Nr XXXI/05

PROTOKÓŁ NR XXXI/05

 

 

XXXI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 23 marca 2005r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 12.00

 

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Kazimierz Kraszewski

  10. Grażyna Woźniewska

  11. Tomasz Dobrzyński

  12. Władysław Radziszewski

  13. Mirosław Kłosek

  14. Janusz Sobolewski

Lista obecności stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Citko Eugeniusz

  2. Laskowski Wojciech

  3. Andruszkiewicz Henryk

  4. Citko Mieczysław

  5. Skiścim Czesław

  6. Jaworowski Tadeusz

  7. Adamska Walentyna

  8. Dąbrowski Tomasz

  9. Winnicka Łucja

  10. Kakareko Ireneusz

  11. Skobodziński Tadeusz

  12. Dąbrowski Cezary,

  13. Sztabkowski Tadeusz

  14. Adamski Jarosław

  15. Lewkowska Barbara

  16. Jaworowski Marek

  17. Siemionowicz Henryk

Lista obecności stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ponadto:

Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,

Zastępca Wójta Gminy - Tomasz Andruszkiewicz

Skarbnik Gminy - P. Anna Borkowska

Radca prawny- P. Jolanta Horba,

Dyrektor PGK - P. Iwona Mocniak,

Dyrektor GCK - P. Joanna Mirynowska,

Kierownik Referatu inwestycji, planowania przestrzennego i gospodarki gruntami- P. Teresa Rydzewska.

 

oraz zaproszeni goście:

Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku- P. Jerzy Giba

Kierownik Posterunku Policji w Dobrzyniewie Dużym- P. Lech Dworakowski.

Lista zaproszonych gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 1.

Przewodniczącym obrad został wybrany P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XXXI Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych, w tym zaproszonych gości.

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -15 Radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.

 

Ad. pkt.2

Przewodniczący Rady Gminy na wstępie przytoczył treść porządku obrad:

 

  1. Otwarcie XXXI Sesji Rady Gminy

  2. Przyjęcie porządku posiedzenia.

  3. Przyjęcie protokołu XXVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 14 stycznia 2005r.

  4. Przyjęcie protokołu XXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 14 lutego 2005r.

  5. Przyjęcie protokołu XXX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 22 lutego 2005r.

  6. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.

  7. Wystąpienie Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku - omówienie spraw bezpieczeństwa w gminie.

  8. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:

  1. likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Dobrzyniewie Dużym,

  2. ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Dobrzyniewo Duże,

  3. zmian w statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl,

  4. opinii projektu planu aglomeracji.

9. Przyjęcie sprawozdań z działalności za 2004r. i planów pracy na 2005r.

Komisji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

10.Przyjęcie informacji o przebiegu realizacji uchwał podjętych przez Radę

Gminy począwszy od XXI do XXVI Sesji Rady Gminy w okresie od

01.07.2004r. do 31.12. 2004r.

11.Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy

12.Odpowiedzi i interpelacje i wnioski Radnych.

13.Wolne wnioski i zapytania.

14.Zamknięcie obrad sesji.

 

Następnie zwrócił się do radnych i Wójta Gminy z pytaniem, czy są z ich strony propozycje zmian powyższego porządku obrad.

Wymienione wyżej osoby nie zgłosiły propozycji zmian porządku obrad.

Natomiast z wnioskiem o zmianę porządku obrad, polegającą na wprowadzeniu punktu 8 e) o treści: rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej wystąpił Przewodniczący Rady Gminy. Wyjaśnił, że potrzeba podjęcia tej uchwały ma związek z ewentualną likwidacją Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Poprosił o przegłosowanie tej propozycji.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zaproponowanej zmiany.

W głosowaniu wzięło udział 15-u radnych

Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem proponowanej zmiany głosowało 15-u radnych obecnych na sali obrad.

 

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

 

Ad. pkt 3

 

Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych czy mają uwagi do treści protokołu z XXVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 14 stycznia 2005r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Za przyjęciem protokołu z XXVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 stycznia 2005r. głosowało 15 radnych.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 4

Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z

XXIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 14 lutego 2005r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

Za przyjęciem protokołu z XXIX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 14 lutego 2005r. głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 5

Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych czy mają uwagi do treści protokołu z

XXX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 22 lutego 2005r .

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

Za przyjęciem protokołu z XXX Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 22 lutego 2005r.głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 6

Przewodniczący posiedzenia poprosił Wójta Gminy o przedstawienie aktualnych informacji o problemach gminy.

 

 

 

Wójt Gminy przedłożył zebranym następujące informacje:

 

  1. W Gminnym Centrum Kultury funkcjonuje punkt pomocy rolnikom w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie.

  2. W związku z budową trasy szybkiego ruchu, która będzie przebiegała przez wsie Podleńce, Leńce, Bohdan, Dobrzyniewo Kościelne, rolnicy z tych wsi proszeni są o konsultację z P. Szczepanem Markowskim- pracownikiem Urzędu Gminy w sprawie uzgodnienia punktów przejść bydła.

  3. W niektórych wsiach odbyły się zebrania wiejskie. Poprosił sołtysów pozostałych wsi o zgłaszanie potrzeb organizacji zebrań.

  4. Trwają prace projektowe w związku z budową sieci kanalizacyjnej

we wsiach Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne.

  1. Trwają pertraktacje odnośnie przekształcenia miasta Białystok w metropolię. To zamierzenie wiąże się z pozyskaniem dodatkowych funduszy z zewnątrz w granicach 60-90 mln. zł. W przypadku stworzenia aglomeracji wszystkie gminy ościenne wejdą w obręb miasta. Tworzenie infrastruktury na włączonych terenach, wiąże się z korzyściami dla tych gmin, pod warunkiem, że wymienione środki finansowe zostaną rozdysponowane wśród gmin i gminy będą nimi zarządzać we własnym zakresie.

  2. W Sądzie Okręgowym w Białymstoku- I instancji odbył się proces dotyczący roszczenia Rynku Towarowo- Hurtowego w Fastach o wypłatę odszkodowania z tyt. zawartego w 1998r. porozumienia z

Zarządem Zrzeszenia Handlowców, Pracodawców, Producentów

Rolnych „ ZGODA” w Białymstoku, obecnie „Fasty” Rynak Hurtowo-

Spożywczy sp. z o.o. a Wójtem Gminy Dobrzyniewo Kościelne P.

Henrykiem Mroczko. Żądana wysokość odszkodowania wynosi (z

odsetkami) ok. 100 tys. zł. Sprawa została rozstrzygnięta na korzyść

naszej gminy.

  1. Na XXVIII sesji Rady Gminy podana została informacja o działaniach mieszkańców wsi Zawady ( byłego sołectwa Gminy Dobrzyniewo Duże), którzy wystąpili do Prezydenta Miasta Białegostoku o odszkodowanie należne za przejęte drogi. Prezydent Miasta działając jako organ wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej decyzjami ustalił wysokość odszkodowań i zobowiązał Wójta Gminy do ich wypłat ( ok. 450 tys. zł. ). Decyzje zostały zaskarżone i skierowane do rozpatrzenia przez Wojewodę Podlaskiego. Z uzyskanych informacji wynika, że Wojewoda Podlaski oddalił pozew.

 

 

Ad. pkt 7

Przewodniczący posiedzenia przedstawił zebranym Zastępcę Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku- P. Jerzego Giba. Przypomniał, że potrzeba zaproszenia przedstawiciela KM Policji wynikła na posiedzeniu wspólnym komisji Rady Gminy odbytym w dniu 18 lutego 2005r., gdzie opiniowana była prośba Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku o zaplanowanie środków finansowych w projekcie budżetu Gminy na 2005r. na dofinansowanie zakupu samochodu służbowego z przeznaczeniem do wykorzystania na terenie działania Gminy Dobrzyniewo Duże.

Udzielił głosu P. Jerzemu Giba.

 

Na wstępie Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku odczytał analizę stanu bezpieczeństwa na terenie gminy Dobrzyniewo Duże sporządzoną przez Kierownika Komisariatu Policji w Dobrzyniewie Dużym -P. Lecha Dworakowskiego- materiały stanowią załącznik Nr 4 do niniejszego protokołu.

Następnie głos zabrał Wójt Gminy, który stwierdził, że współpraca z policją w zakresie bezpieczeństwa, utrzymania ładu i porządku na terenie gminy układa się wzorowo. Nasze interwencje są każdorazowo przyjmowane i nadawany jest im bieg. Przykładem dobrej współpracy była ubiegłoroczna, wiosenna akcja przeciwpowodziowa we wsi Fasty i Dobrzyniewo Fabryczne.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu Radnym Gminy.

 

P. Mirosław Kłosek zapytał, czy zakupiony samochód będzie służył potrzebom naszej gminy.

 

P. Jerzy Giba zapewnił, że samochód trafi na teren gminy Dobrzyniewo Duże, po czym nawiązał do likwidacji samodzielnych komisariatów policji. Stwierdził, że wynikło to ze względów ekonomicznych. Współpraca posterunków gmin w jednym zespole ma także swoje zalety, między innymi usprawnienie zastępstwa w działaniach.

 

W związku z wyczerpaniem się dyskusji Przewodniczący obrad zarządził 10-o minutową przerwę.

Po przerwie wznowiono obrady XXXI Sesji Rady Gminy.

 

Ad. pkt 8

Przystąpiono do analizy, rozpatrzenia i podjęcia uchwał Rady Gminy.

  1. Przewodniczący obrad poinformował, że projekt uchwały w sprawie likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Dobrzyniewie Dużym był analizowany przez odpowiednie komisje Rady Gminy. Poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie stanowiska członków komisji o projekcie przedmiotowej uchwały.

 

Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, iż członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005r. pozytywnie zaopiniowali projekt tejże uchwały

przy trzech głosach „za”. W głosowaniu wzięło udział trzech członków komisji.

 

Przewodniczący Komisji Rolnictwa stwierdził, iż członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 22 marca 2005r. pozytywnie zaopiniowali projekt tejże uchwały przy dwóch głosach „za” i dwóch głosach „wstrzymujących się”. W głosowaniu wzięło udział czterech członków komisji.

 

 

Przewodniczący obrad poprosił Wójta Gminy o odniesienie się do aktualnej sytuacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i uzasadnienie planowanej likwidacji jednostki.

 

Wójt Gminy- Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w ciągu dwóch lat swego działania nie wykazało się efektywną działalnością. Nadal nie jest w stanie wykonywać robót należących do jego kompetencji- prowadzić inwestycji, organizować przetargów. Działania PGK nie przyniosły oczekiwanych efektów, wprost przeciwnie, mimo zwiększonego wkładu finansowego zaczęliśmy odnotowywać straty. Stan techniczny sieci wodno-kanalizacyjnej także nie uległ poprawie.

W ostatnim czasie zaistniał problem odliczania podatku VAT od usług świadczonych przez PGK tj. sprzedaży wody. Trudności wynikają z faktu, że sieć wodociągowa jest majątkiem Gminy, a PGK prowadzi sprzedaż wody. Aby skorzystać z odliczeń powinien zostać spełniony warunek: sprzedaż wody powinna być prowadzona przez dysponenta sieci prowadzącego inwestycje. Niestety przedsiębiorstwo nie jest w stanie sprostać tym wymogom. Jest to jednym z argumentów przemawiających za likwidacją PGK.

 

P. Janusz Sobolewski poprosił P. Mocniak - Dyr. PGK o przedstawienie stanu finansowego przedsiębiorstwa na koniec 2004r., a Wójta Gminy o wypowiedź na temat realizacji zabezpieczonego w tegorocznym budżecie gminy dofinansowania w wys. 290 tys. zł.

 

Do powyższego ustosunkował się przewodniczący obrad, który stwierdził, że sprawy finansowe związane z działalnością PGK przedstawione zostały w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004r. i zostaną przedyskutowane podczas jego analizy.

 

P. Iwona Mocniak - sprawozdanie bilansowe za 2004r. praktycznie zostało już sporządzone. Wynika z niego, że w 2004r. wydatki PGK przekroczyły dochody. Deficyt wynika z amortyzacji sprzętu.

 

P. Mirosław Kłosek, P. Stanisław Adamski i P. Marian Zimnoch poprosili o wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy danymi zawartymi w sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2004r. ( sprawozdanie nie wykazuje deficytu Przedsiębiorstwa), a rzeczywistymi faktami- nieopłaconymi fakturami obciążającymi PGK.

 

Przewodniczący obrad wyjaśnił, że kwoty ujęte w sprawozdaniu zawierają przewidziane dochody ze sprzedaży wody, które dotychczas nie wpłynęły na konto Gminy.

 

Zdaniem P. Janusza Sobolewskiego dyskusję na temat likwidacji PGK należy podjąć po zamknięciu bilansu jednostki.

 

Wójt Gminy - zwlekanie z podjęciem decyzji o likwidacji przedsiębiorstwa zablokuje wszelkie działania w zakresie budowy i modernizacji sieci wodno-kanalizacyjnej. Jego zdaniem należy jak najszybciej przejąć PGK i rozpocząć nową fazę działania

 

W związku z wyczerpaniem się dyskusji przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Dobrzyniewie Dużym.

 

Uchwała Nr XXXI/136 /05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 marca 2005r w sprawie likwidacji Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Dobrzyniewie Dużym została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych

Od głosu wstrzymał się jeden radny.

Uchwała stanowi 15 stronę protokołu.

 

  1. Przewodniczący obrad stwierdził, że projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Dobrzyniewo Duże był analizowany przez komisje Rady Gminy. Poprosił przewodniczących komisji Finansów i Budżetu oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych o przedstawienie stanowiska członków komisji o projekcie przedmiotowej uchwały.

 

 

Przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu stwierdził, iż członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005r. pozytywnie zaopiniowali projekt tejże uchwały

przy trzech głosach „za”. W głosowaniu wzięło udział trzech członków komisji.

 

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych stwierdził, iż członkowie komisji, na posiedzeniu w dniu 18 marca 2005r. pozytywnie zaopiniowali projekt tejże uchwały przy trzech głosach „za”. W głosowaniu wzięło udział trzech członków komisji.

 

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają pytania dotyczące projektu omawianej uchwały.

Pytań nie zgłoszono, w związku z czym przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały

 

Uchwała Nr XXXI/137/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 marca 2005r w sprawie ustalenia regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała wraz z załącznikiem stanowi 16-32 stronę protokołu.

 

  1. Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w statucie

Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl. Stwierdził, że

potrzeba podjęcia uchwały wynika z wycofania się kilku gmin z członkowstwa

w Związku.

Poprosił o zadawanie pytań.

Nikt nie zabrał głosu.

Przewodniczący obrad poprosił radnych o przegłosowanie projektu uchwały.

 

Uchwała Nr XXXI/138/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 marca 2005r w sprawie zmian w statucie Związku Gmin Puszczy Knyszyńskiej Dorzecza Rzeki Supraśl została przyjęta w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad

 

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała stanowi 33, 34 stronę protokołu.

 

d) Przewodniczący obrad zaproponował dyskusję na temat projektu uchwały w

sprawie opinii projektu planu aglomeracji.

 

Jako pierwszy głos zabrał Wójt Gminy, który wyjaśnił, że jest to opracowanie obejmujące Miasto Białystok i ościenne gminy. Każde opracowanie projektowe obejmujące większy obszar, aniżeli jedną gminę posiada większe szanse na uzyskanie środków pomocowych z zewnątrz.

W aktualnym stanie nasza Gmina jest związana z Miastem Białystok. Wszelkie ścieki z terenu naszej Gminy są odprowadzane oczyszczalni białostockiej. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, gdzie na terenie gminy nie przewiduje się budowy własnej oczyszczalni ścieków.

 

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają pytania dotyczące projektu omawianej uchwały.

Pytań nie zgłoszono, w związku z czym przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały

 

Uchwała Nr XXXI/139/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 marca 2005r w sprawie opinii projektu planu aglomeracji została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała wraz z załącznikiem 35, 36 stanowi stronę protokołu.

 

e)

W ramach tego punktu radni przeanalizowali projekt uchwały w sprawie opłaty targowej.

 

Na wstępie głos zabrał Wójt Gminy. Poinformował radnych, że dotychczas podmiotem zobowiązanym do poboru opłaty targowej było Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Dobrzyniewie Dużym. W związku z podjęciem uchwały o likwidacji przedsiębiorstwa i przejęciem jego obowiązków przez gminę zmienia się podmiot poboru opłaty. Z tych właśnie względów zachodzi potrzeba uregulowania zmian poprzez podjecie stosownej uchwały.

 

P. Mirosław Kłosek poprosił o wyjaśnienie regulacji § 1 pkt 3 : „Wysokość dziennej opłaty targowej nie może przekroczyć 597,86 zł.”

Stwierdził, że jest to zapis kolidujący z § 1 ust.1 przedmiotowej uchwały, co należy wyjaśnić.

Wójt Gminy zwrócił się do Przewodniczącego Rady Gminy o zarządzenie przerwy w obradach, w trakcie której przybędzie pracownik Urzędu Gminy- autor projektu uchwały i wyjaśni tę kwestię.

 

Przewodniczący obrad zarządził 10-o minutową przerwę.

 

Po przerwie przewodniczący obrad wznowił posiedzenie XXXI Sesji Rady Gminy i udzielił głosu P. Irenie Szałkowskiej- pracownicy UG , w celu wyjaśnienia kwestii zgłoszonej przez P. Mirosława Kłosek.

 

P. Irena Szałkowska wyjaśniła, że stawka dzienna opłaty targowej wynika z Obwieszczenia Ministra Finansów ( Monitor Polski z 2004r. Nr 43, poz. 794) i dotyczy art. 19 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ustalono stawkę 3 zł. w wysokości górnej granicy stawki kwotowej opłaty targowej- 597, 86 zł. Rada Gminy może ustalić stawkę w dowolnej wysokości od jednego sprzedającego podatnika.

 

P. Janusz Sobolewski zgłosił wniosek o wykreślenie tego punktu z projektu przedmiotowej uchwały.

 

Przewodniczący obrad poprosił radnych o przegłosowanie powyższego wniosku.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Wniosek zgłoszony przez radnego P. Janusza Sobolewskiego został przez radnych przyjęty - 15 głosów „za”

 

Następnie przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie opłaty targowej uwzględniającym poprawkę wniesioną przez P. Sobolewskiego.

 

Uchwała Nr XXXI/140/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 23 marca 2005r w sprawie opłaty targowej została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała stanowi 37 stronę protokołu.

 

Ad. pkt 9.

Przewodniczący obrad poinformował radnych, że w ramach tego punktu nastąpi przyjęcie przez Radę Gminy sprawozdań z działalności za 2004r. i planów pracy na 2005r. Komisji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

 

 

Przystąpiono do procedury przyjęcia sprawozdań.

 

Przewodniczący obrad odczytał radnym sprawozdanie z działalności Komisji Finansów i Budżetu za 2004r.- załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Zapytał radnych gminy, czy mają uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Uwag nie wniesiono.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Finansów i Budżetu głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie sprawozdania nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Przewodniczący obrad odczytał radnym sprawozdanie z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych za 2004r.- załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

 

Zapytał radnych gminy, czy mają uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Radni nie wnieśli uwag. Natomiast Przewodniczący Rady Gminy zasugerował, że w sprawozdaniu nie ma określonego zakresu realizacji zadań komisji.

Poprosił Przewodniczącego Komisji o wypowiedź, czy zadania komisji w całości zostały zrealizowane.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że zadania zostały zrealizowane.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie sprawozdania nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

 

Przewodniczący posiedzenia odczytał radnym sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa za 2004r. - załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.

 

Zapytał radnych gminy czy mają uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Radni nie wnieśli uwag. Natomiast Przewodniczący Rady Gminy, zasugerował, że działalność Komisji Rolnictwa w 2004r. była uboga, a sprawozdanie nie zawiera informacji o zakresie realizacji zadań komisji.

Poprosił Przewodniczącego Komisji o wypowiedź, czy zadania komisji w całości zostały zrealizowane.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że zadania zostały zrealizowane. Posiedzenia odbywały się raz na kwartał, zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem sprawozdania.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Rolnictwa głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie sprawozdania nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże za 2004r. odczytał przewodniczący Komisji.- załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego sprawozdania.

Radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący posiedzenia zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem sprawozdania z działalności Komisji Rewizyjnej głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie sprawozdania nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

 

Następnie przystąpiono do analizy i przyjęcia planów pracy komisji na 2005r.

 

Przewodniczący posiedzenia odczytał radnym plan pracy Komisji Finansów i Budżetu na 2005r.- załącznik nr 9 do niniejszego protokołu

Zapytał radnych gminy, czy mają uwagi do przedstawionego planu pracy.

Uwag nie wniesiono.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem planu pracy komisji.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem planu pracy Komisji Finansów i Budżetu na 2005r. głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie planu pracy nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

 

Przewodniczący posiedzenia odczytał radnym plan pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych na 2005r.- załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

Zapytał radnych gminy, czy mają uwagi do przedstawionego planu pracy.

Uwag nie wniesiono.

Natomiast Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę na fakt, że w planie pracy komisji nie ma odniesienia do tak ważnych problemów oświatowych. Poprosił przewodniczącego komisji o odniesienie się do powyższego.

P. Marek Grzegorczyk stwierdził, że działania oświatowe są przewidziane w pkt 1 planu pracy komisji.

Przewodniczący Rady Gminy zasugerował, że problemy oświatowe powinny zostać ujęte w odrębnym punkcie planu pracy komisji. Zaproponował treść tego punktu: „ Bieżąca analiza problemów związanych z rozwojem oświaty na terenie gminy”. Zapytał Przewodniczącego Komisji czy akceptuje te propozycję.

Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych wyraził swoją akceptację.

Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem planu pracy uwzględniającego poprawkę polegającą na wprowadzeniu dodatkowego punktu, jako pkt 2 planu pracy, zaznaczając, że numeracja pozostałych punktów ulegnie odpowiednio przesunięciu w dół.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych na 2005r. głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie planu pracy nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

 

Przewodniczący posiedzenia odczytał radnym plan pracy Komisji Rolnictwa na 2005r.- załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

Zapytał radnych gminy, czy mają uwagi do przedstawionego planu pracy.

Uwag nie wniesiono.

Przewodniczący Rady gminy zasugerował, że w planie pracy do zapisu „ Posiedzenia Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże będą zwoływane w miarę potrzeb „, należy dodać zapis: „ nie rzadziej niż raz na kwartał”. Poprosił przewodniczącego komisji o odniesienie się do powyższego.

P. Janusz Sobolewski stwierdził, iż nie widzi takiej potrzeby.

Przewodniczący Rady Gminy, mimo to poddał pod głosowanie przyjęcie planu pracy komisji z zaproponowaną wyżej poprawką.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem planu pracy Komisji Rolnictwa na 2005r. głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie planu pracy nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

 

Plan pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże na 2005r. odczytał przewodniczący Komisji - załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego planu pracy.

Radni nie wnieśli uwag.

Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad jego przyjęciem.

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem planu pracy Komisji Rewizyjnej głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie planu pracy nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 10

Przewodniczący obrad przedstawił zebranym informację o realizacji uchwał Rady Gminy Dobrzyniewo Duże za drugie półrocze 2004r. stanowiącą załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Zapytał, czy są uwagi do przedstawionej informacji.

Radni nie zgłosili żadnych uwag.

Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem, kto jest za przyjęciem w/w informacji.

 

Na 15 - u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, za przyjęciem informacji o przebiegu realizacji uchwał podjętych przez Radę Gminy począwszy od XXI do XXVI Sesji Rady Gminy w okresie od 01.07.2004r. do 31.12. 2004r. głosowało 15 -u radnych obecnych na sali obrad. Przyjęcie informacji nastąpiło w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 11

Przewodniczący obrad zaproponował radnym zgłaszanie interpelacji i wniosków do Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże.

Radni nie zgłosili interpelacji ani wniosków, w związku z czym nie zaistniała potrzeba realizacji pkt 12 porządku obrad i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. pkt 13

Przewodniczący obrad udzielił głosu radnym gminy i sołtysom wsi w celu zgłaszania wniosków i przedstawiania informacji.

 

Wójt Gminy poprosił sołtysów wsi oraz radnych o zgłaszanie do Urzędu Gminy uzasadnionych potrzeb naprawy dróg.

 

Sołtys wsi Podleńce poinformował radnych o przedsięwzięciu gminy Sokoły tworzącej stronę internetową- informacyjną na potrzeby rolników. Zasugerował, że istnieje możliwość przystąpienia innych gmin do tego pomysłu.

 

Wójt Gminy- wstępnie należy zrobić rozeznanie, czy rolnicy są tym zainteresowani.

 

Przewodniczący obrad, odnosząc się do wypowiedzi P. Ireneusza Kakreko - sołtysa wsi Podleńce, podsunął pomysł stworzenia witryny swojej gminy tzw. gminnego allegro, przy stronie internetowej gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Sołtys wsi Podleńce, w imieniu mieszkańców swojej wsi zaapelował do Wójta Gminy o podjęcie starań w kierunku przywrócenia zawieszonego kursu autobusu PKS dojeżdżającego wcześniej do wsi Podleńce.

 

Wójt Gminy poprosił o przygotowanie informacji o liczbie osób dotychczas korzystających z tej linii wraz z uzasadnieniem potrzeby przywrócenia kursu autobusu PKS. Taka informacja jest niezbędna w przypadku wystąpienia z petycją do dyrekcji PKS Białystok.

 

Sołtys wsi Podleńce poinformował sołtysów wsi i poprosił o przekazanie informacji zainteresowanym mieszkańcom wsi, o organizowanych szkoleniach w zakresie obsługi opryskiwaczy na ul. Baranowickiej 25 w Białymstoku w Ośrodku Doradztwa Rolniczego.

 

Sołtys wsi Letniki zgłosił potrzebę naprawy przepustów we wsi Letniki.

 

Wójt Gminy poinformował, że na razie trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do budowy przepustów i zakup materiałów.

 

P. Walentyna Adamska zapytała jaki będzie zasięg chodników przy ulicy wiodącej przez wieś nowe Aleksandrowo.

 

Do powyższego odniósł się P. Stanisław Adamski- radny gminy, a zarazem pracownik Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku. Poinformował, że chodnik uliczny będzie sięgał do granic administracyjnych wsi.

 

Sołtys wsi Szaciły zaapelował o usprawnienie dowozu dzieci i młodzieży szkolnej ze wsi Szaciły. Poddał pod rozwagę pomysł zawarcia umowy z PKS Białystok na dowóz dzieci.

Do wniosku sołtysa wsi Szaciły przyłączył się sołtys wsi Jaworówka, gdzie istnieje podobny problem, z tym że dotyczący starszej młodzieży dojeżdżającej do szkół białostockich.

 

Wójt Gminy - problem dowozu dzieci z taki wsi jak: Szaciły, Podleńce, Bohdan czy kol. Ponikła zostanie rozwiązany po zmodernizowaniu drogi wiodącej do wsi Bohdan

Gmina jako organ nie jest zobligowana do organizacji dowozu do szkół młodzieży ponadgimnazjalnej. Obowiązek dotyczy jedynie zapewnienia dowozu dzieci do szkół podstawowych i gimnazjów.

 

 

 

Ad. pkt 14

W związku z wyczerpaniem się dyskusji Przewodniczący obrad zamknął obrady XXXI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Protokołowała:

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-07-07

Data modyfikacji: 2006-07-07

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-07