Nr XXVIII/2005
PROTOKÓŁ Nr XXVIII/2005
Z XXVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu14 stycznia 2005r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 14.00, a zakończyło się o godz. 19.30
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Mirosław Kłosek
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Marian Zimnoch
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Janusz Sobolewski
P. Stanisław Marian Kakareko- nieobecny na posiedzeniu sesji ( nieobecność usprawiedliwiona przez Przewodniczącego Rady Gminy)
Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.
Zaproszeni Goście:
-
Przedstawiciel Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Białymstoku- P. Lech Nieradko
-
Przedstawiciele Wodociągów Białostockich:
P. Teodor Rodowicz - zastępca dyrektora ds. oczyszczalni ścieków,
P. Henryk Piekutowski- główny technolog
Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ponadto:
-
P. Zenon Szypcio- Wójt Gminy
-
P. Iwona Mocniak- dyr Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej,
-
P. Anna Borkowska - Skarbnik Gminy
Ad. pkt 1.
Na przewodniczącego obrad wybrano Przewodniczącego Rady Gminy - P. Andrzeja Jakubczyk, który dokonał otwarcia obrad XXVIII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych, w tym zaproszonych gości
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 14-u radnych, co stanowi o prawomocności podejmowanych decyzji.
Ad. pkt.2
Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:
-
Otwarcie XXVIII Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia.
-
Przyjęcie protokołu z XXVI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 17 grudnia 2004r. i protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2004r.
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
-
Analiza uwarunkowań dotyczących działania Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej oraz podjęcie decyzji o zakresie działania w przyszłości i niezbędnych środkach na jego funkcjonowanie.
-
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy
-
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
-
Zamknięcie obrad sesji.
Zapytał, czy są propozycje zmian porządku obrad.
Propozycji zmian nie zgłoszono, w związku z czym przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad w zaproponowanej wersji.
Zaproponowany wyżej porządek obrad został przez radnych Gminy przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów- 14 głosów „za”
Ad. pkt 3
Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych czy mają uwagi do treści protokołu z XXVI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 17 grudnia 2004r. i protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2004r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołów.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem protokołu z XXVI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 17 grudnia 2004r. głosowano następująco:
Głosy „za” - 14 radnych
Głosy „przeciw”- nie było
„Wstrzymujących się” - nie było
Za przyjęciem protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2004r. głosowano następująco:
Głosy „za” - 14 radnych
Głosy „przeciw”- nie było
„Wstrzymujących się” - nie było
Ad. pkt 4
Wójt Gminy przedstawił informację na temat aktualnych problemów Gminy:
-
Studium zagospodarowania przestrzennego zostało wyłożone do publicznej wiadomości, wglądu i konsultacji z mieszkańcami Gminy.
-
TPSA w Białymstoku przedstawiło ofertę instalacji sieci internetowej na naszym terenie, na dość korzystnych warunkach: 1 zł.- koszt założenia, 59 zł.- koszt abonamentu. Poprosił sołtysów o zainteresowanie mieszkańców wsi tą propozycją.
-
Z firmą STRUGA z Rojewa podpisana została na okres 1 roku umowa na odbiór i utylizację odpadów zwierzęcych wysokiego i szczególnego ryzyka.
-
Dnia 21 stycznia 2005r. na trasie Białystok - Borsukówka uruchomiona zostanie dodatkowa linia autobusowa obsługiwana przez KZK Białystok. Poprosił o zgłaszanie propozycji zmian rozkładów jazdy.
-
Ministerstwo Łączności i Transportu wydało ostateczna decyzję co do przebiegu trasy magistrali VIA BALTICA. Będzie ona przebiegać przez tereny województwa podlaskiego ( okolice Białegostoku).
W związku z powyższym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w niedalekiej przyszłości przystąpi do modernizacji trasy Białystok - Knyszyn. Dotychczas prace były wstrzymane gdyż planowana wcześniej trasa VIA BALTICI miała przebiegać przez odcinek tej trakcji.
6. Nastąpiło przekształcenie Zakładu Gospodarki Odpadami „Czyste
Środowisko” - zakład budżetowy w jednoosobową spółkę . pn.
Przedsiębiorstwo Komunalne Gospodarki Odpadami „ Czysta Środowisko” -
Spółka z o.o.
7. 15 stycznia 2005r. ( sobota ) w Świetlicy Wiejskiej w Krynicach odbędzie się
przegląd Kolęd - Jasełka dla dzieci młodszych.
Natomiast - 16 stycznia 2005r. (niedziela) w Domu Kultury w Nowym
Aleksandrowie - Jasełka w wykonaniu młodzieży szkolnej.
Poprosił radnych i sołtysów o wzięcie udziału w imprezie.
-
Aktualnie problemem Gminy są dwie sprawy toczące się w Sądzie Okręgowym w Białymstoku.
Pierwsza dotyczy roszczenia Rynku Towarowo- Hurtowego w Fastach o
wypłatę odszkodowania z tyt. zawartego w 1998r. porozumienia z Zarządem
Zrzeszenia Handlowców, Pracodawców, Producentów Rolnych „ ZGODA” w
Białymstoku, obecnie „Fasty” Rynak Hurtowo-Spożywczy sp. z o.o. a Wójtem
Gminy Dobrzyniewo Kościelne P. Henrykiem Mroczko. Na dzień dzisiejszy
wysokość odszkodowania wynosi (z odsetkami) ok. 100 tys. zł.
Druga - firma POLBUD złożyła pozew do Sądu Okręgowego w Białymstoku o
zwrot kosztu strat ( 97 tys. zł.) związanych z przygotowaniem dokumentacji
przetargowej- odrzuconej przez gminę oferty na budowę Hali Sportowej w
Dobrzyniewie Dużym oraz utraconych korzyści.
-
Mieszkańcy Zawad ( byłego sołectwa Gminy Dobrzyniewo Duże) wystąpili do Prezydenta Miasta Białegostoku o odszkodowanie należne za przejęte drogi . Prezydent Miasta działając jako organ wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej decyzjami ustalił wysokość odszkodowań i zobowiązał Wójta Gminy do ich wypłat ( ok. 450 tys. zł. ). Decyzje zostały zaskarżone i aktualnie są rozpatrywane prze Wojewodę Podlaskiego.
Na zakończenie zaproponował termin XXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże na dzień 18 lutego 2005r. poświęconej zatwierdzeniu budżetu Gminy na 2005r.
Ad. pkt 5
Przewodniczący obrad oświadczył, że projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych został przedyskutowany na posiedzeniu wspólnym Komisji Stałych Rady Gminy, na którym wprowadzona została poprawka polegająca określeniu planowanych wydatków na działalność sportową, czyli na realizację zamierzenia ujętego w pkt. 2 f).
Wójt Gminy zaproponował, aby w analizowanym programie określone zostały planowane wydatki na działalność sportową. Zdaniem Wójta Gminy na sport promowany w ramach GPRPA należy przeznaczyć 50 % ogólnych wydatków zaplanowanych na realizację zadań Programu.
Powyższa propozycja została pozytywnie zaakceptowana przez Członków Komisji Stałych Rady Gminy.
Zapytał czy są dodatkowe pytania.
Pytań nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad projektem przedmiotowej uchwały.
W głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XXVIII/129/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów:
Głosy „za” - 14 radnych
Głosy „przeciw”- nie było
„Wstrzymujących się” - nie było
Uchwała stanowi 13, 14, 15, 16 stronę protokołu.
Przewodniczący obrad ogłosił 10-minutowa przerwę, w czasie której przedstawiciel ARiMR w Białymstoku P. Lech Nieradko poinformował radnych Gminy o zebraniach, jakie zostaną zorganizowane na terenie naszej gminy w okresie od 24 stycznia do 4 lutego 2005r. Na spotkaniach omawiany będzie m.in. program utylizacji zwierząt oraz program rozwoju obszarów wiejskich.
Po przerwie wznowiono obrady XXVIII Sesji Rady Gminy.
Ad. pkt 6
W ramach tego punktu głos zabrali zaproszeni goście - przedstawiciele Wodociągów Białostockich, którzy na podstawie „ Oceny stanu technicznego stacji wodociągowych i przepompowni ścieków na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże” zreferowali aktualną sytuację i stan infrastruktury. Materiały stanowią załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
S I E Ć W O D O C I Ą G O W A
Głos zabrał P. Henryk Piekutowski, który zreferował dokonaną wcześniej, poprzedzoną przeglądem, ocenę stanu technicznego stacji wodociągowych i przepompowni ścieków na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże, zwracając uwagę na następujące niedociągnięcia:
-
niewydolny proces uzdatniania wody odnotowany na Hydroforni w Jaworówce
-
przekroczone dopuszczalne parametry jakościowe wody. Wyniki badań laboratoryjnych wody wykonane przez Wojewódzką Stację Sanitarno Epidemiologiczną potwierdzają ten fakt).
-
niewłaściwy ( na chwilę obecną), nieodpowiadający obecnym standardom styl budowy obiektów sieci, z czego wynika potrzeba modernizacji tych obiektów,
-
zły stan techniczny urządzeń nie odpowiadający aktualnym wymogom,
Poprosił zebranych o dyskusję.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Gminy, który wypowiedział się na temat podziału kosztów, jakie ponosi gmina realizując zadanie własne tj. utrzymanie omawianej infrastruktury. Są to dwie grupy kosztów:
I- koszty związane z utrzymaniem jakości wody,
II- koszty wynikające z istniejącego stanu sieci.
Poprosił P. Iwona Mocniak- dyrektora PGK o przedstawienie własnej opinii na temat stanu technicznego sieci wodno-kanalizacyjnej zawierającej:
-
wykaz robót planowanych i koniecznych do usprawnienia funkcjonowania sieci
-
koszt przewidywanych nakładów,
-
wyniki badań z ujęć wody na innych odcinkach wodociągu ( hydroforniach),
-
opis procesu uzdatniania wody,
-
wykaz obiektów, gdzie istnieje konieczność modernizacji.
Wójt Gminy uzupełnił powyższe informując, że do przeglądu zgłoszona była jedynie hydrofornia w Jaworówce. Został on wykonany pod kątem wychwycenia nieprawidłowości w procesie uzdatniania wody. Pominięty został przegląd stanu technicznego sieci. Informacja o złej jakości wody wynikła dopiero w trakcie dokonywania przeglądu, wcześniej nie zgłaszano żadnych sygnałów.
Po wskazaniu przez wodociągi Białostockie nieprawidłowości P. Iwona Mocniak przedstawiła wykaz koniecznych robót, jakie należy wykonać w 2005r. Zwrócił się z pytaniem do P. Mocniak i przedstawicieli Wodociągów Białostockich, czy zaplanowane roboty są wystarczające aby uzyskać zadowalający stan techniczny sieci oraz czy oszacowane koszty są realne.
W celu ułatwienia podjęcia decyzji co do Hydroforni w Jaworówce ( modernizacja czy likwidacja obiektu i przyłączenia do wodociągu w Dobrzyniewie Dużym) zostanie zlecone wykonanie wstępnego projektu modernizacji hydroforni.
Następnie głos zabrała P. Iwona Mocniak i stwierdziła, że problem z prawidłowym uzdatnianiem wody istnieje tylko na Hydroforni w Jaworówce. Pozostałe Hydrofornie, pod tym względem działają prawidłowo.
P. Janusz Sobolewski wraz z Przewodniczącym Rady Gminy wskazał kolejną nieprawidłowość związaną z brakiem prawidłowego obiegu informacji. Zapytał dlaczego od maja 2004r. kiedy po raz pierwszy zanotowano zły stan jakości wody nie zawiadomiono o tym fakcie radnych Gminy i nie poddano tego problemu dyskusji.
P. Mocniak wyjaśniła, że wynika to z procedury. Po otrzymaniu decyzji o warunkowej przydatności wody do spożycia w ciągu trzech miesięcy należy podjąć działanie mające na celu doprowadzenie jakości wody spełniającej wymogi. W tym czasie zlecane są kolejne badania wody. W tej chwili stan wody ciągle się polepsza, w tej chwili pozostał jedynie problem z mętnością.
Problem z Jaworówką będzie nadal istniał, gdyż od 2006r. ponownie zmienią się parametry jakości wody i najprawdopodobniej przy istniejącym sprzęcie Hydroforni Jaworówka nie będziemy w stanie ich spełnić.
Wójt Gminy zapytał P. Mocniak czy pracownicy WB dokonując przeglądu sieci wiedzieli o wynikach badania wody, czy wszystkie zalecenia dotyczące unowocześnienia hydroforni w Jaworówce mają na celu polepszenie jakości wody
P. Mocniak stwierdziła, że dokonujący lustracji hydroforni byli poinformowani o nieodpowiednich parametrach wody.
P. Adamski Stanisław zaznaczył, że opracowując plan działania odnośnie istnienia hydroforni w Jaworówce należy przed podjęciem konkretnej decyzji rozpatrzyć wszystkie argumenty.
Zauważył, że decydując o modernizacji hydroforni należy wziąć pod uwagę następujące fakty:
-
niski poziom poboru wody przez mieszkańców wsi oraz zły stan techniczny hydroforni,
-
stan sieci wodociągowej Dobrzyniewo Duże, do której można podłączyć odcinek ujęcia w Jaworówce.
-
funkcjonowanie zmodernizowanej hydroforni w Bohdanie odciążającej gminną sieć wodociągową,
-
Przewidywany koszt eksploatacji zmodernizowanej hydroforni w Jaworówce.
Jego zdaniem i Przewodniczącego Rady Gminy analiza powyższych czynników pozwoli na podjęcie konkretnej decyzji.
Najrozsądniejszą byłoby włączenie odcinka tej sieci do właściwej jakościowo wody w Dobrzyniewie Dużym, zabezpieczenie ujęcia w Jaworówce, co wpłynie na zminimalizowanie zbędnych nakładów finansowych.
Zdaniem Wójta Gminy należy opracować wstępny projekt modernizacji hydrofornio pozwoli na ustalenie kosztu inwestycji. Koszt projektu i koszt eksploatacji hydroforni należy porównać z kosztami podłączenia tego odcinka sieci do właściwego jakościowo ujęcia w Dobrzyniewie Dużym i podjąć konkretną decyzję w celu zabezpieczenie środków finansowych w budżecie Gminy.
P. Henryk Piekutowski nawiązując do powyższego wyjaśnił, że faktyczne przekroczenie normy jakości wody zanotowane na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże nie powoduje zagrożeń zdrowotnych.
Wójt Gminy poprosił radnych o opinię na temat zlecenia wykonania projektu na budowę odcinka wodociągu Jaworówka - Dobrzyniewo Duże.
P. Stanisław Adamski stwierdził, że biorąc pod uwagę opóźnienie w przekazywaniu informacji radni, nie są w stanie na dzisiejszej sesji Rady Gminy podjąć decyzji o istnieniu hydroforni w Jaworówce, gdyż nie są na bieżąco powiadamiani o istotnych sprawach dotyczących funkcjonowania PGK.
P. Andrzej Horba poparł opinię P. Adamskiego odnośnie niewłaściwego przepływu informacji i dodał, że analiza stanu technicznego odcinka sieci i ujęcia w Jaworówce oraz porównania kosztów i opłacalności przytaczanych wyżej propozycji rozwiązania tego problemu powinna leżeć w gestii PGK w Dobrzyniewie Dużym. P. Iwona Mocniak powinna opracować koncepcję działania oraz prognozę kosztów i przedstawić ją Radzie Gminy. Nadmienił, że problem istnieje od dawna i dotychczas nie podjęto żadnych działań.
Jest to kolejne zaniedbanie ze strony dyrektora PGK.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że Dyrektor PGK opracowała analizę ekonomiczną i zestawienie kosztów modernizacji hydroforni w Jaworówce i przekazała je Radnym ( załącznik nr 4 do niniejszego protokołu)
Przewodniczący Rady Gminy oraz P. Janusz Sobolewski stwierdzili, że brak analizy wynikłego problemu, także od strony finansowej utrudnia podjęcie decyzji o istnieniu PGK jak też oraz podjęcia decyzji o projekcie budżetu na ten rok.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy o zobowiązanie dyrektora PGK do opracowania materiałów porównawczych obu rozwiązań problemu w Jaworówce.
Przewodniczący Rady Gminy - czy w kwocie 100 tys. zł. zaplanowanej do remontu sieci wodno-kanalizacyjnej ujęte są środki na rozwiązanie sytuacji w Jaworówce.
Wójt Gminy -nie, 100 tys. zł. to kwota niezbędna na doprowadzenie pozostałych ujęć i sieci do stanu dobrej użyteczności.
P. Iwona Mocniak- powyższe koszty zostały opracowane po otrzymaniu od Wodociągów Białostockich oceny stanu technicznego sieci wodociągowej i przepompowni na naszym terenie i w porozumieniu z wykonawcami materiałów lustracyjnych. Na podstawie tych materiałów przekazała zebranym swoje spostrzeżenia odnośnie niezbędnych poczynań w dziedzinie usprawnienia działania sieci wodno-kanalizacyjnej.
Zdaniem P. Iwony Mocniak:
-
należy wymienić urządzenia m.in. sprężarki będące na wyposażeniu naszych hydroforni na sprzęt nowocześniejszy,
-
istnieje potrzeba remontu budynku hydroforni w Dobrzyniewie Dużym,
-
koniecznością jest przeczyszczenie zbiorników wody w Dobrzyniewie Dużym i Obrubnikach
-
wskazane jest wyposażenie pracowników PGK w odzież i sprzęt spełniający wymogi BHP.
-
należy ograniczyć straty energii elektrycznej spowodowanych brakiem odpowiednich zabezpieczeń.
Wszystkie wymienione wyżej poczynania wiążą się bezpośrednio z wydatkowaniem środków finansowych. Zaznaczyła, że nie wpływają one na poprawę jakości wody.
Dodała, że przekazany wcześniej Radnym Gminy kosztorys niezbędnych prac modernizacyjnych, zaplanowanych do realizacji do 2005r. został opracowany w oparciu o „ Ocenę stanu technicznego stacji wodociągowych i przepompowni ścieków na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże” wykonaną przez Wodociągi Białostockie.
Koszt zaplanowanych prac mających na celu m.in. doprowadzenie stanu technicznego hydroforni do wymogów SENEPID i PIP ( NAKAZ PIP w Białymstoku stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu) został oszacowany na kwotę 62 tys. zł.
Następnie głos zabrał P. Andrzej Horba, który przedstawił wyniki kontroli przeprowadzonych przez Komisji Rewizyjnej w PGK w 2004r. Zacytował, fragment odpowiedzi P. Mocniak na zalecenia pokontrolne, która jego zdaniem nie jest odpowiedzią fachowca w tej dziedzinie. Podał przykłady prostych prac konserwatorskich, które zalecane były do wykonania, a które w praktyce nie zostały wykonane.
Członkowie Komisji niejednokrotnie wskazywali niedociągnięcia i podsuwali pomysły usuwania niedociągnięć np. zmniejszenia skali problemu związanego z odprowadzaniem wód deszczowych do sieci kanalizacyjnej na Osiedlu Twoich Marzeń, z czego Pani Dyrektor nie skorzystała.
Zwrócił uwagę na fakt, iż konserwatorzy zatrudnieni w PGK nie wykonują należycie swoich obowiązków.
P. Mirosław Kłosek zwrócił się do przedstawicieli WB z pytaniem o sposób ograniczania strat wody oraz z prośbą o wydanie opinii na temat wskaźnika procentowego naszych strat.
W odpowiedzi na powyższe P. T. Rodowicz poinformował, że 30% straty wody na tak niewielkim wodociągu jaki funkcjonuje w gminie Dobrzyniewo są niewielkie.
W mieście Białystok wynoszą one ok. 20 %.
Następnie wymienił składniki wpływające na stopień zużycia wody. Poinformował zebranych o czynnikach wpływających dodatnio i ujemnie na stopień jakości wody. Wypowiedział się na temat właściwej pracy urządzeń będących na wyposażeniu sieci.
P. Stanisław Adamski zapytał P. Mocniak, czy kwota 62 550 zł. poprawi i zapewni dobrą jakość wody.
P. Mocniak - kwota ta zapewni właściwe funkcjonowanie źródeł zaopatrzenia w wodę.
S I E Ć K A N A L I Z A C Y J N A
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu P. T. Rodowicz, który stwierdził, że ocena techniczna sieci kanalizacyjnej została opracowana na bazie Przepompowni w Fastach.
Poprawa stanu technicznego i doprowadzenie obiektów do obowiązujących aktualnie parametrów wymaga dużych nakładów. Należy dokonać szczegółowej analizy tego problemu pod względem opłacalności.
Na terenie Gminy największym problemem są przecieki, powodujące straty oraz odprowadzanie ścieków o nieodpowiednich parametrach (300 %-owy wzrost ścieków w stosunku do ilości przekazywanej, zabrudzonej wody do kanalizacji. Taki procent infiltracji ścieków na terenie naszej Gminy jest niespotykany i wymaga podjęcia jak najszybszych działań polegających na uszczelnieniu systemu instalacji sanitarnych.
Kary stosowane przez Wodociągi Białostockie wynikają z niewłaściwej pracy przepompowni.
Poprosił o zadawanie pytań.
Jako pierwszy głos zabrał P. Mirosław Kłosek, który zapytał czym podyktowana jest cena za odprowadzanie ścieków.
P. Teodor Rodowicz odpowiedział, że cena uzależniona jest od parametrów ścieków. Dodał, że w przypadku naszej Gminy nie jest wygurowana.
Wójt Gminy potwierdził, że z rozeznania przeprowadzonego w innych miejscowościach w Polsce wynika, że nie jest to najwyższa stawka. Nie ma możliwości budowy własnej oczyszczalni ścieków, w związku z czym jedynym odbiorcą ścieków w naszym rejonie są Wodociągi Białostockie.
Najprawdopodobniej corocznie będziemy zobowiązani do przekazywania środków finansowych Wodociągom Białostockim, jako kary za złą jakość naszych ścieków
spowodowaną przekroczeniem CHZT (chemicznego zapotrzebowania na tlen). Będzie to dodatkowe obciążenie budżetu PGK (kwota ok. 70 tys. zł. rocznie).
P. Teodor Rodowicz sprostował powyższe stwierdzając, że nie jest to kara a dodatkowa opłata za przekroczenie parametru jakościowego. Sprowadzanie jakości ścieków do odpowiedniego parametru ponosi za sobą dodatkowe koszty.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do P. Mocniak z prośbą o podanie sumy kosztów dodatkowych opłat związanych z odprowadzaniem ścieków, poniesionych w 2004r.
P. Mocniak- w okresie od 2 listopada do 18 grudnia straty finansowe wynosiły
8 055, 30 zł.
P. Mirosław Kłosek zapytał, czy oczyszczanie studzienek kanalizacyjnych wpływa dodatnio na skład chemiczny ścieków.
P. Teodor Rodowicz- tak, ale w minimalnym stopniu.
P. Andrzej Horba- należy wyeliminować fakt 300% przekroczenia masy ściekowej.
P. Teodor Rodowicz - średnie przekroczenie dobowe masy ściekowej wynosi 60%, natomiast przy dużych opadach 300%.
Przewodniczący Rady Gminy -reasumując powyższe należy stwierdzić, że w przypadku naszej Gminy należy rozwiązać dwie kwestie: złą jakość ścieków i przekroczenie masy ściekowej. Należy poczynić działania w kierunku poprawy funkcjonowania przepompowni.
P. Andrzej Horba nadmienił, że Przepompownia w Fastach, nie tak dawno była modernizowana, więc nie powinno być większych problemów z jej funkcjonowaniem. Jego zdaniem problem tkwi w braku właściwego nadzoru i konserwacji urządzeń
P. Teodor Rodowicz zakwestionował opinię P. Andrzeja Horba. Oświadczył, że urządzenia jakie zastosowano podczas modernizacji, już wówczas nie odpowiadały obowiązującym normom. W tym przypadku sama konserwacja nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Jedynym rozwiązaniem jest zmiana systemu sterowania w głównej przepompowni. Wójt Gminy zgłosił do Radnych Gminy wniosek o rozpatrzenie dwóch koncepcji:
-
modernizacji Hydroforni w Jaworówce,
-
modernizacji przepompowni w Fastach.
Przewodniczący Rady Gminy na wniosek Radnych ogłosił 10-minutową przerwę.
W czasie przerwy salę obrad, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy opuściła P. Grażyna Woźniewska.
Po przerwie wznowiono obrady XXVIII Sesji rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Głos zabrał Wójt Gminy i przedstawił zebranym swoją koncepcję funkcjonowania Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w 2005r.
-
zakres działania PGK nie ulegnie zmianie, nie będzie zmian osobowych ani sprzętowych,
-
w ramach swoich dochodów oraz dofinansowania z budżetu Gminy ( 300 tys. zł.) zostaną wykonane zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy oraz zadania wynikłe w dzisiejszej dyskusji, między innymi zmierzające do poprawy jakości wody, ścieków, wyeliminowania niedociągnięć mających wpływ na złe funkcjonowanie sieci wodno-kanalizacyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy i P. Mirosław Kłosek zwrócili się do Wójta Gminy z pytaniem., dlaczego PGK nie wykonuje prac bieżących takich jak układanie chodników, drobne remonty. Na dzień dzisiejszy prace te wykonują firmy zewnętrzne.
Zdaniem P. Mirosława Kłosek, należy Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej zlecać wykonywanie drobnych robót utrzymaniowych nawet za cenę przekraczającą ceny zaproponowane przez zewnętrznych wykonawców, gdyż pieniądze te i tak wpłyną do budżetu gminy, natomiast w przypadku firm zewnętrznych środki budżetowe wychodzą na zewnątrz. Z punktu widzenia ekonomicznego, jest to niekorzystne dla budżetu gminy. Jest to propozycja do rozważenia przez Radę Gminy
Wójt Gminy - jest to kwestia jakości wykonania robót. Pracownicy zatrudnieni w PGK są niewykwalifikowani, nie dysponują odpowiednim sprzętem.
Przewodniczący Rady Gminy i P. Mirosław Kłosek nadmienili, że PGK funkcjonuje od 2 lat i dotychczas nie zanotowano praktycznie żadnych wyników pracy i nie ma perspektywy polepszenia gospodarki PGK ( corocznie wysokość dotacji przekazywanej z budżetu gminy wzrasta). Ich zdaniem należy Przedsiębiorstwo usprzętowić, zorganizować wykwalifikowaną brygadę i wówczas oczekiwać efektów działania. Przypomnieli, że przedsiębiorstwo zostało powołane jako jednostka organizacyjna gminy i nie ma prawa pracować na zysk. Gmina jest w stanie zorganizować PGK na wzór firm konkurencyjnych.
P. Iwona Mocniak oświadczyła, że brak efektów działania ma związek ze złym usprzętowieniem PGK.
P. Stanisław Adamski przypomniał, że jednym z założeń przy podejmowaniu przez radnych gminy decyzji o powołaniu PGK był zakup sprzętu, a także zlecanie przedsiębiorstwu wykonywanie drobnych prac remontowych na terenie gminy. Zapytał dlaczego Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej nie zajmuje się np. doprowadzaniem do przejezdności dróg po wykonanych robotach kanalizacyjnych czy wodociągowych. Jaki jest sens wynajmowania do takowych robót firm z zewnątrz jeżeli do tego typu robót powołane zostało PGK.
Wójt Gminy- do głównych zadań PGK należy utrzymanie sieci wodno-kanalizacyjnej. Poprawa stanu technicznego i funkcjonowania naszej sieci wymaga wielkich nakładów finansowych i bardzo szerokiego zakresu rzeczowego robót. Z tego też względu obciążanie Przedsiębiorstwa dodatkowymi pracami nie jest wskazane.
P. Kazimierz Ignatowski zapytał, czy zasadne jest utrzymywanie Przedsiębiorstwa, które nie przynosi żadnych korzyści gminie.
Zdaniem P. Stanisława Adamskiego Dyrektor PGK nie radzi sobie w zarządzaniu jednostką i należy z tego wyciągnąć wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał P. Iwonę Mocniak, o zakres prac, jakie może wykonać przy pomocy sprzętu, będącego na wyposażeniu jednostki, czy kwalifikacje zatrudnionych pracowników wystarczą do wykonywania zleconych prac.
P. Iwona Mocniak stwierdziła, że w chwili obecnej, na bazie posiadanego sprzętu i zatrudnionych robotników jest w stanie wykonywać drobne prace przy budowie sieci wodociągowej, czy kanalizacyjnej. Zaznaczyła, że wydajność pracy brygady jest bardzo dobra, osoby te są dyspozycyjne przez całą dobę.
Według P. Andrzeja Horba sprawy tego typu winne zostać omówione pomiędzy Wójtem Gminy, a Dyrektorem PGK, nie na forum Rady Gminy.
Dodał, że możliwości PGK są niewystarczające. W roku 2005 należy zrezygnować z wykonywania drobnych robót utrzymaniowych, a zobligować PGK do prac mających na celu doprowadzenie sieci do stan dobrej użyteczności.
P. Stanisław Adamski zapytał, P. Iwonę Mocniak, czy dotacja w wys. 300 tys. zł. wystarczy do realizacji założeń wynikłych w dzisiejszej dyskusji.
P. Iwona Mocniak stwierdziła, że jest to suma wystarczająca.
Przewodniczący obrad poprosił o dalsze zadawanie pytań.
Nikt nie zabrał głosu, w związku z czym Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie propozycję Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże dotyczącą wizji i założeń funkcjonowania Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w 2005r.
Na 15 radnych obecnych na Sali obrad w głosowaniu wzięło udział 13 radnych.
Głosowanie przebiegło następująco:
Głosy „za”- 9 radnych
Głosy „przeciw” - 2 radnych
Wstrzymało się - 2 radnych
Propozycję Wójta Gminy przyjęto w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Ad. pkt 7 Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił o zgłaszanie do Wójta Gminy interpelacji i wniosków.
Głos zabrał P. Stanisław Adamski, który poruszył temat utrzymania porządku na placu wokół Szkoły Podstawowej i Wiejskiego Domu Kultury w Nowym Aleksandrowie. Przypomniał, że kilkakrotnie na sesjach rady gminy zgłaszał potrzebę uporządkowania placu, jak dotąd bez rezultatu.
Ad. pkt 8
Wójt Gminy zapewnił, że teren zostanie w jak możliwie jak najkrótszym terminie uporządkowany.
Ad. pkt 9
W związku z wyczerpaniem się dyskusji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady XXVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Protokolant:
Mariola Grzegorczyk
Metryka strony