Nr XLIV/06

 

 

PROTOKÓŁ NR XLIV/06

 

XLIV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 9 marca 2006r.. w sali Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 15.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Kazimierz Kraszewski

  10. Grażyna Woźniewska

  11. Tomasz Dobrzyński

  12. Władysław Radziszewski

  13. Mirosław Kłosek

  14. Marian Zimnoch

  15. Janusz Sobolewski

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Laskowski Wojciech

  2. Andruszkiewicz Henryk

  3. Citko Mieczysław

  4. Skiścim Czesław

  5. Horba Adam

  6. Adamski Jarosław

  7. Jaworowski Tadeusz

  8. Markowski Grzegorz

  9. Bielski Lucjan

  10. Dobrzyński Grzegorz

  11. Lewkowska Barbara

  12. Jaworowski Marek

  13. Siemionowicz Henryk

  14. Adamska Walentyna

  15. Dąbrowski Tomasz

  16. Kruk Remigiusz

  17. Winnicka Łucja

  18. Korenkiewicz Kazimierz

  19. Kakareko Ireneusz

  20. Skobodziński Tadeusz

  21. Dąbrowski Cezary

  22. Sztabkowski Tadeusz

Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ponadto:

Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,

Skarbnik Gminy - P. Dorota Rudnicka

Kierownik referatu inwestycji, planowania przestrzennego i gospodarki gruntami- P. Teresa Rydzewska.

Dyrektor Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym - P. Ewa Wyszyńska

Kierownik GOPS- P. Barbara Fedorowicz

Dyrektor GCK w Dobrzyniewie Dużym - P. Joanna Marynowska

Przewodniczący GKRPA- P. Zdzisław Łukaszewicz

Radca prawny Urzędu Gminy- P. Jolanta Horba

Ad. pkt 1.

Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XLIV Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -15 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.

 

Ad. pkt 2

Przewodniczący posiedzenia na wstępie zapytał radnych, czy mają uwagi do porządku obrad sesji

 

Uwag nie było, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 15 radnych obecnych na sali obrad.

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 3

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XLIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 20 stycznia 2006r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na posiedzeniu sesji.

Za przyjęciem protokołu z XLIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 20 stycznia 2006r. głosowało 15 radnych.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Ad. pkt 3 Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach gminy:

  1. rozpoczęto procedurę opracowania projektu sieci kanalizacyjnej pozostałej części gminy. Koszt opracowania projektu sieci zostanie pokryty ze środków budżetowych gminy. W dalszej kolejności zostanie złożony wniosek o dofinansowanie inwestycji z funduszy unijnych;

  2. w bieżącym roku zaplanowano do wykonania 23 przydomowych oczyszczalni ścieków;

  3. jako jedna z nielicznych gmin odliczamy podatek VAT, co przynosi korzyści gminie, ostatnio przeprowadzona kontrola Urzędu Skarbowego w Białymstoku nie wniosła, żadnych zastrzeżeń, co do sposobu odliczania jak i prowadzonej dokumentacji;

  4. w związku z narastającym problemem zwiększenia się ilości bezpańskich psów oraz przepełnieniem białostockiego schroniska dla tych zwierząt, ramach działalności w Związku Gmin „ Czyste Środowisko” przystąpimy wspólnie do budowy własnego schroniska na potrzeby członkowskich gmin;

  5. awarie sieci kanalizacyjnej, czy wodociągowej powstałe z winy mieszkańców będą usuwane na ich koszt;

  6. problemy związane z akcją odczytywania stanu wodomierzy należy zgłaszać do kierownika referatu gospodarki komunalnej Urzędu Gminy- p. Marka Kurowskiego;

  7. rozstrzygnięty został przetarg na iluminację cerkwi we wsi Fasty ( koszt 13 tys. zł), następnie zostanie przeprowadzony przetarg na oświetlenie kościoła w Pogorzałkach;

  8. nie można pobierać wody z ujęcia w Krynicach. SENEPID ocenił, że nie nadaje się do picia. Poprosił sołtysa wsi o poinformowanie swoich mieszkańców, że nie ma obaw, ponieważ w chwili obecnej woda jest dostarczana z ujęcia we wsi Obrubniki;

  9. istnieje możliwość pozyskania środków z Wojewódzkiego Zarządu Melioracji w Białymstoku na odwodnienie łąk. Wówczas właściciele łąk ponosiliby odpłatność ok. 20% kosztów. Rolnicy muszą wyrazić zgodę na powyższe. Poprosił o pomoc sołtysów i radnych o rozpropagowanie tej wiadomości i przedstawieni listy deklarujących się osób;

  10. zakończono nabór kandydatów - rolników posiadających ubezpieczenie w KRUS , na kurs prawa jazdy kat. C;

  11. podziękował za przybycie na uroczyste otwarcie Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym. Powiadomił, że hala nie może być użytkowana do czasu uprawomocnienia się decyzji Starostwa Białostockiego o dopuszczeniu obiektu do użytku. Został opracowany regulamin korzystania z Hali Sportowej, który zostanie przedstawiony radnym do zapoznania się i naniesienia ewentualnych poprawek;

  12. przedstawił ranking inwestycji finansowanych przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku;

  13. w dniach 27,28 kwietnia tego roku zostaną zorganizowane na terenie gminy badania mammograficzne dla ok. 300 kobiet. Badania zostaną sfinansowane w części przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a w części z funduszu Gminy;

  14. podał propozycję terminu kolejnej sesji Rady Gminy - 24 kwiecień 2006r.

 

Przewodniczący posiedzenia podziękował Wójtowi Gminy za wystąpienie i poprosił P. Ewę Wyszyńską - dyrektora Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym o zapoznanie zebranych z projektem regulaminu użytkowania Hali Sportowej.

 

P. Ewa Wyszyńska zreferowała krótko przebieg i efekty ostatnich robót wykończeniowych w Hali Sportowej, wykonanych systemem gospodarczym, rozdała radnym przygotowany przez siebie regulamin, który krótko streściła, poprosiła o naniesienie ewentualnych uwag oraz zadawanie pytań.

Regulamin użytkowania Hali Sportowej przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym dla szkolnych grup zorganizowanych stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu

Regulamin użytkowania i wynajmu Hali Sportowej przy Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym dla pozaszkolnych grup zorganizowanych i osób indywidualnych stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu

 

P. Janusz Sobolewski zaproponował, aby bezpłatne korzystanie z hali przysługiwało jedynie uczniom natomiast pozostali chętni powinni korzystać odpłatnie.

P. Walentyna Adamska zapytała, czy w czasie wakacji hala będzie udostępniana.

P. Ewa Wyszyńska oznajmiła, że pewien okres wakacji musi być wyłączony ze względu na konieczność wykonania prac porządkowych;

Przewodniczący posiedzenia poprosił radnych o zgłaszanie uwag na piśmie.

 

Ad. pkt 5

Przewodniczący posiedzenia poprosił Wójta Gminy o wypowiedź na temat wniosku o dofinansowanie działalności Stowarzyszenia Królewski Gościniec Podlasia w ramach realizacji Pilotażowego Programu LEADER +.

 

Wójt Gminy poinformował, że Program LEADER+ jest prowadzony przez Ministerstwo Rolnictwa. Przystąpienie do programu umożliwia składanie wniosków na dofinansowanie projektów określonych inwestycji pomocnych w rozwiązywaniu wielu problemów występujących na obszarach wiejskich. Na początek istnieje możliwość pozyskania środków w wysokości ok., 150 tys zł. Wniosek należy złożyć do końca maja tego roku.

Przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji o przedmiotowym wniosku.

P. Mirosław Kłosek poinformował, że na posiedzeniu w dniu 7 marca 2006r. komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek.

W związku z brakiem pytań przewodniczący posiedzenia zaproponował przegłosowanie wniosku.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Wniosek uzyskał pozytywną opinię Rady Gminy

Głosowanie przebiegło następująco:

14 radnych wyraziło opinię pozytywną

1 radny wstrzymał się od głosu.

Wniosek stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 6

 

Przewodniczący posiedzenia przedstawił wniosek Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Gminy Dobrzyniewo o udzielenie dotacji na dofinansowanie działalności statutowej stowarzyszenia

Poprosił Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji odnośnie powyższego wniosku.

P. Mirosław Kłosek poinformował, że na posiedzeniu w dniu 7 marca 2006r. komisja pozytywnie zaopiniowała powyższy wniosek.

W związku z brakiem pytań przewodniczący posiedzenia zaproponował przegłosowanie wniosku.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Wniosek uzyskał pozytywną opinię Rady Gminy

Głosowanie przebiegło następująco:

15 radnych wyraziło opinię pozytywną.

Wniosek stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 7

 

Przewodniczący posiedzenia poinformował, że Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białymstoku ( postanowienie znak: 42.9/AH/X/2006 z dnia 30 stycznia 2006r. ) przekazało wg. właściwości skargę na Wójta Gminy złożoną przez P. Antoninę Płochocką. Wszystkie zarzuty zawarte w piśmie zostały przeanalizowane z kierownikiem referatu geodezji i planowania przestrzennego Urzędu Gminy - P. Teresą Rydzewską. Sporządzono informację, która przedstawia przebieg sprawy ciągnący się od 1986r.

Kopia dokumentacji stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu

Poprosił Wójta Gminy o ustosunkowanie się do powyższego.

Wójt Gminy oznajmił, że jest to konflikt rodzinny. W trakcie toczącego postępowania kilkakrotnie były podejmowane próby pertraktacji. P. Antonina Płochocka miała zasądzone odszkodowanie, którego nie przyjęła. Zdaniem Wójta Gminy należy wykorzystać wszelkie możliwości korzystnego dla gminy rozwiązania.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby do czasu uzyskania prawomocnego wyroku sądu wstrzymać się z podjęciem jakiejkolwiek decyzji w tej sprawie.

Zapytał czy radni mają pytania, ewentualnie inne propozycje rozwiązania tego problemu.

Nikt nie zabrał głosu.

Przewodniczący posiedzenia poprosił o przegłosowanie powyższej propozycji.

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Zaproponowane rozwiązanie uzyskało pozytywną opinię Rady Gminy

Głosowanie przebiegło następująco:

15 radnych wyraziło opinię pozytywną.

 

Ad. pkt 8 Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:

 

  1. przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Gminy Dobrzyniewo Duże ( część wsi Nowosiółki, Borsukówka),

 

Wójt Gminy poinformował, że z uwagi na atrakcyjność terenów i rozwój budownictwa mieszkaniowego postanowiono zmienić plan zagospodarowania przestrzennego w części gminy wskazanej w uchwale.

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają pytania odnośnie projektu uchwały.

Pytań nie zgłoszono.

Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała Nr XLIV/191/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części Gminy Dobrzyniewo Duże ( część wsi Nowosiółki, Borsukówka została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu

 

  1. przystąpienia do realizacji i finansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny- tworzenie sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki w ramach Programu Sąsiedztwo Polska- Białoruś- Ukraina INTERREG III A/TACIS CBS 2004-2006,

 

Przewodniczący posiedzenia poprosił P. Joannę Mirynowską - dyrektora GCK w Dobrzyniewie Dużym, o wypowiedź na temat przygotowanego przez siebie projektu uchwały.

P. Joanna Mirynowska oświadczyła, że praktycznie jest to zmiana pierwotnej uchwały Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w tej sprawie, ponieważ w 2007 roku uchwała nie będzie realizowana i w związku z tym nastąpi zmniejszenie kwoty realizacji projektu.

W związku z brakiem pytań przewodniczący posiedzenia zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała Nr XLIV/192/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r w sprawie przystąpienia do realizacji i finansowania projektu „Współpraca Białostocczyzny i Grodzieńszczyzny- tworzenie sieci partnerów w rozwoju kultury i turystyki w ramach Programu Sąsiedztwo Polska- Białoruś- Ukraina INTERREG III A/TACIS CBS 2004-2006, została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu

 

  1. zmiany uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

 

Przewodniczący posiedzenia oddał głos P. Zdzisławowi Łukaszewicz - przewodniczącemu GKRPA w celu zreferowania projektu uchwały.

P. Zdzisław Łukaszewicz oznajmił, że zmiana dotyczy jedynie zmiany sposobu wynagradzania członków komisji. W pierwotnej uchwale była przewidziana umowa-zlecenie.

 

W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.

Uchwała Nr XLIV/193/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r w sprawie zmiany uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

  1. zmiany uchwały Nr XXXIII/146/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 maja 2005r. w sprawie opłaty targowej,

 

Przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii komisji o projekcie przedmiotowej uchwały.

P. Mirosław Kłosek poinformował, że na posiedzeniu w dniu 7 marca 2006r. komisja pozytywnie zaopiniowała projekt przedmiotowej uchwały przewidujący podwyżkę wynagrodzenia inkasenta o 100 zł brutto.

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają pytania związane z projektem przedmiotowej uchwały.

Żadnych pytań nie zgłoszono.

 

Przewodniczący posiedzenia zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

Uchwała Nr XLIV/194/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/146/05 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 25 maja 2005r. w sprawie opłaty targowej, została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.

 

  1. w ramach tego punktu rozpatrzono projekt uchwały w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Na wstępie przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego Komisji Rolnictwa, a zarazem członka Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie opinii obu komisji o projekcie tejże uchwały.

 

P. Janusz Sobolewski poinformował, że projekt uchwały był analizowany na posiedzeniu Komisji Finansów i Budżetu w dniu 7 marca 2006r. oraz Komisji Rolnictwa w dniu 8 marca 2006r.

Wyjaśnił, że potrzeba uchwalenia nowego regulaminu wynikła ze zmiany ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Ustawa nakłada gminom m. in.: obowiązek:

- montażu wodomierzy ( zakup + oplombowanie),

- odstąpienia od opłaty partycypacyjnej, co uszczupli budżet Gminy.

Projekt uchwały uzyskał opinię pozytywną Komisji Rolnictwa, jak i Komisji Finansów i Budżetu.

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają pytania związane z projektem przedmiotowej uchwały.

Żadnych pytań nie zgłoszono.

 

Przewodniczący posiedzenia zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

Uchwała Nr XLIV/195/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże , została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych

Uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

 

  1. zmian w budżecie Gminy na 2006r.

 

W związku z tym, że uchwała była wcześniej analizowana przez Komisję Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego komisji o przedstawienie opinii na jej temat.

 

P. Mirosław Kłosek, na podstawie załącznika nr 5 do projektu uchwały poinformował zebranych o zmianach wprowadzanych w budżecie Gminy.

Ponadto dodał, że nastąpiły przesunięcia środków pomiędzy działami w związku z potrzebą opłacenia zaległych faktur z 2005r. m.in. za niwelację terenu pod kompleks boisk mających powstać przy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.

Projekt uchwały uzyskał opinię pozytywną, ponieważ należy uregulować należności za wykonane dotychczas roboty.

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że niwelacja terenu została wykonana pod koniec 2005r., dlatego opłacenie faktur przesunięto na 2006r.

Przewodniczący posiedzenia zapytał radnych Gminy czy mają uwagi, ewentualnie propozycje zmian projektu przedmiotowej uchwały.

Pytań nie było.

Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.

 

Uchwała Nr XLIV/196/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r., została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 14-u radnych.

Od głosu wstrzymał się 1 radny.

Uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

 

  1. przystąpienia do realizacji projektu „ Kurs na prawo jazdy kategorii C dla mieszkańców Gminy Dobrzyniewo Duże

 

Przewodniczący posiedzenia nadmienił, że do projektu uchwały zostało dołączone uzasadnienie. Zapytał, czy mimo to radni mają pytania, uwagi do projektu tejże uchwały.

Pytań, ani uwag nie zgłoszono.

 

Przystąpiono do głosowania nad projektem uchwały.

Uchwała Nr XLIV/197/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie przystąpienia do realizacji projektu „ Kurs na prawo jazdy kategorii C dla mieszkańców Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 15-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

Na prośbę radnych Gminy przewodniczący posiedzenia ogłosił 10-minutową przerwę.

 

 

Po przerwie przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk wznowił obrady i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. pkt 8

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie odwołania Komisji Finansów i Budżetu.

 

Przewodniczący posiedzenia poinformował radnych Gminy, że dnia 27 lutego 2006 r. radni Gminy:

  1. Andrzej Horba

  2. Stanisław Kakareko

  3. Dariusz Grzegorczyk

  4. Grażyna Woźniewska

  5. Władysław Radziszewski

złożyli wniosek o odwołanie dotychczasowego składu komisji Finansów i Budżetu i powołanie nowego składu komisji.

Wniosek zawiera motywację ( przewodniczący posiedzenia przytoczył odpowiedni fragment wniosku)

i spełnia wymogi określone w § 51 załącznika do uchwały Nr III/11/02 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 17 grudnia 2002r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże.

Następnie wyraził swoje zdanie na temat dotychczasowego działania Komisji Finansów i Budżetu. Stwierdził, że poprawność działania komisji na zewnątrz jest satysfakcjonująca. Natomiast z wniosku wynika, że współpraca wewnętrzna jest zła, a system działania przekłada się negatywnie na pracę Rady Gminy.

Wobec powyższego poprosił Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu - P. Mirosława Kłoska o ustosunkowanie się do zarzutów wyrażonych we wniosku.

 

P. Mirosław Kłosek stwierdził, że zarzuty przedstawione we wniosku są niezgodne z prawdą, a wręcz obraźliwe. W ubiegłym roku Komisja Finansów i Budżetu opiniowała 40 projektów uchwał Rady Gminy, z których 3 otrzymały opinię negatywną, a do 9-u wniesiono poprawki. Nieporozumienia wśród radnych nastąpiły wraz z próbą zmiany Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże polegającą m. in. na scaleniu dwóch komisji: Komisji Rolnictwa i Komisji Finansów i Budżetu w jeden organ pomocniczy Rady Gminy - Komisję Finansów, Spraw Gospodarczych i Rolnictwa. Dodatkowym faktem mającym negatywny wpływ na stosunki pomiędzy radnymi było odwołanie P. Stanisława Kakareko z funkcji przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu, co nastąpiło na posiedzeniu komisji w dniu 12 grudnia 2005r. Odczytał fragment protokołu Nr 36/05 z posiedzenia komisji przytaczając zarzuty wypowiedziane przez P. Janusza Sobolewskiego wobec P. Stanisława Kakareko, jako przewodniczącego i organizatora prac komisji.

„ …- większość materiałów będących przedmiotem obrad komisji członkowie komisji najczęściej otrzymują bezpośrednio na posiedzeniu komisji, co uniemożliwia dogłębne zapoznanie się z nimi,

- terminy i porządki obrad posiedzeń są ustalane bez porozumienia z członkami komisji,

- przewodniczący komisji nie zezwala radnym na swobodne wypowiadanie się na posiedzeniach komisji poprzez odbieranie głosu, co miało miejsce na posiedzeniu wspólnym komisji Rady Gminy w dniu 3 listopada 2005r.

Na zakończenie swej wypowiedzi zarzucił P. Stanisławowi Kakareko wichrzycielstwo i stronniczość”.

P. Mirosław Kłosek stwierdził, że nieobecności P. Janusza Sobolewskiego na posiedzeniach komisji wynikały właśnie ze złej organizacji prac komisji. Jego zdaniem w chwili obecnej praca komisji przebiega prawidłowo, jej członkowie każdorazowo mają możliwość wypowiedzenia się w danej kwestii i korzystają z tego. W większości przypadków osiągają konsensus, czego dowodem jest pozytywne opiniowanie uchwał Rady Gminy.

Odnośnie zarzutu niekompetencji członków komisji stwierdził, że osoby, które nie biorą udziału w posiedzeniach komisji nie mogą wypowiadać się na temat niewiedzy jej członków, w szczególności radna Grażyna Woźniewska podpisująca się pod wnioskiem o odwołanie składu komisji.

Na zakończenie swej wypowiedzi złożył wniosek o odrzucenie wniosku o odwołanie dotychczasowego składu i powołanie nowego składu Komisji Finansów i Budżetu.

 

Następnie głos zabrał P. Andrzej Horba stwierdził, że jako współwnioskodawca wniosku podtrzymuje swoje stanowisko. Wniosek jest zasadny. Motywacja wniosku nie zawiera wszystkich zarzutów wobec członków Komisji Finansów i Budżetu, bo ich jest znacznie więcej. Odbieranie głosu przez poprzedniego przewodniczącego komisji następowało w przypadku używania przez radnych niecenzuralnych słów.

Powołując się na zestawienie uczestnictwa Radnych w posiedzeniach komisji i sesjach Rady Gminy

w roku 2005, stwierdził, że niektórzy radni nie biorą czynnego udziału w pracach Rady, o czym świadczą liczne nieobecności na posiedzeniach komisji i sesjach. Radni powinni pracować zgodnie

i uczciwie, a tymczasem sposób ich wystąpień i zachowanie w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze posiedzeń.

 

Do wypowiedzi P. Andrzeja Horby odniósł się P. Janusz Sobolewski stwierdzając, że radni, którzy nigdy nie uczestniczyli w posiedzeniach komisji Finansów i Budżetu nie mogą wypowiadać się na temat sposobu i efektywności jej pracy. Co do zarzutu używania wulgaryzmów przytoczył fakt zaistniały na posiedzeniu komisji w dniu 7 marca 2006r., na której to Wójt Gminy używał niecenzuralnych słów. Dodał, że P. Stanisław Kakareko nie wypełniał należycie swoich obowiązków

( nieterminowe zawiadamianie i dostarczanie dokumentów będących przedmiotem posiedzeń komisji), co spowodowało odwołanie go z przewodniczącego komisji. Niejednokrotnie terminy posiedzeń zbiegały się z terminami posiedzeń organów, których jest działaczem. O posiedzeniach komisji dowiadywał się dzień wcześniej, co wykluczało uczestnictwo w jednym ze spotkań. Ponadto P. Stanisław Kakareko dążył do podporządkowania sobie pozostałych członków komisji.

Nawiązując do pracy Komisji Rewizyjnej poinformował wszystkich, że P. Andrzej Horba w czasie posiedzeń komisji załatwia swoje prywatne sprawy poza siedzibą posiedzenia, co świadczy o lekceważeniu swoich obowiązków.

Następnie nawiązał do potraktowania przez Wójta Gminy swego pierwszego zastępcy P. Tomasza Markowskiego, który otrzymał wypowiedzenie umowy o pracę po kilku miesiącach działania. Stwierdził, że Wójt Gminy wykorzystał jego autorytet w trakcie kampanii przedwyborczej dla osiągnięcia swojej pozycji.

 

P. Kazimierz Ignatowski dodał, że przez 3 lata nie było żadnych nieporozumień wśród członków Komisji Finansów i Budżetu. Problemy rozpoczęły się, kiedy do składu komisji weszła wiceprzewodnicząca Rady Gminy - P. Grażyna Woźniewska.

 

P. Grażyna Woźniewska stwierdziła, że na posiedzeniach Komisji Finansów i Budżetu jest obrażana. Natomiast niekompetencja radnego Mirosława Kłoska wynika z częstych nieobecności na posiedzeniach komisji.

 

P. Mirosław Kłosek sprostował powyższe informując radnych, że w ciągu 2005r. nie uczestniczył jedynie w trzech posiedzeniach komisji.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk odczytał radnym zestawienie uczestnictwa radnych w pracach Rady Gminy w części dotyczącej członków Komisji Finansów i Budżetu.

 

P. Roman Jackowski stwierdził, że trzech członków komisji od dłuższego czasu dezorganizuje pracę komisji.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk oddał głos Wójtowi Gminy- P. Zenonowi Szypcio.

 

Wójt Gminy nadmienił, że dyskusja zaczyna zmierzać w zupełnie innym kierunku. Jego zadaniem nie należy mieszać spraw wyborczych ze sprawami działalności obecnej Rady Gminy i jej organów. Zwrócił uwagę na negatywny stosunek obecnego Przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu do jego osoby tj. Wójta Gminy. Przypomniał o zarzutach stawianych na ostatnim posiedzeniu komisji dotyczących manipulacji w procedurach przetargowych. Poinformował, że wszelka dokumentacja jest do wglądu, m. in. przetargowa, czy dotycząca budowy szatni na Stadionie Gminnym w Dobrzyniewie Dużym. Można ją w każdej chwili przejrzeć , a następnie sprecyzować i przestawić konkretne zarzuty.

 

Następnie głos zabrał P. Mirosław Kłosek nawiązując do inwestycji, jaką była budowa szatni na stadionie gminnym. Przypomniał, że z obietnic Wójta Gminy wynikało, iż całkowity koszt budowy wyniesie 60 tys. zł. W rzeczywistości wyniósł on 151 tys. zł. Stwierdził, że jest to oszustwo ze strony Wójta Gminy. W dalszej kolejności poruszył sprawę przeprowadzania przetargów w gminie. Za przykład podał nieudolnie przeprowadzony przetarg na budowę hali sportowej. Jego zdaniem należało bezpośrednio przystąpić do współpracy z firmą POLBUD ( jako trzecim oferentem), która po wyroku sądu arbitrażowego o odrzuceniu dwóch pierwszych oferentów została wyłoniona jako wykonawca. Procesy sądowe z firmą POLBUD o wypłacenie odszkodowania wpłynęły ujemnie na finanse Gminy.

Na posiedzeniach komisji kilkakrotnie prosił o dokumentację przetargową oraz sądową, a otrzymał od Wójta Gminy projekt budowy hali. Nazwał to kombinatorstwem i zatajaniem prawdy.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk przywołał radnych do porządku stwierdzając, że powyższe sprawy nie są przedmiotem obrad dzisiejszej sesji i należy powrócić do realizacji porządku obrad. Wyjaśnił, że osoba znieważana, czy obrażana publicznie na prawo skierowania powództwa do sądu, ponieważ jest osobą prawnie chronioną. Natomiast organizacja pracy komisji jest wewnętrzną sprawą komisji i odpowiada za nią jej przewodniczący. Oczywiście radni mają prawo wypowiadania własnego zdania i prezentowania własnego stanowiska. Proponowana zmiana składu komisji w rzeczywistości niczego nie zmieni. Przebieg głosowania w komisjach i prezentowane tam poglądy przez poszczególnych radnych, jak i sama opinia komisji nie mają większego wpływu na ostateczny werdykt zapadający w głosowaniu na sesji całej Rady Gminy.

W związku z powyższym Przewodniczący posiedzenia poprosił o ponowne zastanowienie się wszystkich radnych, co do celowości proponowanych zmian.

 

Przewodniczący posiedzenia w celu uspokojenia nastrojów ogłosił 10 minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady XLIV Sesji Rady Gminy.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk zapytał, czy radni mają jeszcze dodatkowe pytania, wnioski, uwagi dotyczące pkt 8 h) porządku obrad- związane z odwołaniem Komisji Finansów i Budżetu.

Radni nie zgłosili dodatkowych pytań, wniosków, ani uwag.

Przystąpiono do głosowania w sprawie wniosku o odwołanie obecnego składu i ustalenie nowego składu Komisji Finansów i Budżetu.

Przewodniczący posiedzenia poprosił radnych o podniesienie ręki, kto jest za przyjęciem do rozpatrzenia przedmiotowego wniosku.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem wniosku głosowało 8-u radnych,

- przeciw przyjęciu wniosku głosowało 6-u radnych.

- od głosu wstrzymał się 1 radny.

Wniosek stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

Następnie przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia uchwały w sprawie odwołania komisji Finansów i Budżetu.

Przewodniczący posiedzenia odczytał projekt uchwały. Poprosił radnych o podniesienie ręki, kto jest za przyjęciem uchwały.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem uchwały głosowało 7-u radnych.

- przeciw przyjęciu uchwały głosowało 6-u radnych.

- od głosu wstrzymało się 2 radnych.

Uchwała Nr XLIV/198/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie odwołania składu komisji Finansów i Budżetu została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Uchwała stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie ustalenia składu Komisji Finansów i Budżetu.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk poprosił radnych o zgłaszanie kandydatur do składu komisji.

Głos zabrał P. Andrzej Horba, który zgłosił następujących radnych: P. Grażynę Woźniewską, P. Romana Jackowskiego, P. Stanisława Kakareko, P. Władysława Radziszewskiego i P. Tomasza Dobrzyńskiego.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk zapytał w/w radnych, czy wyrażają zgodę na kandydowanie do składu Komisji Finansów i Budżetu. Wszyscy wyżej wymienieni radni wyrazili zgodę.

Następnie przewodniczący posiedzenia zwrócił się do pozostałych radnych z pytaniem, czy mają inne propozycje.

Innych kandydatur nie zgłoszono.

Przewodniczący posiedzenia poprosił radnych o wyrażenie zdania, co do sposobu głosowania, tzn. czy poprzez głosowanie na każdego kandydata oddzielnie, czy na całą zgłoszoną listę.

Z uwagi na ustne wypowiedzi niektórych radnych poprosił radnych o podniesienie ręki, kto jest za przeprowadzeniem głosowania jednorazowo na całą listę zgłoszonych osób.

 

Radni opowiedzieli się za głosowaniem na całą listę zgłoszonych osób.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- głosy „za” oddało 10 radnych

- głosy „przeciw” oddało 5 radnych

- głosów wstrzymujących się nie było.

 

Następnie przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk zarządził głosowanie w sprawie ustalenia nowego składu Komisji Finansów i Budżetu.

Zapytał radnych, kto jest za przyjęciem uchwały w sprawie ustalenia składu komisji Finansów i Budżetu w następującym składzie:

1. P. Grażyna Woźniewska

2. P. Roman Jackowski

3. P. Stanisław Kakareko

4. P. Władysław Radziszewski

5. P. Tomasz Dobrzyński

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem uchwały głosowało 10-u radnych.

- przeciw przyjęciu uchwały głosowało 5-u radnych.

- głosów wstrzymujących się nie było

Uchwała Nr XLIV/199/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 9 marca 2006r. w sprawie ustalenia składu komisji Finansów i Budżetu została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Uchwała stanowi załącznik nr 17 do niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący posiedzenia - P Andrzej Jakubczyk poprosił nowo wybranych członków komisji o przejście do innego pomieszczenia w celu ukonstytuowania się.

 

W tym celu przewodniczący posiedzenia ponownie ogłosił 5 minutową przerwę.

 

Po przerwie wznowiono obrady XLIV Sesji Rady Gminy.

 

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk poprosił nowo wybranego przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o przedstawienie wyników uzgodnień dotyczących funkcji poszczególnych członków komisji.

P. Grażyna Woźniewska poinformowała zebranych, że została wybrana na przewodniczącą Komisji Finansów i Budżetu, P. Stanisław Kakareko na zastępcę przewodniczącego komisji.

Głos zabrał P. Janusz Sobolewski, który zauważył, że Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady Gminy nadzorują prace komisji w związku, z czym wiceprzewodniczący Rady Gminy- P. Grażyna Woźniewska nie może nadzorować siebie, jako przewodniczącej Komisji Finansów i Budżetu.

Przewodniczący posiedzenia - P, Andrzej Jakubczyk poinformował, że ta kwestia zostanie wyjaśniona od strony prawnej, a opinia prawna zostanie przedstawiona na najbliższej sesji Rady Gminy.

W dalszej kolejności głos zabrali:

P. Janusz Sobolewski, który złożył rezygnację z członkostwa w Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

P. Marek Grzegorczyk, który złożył rezygnację z członkostwa w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

P. Kazimierz Ignatowski, który złożył rezygnację z członkostwa w Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Przewodniczący posiedzenia - P. Andrzej Jakubczyk poprosił w/w radnych o dodatkowe złożenie rezygnacji na piśmie, zaapelował jednak o niekierowanie się emocjami i dokładne przemyślenie swoich decyzji. Zapytał wszystkich radnych, czy mają jeszcze pytania, bądź wypowiedzi dotyczące tego punktu porządku obrad.

 

W związku z brakiem pytań przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad tj. pkt 9.

 

Ad. pkt 9

 

Przewodniczący posiedzenia zapytał radnych, czy mają uwagi do przedłożonej wcześniej informacji w sprawie realizacji uchwały w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia, obciążenia i zmiany nieruchomości gruntowych i lokali oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata.

Radni nie zgłosili żadnych uwag.

Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia powyższej informacji

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem informacji głosowało 15-u radnych.

Informacja w sprawie realizacji uchwały w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia, obciążenia i zmiany nieruchomości gruntowych i lokali oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Informacja stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 10

 

Przewodniczący posiedzenia zapytał radnych, czy mają uwagi do przedłożonego sprawozdania z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniewie Dużym za 2005r.

P. Mirosław Kłosek zapytał, dlaczego nastąpił zwrot środków finansowych w wys. 5. 319 zł przeznaczonych na posiłek dla osób potrzebujących.

P. Barbara Fedorowicz - Kierownik GOPS poinformowała, że wszystkie zgłoszone osoby zostały objęte tą formą pomocy. Środki przekazane z budżetu państwa nie mogą być przeznaczone na inny cel i niewykorzystaną kwotę należy zwrócić.

Następnie przewodniczący posiedzenia udzielił głosu sołtysom wsi.

Sołtysi wsi: Nowe Aleksandrowo, Szaciły, Dobrzyniewo Fabryczne, Fasty podziękowali Wójtowi Gminy za pomoc mieszkańcom wsi w postaci zakupu opału na zimę ze względu na niskie temperatury.

Sołtys wsi Chraboły stwierdził, że zgłoszonym mieszkańcom wsi nie udzielono takiej formy pomocy.

Wójt Gminy wyjaśnił, że pomoc została zorganizowana ze względu na niskie temperatury. Opał przydzielano w zależności od sytuacji finansowej rodziny. W pierwszej kolejności taką pomoc otrzymały rodziny wielodzietne.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych.

Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dobrzyniewie Dużym za 2005r.zostało przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

 

Wójt Gminy ze względu na służbowy wyjazd opuścił salę obrad XLIV sesji Rady Gminy.

 

Ad. pkt 11

Przyjęcie sprawozdań z działalności Komisji Rady Gminy za 2005r.

 

Na wstępie P. Mirosław Kłosek zgłosił wniosek o zdjęcie tego punktu z porządku obrad.

Przewodniczący posiedzenia wyjaśnił, że porządek obrad został zatwierdzony na początku sesji Rady Gminy w związku, z czym nie można do niego wprowadzać zmian.

 

KOMISJA FINANSÓW I BUDŻETU

Przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego Komisji Finansów i Budżetu o odczytanie sporządzonego sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

Sprawozdanie przedstawił P. Stanisław Kakareko.

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają uwagi do sprawozdania.

W związku z brakiem uwag przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych.

Sprawozdanie z działalności Komisji Finansów i Budżetu za 2005r. zostało przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.

 

KOMISJA ROLNICTWA

Przewodniczący posiedzenia poprosił o odczytanie sporządzonego sprawozdania z działalności Komisji Rolnictwa za 2005r.

Sprawozdanie przedstawił P. Janusz Sobolewski

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają uwagi do sprawozdania.

W związku z brakiem uwag przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych.

Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa za 2005r. zostało przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 21 do niniejszego protokołu.

 

KOMISJA OŚWIATY, KULTURY, SPORTU I SPRAW SOCJALNYCH

Przewodniczący posiedzenia poprosił o odczytanie sporządzonego sprawozdania z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych za 2005r.

Sprawozdanie przedstawił P. Marek Grzegorczyk

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają uwagi do sprawozdania.

W związku z brakiem uwag przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych.

Sprawozdanie z działalności Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych za 2005r. zostało przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu.

 

KOMISJA REWIZYJNA

Przewodniczący posiedzenia poprosił przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o odczytanie sporządzonego sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

Sprawozdanie przedstawił P. Stanisław Adamski

Przewodniczący posiedzenia zapytał, czy radni mają uwagi do sprawozdania.

 

P. Kazimierz Ignatowski zapytał, czy Komisja Rewizyjna w 2005r. kontrolowała działalność kulturalną prowadzoną przez GCK w Dobrzyniewie Dużym i WDK na terenie Gminy w szczególności zaległości P. Wiesława Lewko z wynajmu pomieszczeń w WDK Pogorzałki.

P. Mirosław Kłosek zapytał, czy organizacja imprezy Dożynki 2005 poniosła za sobą koszt 6.600 zł.

Poprosił o podanie informacji na temat ilości oraz źródła dostarczania ziemi na modernizacje dróg gminnych.

Przewodniczący posiedzenia stwierdził, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła w 2005r. wszystkie kontrole przewidziane w planie pracy zatwierdzonym przez Radę Gminy na początku ubiegłego roku.

Następnie głos zabrał P. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk, który wyjaśnił, że był dostawcą ziemi pod budowę dróg. Była przekazywana nieodpłatnie. W chwili obecnej jest zawarta umowa na dostawę ziemi pomiędzy Wójtem Gminy, a jego synem.

Obecna sytuacja WDK Podgorzałki jest uregulowana, opłata za czynsz wpływa regularnie.

Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że przekazywanie ziemi powinno zostać uregulowane odpowiednimi dokumentami. Należy zgłosić wniosek o zbadanie sprawy.

P. Marian Zimnoch zapytał, czy P. Grzegorczyk wystawił fakturę za sprzedaż ziemi.

Skarbnik Gminy wyjaśnił, że faktura wpłynęła i obejmuje ostatnią dostawę żwiru.

P. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk dodatkowo wyjaśnił, że faktura została wystawiona przez jego syna, który jest właścicielem tej części gospodarstwa.

P. Marian Zimnoch i P. Mirosław Kłosek przypomnieli zebranym, że zgodnie z ustawą samorządową radny nie może czerpać korzyści z działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego Gminy. Stwierdzili, że w tej sprawie zostanie złożony wniosek o zbadanie tej sprawy.

 

W związku z brakiem uwag przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia sprawozdania z działalności komisji za 2005r.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem sprawozdania głosowało 15-u radnych.

Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2005r. zostało przyjęte w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 23 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 12

 

W związku z zaistniałą sytuacją przewodniczący posiedzenia poprosił radnych o zastanowienie się nad zasadnością zatwierdzania planów pracy komisji na 2006r. Zaproponował przesunięcie realizacji tego punktu porządku obrad na następna sesję Rady Gminy.

P. Andrzej Horba stwierdził, że plan pracy Komisji Rewizyjnej można zatwierdzić, ponieważ skład osobowy komisji nie uległ zmianie.

P. Janusz Sobolewski przypomniał, że porządek obrad został zatwierdzony i nie należy go zmieniać.

Przewodniczący posiedzenia stwierdził, że nie ma możliwości przegłosowania planów pracy wszystkich komisji gdyż zmieniły się ich składy. Jedynie plan pracy Komisji Rewizyjnej może zostać przegłosowany.

Zapytał radnych, kto jest za takim rozwiązaniem. Poprosił o podniesienia ręki.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem zaproponowanego przez przewodniczącego posiedzenia rozwiązania głosowało 15-u radnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

 

Przewodniczący posiedzenia odczytał radnym plan pracy Komisji Rewizyjnej.

 

P. Marian Zimnoch podjął temat sposobu pracy Komisji Rewizyjnej. Zastrzegł, że komisja nie może kontrolować stowarzyszeń, którym jest LZS Dobrzyniewo, a co za tym idzie wydatkowania środków finansowych na działalność sportową.

 

Przewodniczący posiedzenia przypomniał, że Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych, m.in. wydatkowanie środków budżetowych. LZS otrzymał dotację z budżetu Gminy i wydatkowanie tych środków może być kontrolowane.

Ponadto przewodniczący posiedzenia poprosił członków Komisji Rewizyjnej o podanie zakresu kontroli zaplanowanej na wrzesień 2006r. „ Kontrola problemowych zagadnień wydatkowania środków finansowych w Urzędzie Gminy oraz realizacji zadań własnych Gminy.” Poprosił o sprecyzowanie powyższego.

P. Mirosław Kłosek i P. Janusz Sobolewski poparli wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.

P. Andrzej Hobra wyjaśnił, że komisja nie jest w stanie określić precyzyjnie zakresu kontroli bo niejednokrotnie spotyka się z ogromem dokumentacji i sprawy wybierane są losowo.

P. Stanisław Adamski - Przewodniczący Komisji Rewizyjnej stwierdził, że ten punkt można sprecyzować, jeżeli Rada Gminy o tym zadecyduje.

Przewodniczący posiedzenia zaproponował dodać zapis „ wg zafakturowania na dzień …… 2006r.”

P. Mirosław Kłosek wysunął wniosek o ujęcie w miesiącu wrześniu dodatkowej kontroli procedur przetargowych przeprowadzonych w 2006r.

Przewodniczący posiedzenia zapytał czy inni radni mają dodatkowe propozycje zmiany bądź uzupełnienia planu pracy Komisji Rewizyjnej.

Nikt nie zabrał głosu.

 

W związku z brakiem uwag przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia wniosku zgłoszonego przez P. Mirosława Kłoska.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem wniosku o uzupełnienie kontroli problemowej Komisji Rewizyjnej planowanej na wrzesień br. o kontrolę procedur przetargowych przeprowadzonych w 2006r. głosowało 13-u radnych

- od głosu wstrzymało się 2 radnych

Wniosek został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

Następnie przystąpiono do drugiej części głosowania, czyli głosowania nad przyjęciem planu pracy komisji uwzględniającym w/w poprawkę.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem planu pracy Komisji Rewizyjnej głosowało 15-u radnych.

Plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2006r. został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 13

Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają pytania, uwagi do informacji o realizacji uchwał Rady Gminy Dobrzyniewo Duże za II półrocze 2005r.

Uwag, ani pytań nie zgłoszono.

W związku z powyższym przewodniczący obrad zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia informacji.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 15-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

- za przyjęciem informacji głosowało 15-u radnych.

Informacja o realizacji uchwał Rady Gminy Dobrzyniewo Duże za II półrocze 2005r. została przyjęta w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów i stanowi załącznik nr 25 do niniejszego protokołu.

 

Ad pkt 14 Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

Przewodniczący obrad poinformował radnych, że z uwagi na nieobecność Wójta Gminy interpelacje i wnioski powinny zostać złożone na piśmie.

W ramach tego punktu radna - P. Grażyna Woźniewska poruszyła kwestię obsługi nieodpowiedniego nadzoru policyjnego terenu naszej Gminy. Samochód policyjny, którego zakup dotowała Gmina, a który miał obsługiwać tylko teren naszej Gminy jest wykorzystywany w gminach ościennych. Zaproponowała zaproszenie na posiedzenie najbliższej sesji Rady Gminy Komendanta Miejskiego Policji w Białymstoku w celu wyjaśnienia tej sprawy.

Przewodniczący obrad wyjaśnił, że dotacja Gminy na zakup samochodu policyjnego została przekazana bez obwarowania, że będzie on wykorzystywany jedynie na terenie naszej Gminy. Jednostki policyjne gmin ościennych działają naprzemiennie.

Następnie P. Janusz Sobolewski - przedstawił radnym i sołtysom wsi informację na temat obsługi weterynaryjnej na terenie naszej Gminy.

 

W związku z wyczerpaniem się dyskusji przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.

 

Ad. pkt 15 Z uwagi na udzielenie odpowiedzi w pkt 14 nie było potrzeby realizacji tego punktu porządku obrad.

 

Ad. pkt 16

 

Sołtys wsi Fasty poruszył problem nieterminowości dokonywania odczytów wodomierzy przez pracowników Urzędu Gminy. Zaproponował podjęcie działań w kierunku usprawnienia akcji odczytywania stanu wodomierzy. Zaproponował zlecenie tego przedsięwzięcia sołtysom poszczególnych wsi.

Przewodniczący obrad poinformował, że prace związane z odczytem wodomierzy zostały praktycznie ukończone. Uwaga zgłoszona przez sołtysa zostanie przekazana dla Wójta Gminy. Poprosił o przemyślenie tej propozycji, gdyż w tym przypadku w rachubę wchodzi finansowanie pracy sołtysów.

Sołtys wsi Jaworówka poprosił o wyjaśnienie, czy istnieje możliwość wykonania remontu hydroforni za fundusze przeznaczone na meliorację łąk. Ponadto przedstawił aktualną sytuację wsi Jaworówka: brak komunikacji publicznej, sklepu, zły stan drogi Pogorzałki - Rybaki. Zauważył, że jego wieś jest pomijana we wszelkich działaniach związanych poprawą infrastruktury na naszej Gminy.

Przewodniczący obrad wyjaśnił, że akcja- melioracja łąk przeprowadzana jest wspólnie z gminą Krypno. Wyznaczony jest obręb projektu tego przedsięwzięcia. Remont przepompowni nie został przewidziany , gdyż jest ona własnością Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku.

Sołtys wsi Dobrzyniewo Duże poprosił radnego Dariusza Grzegorczyk, który nazwał go oszustem, o wyjaśnienie dowozu żwiru pod budowę Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym.

 

P. Dariusz Grzegorczyk wyjaśnił, że miały być dowiezione dwie wywrotki żwiru, z których jedna trafiła na plac budowy, druga zaś miała trafić do jego gospodarstwa, ale nie została dowieziona. Podkreślił, że nie nazwał sołtysa oszustem.

Sołtys wsi Szaciły zgłosił prośbę o uzupełnienie oświetlenia ulicznego w jego wsi.

Przewodniczący obrad stwierdził, że tę sprawę należy zgłosić do pracownika Urzędu Gminy - P. Kazimierza Sokólskiego.

Sołtys wsi Krynice poprosiła o wyjaśnienie obecnego stanu organizacyjnego placówek Poczty Polskiej obsługujących teren naszej Gminy. Zasugerowała nieprawidłowe funkcjonowanie, nieterminowe dostarczanie przesyłek. Poprosiła o wyjaśnienie następującej kwestii: czy zmiana kodu pocztowego wiąże się z wymianą dowodów osobistych.

Przewodniczący obrad poinformował wszystkich, że zostanie skierowany apel do kierownictwa placówek pocztowych obsługujących naszą gminę o usprawnienie i poprawę jakości świadczonych usług.

 

Ad. pkt 17

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodniczący obrad zamknął posiedzenie XLIV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Protokołowała

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-10-07

Data modyfikacji: 2006-07-10

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-10