Nr XLIII
PROTOKÓŁ NR XLIII/06
XLIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 20 stycznia 2006r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Stanisław Marian Kakareko
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Mirosław Kłosek
-
Marian Zimnoch
-
Janusz Sobolewski
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Sołtysi wsi:
-
Laskowski Wojciech
-
Andruszkiewicz Henryk
-
Skiścim Czesław
-
Adamski Jarosław
-
Dobrzyński Grzegorz
-
Jaworowski Marek
-
Adamska Walentyna
-
Dąbrowski Tomasz
-
Korenkiewicz Kazimierz
-
Skobodziński Tadeusz
-
Dąbrowski Cezary
-
Horba Adam
-
Korenkiewicz Kazimierz
-
Kruk Remigiusz
-
Lewkowska Barbara
Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ponadto:
Wójt Gminy - Zenon Szypcio,
Zastępca Wójta Gminy - Tomasz Andruszkiewicz.
Skarbnik Gminy - Dorota Rudnicka
Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami-Teresa Rydzewska
Dyrektor GCK - Joanna Mirynowska
Przedstawiciel GKRPA - Zdzisław Łukaszewicz
radny Powiatu Białostockiego - Bogdan Zdanowicz
Ad. pkt 1.
Obradom przewodniczył Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XLIII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że na ustawowy skład Rady- 15 radnych, w posiedzeniu bierze udział -15 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.
Ad. pkt.2
Na wstępie przewodniczący obrad przedstawił radnym zaplanowany do realizacji porządek obrad:
-
Otwarcie XLIII Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia
-
Przyjęcie protokołu z XLI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 16 grudnia 2005r.
-
Przyjęcie protokołu z XLII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2005r
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:
-
-
przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne ( poszerzenie cmentarza parafialnego),
-
ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże,
-
Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
programu współpracy na 2006r. Gminy Dobrzyniewo Duże z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
-
ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za wysługę lat i warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, nagrody, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,
-
odwołania ze składu Komisji Finansów i Budżetu niektórych członków komisji,
-
ustalenia składu Komisji Finansów i Budżetu,
-
7. Informacja w sprawie realizacji pomocy materialnej udzielonej w formie stypendium szkolnego
w 2005r, w Gminie Dobrzyniewo Duże
8. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
10.Wolne wnioski, zapytania i informacje.
11.Zamknięcie obrad sesji.
Zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego porządku obrad i proponowanych zmian.
P. Mirosław Kłosek - przewodniczący Komisji Finansów i Budżetu złożył wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu 6 f) i g)
Przewodniczący obrad poprosił P. Mirosława Kłosek o uzasadnienie swego wniosku.
P. Mirosław Kłosek stwierdził, że zgodnie z opinią niezależnego radcy prawnego złożona dokumentacja tj. wniosek- załącznik nr 3 do niniejszego protokołu, jak i projekty uchwał - załącznik nr 4 do niniejszego protokołu nie są zgodne z prawem. W projektach uchwał powinny zostać wskazane osoby, a w uzasadnieniu wniosku zarzuty wobec tych osób.
Przewodniczący Rady Gminy przychylając się do powyższego potwierdził, że treść merytoryczna dokumentów nie spełnia wymogów formalnych. Projekt uchwały ma charakter anonimowy, gdyż nie wskazuje konkretnych osób.
P. Kazimierz Ignatowski zauważył, że niektórzy z wnioskodawców nie są członkami Komisji Finansów i Budżetu, nie uczestniczą w jej pracach, nie znają sytuacji panującej wśród jej członków.
Przewodniczący obrad ogłosił, że w chwili obecnej radni mogą zgłosić propozycje osób, które należałoby odwołać ze składu Komisji Finansów i Budżetu.
P. Stanisław Kakareko, jako jeden z wnioskodawców poinformował, że wszystko było konsultowane z radcą prawnym Urzędu Gminy P. Jolantą Horba. Zapytał Przewodniczącego Rady Gminy, dlaczego sądząc, że projekt uchwały nie spełnia wymogów formalnych, zgodził się na wprowadzenie tego punktu do porządku obrad. Zarzucił, że jest to zaniedbywanie obowiązków ze strony Przewodniczącego Rady Gminy.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że obowiązek opracowania projektu uchwały ciąży na wnioskodawcy i to on odpowiada za jego zgodność pod względem formalno prawnym. Poinformował, że przed podpisaniem porządku obrad zauważył powyższą niezgodność i skonsultował z radcą prawnym P. Jolantą Hora, która przyznała mu rację, że wniosek nie spełnia wymogów formalnych i nie powinien być na dzisiejszej sesji rozpatrzony.
Zdaniem P. Andrzeja Horba wniosek spełnia wszelkie wymogi prawne. Nazwiska osób nie zostały podane celowo, gdyż pozostawiono to dyskusji na forum Rady Gminy. Dodał, że rok temu podobny wniosek został przez niego złożony na ręce Przewodniczącego Rady Gminy, który do chwili obecnej pozostał bez rozpatrzenia.
Potwierdził, że Komisja Finansów i Budżetu pracuje źle.
Przewodniczący obrad poinformował, że wycofanie tych punktów z porządku obrad dzisiejszej sesji Rady Gminy nie zamyka inicjatywy wnioskodawców. Należy jedynie uzupełnić wskazane nieprawidłowości i luki prawne.
P. Janusz Sobolewski zastrzegł, że wnioskodawcy mają obowiązek przygotowania projektu uchwały ze wskazaniem członków komisji oraz konkretnym umotywowaniem wniosku.
P. Stanisław Kakareko odczytał zebranym przygotowany wniosek. Podkreślił, że chodzi tu o odwołanie całego składu Komisji Finansów i Budżetu.
Powyższemu sprzeciwił się Przewodniczący Rady Gminy cytując fragment wniosku
„ odwołuje się ze składu Komisji…..”
P. Stanisław Adamski zastrzegł, że chce znać opinię radcy prawnego na ten temat, co ułatwi mu zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Przewodniczący obrad stwierdził, że opinia prawna powinna zostać opracowana i przedstawiona radnym na piśmie.
P. Stanisław Kakareko zapytał, czy istnieje w chwili obecnej możliwość skonsultowania powyższego z radcą prawnym UG.
Przewodniczący obrad poinformował, że nie ma takiej możliwości, gdyż P. Jolanta Horba w dniu dzisiejszym została zobowiązana do stawiennictwa na rozprawie sądowej w Sądzie Rejonowym w Białymstoku, reprezentując naszą gminę.
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają jakieś pytania, ewentualnie dodatkowe propozycje jego zmiany.
Radni nie zgłosili żadnych uwag, ani propozycji zmian w związku, z czym poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku zgłoszonego przez P. Mirosława Kłosek o wycofanie porządku obrad punktu 6 f) i g)
W głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem wniosku głosowało 11-u radnych
Od głosu wstrzymało się 4-ech radnych.
Wniosek został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Następnie przewodniczący obrad poddał pod głosowanie jednolity tekst porządku obrad uwzględniający powyższą zmianę, a mianowicie:
-
Otwarcie XLIII Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia
-
Przyjęcie protokołu z XLI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 16 grudnia 2005r.
-
Przyjęcie protokołu z XLII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2005r
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Rozpatrzenie i podjecie uchwał w sprawach:
a) przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
części wsi Dobrzyniewo Kościelne ( poszerzenie cmentarza parafialnego),
b) ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże,
c) Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
d) programu współpracy na 2006r. Gminy Dobrzyniewo Duże z organizacjami pozarządowymi
i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
e) ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania
nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za wysługę lat i warunki pracy oraz
niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe
oraz godziny doraźnych zastępstw, nagrody, a także wysokość oraz szczegółowe zasady
przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,
7. Informacja w sprawie realizacji pomocy materialnej udzielonej w formie
stypendium szkolnego w 2005r, w Gminie Dobrzyniewo Duże
8. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
10.Wolne wnioski, zapytania i informacje.
11.Zamknięcie obrad sesji.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia przytoczonego wyżej porządku obrad
W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
Zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Gminy porządkiem obrad przystąpiono do jego realizacji:
Ad. pkt 3
Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XLI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 16 grudnia 2005r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.
W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem protokołu z XLI Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 16 grudnia 2005r. głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Ad. pkt 4
Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XLII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 23 grudnia 2005r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.
W głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem protokołu z XLII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 23 grudnia 2005r. głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.
Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Ad. pkt 5
Wójt Gminy przedstawił informację o aktualnych problemach Gminy.
-
trwają przygotowania do uroczystego otwarcia Hali Sportowej wybudowanej przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym, które nastąpi w dniu 25 lutego 2005r.;
-
podziękował zebranym za zaangażowanie się we współpracę w Programie LEADER, poinformował , że w ramach tego programu można pozyskać środki na sfinansowanie wyrobienia praw jazdy kategorii C, poprosił sołtysów o rozpropagowanie powyższego wśród mieszkańców. Oferta tą nie są objęci uczniowie szkół średnich, ani studenci, jest to jedna z form pomocy socjalnej;
-
istnieje możliwość pozyskania dodatkowych środków na budowę kanalizacji Fasty-Borsukówka ( poza środkami ze ZPORR ) z tego też względu, nie czekając na odpowiedź ze ZPORR zlecone zostanie wykonanie projektów sieci kanalizacyjnej pozostałej części Gminy i projektu na modernizację Przepompowni w Fastach;
-
w marcu tego roku otrzymamy odpowiedź na złożony wniosek na dofinansowanie budowy ul. Łyskowskiej w Fastach i ulicy Pogodnej w Nowym Aleksandrowie;
-
od nowego roku akcją zimowego odśnieżania dróg kieruje Zastępca Wójta Gminy - P. Tomasz Andruszkiewicz.
Ad. pkt 6
-
rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne ( poszerzenie cmentarza parafialnego),
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają pytania do przedstawionego projektu uchwały.
Żadnych uwag nie wniesiono w związku, z czym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dobrzyniewo Kościelne ( poszerzenie cmentarza parafialnego), głosowało 15 radnych.
Uchwała ( str.2 )została przyjęta w głosowaniu jawnym i stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Analiza zasadności przystąpienia do sporządzenia planu miejscowego terenu planowanego pod poszerzenie cmentarza parafialnego w miejscowości Dobrzyniewo Kościelne, Gm. Dobrzyniewo Duże oraz stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dobrzyniewo Duże stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
-
rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże,
Przewodniczący obrad poinformował radnych Gminy, że projekt uchwały był opiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku, który zgłosił następujące uwagi:
-
treść § 39 ust. 5 projektu regulaminu będącego załącznikiem do projektu uchwały jest sprzeczna z treścią art. 3 ust.2 pkt.8 ustawy;
-
w § 18 proponuje się dopisać pkt 3 w brzmieniu : ustawienie na czas trwania imprezy przenośnych toalet ekologicznych”;
-
w § 34 proponuje się zapisać „ W przypadku znacznego wzrostu populacji gryzoni zostanie podjęta akcja deratyzacji”.
Pismo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku Nr HK.534-2/1/06 z dnia 16.stycznia 2006r. stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu
Oznajmił, że powyższe uwagi uwzględniono w pierwotnym projekcie uchwały, który zostanie poddany pod głosowanie na obecnej sesji Rady Gminy.
Zapytał radnych, czy mają pytania do powyższego.
Pytań nie zgłoszono w związku, z czym przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże, głosowało 15 radnych.
Uchwała ( 13 str.) została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
-
rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Przewodniczący obrad oddał głos P. Zdzisławowi Łukaszewicz - przewodniczącemu Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i poprosił o zreferowanie powyższej kwestii.
P. Zdzisław Łukaszewicz oznajmił, że Program został opracowany na bazie materiałów z ubiegłego roku. Przewidywane na 2006r. wpływy z wydanych pozwoleń na sprzedaż alkoholu wynosić będą ok. 55 tys. zł. Na potrzeby Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wystarczy kwota ok. 35 tys. zł. W przypadku potrzeby zwiększenia środków Wójt Gminy zadeklarował swoją pomoc.
Poprosił o zadawanie pytań.
P. Grażyna Woźniewska zapytała, czy członkowie Komisji Rewizyjnej kiedykolwiek byli uczestnikami posiedzeń Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
P. Zdzisław Łukaszewicz poinformował, że Komisja Rewizyjna corocznie kontroluje działalność Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Ponadto P. Andrzej Horba, jako reprezentant komisji Rewizyjnej uczestniczył w dwóch mitingach otwartych.
P. Andrzej Horba stwierdził, że działalność GKPiRPA jest trudna i specyficzna i nie ma zastrzeżeń do jej działalności.
P. Stanisław Kakareko zapytał, czy klub AA posiada uczestników, w jaki sposób pozyskuje nowych członków, jaka jest skala problemu w gminie.
Wójt Gminy oświadczył, że dokonał analizy dotychczasowego stylu działania GKPiRPA i ocenił, że zaspokaja jego oczekiwania. Powiadomił, że wkrótce zostanie wydany specjalny Biuletyn Informacyjny poświęcony jedynie problemom alkoholowym występującym w naszej gminie, obrazujący działalność Komisji i klubu AA oraz dotychczasowe efekty ich pracy. Zaznaczył, że nie ma zastrzeżeń do pracy i wydatkowania środków przez GKPiRPA.
Zwrócił się z prośbą do P. Zdzisława Łukaszewicz o pomoc w zorganizowaniu formy rozprowadzenia biuletynu wśród mieszkańców Gminy.
P. Zdzisław Łukaszewicz dodał, że członkowie komisji postanowili przekazywać swoje diety przysługujące za uczestnictwo w posiedzeniach komisji na określony przez siebie cel, jako formę pomocy dla osób z rodzin patologicznych.
Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają pytania odnośnie powyższego.
Pytań, ani uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący obrad przystąpił do procedury głosowania nad przyjęciem przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, głosowało 15 radnych.
Uchwała ( str. 4) została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 9 do protokołu.
-
rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie programu współpracy na 2006r. Gminy Dobrzyniewo Duże z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
Przewodniczący obrad zapytał radnych Gminy, czy mają pytania, ewentualnie uwagi do treści projektu uchwały.
Radni Gminy nie wnieśli żadnych uwag, ani pytań.
Przewodniczący obrad przystąpił do procedury głosowania nad przyjęciem przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem uchwały w sprawie programu współpracy na 2006r. Gminy Dobrzyniewo Duże z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego głosowało 15 radnych.
Uchwała ( str. 3 ) została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 10 do protokołu.
-
rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za wysługę lat i warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, nagrody, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego,
Przewodniczący obrad udzielił głosu P. Tomaszowi Andruszkiewicz - Zastępcy Wójta Gminy w celu odniesienia się do projektu uchwały.
P. Tomasz Anduszkiewicz wyjaśnił, że wszelkie zmiany w odniesieniu od ubiegłorocznej uchwały podyktowane zostały przepisami ustawowymi.
Zmiany dotyczą:
-
§ 5 ust.2 i 4
-
§ 9 ust. 1 i 2
-
§ 17 ust. 2
Poprosił o zadawanie pytań.
Głos zabrał P. Andrzej Horba i stwierdził, iż jego zdaniem dodatek za wysługę lat powinien każdorazowo przyznawać Wójt Gminy (dyrektorom, jak i nauczycielom).
Wójt Gminy podkreślił, że są to uregulowania ustawowe, na które Rada Gminy, ani on sam nie mają wpływu. Projekt uchwały był opiniowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego i Związek Zawodowy Pracowników Oświaty „ Solidarność”.
Wyjaśnił, że jako Wójt Gminy jest pracodawcą dla dyrektorów szkół, natomiast dla nauczycieli pracodawcą jest dyrektor placówki. Skutek finansowy wprowadzonych w Regulaminie zmian wynosi ok. 10-12 tys. rocznie
Poinformował, że wystąpił do dyrektorów szkół o dokonanie oceny pracy nauczycieli, co będzie podstawą przyznawania dodatku motywacyjnego.
P. Andrzej Horba stwierdził, że należy zastanowić się nad szerszym wykorzystaniem szkół na potrzeby młodzieży. Do tego przedsięwzięcia mają włączyć się nauczyciele. Dodatki motywacyjne należy przyznawać tym, którzy w swej pracy edukacyjnej, organizatorskiej, jak i wychowawczej wykazują się szczególnie.
Przewodniczący obrad zapytał, czy ktoś chce dodatkowo zabrać głos.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania w sprawie przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków motywacyjnego, funkcyjnego, za wysługę lat i warunki pracy oraz niektóre inne składniki wynagrodzenia, zasady wynagradzania za godziny ponadwymiarowe oraz godziny doraźnych zastępstw, nagrody, a także wysokość oraz szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego, głosowało 15 radnych.
Uchwała ( 14 str. ) została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 11 do protokołu.
Ad. pkt 7
Przewodniczący obrad odczytał zebranym informację w sprawie realizacji pomocy materialnej udzielonej w formie stypendium szkolnego w 2005r, w Gminie Dobrzyniewo Duże zapytał radnych, czy mają uwagi.
Żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący obrad zaproponował przeprowadzenie głosowania w sprawie przyjęcia przedstawionej informacji
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Za przyjęciem informacji w sprawie realizacji pomocy materialnej udzielonej w formie stypendium szkolnego w 2005r, w Gminie Dobrzyniewo Duże głosowało 15 radnych.
Informacja ( str.3 ) została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad. pkt 8
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
P. Grażyna Woźniewska zgłosiła potrzebę nawiezienia piasku na drogę dojazdową do Szkoły Podstawowej w Chrabołach.
P. Janusz Sobolewski zgłosił potrzebę posypania drogi Kozińce- Letniki na odcinku wiodącym przez las.
P. Kazimierz Ignatowski zgłosił taki sam problem na drodze Kulikówka - Obrubniki.
Ad. pkt. 9
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
Do powyższego odniósł się Zastępca Wójta Gminy informując, że wszystkie zgłoszenia zostały przyjęte i wszelkie trudności będą w kolejności eliminowane. Zaznaczył, że mimo wszelkich starań ze strony Gminy często dochodzi do nieprzewidzianych komplikacji w przebiegu akcji zimowego utrzymania dróg, co opóźnia podejmowanie określonych działań, a tym samym stwarza niezadowolenie mieszkańców Gminy z jakości tych prac.
Ad. pkt 10
Wolne wnioski, zapytania i informacje.
Przewodniczący obrad udzielił głosu zebranym.
P. Kruk Remigiusz zgłosił potrzebę posypania śliskiej nawierzchni drogi Obrubniki - Szosa Ełcka
Wójt Gminy stwierdził, że faktycznie stan nawierzchni drogi jest zły, ale ten odcinek można ominąć jadąc przez wieś Krynice. Dodał, że jest w stałym kontakcie z KZK i PKS Białystok oraz kierowcami autobusów szkolnych, którzy zgłaszają sygnały o trudnościach występujących na drogach na terenie naszej Gminy. Podejmując decyzje o skierowaniu sprzętu należy każdorazowo brać pod uwagę środki finansowe przeznaczone na zimowe utrzymanie dróg.
Zdaniem Przewodniczącego Rady Gminy nie należy poszukiwać oszczędności w kwestii odśnieżania i posypywania dróg. Trzeba posypać i doprowadzić do stanu dobrej przejezdności punkty newralgiczne na drogach. Wszelkie działania mają mieć na celu zachowanie bezpieczeństwa na drogach bez względu na ponoszone koszty.
P. Marian Zimnoch poprosił o podanie kwoty dotychczas poniesionych wydatków na zimowe utrzymanie dróg.
Wójt Gminy - jest to kwota ok. 60 tys. zł. W poprzednich latach wydawaliśmy kwotę 85-100 tys zł.
Sołtys wsi Fasty podjął temat utylizacji szkodliwego azbestu. Zapytał, czy gmina podjęła w tym kierunku jakiekolwiek działania.
Wójt Gminy oświadczył, że do chwili obecnej gmina nie podjęła w tym kierunku żadnych działań z dwóch powodów:
-
jest to problem na dużą skalę;
-
znikome dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska nie pozwalają na wszczęcie i kontynuowanie powyższego działania.
Rząd pracuje nad globalnym rozwiązaniem problemu. Termin ostateczny uregulowania spraw związanych z utylizacją odpadów niebezpiecznych to rok 2031.
P. Stanisław Kakareko zaznaczył, że azbest- towar szkodliwy dla zdrowia, był produkowany przez fabryki państwowe, które posiadały zezwolenie na jego sprzedaż. Stwierdził, iż jego zdaniem problem ten powinien zostać uregulowany i usunięty na szczeblu państwowym, a nie przez samorządy lokalne we własnym zakresie.
P. Marek Jaworowski podziękował Wójtowi Gminy za uporządkowanie placu po zlikwidowanym wysypisku śmieci w Leńcach.
P. Stanisław Kakareko ponownie podjął temat zdjęcia z porządku obrad punktów 6 f) i g), przypomniał, że przygotowane przez wnioskodawców dokumenty zostały zaopiniowane przez radcę prawnego. Zarzucił, że radni Gminy głosowali za wnioskiem P. Mirosława Kłoska dlatego, że na posiedzeniu sesji Rady Gminy nie był obecny radca prawny Urzędu Gminy opiniujący te materiały.
P. Janusz Sobolewski poprosił o przedstawienie na najbliższej sesji Rady Gminy ostatecznej opinii na temat zgodności z prawem wniosku i projektów uchwał. Radca prawny powinien wyjaśnić, która wersja wyjaśnień ( Przewodniczącego Rady Gminy, czy wnioskodawców ) jest poprawna.
Sołtys wsi Fasty zwrócił się do P. Mirosława Kłosek i poprosił o podanie przepisu prawnego, który neguje poprawność złożonych przez wnioskodawców dokumentów.
P. Mirosław Kłosek poinformował, że stwierdzając niezgodność z prawem posiłkował się interpretacją przepisów ustawy o samorządzie gminnym i Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże przez niezależnego radcę prawnego
Zdaniem P. Andrzeja Horba Statut Gminy reguluje kwestię inicjatywy uchwałodawczej, natomiast niedomówienia dotyczą kwestii formalnej.
Przewodniczący obrad zapytał zebranych, czy ktoś chce jeszcze zabrać głos.
Nikt nie zabrał głosu
Ad. pkt 11
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodniczący obrad zamknął obrady XLIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Protokolant: Mariola Grzegorczyk
Metryka strony