komisji stałych Rady Gminy, poświęconego między innymi opiniowaniu projektu budżetu Gminy na 2005r.
Zaproponował termin: 18 luty 2005r. godz. 9.00.
Radni Gminy zaakceptowali powyższą propozycję.
Wójt Gminy przypomniał o braku zapisu w Statucie Gminy o procedurze zwoływania i przeprowadzania posiedzeń komisji stałych Rady Gminy.
Przewodniczący obrad poprosił radnych o zgłaszanie pytań.
Radni Gminy: P. Stanisław Adamski. P. Kazimierz Ignatowski, P. Marian Zimnoch zwrócili się do Wójta Gminy poruszyli problem zimowego utrzymania dróg na terenie naszej Gminy. Wskazali, że prowadzone prace są wykonywane są chaotycznie nie są najlepszej jakości. Pracownik nie wypełnia należycie swoich obowiązków.
Poprosili Wójta Gminy o wypowiedź na ten temat.
Wójt Gminy przyznał, że P. Michał Koroniecki źle wykonuje swoje obowiązki, ale przy ocenianiu stanu dróg należy wziąć pod uwagę fakt, że prace wykonywane podczas ciągle zmieniających się warunków pogodowych nie zawsze przynoszą zamierzone efekty.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Wójt Gminy powinien przyjąć uwagi radnych i wyciągnąć konsekwencje od podległych mu pracowników.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Ad.pkt 5
Przewodniczący obrad zamknął obrady XXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Protokolant:
Mariola Grzegorczyk
Metryka strony