LIII/06

PROTOKÓŁ  NR LIII/06

LIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 29 września 2006r. w siedzibie Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym. Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Stanisław Adamski
  2. Andrzej Horba
  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
  4. Marek Grzegorczyk
  5. Kazimierz Ignatowski
  6. Roman Jackowski
  7. Stanisław Marian Kakareko
  8. Grażyna Woźniewska
  9. Władysław Radziszewski
  10. Mirosław Kłosek
  11. Kazimierz Kraszewski
  12. Tomasz Dobrzyński

Nieobecni na sesji Rady Gminy: Przewodniczący Rady Gminy - Andrzej Cezary Jakubczyk, Radny Marian Zimnoch i Janusz Sobolewski.

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Sołtysi wsi:

1. Adamski Jarosław

2. Adamska Walentyna

3. Andruszkiewicz Henryk

4. Bielski Lucjan

5. Citko Eugeniusz

6. Citko Mieczysław

7. Dobrzyński Grzegorz

8. Dąbrowski Tomasz

9. Horba Adam

10. Jaworowski Marek

11. Jaworowski Tadeusz

12. Korenkiewicz Kazimierz

13. Laskowski Wojciech

14. Lewkowska Barbara

15. Siemionowicz Henryk

16. Skiścim Czesław

17. Skobodziński Tadeusz

18. Sztabkowski Tadeusz

19. Winnicka Łucja

Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Ponadto:

Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,

Skarbnik Gminy - P. Dorota Rudnicka

Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami- P. Teresa Rydzewska.

Radca prawny Urzędu Gminy- P. Jolanta Horba

Radny Powiatowy - P. Bogdan Zdanowicz

Projektantki planu zagospodarowania przestrzennego - P. Joanna Lipska i P. Joanna Jasiewicz.

Ad. pkt 1

Obradom przewodniczyła P. Grażyna Woźniewska - Wiceprzewodnicząca Rady Gminy, która dokonała otwarcia LIII Sesji Rady Gminy i przywitała wszystkich przybyłych.

Stwierdziła, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -12 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.

Ad. pkt 2

Na wstępie Wiceprzewodnicząca Rady Gminy odczytała porządek obrad sesji tj.:

1. Otwarcie LIII Sesji Rady Gminy

2. Przyjęcie porządku posiedzenia

3. Przyjęcie protokołu z LII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 sierpnia 2006r.

4. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.

5. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:

a) zmian w budżecie Gminy na 2006r,

b) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne - poszerzenie cmentarza parafialnego,

c) zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże,

6. Przedstawienie odpowiedzi Prezesa LZS KORONA Dobrzyniewo na zalecenia pokontrolne Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże zawarte w protokole Nr 47/06 z kontroli środków wydatkowanych na działalność K.S KORONA Dobrzyniewo przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną w dniach 31 lipca 2006r. i 1, 2 sierpnia 2006r.

7. Informacja o możliwościach udzielania pomocy rolnikom dotkniętym skutkami suszy.

8. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.

10. Wolne wnioski, zapytania i informacje.

11. Zamknięcie obrad sesji.

Zapytała, czy radni mają propozycje zmian porządku obrad.  Żadnych propozycji nie zgłoszono, w związku z czym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia porządku obrad.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 12 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad.

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów ustawowego składu rady.

Ad. pkt 3

Przewodnicząca obrad zapytała radnych, czy mają uwagi do treści protokołu LII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 29 sierpnia 2006r.Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na posiedzeniu sesji.

Za przyjęciem protokołu LII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 29 sierpnia 2006r. głosowało 12 radnych.Tryb głosowania- głosowanie jawne zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.

Ad.pkt 4

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poprosiła Wójta Gminy o przedstawienie informacji o aktualnych problemach Gminy.

Wójt Gminy przedstawił zebranym następujące kwestie:

1) dnia 30 sierpnia 2006r. wystosowane zostało pismo do Redaktora Naczelnego Kuriera Porannego w sprawie oddelegowania P. Magdy Andrejczuk na obrady LIII Sesji Rady Gminy w celu złożenia wyjaśnień i zakończenia dyskusji na temat artykułu prasowego dotyczącego umieszczenia na placach szkolnych Gminy tablic informacyjnych zakazujących wejścia na teren szkoły dzieci i młodzieży bez opieki osób dorosłych poza godzinami lekcyjnymi;

2) podziękował radnym, sołtysom i osobom, którzy przyczynili się do organizacji Dożynek Gminnych 2006r.;

3) w październiku tego roku ukaże się Biuletyn Informacyjny Gminy, podsumowujący czteroletnią działalność władz Gminy ( główne roboty oraz finansowanie).

Ad. pkt 5

a) rozpatrzenie i podęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poprosiła Skarbnika Gminy o wyjaśnienie propozycji zmian budżetu Gminy.

Skarbnik Gminy, w oparciu o załącznik nr 5 do projektu uchwały objaśniła zebranym zmiany.

Następnie Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poprosiła zastępcę przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji na temat projektu przedmiotowej uchwały.

P. Stanisław Kakareko poinformował, że Komisja Finansów i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 27 września 2006r, wydała pozytywną opinię o projekcie uchwały.

Wójt Gminy uzupełniając wypowiedź Skarbnika Gminy poinformował radnych, że:

1) został rozstrzygnięty przetarg na budowę dwóch żwirówek w obrębie wsi Borsukówka. Z przyczyn finansowych zostanie unieważniony, a w dalszej kolejność zostanie ogłoszony nowy przetarg z rozdzieleniem środków finansowych na dwie drogi,

2) do końca roku ruszy budowa chodnika we wsi Pogorzałki,

3) w październiku nastąpi naprawa dróg asfaltowych techniką inną niż stosowana dotychczas. Dotyczy to przede wszystkim ul. Szkolnej w Dobrzyniewie Dużym i ul. Polonijnej w Fastach,

4) większość dróg po długotrwałych opadach nadaje się do naprawy, co sukcesywnie będzie realizowane,

5) w roku bieżącym zostanie uzupełnione oświetlenie uliczne. W chwili obecnej planowane jest zamontowanie 53 lamp. Do wykorzystania na ten cel zaplanowano kwotę 24 tys. zł.

6) do końca tego roku zostanie zakończona iluminacja kościołów w Dobrzyniewie Dużym, Fastach i Pogorzałkach.

Na zakończenie zapytał, czy radni mają pytania.

Głos zabrał radny Mirosław Kłosek, który zaznaczył, że wzrost budżetu Gminy nastąpił z powodu wzrostu wynagrodzenia Wójta Gminy. Zdaniem radnego środki zaplanowane na budowę ul. Łyskowskiej w Fastach należy przeznaczyć na budowę drogi we wsiach Kulikówka i Kozińce. Podkreślił, że Gmina nie czyni efektywnych starań o pozyskiwanie środków unijnych na realizację inwestycji.

Radny Andrzej Horba sprzeciwił się stwierdzeniom P. Mirosława Kłoska. Przypomniał, że wynagrodzenie Wójta Gminy zostało zwiększone ze względu na jego osiągnięcia związane z poprawą sytuacji Gminy. Ponadto była to propozycja radnych Gminy. Stwierdził, że radny nie śledzi finansowania inwestycji i dlatego nie zna stopnia pozyskiwania przez gminę funduszy unijnych.

Radny Roman Jackowski poparł zamierzenie Wójta Gminy odnośnie naprawy dróg gruntowych stanowiących dojazdy do łąk.

Wójt Gminy przypomniał, że radni 4 lata temu podjęli decyzję, że w pierwszej kolejności będą modernizowane drogi, które mają szanse na uzyskanie dofinansowania. Na budowę ciągu dróg Obrubniki - Kulikówka - Chraboły można ubiegać się o fundusze unijne, dlatego też nie zostanie rozpoczęta budowa drogi w Kulikówce, czy Kozińcach bo wówczas finansowanie nastąpiłoby jedynie ze środków własnych. Krótkie odcinki dróg nie mają szans na pozyskanie środków z zewnątrz. Poinformował, że dotychczas gmina pozyskała fundusze unijne w kwocie ok. 4 500 000 zł.

P. Kazimierz Ignatowski poprosił Wójta Gminy o podanie przybliżonego kosztu budowy drogi w Kulikówce w porównaniu do kosztu budowy chodnika w miejscowości Fasty.

Wójt Gminy jeszcze raz podkreślił, że za kwotę ok. 200 tys.zł. potrzebną do sfinansowania budowy drogi w Kulikówce jest w stanie, przy współudziale środków unijnych wykonać ciąg Obrubniki - Kulikówka - Chraboły. Na budowę chodników we wsiach nie ma możliwości pozyskania środków, dlatego też finansowanie następuje ze środków budżetowych.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zapytała, czy radni mają pytania.W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały. Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12 radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała Nr LIII/226/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 września 2006r. w sprawie zmian w zmian w budżecie Gminy na 2006r. została przyjęta.

Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.

Głosowanie przebiegło następująco:  Za przyjęciem uchwały głosowało 9 radnych.Przeciw głosowało 3 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

b) rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne - poszerzenie cmentarza parafialnego,

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poprosiła P. Teresę Rydzewską o zabranie głosu w sprawie projektu uchwały.

P. Teresa Rydzewska przedstawiła zebranym główne projektantki planu zagospodarowania przestrzennego: P. Joannę Lipską i P. Joannę Jasiewicz, które następnie zreferowały założenia projektu uchwały.

Następnie Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poprosiła Zastępcę Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji na temat projektu przedmiotowej uchwały.

P. Stanisław Kakareko poinformował, że Komisja Finansów i Budżetu, na posiedzeniu w dniu 27 września 2006r, wydała pozytywną opinię o projekcie uchwały.

W związku z brakiem pytań Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zarządziła głosowanie w sprawie przyjęcia w/w uchwały. Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12 radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała Nr LIII/227/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 29 września 2006r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne - poszerzenie cmentarza parafialnego została przyjęta.

Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.

Głosowanie przebiegło następująco:  Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

c) rozpatrzenie i podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże.

Głos zabrał radny Mirosław Kłosek, który złożył wniosek o wycofanie z porządku obrad sesji tego punktu porządku obrad uzasadniając powyższe tym, że zmiana statutu pod koniec kadencji nie wejdzie w życie i nie wpłynie efektywnie na pracę Rady Gminy.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zarządziła głosowanie w sprawie wycofania przedmiotowej uchwały z porządku obrad sesji.

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12 radnych obecnych na sali obrad.Za wycofaniem uchwały głosowało 12 radnych.

Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.

Ad. pkt 6

Przedstawienie odpowiedzi Prezesa LZS KORONA Dobrzyniewo na zalecenia pokontrolne Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże zawarte w protokole Nr 47/06 z kontroli środków wydatkowanych na działalność K.S KORONA Dobrzyniewo przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną w dniach 31 lipca 2006r. i 1, 2 sierpnia 2006r.

Na wstępie radny Mirosław Kłosek zgłosił potrzebę odczytania treści odpowiedzi Prezesa LZS KORONA Dobrzyniewo na zalecenia pokontrolne.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy udzieliła głos radnemu Mirosławowi Kłosek w celu odczytania w/w odpowiedzi - załącznik Nr 5 do niniejszego protokołu.

Następnie P. Stanisław Adamski-Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał część protokołu dotyczącą analizy odpowiedzi Prezesa LZS KORONA Dobrzyniewo na zalecenia pokontrolne. Wyciąg protokołu Nr 49/06 z dnia 20,21,22 września 2006r. stanowi załącznik Nr 6 do niniejszego protokołu.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zapytała radnych, czy mają pytania w przedstawionej sprawie.

Jako pierwszy głos zabrał radny Andrzej Horba, który ustosunkował się do odpowiedzi przedłożonej przez Prezesa LZS oraz stanowiska Komisji Rewizyjnej w tej sprawie.

P. Andrzej Horba zauważył, że P. Marian Zimnoch za wszelkie swoje niepowodzenia obwinia członków Komisji Rewizyjnej. Poinformował zebranych, że dokumentami, jakie dostarczył Prezes LZS KORONA były faktury, oferta organizacji pozarządowej - załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu i umowa Nr 1/DOT/2006 z dnia 18 kwietnia 2006r - załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu Z analizy tych dokumentów wynika, że prezes nie zna przepisów prawnych na podstawie, których działają stowarzyszenia, nie zna treści oferty, ani umowy. Niektóre dokonywane zakupy nie są zgodne z wykazem artykułów zamieszczonym w ofercie.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2006r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakazuje wydatkowanie środków zgodnie z ofertą. Dnia 18 września 2006r. P. Marian Zimnoch zwrócił się do Skarbnika Gminy z pytaniem, w jaki sposób należy prowadzić sprawy księgowe stowarzyszenia. Zdaniem P. Andrzeja Horba należało tego dokonać wraz z przejęciem dotacji. Następnie wymienił niedociągnięcia w prowadzeniu dokumentacji Stowarzyszenia. Wskazał na brak kart pracy urządzeń do utrzymania boisk, brak umów sponsorskich, niekompetencję Prezesa w zakresie spraw merytorycznych związanych z pracą stowarzyszenia, lekceważący stosunek do zaleceń Komisji Rewizyjnej, które zostały postawione prezesowi w trakcie kontroli np. uzupełnienie dokumentów, wyjaśnienie drobnych nieprawidłowości dot. błędnego podpisania umów. Jego zdaniem nieobecność P. Mariana Zimnoch na obradach Sesji Rady Gminy jest spowodowana celowo.

Zaznaczył, że Komisja Rewizyjna w protokole Nr 47/06 z dnia 31 lipca i 1, 2 sierpnia 2006r,odstąpiła od zaleceń pokontrolnych, ponieważ członkowie komisji oczekiwali od P. Mariana Zimnoch wyjaśnień i uzupełnienia dokumentacji. W chwili obecnej, po analizie odpowiedzi Prezesa LZS na protokół pokontrolny oraz braku reakcji z jego strony Komisja Rewizyjna zaleca jak w protokole komisji. Wójt Gminy powinien wziąć pod uwagę stanowisko Komisji podejmując decyzję o przekazaniu kolejnej transzy dotacji. W przeciwnym razie cała odpowiedzialność za niedociągnięcia będzie spoczywać na nim.

Do powyższego odniósł się Radny Powiatowy P. Bogdan Zdanowicz, który zauważył, że radny Horba zarzuca P. Zimochowi oszustwa. Zapytał dlaczego nie stwierdził, że P. Marian Zimnoch jest złodziejem. Jego zdaniem takie sugestie są niedopuszczalne. Przypomniał, że Prezes LZS po podpisaniu umowy, zwrócił się do Wójta Gminy o pomoc w prowadzeniu księgowości stowarzyszenia, ponieważ nie zna tego typu zagadnień. Pomocy tej nie uzyskał. Przez dwa lata działalności nie żądano żadnej dokumentacji. 16 tys. zł. nie zostały zmarnotrawione, znajdują się na koncie stowarzyszenia. Należy zauważyć wkład własny P. Marian Zimnocha, choć nieudokumentowany umowami sponsorskimi, o którym każdy wie. P. Zimnoch działa na korzyść środowiska Gminy, co nie jest doceniane. Ponadto Komisja Rewizyjna nie ma kompetencji do kontrolowania stowarzyszenia. Zapytał, czy zalecenia pokontrolne mogą spowodować rozwiązanie drużyny KORONA Dobrzyniewo. Stwierdził, że w przypadku, kiedy gmina udowodni zarządowi stowarzyszenia jego niekompetencje i nadużycia liczy się z koniecznością zwrotu dotacji.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zaznaczyła, że kontrola przeprowadzona została na mocy uchwały Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Radny Roman Jackowski nawiązując do wkładu P. Mariana Zimnoch w działalność drużyny KORONA przypomniał, że na rzecz sportu gminnego pracowali także inni radni, których P. Zimnoch nie dostrzega.

P. Andrzej Horba przypomniał, że niektóre dokonywane zakupy nie są zgodne z wykazem artykułów zamieszczonym w ofercie złożonej i podpisanej przez P. Zdanowicza, co nie jest zgodne z uregulowaniami ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

P. Bogdan Zdanowicz zaznaczył, że w ofercie widnieje zapis ogólny odnośnie celowości wydatkowania dotacji, a mianowicie na " utrzymanie drużyny KORONA ...".

P. Andrzej Horba nawiązując do kontroli jeszcze raz przypomniał, że Komisja Rewizyjna pracowała na bazie materiałów przedstawionych przez P. Mariana Zimnoch. Zwracając się do P. Bogdana Zdanowicza stwierdził, że za zaistniały stan rzeczy odpowiada także on, jako prezes Gminnego Zrzeszenia LZS. Zaznaczył, że Rada Gminy nie powoływała Klubu Sportowego KORONA i nie będzie jej odwoływała.

Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - P. Stanisław Adamski, który stwierdził, że dotychczasowa dyskusja zmierza w złym kierunku. Wyjaśnił, że problem zostałby rozwiązany, gdyby P. Marian Zimnoch wykonał zalecenia pokontrolne przedstawione w protokole Nr. 47/06 z dnia 31. 07 i 1,2.08 2006r. Poza tym Komisja Rewizyjna uprzedziła P. Mariana Zimnoch o planowanej kontroli, więc miał czas na przygotowanie dokumentów. Komisja Rewizyjna ma zastrzeżenia głównie do braku dokumentacji. W chwili obecnej Wójt otrzymuje od Prezesa LZS wezwanie do dokonania zapłaty należności, tj. I i III transzy dotacji ( odczytał treść) - załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu. Nieobecność Prezesa na kolejnej sesji Rady Gminy świadczy o lekceważeniu całej sytuacji. Zarzuty P. Mariana Zimocha skierowane do kontrolujących mają charakter polityczny, są nielojalne.

P. Bogdan Zdanowicz zaznaczył, że pieniądze publiczne (dotacja) są wydatkowane na działanie publiczne. Komisja Rewizyjna twierdzi, że głównym powodem nieporozumienia jest brak dokumentacji, a jednym z zaleceń pokontrolnych ( protokół Nr 49/06 z dnia 20,21,22 września 2006r.) jest wstrzymanie dotacji, jakby zostały stwierdzone nadużycia.

P. Stanisław Adamski podkreślił, że w protokole zawarta jest propozycja Komisji Rewizyjnej odnośnie wstrzymania wpłaty dotacji. Dotacja zostanie wstrzymana, jeżeli Rada Gminy zatwierdzi propozycję Komisji Rewizyjnej.

Następnie głos zabrał Wójt Gminy, który stwierdził, iż jego zdaniem należy zakończyć dyskusję. Poinformował, że w dniu poprzedzającym sesję P. Bogdan Zdanowicz i P. Marian Zimnoch zwrócili się z prośbą o przekazanie kolejnej transzy dotacji. Mimo próśb nie uzyskałem informacji na piśmie o planowanym wydatkowaniu żądanej kwoty. Następnego dnia otrzymałem wezwanie do dokonania zapłaty należności. Zapewnił, że środki na sport gminny w budżecie Gminy zawsze będą zabezpieczane. Podkreślił, że problem tkwi w braku kompletnej dokumentacji wydatkowania środków budżetowych przez stowarzyszenie. W związku z powyższym podjął decyzję o wszczęciu kontroli Stowarzyszenia przez referat finansowy Urzędu Gminy.

P. Bogdan Zdanowicz wyjaśnił, że kwota 16 tys. zł., którą dysponuje aktualnie stowarzyszenie zostanie wydatkowana na bieżące wydatki, w tym opłacenie rachunków za wodę, dowożenie zawodników na rozgrywki piłkarskie itp. dlatego też wystąpili o przekazanie kolejnej transzy dotacji.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy udzieliła głosu Skarbnikowi Gminy.

P. Dorota Rudnicka poinformowała, że faktycznie P. Marian Zimnoch zwracał się z prośbą o pomoc w prowadzeniu dokumentacji księgowej stowarzyszenia. Niestety nie ma ona uprawnień do prowadzenia dokumentacji stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna nie ma uprawnień wstrzymywania dotacji. Przekazanie, bądź wstrzymanie dotacji może nastąpić po podjęciu uchwały przez Radę Gminy ( zapis w uchwale budżetowej). Stowarzyszenie ponosi odpowiedzialność przed Wójtem, Wójt Gminy zaś przed Regionalną Izbą Obrachunkową. W związku z zaistniałą sytuacją konfliktową zostanie przeprowadzona kontrola finansowa z ramienia Wójta.

W związku z wyczerpaniem się dyskusji Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zaproponowała głosowanie w sprawie zatwierdzenia zaleceń pokontrolnych Komisji Rewizyjnej określonych w protokole Nr 49/06 z dnia 20,21,22 września 2006r.

Zapytała: kto jest za zawieszeniem dalszego finansowania Klubu Sportowego KORONA i przeprowadzeniem natychmiastowej kontroli gospodarki finansowo - księgowej w LZS KORONA przez referat finansowy Urzędu Gminy.

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12 radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco: Za realizacją zaleceń pokontrolnych głosowało 10 radnych. Przeciw- 2 radnych.

 Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.

Ad. pkt 7

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy oddała głos zastępcy przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu.

P. Stanisław Kakareko poinformował, że Komisja Finansów i Budżetu na posiedzeniu w dniu 27 września 2006r. analizowała problem suszy, która dotknęła naszą gminę. Zapoznała się z procedurą przyznawania pomocy rolnikom z powodu skutków suszy.

Następnie głos zabrała P. Teresa Rydzewska - Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami, która poinformowała zebranych o kryteriach udzielania pomocy.

Sołtys wsi Dobrzyniewo Duże zapytał, dlaczego nie wszystkim rolnikom, którzy złożyli wnioski o pomoc, oszacowano straty powstałe z powodu suszy.

Wójt Gminy wyjaśnił, że wstępnie wynikało, że jedyną formą pomocy będzie umożliwienie zaciągnięcia niskoprocentowej pożyczki, do czego niezbędne było oszacowanie strat, dlatego też tylko tym osobom straty zostały oszacowane. Obecnie jest możliwość uzyskania pomocy z GOPS w Dobrzyniewie Dużym. W sprawie przekazania dotacji z budżetu państwa na niesienie pomocy rolnikom gmina będzie interweniować u posłów z naszego terenu.

Ad. pkt 8

Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

Radny Mirosław Kłosek zapytał o koszt funkcjonowania siłowni w Nowym Aleksandrowie.

Wójt Gminy wyjaśnił, że nie jest w stanie podać konkretnej kwoty. Poinformował, że utrzymanie siłowni należy do działań własnych Gminy. Opłacamy jednego trenera, natomiast P. Sochański pracuje społecznie, odmówił przyjęcia nagrody za swoją społeczną działalność. Nawiązując do rozwoju kolejnej dyscypliny sportu na terenie Gminy, jakim jest tenis stołowy poprosił o rozpropagowanie tego tematu wśród mieszkańców Gminy. Centrum tenisa stołowego mieści się w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym. Sprawami organizacyjnymi zajmuje się ks. Tomasz Zubrycki. Jeżeli zajdzie taka potrzeba zostaną zakupione niższe stoły do tenisa na potrzeby dzieci młodszych. Młodzież będzie doskonalić swoje umiejętności pod okiem wykwalifikowanych trenerów.

Ad. pkt 9

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy poinformowała, że Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na zgłoszone zagadnienia w ramach punktu 8.

Ad. pkt 10

Wolne wnioski, zapytania i informacje.

Sołtys wsi Dobrzyniewo Fabryczne zgłosił potrzebę podjęcia decyzji o losach świetlicy wiejskiej w Dobrzyniewie Fabrycznym, ponieważ stan techniczny budynku grozi zawaleniem oraz potrzebę skoszenia traw na działce położonej obok osiedla. Zapytał, czy do końca tego roku będzie uzupełniane oświetlenie ulic na terenie gmin. Jeżeli tak to poprosił o uwzględnienie zamontowania 1 lampy u zbiegu ulic: Gajowej i Parkowej.

Sołtys wsi Nowe Aleksandrowo zgłosiła potrzebę wymiany rur wodociągowych na ulicy Słonecznej w Nowym Aleksandrowie, ze względu na awaryjność sieci na tym odcinku. Mieszkańcy ul. Pogodnej i Radosnej pytają, czy przy ich posesji będzie ułożony chodnik.

Sołtys wsi Krynice, na ręce Wiceprzewodniczącej Rady Gminy złożyła pismo skierowane do radnego Janusza Sobolewskiego, w którym wzywa go do złożenia przeprosin za pomówienie z jego strony dot. jej osoby.

Wiceprzewodnicząca Rady Gminy odczytała to pismo.

Sołtys wsi Letniki poprosił o podjęcie działań w kierunku modernizacji dwóch dróg biegnących w obrębie wsi.

Sołtys wsi Pogorzałki zgłosił potrzebę naprawy drogi w Pogorzałkach prowadzącej do zlewni mleka.

Sołtys wsi Jaworówka zgłosił potrzebę wyrównania nawierzchni drogi Pogorzałki i Rybaki.

Odpowiedzi na powyższe udzielił Wójt Gminy:

1) decyzje odnośnie istnienia świetlicy w Dobrzyniewie Fabrycznym należy podjąć wspólnie z mieszkańcami wsi; należy w tym celu zorganizować zebranie wiejskie;

2) do końca bieżącego roku we wsi Dobrzyniewo Fabryczne planowane jest zamontowanie 10 lamp oświetleniowych; poprosił o skontaktowanie się z pracownikiem Urzędu Gminy- P. Kazimierzem Sokólskim w sprawie umiejscowienia tych lamp;

3) łąka położona w pobliżu osiedla w Dobrzyniewie Fabrycznym zostanie skoszona;

4) w roku bieżącym naprawa odcinka sieci wodociągowej na ul. Słonecznej w Nowym Aleksandrowie nie zostanie dokonana ponieważ jest to inwestycja dość kosztowna, a jednocześnie wiąże się z przesunięciem ogrodzenia szkolnego;

5) w sprawie budowy chodnika we wsi Nowe Aleksandrowo należy kontaktować się z P. Bogdanem Zdanowiczem - radnym powiatowym, ze względu na jego kompetencje w tej sprawie;

6) drogi w Letnikach zostaną naprawione w okresie jesiennym, po pozyskaniu żużlu z elektrociepłowni białostockiej;

7) droga w Pogorzałkach zostanie naprawiona w tym tygodniu;

8) nawierzchnia drogi Rybaki - Pogorzałki zostanie jak najszybciej naprawiona;

Ad. pkt 11

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad Wiceprzewodnicząca Rady Gminy zamknęła posiedzenie LIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Protokołowała Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Wiesława Wojtkielewicz

Wprowadzający: Wiesława Wojtkielewicz

Data wprowadzenia: 2006-10-18

Data modyfikacji: 2006-10-18

Opublikował: Wiesława Wojtkielewicz

Data publikacji: 2006-10-18