Nr XXXV/05
PROTOKÓŁ NR XXXV/05
XXXV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 15 lipca 2005r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Stanisław Marian Kakareko
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Mirosław Kłosek
-
Marian Zimnoch
-
Janusz Sobolewski
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Sołtysi wsi:
-
Laskowski Wojciech
-
Citko Eugeniusz
-
Andruszkiewicz Henryk
-
Citko Mieczysław
-
Adamski Jarosław
-
Jaworowski Tadeusz
-
Bielski Lucjan
-
Dobrzyński Grzegorz
-
Lewkowska Barbara
-
Jaworowski Marek
-
Siemionowicz Henryk
-
Adamska Walentyna
-
Dąbrowski Tomasz
-
Kruk Remigiusz
-
Skobodziński Tadeusz
-
Dąbrowski Cezary
-
Sztabkowski Tadeusz
Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Radny Powiatowy- P. Bogdan Zdanowicz
Ponadto:
Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,
Zastępca Wójta Gminy -P. Tomasz Andruszkiewicz
Skarbnik Gminy - P. Anna Borkowska
Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami- P. Teresa Rydzewska.
Dyrektor GCK - P. Joanna Mirynowska
oraz osoba zaproszona- P. Jarosław Tarachoń - Prezes PUH. MPO Białystok
Lista zaproszonych gości- załącznik nr 3 do protokołu.
Ad. pkt 1.
Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XXXV Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -15 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.
Ad. pkt.2
Przewodniczący Rady Gminy na wstępie oświadczył, że ze względu na nieprzewidziane okoliczności wynikłe w ciągu ostatniego tygodnia Wójt Gminy wystąpił z ustnym wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad dzisiejszej sesji następujących zmian:
a) wycofanie pkt 7 b) tj. rozpatrzenia i podjęcia uchwały w sprawie wskazania kandydatów organu prowadzącego do składu komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym.
Potrzeba wprowadzenia tej zmiany wynikła po konsultacji prawnej przeprowadzonej w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim - Wydziale Prawnym i Nadzoru. Z interpretacji prawnej wynika, że powołanie komisji leży w gestii Wójta Gminy i powinno zostać uregulowane odpowiednim zarządzeniem.
b) wprowadzenie punktu o treści: rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”.
W związku z powyższym zaproponował następującą treść porządku obrad
dzisiejszej sesji Rady Gminy:
-
Otwarcie XXXV Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia.
-
Przyjęcie protokołu z XXXIII sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 maja 2005r.
-
Przyjęcie protokołu z XXXIV sesji Rady Gminy odbytej w dniu 17 czerwca 2005r.
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Informacja przedstawicieli MPO Białystok na temat utylizacji odpadów.
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:
-
-
uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże,
-
zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”.
-
przyjęcia Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże,
-
uchylenia uchwały o zaciągnięciu pożyczki długoterminowej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej we wsiach Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne.
-
zaciągnięcia kredytu długoterminowego,
-
zmian w budżecie gminy na 2005r.,
-
-
Wstępne stanowisko Rady Gminy w sprawie warunków przyłączenia nieruchomości położonych na terenie Miasta i Gminy Choroszcz do projektowanej linii kanalizacji sanitarnej Fasty - Borsukówka.
-
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy
-
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
-
Wolne wnioski i zapytania.
-
Zamknięcie obrad sesji.
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają inne propozycje zmian porządku obrad.
Radni nie zgłosili żadnych uwag, ani propozycji zmian przedstawionego wyżej porządku obrad.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie zaproponowanej wersji porządku posiedzenia.
W głosowaniu wzięło udział 15-u radnych
Za przyjęciem propozycji głosowało 15-u radnych
Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
Zgodnie z zatwierdzeniem przez Radę Gminy porządkiem obrad przystąpiono do jego realizacji:
Ad. pkt 3 Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XXXIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 25 maja 2005r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.
W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem protokołu z XXXIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 25 maja 2005r. głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Ad. pkt 4 Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XXXIV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 17 czerwca 2005r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.
W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem protokołu z XXXIV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 17 czerwca 2005r. głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Ad. pkt 5 Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach.
Wójt Gminy przedstawił radnym następujące informacje:
-
W ostatnich dniach P. Michała Koroniecki pracownik Urzędu Gminy wystąpił z wnioskiem o rozwiązanie umowy o pracę. Wniosek ten został rozpatrzony pozytywnie i od dnia 5 lipca sprawy związane z utrzymaniem dróg prowadzi P. Kazimierz Sokólski.
-
Skarbnik Gminy P. Anna Borkowska złożyła podanie o 3- miesięczne wypowiedzenie umowy o pracę w związku z nabyciem praw do emerytury. Umowa o pracę zostanie rozwiązana z dniem 1 października 2005r.
-
Czekamy na decyzję o dodatkowym finansowaniu Hali Sportowej budowanej w Dobrzyniewie Dużym, a mianowicie na środki z Totalizatora Sportowego i PEFRON-u.
Na placu przed Szkołą Podstawową w Dobrzyniewie Dużym trwają aktualnie
prace związane z ułożeniem kostki polbruk. Wraz z tymi pracami zostanie
zniwelowane skrzyżowanie ulic Szkolnej i Lipowej.
-
W roku bieżącym, ze względu na brak środków nie przystąpimy do modernizacji dróg w Nowym Aleksandrowie i Dobrzyniewie Fabrycznym. Najprawdopodobniej nawierzchnie zostaną wykonane w roku następnym.
-
W najbliższym czasie zostaną dożwirowane drogi w Chrabołach i Krynicach.
-
Są opóźnienia w opracowaniu dokumentacji na wykonanie przepustów w Pogorzałkach, Krynicach i Letnikach. Z tego też względu prace zostaną przesunięte w czasie, ale najprawdopodobniej wykonane zostaną do końca tego roku.
-
W punktach, gdzie nie są wymagane projekty to w najbliższym czasie uzupełnione będzie oświetlenie uliczne.
-
Ponownie ogłoszony został przetarg na wykonanie oświetlenia na ul. Osiedlowej w Fastach na Osiedlu Twoich Marzeń.
-
W tym roku nastąpi remont nawierzchni asfaltowych głównie na ul. Pogodnej w Fastach, ul. Szkolnej w Dobrzyniewie Dużym oraz ulicy we wsi Pogorzałkach.
-
Gmina ma kłopoty z przesunięciem słupa energetycznego na ul. Skrajnej w Fastach. Najprawdopodobniej w najbliższych dniach otrzymamy z Zakładu Energetycznego konkretną odpowiedź na ten temat.
-
Jeżeli otrzymamy decyzję o finansowaniu rozbudowy Sz. P. w Fastach i budowy sieci kanalizacyjnej na odcinku Dobrzyniewo Duże - Borsukówka to działania gminne zostaną skierowane na asfaltowanie dróg niższej kategorii. Na roboty, które mogą być finansowane z funduszy Unii Europejskiej zostanie zlecone wykonanie projektów.
-
Ogłoszony został przetarg na budowę wodociągu w Chrabołach i na odcinku Szaciły - Kozińce. Aktualnie oczekujemy na pozwolenie na budowę.
-
Niedługo przystąpimy do budowy wodociągu w ul. Sadowej oraz podłączenia wody do boiska w Fastach.
-
Ogłoszono przetarg na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Na tę inwestycję otrzymaliśmy pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
-
Czekamy na decyzję Wojewody Podlaskiego, by ogłosić przetarg na budowę kanalizacji w Ogrodnikach i Dobrzyniewie Kościelnym. Najprawdopodobniej w tym roku uda się wykonać sieć kanalizacyjną w Ogrodnikach, a w następnym w Dobrzyniewie Kościelnym.
-
Jeżeli otrzymamy pozytywną decyzję o finansowaniu budowy linii kanalizacyjnej Dobrzyniewo - Borsukówka to etapowo będziemy zlecać dalsze projekty kanalizacji gminy.
-
Do 30 września tego toku zostanie opracowany projekt na oświetlenie kościoła w Dobrzyniewie Dużym i cerkwi w Fastach. Jeszcze w tym roku planujemy wykonanie tych prac.
-
Wykonany został projekt na budowę szatni na Stadionie w Dobrzyniewie Dużym. Aktualnie oczekujemy na wydanie przez Starostwo Powiatowe w Białymstoku pozwolenia na budowę.
-
W lipcu i sierpniu tego roku zostaną doprowadzone do stanu dobrej użyteczności boiska gminne.
Na zakończenie poinformował radnych o organizowanym w sobotę ( 16 . 07. 2005) we wsi Krynice pokazie koni arabskich, utworzeniu na potrzeby rolników strony internetowej p.n. Giełda Rolno-Towarowa oraz o możliwości zakupu działek gminnych we wsi Kopisk i Nowe Aleksandrowo.
Ad. pkt 6
Przewodniczący obrad przedstawił zebranym P. Jarosława Tarachoń - przedstawiciela MPO Białystok i udzielił głosu w celu zreferowania tematu utylizacji odpadów.
P. Jarosław Tarachoń przedstawił zebranym stronę prawną jak i praktyczną związaną z utylizacją odpadów w naszym regionie, sytuację i możliwości działania MPO w tym zakresie oraz problemy z jakimi borykają się firmy zajmujące się zbiórką i przerobem odpadów.
Następnie padło szereg pytań ze strony radnych i sołtysów, na które przedstawiciel MPO udzielił wyczerpujących odpowiedzi.
Ad. pkt 7a)
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają pytania, uwagi ewentualnie propozycje zmian do projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże. Przypomniał, że uregulowania zawarte w uchwale były analizowane zaopiniowane pozytywnie na posiedzeniu wspólnym komisji w dniu 15 czerwca 2005r.
Radni nie zgłosili żadnych pytań, uwag ani propozycji zmian.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXXV/157/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych
Uchwała stanowi 14 stronę protokołu.
Ad. pkt 7b)
Przewodniczący obrad zaproponował dyskusję nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”.
Najpierw poprosił Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji o projekcie uchwały wydanej na posiedzeniu w dniu 13 lipca 2005 r.
P. Stanisław Kakareko stwierdził, że członkowie komisji wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały- 4 głosy „za”.
Przewodniczący obrad poprosił o zadawanie pytań.
W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych pytań do projektu uchwały przystąpiono do głosowania nad jego przyjęciem.
Uchwała Nr XXXV/158/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r w sprawie zaciągnięcia pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków” została przyjęta.
Tryb głosowania - głosowanie jawne bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych
Uchwała stanowi 15 stronę protokołu.
Ad. pkt 7c)
Przewodniczący obrad poinformował radnych, że do przedstawionego do opracowanego przez Wójta projektu statutu gminy Dobrzyniewo Duże radni: Mirosław Kłosek, Janusz Sobolewski, Marian Zimnoch, Marek Grzegorczyk wnieśli uwagi, do których ustosunkowała się P. Jolanta Horba- radca prawny Urzędu. Materiały te zostały dostarczone radnym na siedem dni przed obradami sesji.
Poprosił o pytania.
Uwagi radnych dotyczące projektu Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże stanowią załącznik nr 4 do protokołu, natomiast komentarz radcy prawnego do tychże uwag - załącznik nr 5 do protokołu.
Jako pierwszy głos zabrał P. Janusz Sobolewski- przewodniczący Komisji Rolnictwa, który poinformował, że na posiedzeniu Komisji odbytym w dniu 14.07.2005r. członkowie komisji jednogłośnie opowiedzieli się za pozostawieniem Komisji Rolnictwa, jak przewiduje to obowiązujący statut.
Oficjalnie wysunął wniosek o zachowanie Komisji Rolnictwa jako odrębnego organu pomocniczego Rady Gminy.
Do powyższego odniósł się Przewodniczący Rady Gminy stwierdzając, że zmniejszenie liczby komisji Rady Gminy ma na celu usprawnienie działania Komisji Rady Gminy. Rolnictwo nie należy do zadań własnych gminy jest jedynie jednym z elementów działalności gospodarczej gminy, toteż nie ma potrzeby wyodrębniania spośród członków Rady - Komisji Rolnictwa.
Następnie P. Mirosław Kłosek zgłosił wniosek o wprowadzenie zmian do podrozdziału 8 Statutu „ Wspólne posiedzenia Komisji Stałych”.
P. Sobolewski - przypomniał, że likwidacja Komisji Rolnictwa wiąże się z uchyleniem obowiązujących uchwał Rady Gminy określających składy komisji oraz przedmiot ich działania. Następnie nawiązał do złej organizacji pracy Rady Gminy, za którą odpowiedzialny jest Przewodniczący.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że dotychczasowa działalność Komisji Rolnictwa budziła wiele zastrzeżeń. Dowodem na to były trudności z wyegzekwowaniem planów pracy i sprawozdań z działalności komisji oraz mała liczba posiedzeń i właśnie konsekwencją tego jest zmiana organizacji pracy Rady polegająca m.in. na scaleniu Komisji Finansów i Budżetu i Komisji Rolnictwa w jedną Komisję Finansów, Spraw Gospodarczych. Zaproponował, aby zapis paragrafu 14 ust. 1 pkt 4 otrzymał brzmienie: Komisję Finansów, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa.
P. Janusz Sobolewski przypomniał Przewodniczącemu, że zgodnie z § 28 obowiązującego statutu sesje Rady Gminy powinny być zwoływane w terminach ustalonych w planie pracy Rady, który dotychczas nie został opracowany przez Przewodniczącego Rady.
Przewodniczący Rady Gminy jeszcze raz podkreślił że problemami rolnictwa będzie zajmowała się Komisja Finansów, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa. Ponadto wskazał, że ustawa o samorządzie gminnym nie obliguje go do opracowania planu pracy Rady.
P. Andrzej Horba przypomniał, że należy przegłosować złożone wcześniej przez radnych wnioski.
Następnie głos zabrał Wójt Gminy i stwierdził, że oprócz uregulowania dot. funkcjonowania Komisji Rolnictwa w proponowanej wersji statutu zawartych jest szereg innych zmian takich jak: wprowadzenie dodatkowych punktów, uzupełnienie dotychczasowych zapisów, posegregowanie punktów pod względem tematycznym m. in. uzupełniony został o następujące rozdziały i podrozdziały: Posiedzenia Wspólne Komisji, Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków przez Radę. Rozszerzono podrozdziały: Uchwały, Komisje Rady, Zasady dostępu do dokumentów i korzystanie z nich przez obywateli. Powyższe zostało wykonane w celu usprawnienia działania organów Gminy.
P. Mirosław Kłosek zarzucił Wójtowi, że jednym z głównych celów tych zmian było wymieszanie składów komisji.
P. Andrzej Horba zgłosił wniosek o dokonanie zmiany § 14 ust 3 dotyczącego składów komisji. Zaproponował zmianę zapisu na : radny może być członkiem nie tylko jednej komisji w zależności od potrzeb. Jeszcze raz wskazał potrzebę przegłosowania wysuniętych wcześniej wniosków.
Przewodniczący obrad podsumowując dotychczasową dyskusję stwierdził, że należy przegłosować dwa wnioski:
I - o przegłosowanie projektu statutu gminy zgodnie z porządkiem obrad dzisiejszej sesji.
II- o przegłosowanie wniosku radnych gminy o wprowadzenie zmian do obowiązującego dotychczas statutu gminy.
W związku z tym, że na aktualnie trwającej sesji nie jest możliwe wprowadzenie zmian ponieważ ponownie będą wymagały analizy i konsultacji z radcą prawnym urzędu, przewodniczący obrad zwrócił się do Wójta Gminy o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Wójt Gminy zaproponował radnym następujące rozwiązanie tj. opracowanie dwóch wersji Statutu Gminy: I -projektu jednolitego tekstu statutu, II - projektu uchwały w sprawie zmian w dotychczasowym Statucie Gminy i przedstawienie ich na najbliższej sesji Rady Gminy, na której zostaną poddane pod głosowanie, w wyniku czego nastąpi dokonanie wyboru jednej z nich.
Przewodniczący obrad stwierdził, że najsprawniej będzie jeżeli wnioskodawcy poprawek przygotują wersję statutu na bazie aktualnie obowiązującego wprowadzając te poprawki, a Wójt proponowaną przez siebie wersję jednolitego tekstu statutu gminy.
W związku z powyższym wniósł o wycofanie z porządku obrad sesji punktu 7 c) rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Dobrzyniewo Dużem i przyjęcie proponowanego przez Wójta Gminy rozwiązania.
Zaznaczył, że dwie wersje statutu :radnych i Wójta powinny zostać przygotowane do końca sierpnia br.
Analizowany projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Poddał pod głosowanie powyższą propozycję.
Zapytał, kto jest za przyjęciem złożonej wyżej propozycji.
Radni przyjęli zaproponowane wyżej rozwiązanie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy 9 głosach „ za”, 6-ciu „wstrzymujących się”. Głosów „przeciw” nie było.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.
P. Janusz Sobolewski zgłosił potrzebę zorganizowania spotkania Radnych i władz Gminy w celu ustalenia ostatecznych zapisów w statucie.
Przewodniczący obrad poparł pomysł P. Sobolewskiego poprosił o skrócenie terminu przygotowania dwóch ostatecznych wersji Statutu Gminy do 15 sierpnia 2005r.
Na prośbę radnych przewodniczący ogłosił 5-cio minutową przerwę.
W czasie przerwy radny Janusz Sobolewski, za zgodą Przewodniczącego Rady opuścił salę obrad.
Po przerwie wznowiono obrady XXXV sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. pkt 7d)
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają pytania do projektu uchwały uchylającej uchwałę o zaciągnięciu pożyczki długoterminowej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej we wsiach Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne”
Radni nie zgłosili żadnych pytań.
Przewodniczący obrad poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji na temat projektu uchwały.
P. Stanisław Kakareko stwierdził, że członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 13.07.2005r. wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały- 4 głosy „za”.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXXV/159/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r w sprawie uchylenia uchwały o zaciągnięciu pożyczki długoterminowej w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie zadania „Budowa kanalizacji sanitarnej we wsiach Ogrodniki i Dobrzyniewo Kościelne” została przyjęta
Tryb głosowania -głosowanie jawne bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych
Uchwała stanowi 16 stronę protokołu.
Ad. pkt 7e)
Na wstępie przewodniczący obrad poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji na temat projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego wydanej na posiedzeniu w dniu 13 lipca 2005r.
P. Stanisław Kakareko stwierdził, że członkowie komisji wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały- 4 głosy „za”.
W związku z tym, iż nie było pytań przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXXV/160/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego została przez radnych przyjęta.
Tryb głosowania - głosowanie jawne bezwzględną większością głosów w obecności ci najmniej połowy ustawowego składu Rady.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych
Uchwała stanowi 17 stronę protokołu.
Ad. pkt 7f)
Przewodniczący obrad oddał głos przewodniczącemu Komisji Finansów i Budżetu w celu przedstawienia radnym opinii o projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005r., który został przeanalizowany na posiedzeniu w dniu 13 lipca 2005r.
P. Stanisław Kakareko stwierdził, że członkowie komisji wyrazili pozytywną opinię o projekcie uchwały- 4 głosy „za”.
Dodał, że potrzeba dokonywania zmian i przesunięć w budżecie gminy na 2005r. wynika z ciągłych starań gminy o środki finansowe z zewnątrz oraz pozyskiwania dotacji.
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy maja pytania odnośnie projektu przedmiotowej uchwały.
Pytań nie było, więc przystąpiono do głosowania nad projektem przedmiotowej uchwały.
Uchwała Nr XXXV/161/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r w sprawie zmian w budżecie gminy na 2005r.została przez radnych przyjęta.
Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością głosów.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych
Uchwała wraz z załącznikami stanowi 18- 29 stronę protokołu.
Ad. pkt. 8
Przewodniczący obrad na wstępie stwierdził, że radni wcześniej otrzymali projekt Oświadczenia Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w sprawie warunków przyłączenia nieruchomości położonych na terenie Miasta i Gminy Choroszcz do projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.
Zaznaczył, że projekt Oświadczenia został przedłożony do analizy Komisji Finansów i Budżetu na posiedzeniu w dniu 13 lipca 2005 r. Członkowie Komisji wnieśli poprawkę do punktu 2 Oświadczenia polegającą na zastąpieniu wyrazów: cen obowiązujących na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże, wyrazami: cen ścieków wynikających z rzeczywistych kosztów ich odprowadzania.
Poprosił o dyskusję na ten temat.
Żaden z radnych nie zabrał głosu, w związku z tym przystąpiono do głosowania nad przyjęciem Oświadczenia.
Przewodniczący zapytał radnych, kto jest za przyjęciem w/w Oświadczenia.
Oświadczenie Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 15 lipca 2005r. w sprawie warunków przyłączenia nieruchomości położonych na terenie Miasta i Gminy Choroszcz do projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże zostało przez radnych przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 14-u radnych obecnych na sali obrad.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem Oświadczenia głosowało 14-u radnych
Oświadczenie stanowi 30 stronę protokołu.
Ad. pkt 9
Przewodniczący obrad poinformował radnych o możliwości składania w ramach tego punktu interpelacji i wniosków kierowanych do Wójta Gminy.
Jako pierwszy głos zabrał P. Mirosław Kłosek, który zapytał, czy kandydatem do komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym może być radny gminy np. przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych. Zgłosił potrzebę wykonania oświetlenia drogi wiodącej do cmentarza w Dobrzyniewie Kościelnym oraz wyrównania płyty boiska w Nowym Aleksandrowie po robotach związanych z nawiezieniem czarnoziemu.
Ponadto zapytał o zakres prac remontowych przewidywanych do wykonania w roku bieżącym w szkołach na terenie naszej gminy.
P. Stanisław Kakareko zgłosił potrzebę zwiększenia częstotliwości wysyłania sprzętu drogowego - równarki na drogi gminne m.in. do wsi Fasty ( Osiedle Twoich Marzeń)
P. Andrzej Horba poruszył problem złej jakości prądu oraz chwilowych przerw w dostawie energii elektrycznej. Poprosił Wójta Gminy o wystosowanie do Zakładu Energetycznego Białystok pisma w tej sprawie.
P. Tomasz Dobrzyński poprosił o podanie terminu wykonania oświetlenia ulicznego na drodze prowadzącej do kaplicy w Kozińcach. Zapytał, czy istnieje możliwość dowiezienia czarnoziemu na boisko w Obrubnikach.
P. Marek Grzegorczyk zapytał Wójta o przewidywany zakres pomocy rodzinom poszkodowanym w wyniku pożaru w Dobrzyniewie Dużym.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał o ostateczny termin wykonania przepustu we wsi Letniki.
P. Stanisław Adamski zapytał kiedy zostanie uporządkowany plac wokół szkoły w Nowym Aleksandrowie.
Ad. pkt 10
Wójt Gminy powyższe wyjaśnił następująco:
-
zgłoszenie radnego, jako kandydata do komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym zostanie wzięte pod uwagę,
-
drogi na Osiedlu Twoich Marzeń nie wymagają pracy równarki, gdyż nie przyniesie to pożądanego efektu,
-
jeżeli w dalszym ciągu interwencje gminy w sprawie poprawy jakości prądu nie przyniosą skutku zostanie wystosowane w tej sprawie pismo do Wojewody Podlaskiego,
-
doprowadzenie boiska w Obrubnikach do stanu należytej użyteczności wymaga większego nakładu robót, w związku z tym wykonanie tych prac należy przełożyć na następny rok,
-
występują ciągłe trudności z wybudowaniem odcinków linii oświetleniowych w Kozińcach i Dobrzyniewie Kościelnym, to przedłuża termin przystąpienia do robót,
-
sprawa związana z nawiezieniem ziemi na boisko w Nowym Aleksandrowie zostanie wyjaśniona w trybie pilnym.
-
budynek, który uległ zniszczeniu w wyniku pożaru był ubezpieczony. Nie wymaga dużego remontu, Gmina pokryje koszt materiałów takich jak: blacha, krokwie.
-
do końca tego roku zostanie wybudowany przepust na drodze w Letnikach.
-
na placu wokół szkoły i WDK w Nowym Aleksandrowie będą w dalszym ciągu kontynuowane zaplanowane wcześniej roboty związane z zagospodarowaniem placu. Na dzień dzisiejszy wykonanie prac porządkowych nie ma racji bytu.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że mimo to odkrytą studnię należy zabezpieczyć.
-
w lipcu zostanie zakończone malowanie korytarzy w Sz.P. w Nowym Aleksandrowie, natomiast zimą przeprowadzone zostanie malowanie sal lekcyjnych. W szkole w Dobrzyniewie Dużym przeprowadzony zostanie remont łazienek, które z przystosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych. W Sz.P. w Chrabołach w dwóch salach lekcyjnych zostanie ułożona wykładzina podłogowa.
Ad. pkt 11
Wolne wnioski zgłosiły następujące osoby:
P. Tadeusz Sztabkowski- zgłosił potrzebę uporządkowania zakrętu ( skoszenie poboczy) na drodze Kulikówka - Obrubniki.
P. Walentyna Adamska- zasugerowała, że istnieje potrzeba poprawienia nawierzchni ulic Wiśniowej i Słonecznej w Nowym Aleksandrowie.
P. Mieczysław Citko zaapelował o pomoc materialną dla pogorzelców w postaci sprzętu gospodarstwa domowego, mebli itp.
Następnie radni nawiązali do zmian, które w ostatnim czasie zaszły w organizacji pracy Poczty w Dobrzyniewie Kościelnym. Aktualnie część obowiązków związana z obsługą klientów przeszła do Urzędu Pocztowego w Knyszynie. Zwrócili się do Wójta Gminy z prośbą o wystąpienie do Naczelnika Rejonowego Urzędu Pocztowego w Mońkach o wypowiedzenie się odnośnie powyższego.
Wójt Gminy:
-
sprawy związane z koszeniem poboczy należy zgłaszać do P. Szczepana Markowskiego.
-
nawierzchnia ulicy Słonecznej w Nowym Aleksandrowie zostanie poprawiona, odnośnie ulicy Wiśniowej roboty zostaną przesunięte w czasie.
-
zobowiązał się do wystąpienia do Naczelnika Rejonowego Urzędu Pocztowego w Mońkach o wyjaśnienie obecnej sytuacji związanej z obsługą naszej gminy i przedstawienie wizji dalszego działania.
Ad. pkt 12
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady XXXV Sesji.
PROTOKOLANT:
Mariola Grzegorczyk
Metryka strony