Nr XLIX/06
PROTOKÓŁ NR XLIX/06
XLIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 26 czerwca 2006r. w siedzibie Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 14.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
- Andrzej Cezary Jakubczyk
- Stanisław Adamski
- Andrzej Horba
- Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
- Marek Grzegorczyk
- Kazimierz Ignatowski
- Roman Jackowski
- Stanisław Marian Kakareko
- Grażyna Woźniewska
- Władysław Radziszewski
- Mirosław Kłosek
- Kazimierz Kraszewski
- Janusz Sobolewski
Przewodniczący Rady Gminy oznajmił, że radni: Tomasz Dobrzyński i Marian Zimnoch uprzedzili o swoim spóźnieniu się na obrady sesji.
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Sołtysi wsi:
1. Adamski Jarosław
2. Adamska Walentyna
3. Andruszkiewicz Henryk
4. Bielski Lucjan
5. Citko Mieczysław
6. Dąbrowski Cezary
7. Dobrzyński Grzegorz
8. Dąbrowski Tomasz
9. Horba Adam
10. Jaworowski Marek
11. Jaworowski Tadeusz
12. Kakareko Ireneusz
13. Korenkiewicz Kazimierz
14. Laskowski Wojciech
15. Lewkowska Barbara
16. Siemionowicz Henryk
17. Skiścim Czesław
18. Skobodziński Tadeusz
19. Sztabkowski Tadeusz
Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ponadto:
Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,
Skarbnik Gminy - P. Dorota Rudnicka
Kierownik Referatu Inwestycji, Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami- P. Teresa Rydzewska.
Inspektor ds. organizacyjnych - Elżbieta Jackowska
Radny Powiatowy - P. Bogdan Zdanowicz
Radca prawny Urzędu Gminy- P. Jolanta Horba
Przedstawiciele Prezydenta M. Białegostoku
Ad. pkt 1.
Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XLIX Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -13 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.
Ad. pkt 2
Na wstępie Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad sesji tj.:
1. Otwarcie XLIX Sesji Rady Gminy
2. Przyjęcie porządku posiedzenia
3. Przyjęcie protokołu z XLVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 24 maja 2006r.
4. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
5. Oświadczenie Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie treści aneksu do porozumienia zawartego pomiędzy Gminą Dobrzyniewo Duże, a Miastem Białystok w dniu 24 października 2002r.
6. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:
a) ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
b) zmian w budżecie Gminy na 2006 r,
c) opinii projektu aglomeracji,
d) zmiany podziału Gminy na okręgi wyborcze,
7. Przedstawienie wyników kontroli problemowej działań Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działań związanych z budową budynku socjalnego na Stadionie Gminnym w Dobrzyniewie Dużym, zleconej uchwałą Rady Gminy Dobrzyniewo Duże Nr XLVI/207/06 z dnia 24 kwietnia 2006r
8. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
10. Wolne wnioski, zapytania i informacje.
11. Zamknięcie obrad sesji.
Przewodniczący posiedzenia zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego wyżej porządku obrad sesji.
Propozycji zmian porządku obrad nie zgłoszono.
Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia porządku obrad XLIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 13 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 13 radnych obecnych na sali obrad.
Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów ustawowego składu rady ( 13 głosów "za").
Ad. pkt 3
Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu XLVIII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 24 maja 2006r.
Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 13-u radnych obecnych na posiedzeniu sesji.
Za przyjęciem protokołu XLVIII Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 24 maja 2006r. głosowało 13 radnych.
Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Ad.pkt 4
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy o przedstawienie informacji o aktualnych problemach Gminy.
Na wstępie Wójt Gminy przedstawił zebranym ks. Tomasza Zubryckiego z Parafii pw. Najświętszej Marii Panny w Dobrzyniewie Kościelnym - głównego organizatora Międzynarodowego Turnieju Tenisa Stołowego, który odbył się w dniach 10-11 czerwca 2006r. w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym i poprosił o przekazanie relacji z rozgrywek i podsumowanie tej imprezy sportowej.
Ks. Tomasz Zubrycki podziękował w imieniu Uczniowskiego Klubu Sportowego działającego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym za przekazanie środków budżetowych na zakup sprzętu sportowego. Z zebranych środków zakupiono 12 stołów tenisowych bardzo dobrej jakości. Zapewnił, że impreza ta została zorganizowana na poziomie europejskim i będzie odbywała się corocznie. Celem organizatorów jest pozyskanie reprezentantów Gminy na ogólnopolskie zawody sportowe.
Na obrady sesji Rady Gminy przybył radny Tomasz Dobrzyński.
Następnie głos zabrał Wójt Gminy, który zwrócił uwagę na to, iż radni bardzo rzadko biorą udział w tego typu imprezach. Zaapelował do radnych i sołtysów, jako reprezentantów Gminy o częstsze uczestnictwo.
Ponadto poinformował, że przed kilkoma dniami uczestniczył w spotkaniu Wójtów Gmin Województwa Podlaskiego z przedstawicielami sejmu RP, na którym poinformowano, że Polska nie wykorzystała w pełni funduszy unijnych przeznaczonych na wsparcie gospodarki morskiej - ok. 1 mld EURO. Te fundusze zostały rozdzielone na poszczególne województwa z przeznaczeniem na działanie 3.1. Z tego tytułu na woj. podlaskie przypadło 64 mln EURO. W tej sytuacji dwie inwestycje: budowa ul. Łyskowskiej w Fastach i przebudowa drogi w Dobrzyniewie Fabrycznym, będące na liście rezerwowej wniosków oczekujących na dofinansowanie, z pewnością uzyskają dotacje unijne.
Boiska we wsiach Gniła i Pogorzałki zostały doprowadzone do wysokiego poziomu użyteczności, może z nich korzystać Liga Gminna Piłki Nożnej. Prace na boisku w Fastach zostały wstrzymane, ponieważ we wrześniu tego roku odbędą się Gminne Dożynki 2006. Na boiska w Chrabołach i Obrubnikach będzie dowożona ziemia.
W roku bieżącym zostaną rozstawione 4 wiaty przystankowe, z tego też względu należy ustalić ich lokalizację. Poprosił o propozycje.
Ad.pkt 5
Oświadczenie Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie treści aneksu do porozumienia zawartego pomiędzy Gminą Dobrzyniewo Duże, a Miastem Białystok w dniu 24 października 2002r.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że cytowane wyżej porozumienie na mocy którego Gmina Dobrzyniewo Duże przekazała nieodpłatnie na rzecz Miasta Białystok mienie komunalne położone na obszarze wsi Zawady jest wadliwe, z powodu braku zapisu określającego prawa i obowiązki strony przekazującej i przyjmującej nieruchomości. Porozumienia zawiera zapisy niedotyczące przekazania mienia, a uregulowane są odrębnymi umowami. Z tego też względu należy nanieść poprawkę w formie aneksu, którego projekt radni otrzymali. Oprócz propozycji treści aneksu Gminy Dobrzyniewo Duże radni otrzymali projekt aneksu zaproponowany przez Prezydenta M. Białegostoku.
Na podstawie załączonego w materiałach wyjaśnienia w sprawie aneksu do zawartego w dniu 24 października 2002r. porozumienia Przewodniczący Rady Gminy i Wójt Gminy zreferowali przebieg wydarzeń i konsekwencje związane z włączeniem wsi Zawady do M. Białystok.
Wójt Gminy dodał, że na dzisiejszej sesji Rada Gminy zobligowana została do wskazania ( w formie oświadczenia) , którą wersję aneksu przyjmuje oraz czy wyraża zgodę na dalsze pertraktacje Wójta Gminy z Prezydentem M. Białegostoku.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu radcy prawnemu P. Jolancie Horba, która dodała, że podpisanie porozumienia nie zostało potwierdzone aktem notarialnym. Prezydent M. Białegostoku, w dalszym ciągu stoi na stanowisku, aby takiego aktu nie podpisywać.
Następnie Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu przedstawicielom Prezydenta M. Białegostoku w celu przedstawienia stanowiska w tej sprawie. Przybyłe osoby wyjaśniły, że zawarte wcześniej porozumienie nie ujmowało wszystkich nieruchomości - tylko stanowiące własność skarbu państwa. W tej chwili toczy się postępowanie administracyjne dotyczące odszkodowań za przejęte w wyniku podziału nieruchomości gruntów pod drogi publiczne.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił radnych o zadawanie pytań.
Radny Andrzej Horba stwierdził, że projekt aneksu do porozumienia przygotowany przez Wójta Gminy jest logiczny. Miasto Białystok przejęło Zawady dla zysku nie badając szczegółowo sprawy, teraz należy ponieść tego konsekwencje. Z powodu braku aktu notarialnego można sądzić, że wieś Zawady w dalszym ciągu należy do Gminy Dobrzyniewo Duże, a Miasto Białystok czerpie z tego korzyści.
Radny Mirosław Kłosek nadmienił, że należy zrozumieć pretensje mieszkańców wsi roszczących o odszkodowania za grunty przejęte na drogi powstałe w wyniku podziału nieruchomości. Z wnioskiem do Prezydenta M. Białegostoku o ustalenie odszkodowań wystąpiło 5 byłych właścicieli gruntów. Miasto Białystok winno wypłacić odszkodowania.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że mieszkańcy dobrowolnie podpisywali oświadczenia o przekazaniu działek, ponieważ czerpali z tego zysk ( wzrost ceny działek budowlanych)
Radca prawny uzupełniła powyższe wypowiedzi informując, że porozumienie obejmowało kilkadziesiąt działek. W większości przypadków istniała możliwość zawarcia aktów notarialnych, czego M. Białystok nie dopełniło. W chwili obecnej obowiązek wypłaty odszkodowań zrzuciło na gminę.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący Rady Gminy rozpoczął procedurę głosowania nad przyjęciem przedstawionych do zatwierdzenia aneksów.
Zapytał radnych, kto jest za przyjęciem oświadczenia zawierającego propozycję aneksu przygotowaną przez Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Oświadczenie Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie treści aneksu do porozumienia zawartego pomiędzy Gminą Dobrzyniewo Duże, a Miastem Białystok w dniu 24 października 2002r. zostało przyjęte.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem oświadczenia głosowało 13 radnych.
1 radny wstrzymał się od głosu
Oświadczenie wraz z materiałami stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10- minutowa przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady XLIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad.pkt 6
a) rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był analizowany przez Komisję Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, poprosił przewodniczącą o przedstawienie stanowiska komisji.
P. Grażyna Woźniewska poinformował, że członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006r. zaopiniowali pozytywnie projekt uchwały. Wyjaśniła, że zaproponowane stawki dotyczą właścicieli nieruchomości, którzy dotychczas nie mają podpisanych umów na usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Podjęcie tej uchwały ma na celu wyegzekwowanie podpisania takowych umów.
Głos zabrał sołtys wsi Fasty, który potwierdził, iż do właścicieli nieruchomości mających nieuregulowane sprawy usuwania nieczystości, zostały wystosowane pisma informujące w tej sprawie. Mieszkańcy proszą o wyjaśnienie, czy w przypadku, kiedy nieczystości usuwane są we własnym zakresie, muszą to odpowiednio udokumentować i przedłożyć dokument w Urzędzie Gminy oraz czy władze Gminy mogą nakazać podpisanie umów.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że należy posiadać rachunek za wywóz nieczystości.
P. Teresa Rydzewska wyjaśniła, że obowiązek podjęcia uchwały wynika z przepisów prawnych. Osobom, które uchylają się od obowiązku posiadania pojemników Wójt Gminy ma możliwość wynająć na ich koszt firmę, która usunie nieczystości.
P. Janusz Sobolewski zasugerował, że w uchwale należy dodać zapis o tym, iż stawki dotyczą właścicieli nieruchomości, którzy nie posiadają umów na wywóz nieczystości.
Wójt Gminy poinformował, że te osoby zostały powiadomione o zamierzeniach Gminy. Poproszono także o ustosunkowanie się do tej kwestii ( na piśmie). Większość osób zgłosiła się do urzędu w celu uzyskania szczegółowych informacji i podpisała umowy.
Odnosząc się do propozycji radnego Sobolewskiego, radca prawny Urzędu Gminy stwierdziła, że wprowadzenie przytoczonego zapisu ograniczy działanie Gminy, ponieważ mogą wystąpić inne nieprzewidziane sytuacje, gdzie gmina będzie mogła działać w oparciu o tę uchwałę, w związku z tym nie należy tego precyzować.
Jako że nie zgłoszono więcej pytań Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLIX/../06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie ustalenia górnych stawek opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych została podjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
2 radnych wstrzymało się od głosu
Uchwała stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
b) rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że projekt uchwały był analizowany przez Komisję Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, poprosił przewodniczącą o przedstawienie stanowiska komisji.
P. Grażyna Woźniewska poinformował, że członkowie komisji na posiedzeniu w dniu 21 czerwca 2006r. zaopiniowali pozytywnie projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy radni mają pytania dotyczące projektu uchwały.
Radni Gminy nie zgłosili żadnych pytań
Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLIX/../06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r.została podjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
c) rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie opinii projektu aglomeracji.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy o wypowiedź na temat projektu uchwały.
Wójt Gminy przypomniał, że w roku ubiegłym Rada Gminy podjęła uchwałę w sprawie opinii projektu aglomeracji, W chwili obecnej następuje zmiana granic aglomeracji, a mianowicie włączenie dodatkowych terenów w miejscowościach: Dobrzyniewo Duże, Fasty, Gniła, Leńce, Podlece, Ponikła Szaciły.
Z ustawy o ochronie środowiska wynika, że na terenie aglomeracji nie może funkcjonować oczyszczalnia ścieków, toteż wieś Kopisk, w której planuje się budowę takiego obiektu została wyłączona z projektu.
Inwestycje prowadzone na trenach aglomeracji mają większe szanse pozyskania środków unijnych z Funduszu Spójności. Gmina może ubiegać się o dofinansowanie bez względu na wielkość inwestycji związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodno-ściekową.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał radnych, czy mają pytania dotyczące projektu uchwały.
Radni Gminy nie zgłosili żadnych pytań
Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLIX/../06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 26 czerwca 2006r. w sprawie opinii projektu planu aglomeracjizostała podjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 14 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
d) rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie zmiany podziału Gminy na okręgi wyborcze
Przewodniczący Rady Gminy poinformował radnych, że do Urzędu Gminy wpłynęło pismo Wojewódzkiego Biura Wyborczego w Białymstoku informujące, że w okręgu Nr 11 ( Fasty) nastąpiło przekroczenie limitu ilości mieszkańców, co pociąga za sobą zwiększenie liczby radnych Gminy w tym okręgu. Przytoczył fragment pisma.
Wójt Gminy przedstawił swoją propozycję przeprowadzenia zmian w okręgach wyborczych. Z powyższego wynikają pewne niebezpieczeństwa, między innymi to, że mandaty skumulują się we wsi Fasty. Od pewnego czasu do wsi Fasty następuje napływ mieszkańców z M. Białystok, jak i innych miejscowości, z czego wynika, że z biegiem czasu nastąpi kolejne zwiększenie liczby radnych. Należy wszcząć działania, aby doprowadzić do równomiernego podziału mandatów. Od tego zależy finansowanie poszczególnych regionów Gminy.
Poprosił Wójta Gminy o wypowiedź na ten temat.
Wójt Gminy stwierdził, że jego propozycja jest zgodna z aktualnym stanem prawnym, czyli z Ordynacją Wyborczą.
P. Elżbieta Jackowska- pracownik Urzędu Gminy wyjaśniła, że norma przedstawicielska ( 534,8 ), wynika z dzielenia liczby mieszkańców wg. stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego wybory, przez ilość radnych. Dzieląc liczbę mieszkańców w poszczególnych okręgach przez w/w normę wynikło, że liczba radnych powinna wynosić 16 lecz zgodnie z Zarządzeniem Wojewody Białostockiego liczba radnych w Gminie Dobrzyniewo Duże nie może przekroczyć 15 osób. W związku z powyższym należało postąpić, jak przedstawiono we wniosku Wójta Gminy.
Radny Andrzej Horba wysunął wniosek o przesunięcie terminu rozpatrzenia tej uchwały, dając w ten sposób radnym czas na wypracowanie swego stanowiska
Radny Janusz Sobolewski zasugerował, że przebieg zdarzeń przedstawiony przez Przewodniczącego Rady Gminy pozwala na wprowadzenie zmian w obwodach głosowania. Jego zdaniem należy przegłosować projekt uchwały przedłożony przez Wójta Gminy.
Radca prawny poinformowała, że zgodnie z art. 92 Ordynacji Wyborczej zmiana granic okręgów może nastąpić tylko w określonych sytuacjach np. wzrost liczby mieszkańców.
W związku z brakiem pytań Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję zgłoszona przez radnego Andrzeja Horba tj. przesunięcie terminu rozpatrzenia uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 14 radnych obecnych na sali obrad.
Wniosek P. Andrzeja Horba w sprawie przesunięcia terminu rozpatrzenia uchwały w sprawie zmiany podziału Gminy na okręgi wyborcze został zatwierdzony przez Radę Gminy.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem wniosku głosowało 14 radnych.
Projekt przedmiotowej uchwały stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.
Wójt Gminy dodał, że termin wyborów przewidywany jest na dzień 29.10.2006 lub 12.11.2006r. Zgodnie z Ordynacją Wyborczą wszelkich zamian dotyczących granic okręgów wyborczych dokonuje się najpóźniej na trzy miesiące przed upływem kadencji, czyli uchwałę należy podjąć do dnia 27 lipca 2006r.
Poprosił o zgłaszanie swoich propozycji zmian na piśmie.
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 minutowa przerwę.
Po przerwie wznowiono obrady i przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. pkt 7
Przedstawienie wyników kontroli problemowej działań Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości działań związanych z budową budynku socjalnego na Stadionie Gminnym w Dobrzyniewie Dużym, zleconej uchwałą Rady Gminy Dobrzyniewo Duże Nr XLVI/207/06 z dnia 24 kwietnia 2006r.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił P. Stanisława Adamskiego - przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie wyników kontroli.
Radny Stanisław Adamski odczytał Protokół Nr 44/06 z kontroli Komisji Rewizyjnej przeprowadzonej dnia 17, 18, 19 maja 2006r. stanowiący załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy radni maja pytania odnośnie wyników kontroli.
Radny Janusz Sobolewski zapytał, dlaczego P. Andrzej Horba brał udział w pracach komisji w sytuacji, gdy był jednym osób wykonujących prace społeczne przy budowie obiektu.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że wkład pracy radnego był jego dobrą wolą. Wówczas nie było wiadome, że po pewnym czasie nastąpi kontrola działań Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże.
P. Mirosław Kłosek wyraził swoje zdziwienie, co do sum przedstawionych w protokole. Po przeliczaniach koszt jednego m2 powierzchni budynku wynosi 2.300 zł.
Stwierdził, że w dalszym ciągu stoi na stanowisku, że wystarczyłaby szatnia powstała poprzez zagospodarowanie kontenera, której koszt nie przekroczyłby kwoty 30 tys zł. Zapytał, jaki koszt został poniesiony na wykonanie kosztorysu powykonawczego.
Radny Tomasz Dobrzyński zgłosił wniosek o wyburzenie budynku.
Radny Andrzej Horba stwierdził, że najprawdopodobniej, gdyby nie zlecono wykonania kosztorysu radny Kłosek zgłosiłby zarzut, że nie został wykonany. Przypomniał, że Prezes Zarządu Klubu Sportowego KORONA DOBRZYNIEWO DUŻE zabiegał o podjęcie starań w kierunku zorganizowania na stadionie szatni, zgodnie z wymogami PZPN.
Sołtys wsi Fasty stwierdził, iż nie rozumie zarzutów skierowanych do Wójta Gminy. Został wybudowany obiekt, którego koszt nie przewyższa kwoty kosztorysowej.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę na to, że istotą dyskusji jest to, czy nie było nadużyć finansowych w trakcie budowy obiektu.
Radny Powiatowy P. Bogdan Zdanowicz przypomniał, że działaczom sportowym został złożony projekt budowy obiektu w celu przygotowania własnej oceny. W odpowiedzi padło stwierdzenie, że wystarczy obiekt za 30 tys. zł. Zapytał, czy zasadne było wydatkowanie tak dużej kwoty.
P. Stanisław Kakareko wyraził swoje zdziwienie postawą grupy radnych, tych na wniosek których budynek został wybudowany. Kontener zaspokajałby potrzeby przez ok. 2 lata później byłby nieużyteczny.
Radny Janusz Sobolewski zapytał o kwotę poniesioną na wykonanie kosztorysu..
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że jest to kwota 1 400 zł.
Radny Janusz Sobolewski ponownie stwierdził, że jego zdaniem radny Andrzej Horba nie powinien brać działu w pracach Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy, podsumowując dyskusję stwierdził, że w chwili obecnej analizowane są przez radnych Gminy dwie kwestie:
I- zasadności wykonania kosztorysu powykonawczego szatni na stadionie,
II- słuszność udziału Andrzeja Horby, w pracach Komisji Rewizyjnej, kontrolującej działalność Wójta Gminy.
Następnie do powyższego odniósł się Wójt Gminy, który przypomniał, że budowa pryszniców wynikła z inicjatywy LZS KORONA. Przystępując do realizacji zamierzenia uprzedził o tym, iż obiekt zostanie wykonany systemem gospodarczym. Liczył na pomoc radnego Mariana Zimocha- prezesa LZS, z uwagi na posiadany tartak i suszarnię.
Koszt baraku wynosiłby ok. 50 tys. zł. Jednorazowo mogłoby z niego korzystać 4-5 osoby. Ze względu na brak ocieplenia nie mógłby być wykorzystywany w okresie zimowym np. na obozy sportowe. Stwierdził, że jest przeciwny budowie obiektów prowizorycznych.
Cena 1m2 budynku faktycznie wynosi 2.300 zł. ale plac wokół budynku został zniwelowany, ułożony polbruk, wykonano łapacz piłek. Budynek charakteryzuje się wysokim standardem.
Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że standard budynku powinien zostać określony przy ustalaniu kosztu inwestycji.
Stwierdził, że z protokołu Komisji Rewizyjnej nie wynikają zarzuty, co do niegospodarności Wójta Gminy. Ocenę celowości wydatkowania środków należy pozostawić Radzie Gminy.
P. Andrzej Horba nadmienił, że wiarogodną opinię na ten temat powinni wydać sami sportowcy.
P. Grażyna Woźniewska zauważyła, że w przypadku wyboru zarządu LZS KORONA żaden z radnych nie został o tym fakcie poinformowany. Przypomniała, że przy budowie szatni pracowali społecznie niektórzy radni Gminy, a także Wójt Gminy.
Radny Mirosław Kłosek przypomniał, że ówczesny senator RP- Krzysztof Jurgiel obiecał pomoc i wskazał źródło pozyskania dofinansowania na ten cel (zwrot 90% kosztów budowy szatni). Należało jedynie złożyć odpowiedni wniosek. Wójt Gminy jednak nie skorzystał z tej propozycji.
P. Stanisław Adamski podsumowując dotychczasową działalność sportową na terenie Gminy i ciągłe konflikty pomiędzy Wójtem Gminy, a prowadzącymi i promującymi sport, wskazał że należy zastanowić się nad słusznością wydatkowania środków.
Ad. pkt.8
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
Radny Mirosław Kłosek, w imieniu Klubu Radnych "Samorządność i Gospodarność" złożył kolejną interpelację klubu. Przedstawił ją radnym Gminy poprzez odczytanie, a następnie złożył na ręce Przewodniczącego Rady Gminy- załącznik Nr 9 do niniejszego protokołu.
Następnie, w imieniu sołtysa wsi Ogrodniki, poprosił Wójta Gminy o wyjaśnienie następującej kwestii: dlaczego ekipa zajmująca się budową odcinka sieci kanalizacyjnej we wsi Ogrodniki korzysta z boiska wiejskiego wytyczając w tym miejscu drogę.
Wójt Gminy wyjaśnił, że wszelkie szkody zostaną usunięte, a boisko przywrócone do jeszcze lepszego stanu.
Radna Grażyna Woźniewska zgłosiła, że w niektórych wsiach w dalszym ciągu nie są dokonywane odczyty liczników poboru wody. Zaproponowała, aby odczytów dokonywali sołtysi wsi.
Do powyższego odniósł się członek Komisji Rewizyjnej, który przytoczył spostrzeżenia komisji wynikłe w trakcie kontroli gospodarki wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez referat gospodarki komunalnej Urzędu Gminy. Poinformował, że na koniec II kwartału zamknięto spisywanie liczników. Są zapewnienia ze strony kierownika referatu, że na koniec III kwartału wszelkie niedociągnięcia zostaną usunięte.
Ad. pkt . 9
Wolne wnioski i informacje.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu zebranym.
Sołtys wsi Fasty wyraził swoje zaskoczenie postawą osób propagujących sport na terenie Gminy, z jednocześnie wrogo nastawionych do władz Gminy, które zapewniają środki finansowe na prowadzenie ich działalności.
P. Bogdan Zdanowicz wyjaśnił, że główny konflikt poruszany na dzisiejszej sesji dotyczy wydatkowania środków przeznaczonych na promowanie sportu gminnego. Zaproponował przygotowanie zestawienia tych środków z podziałem na budżetowe i pozyskane z zewnątrz.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że takie zestawienie przekazywane jest radnym Gminy dwa razy w roku w postaci sprawozdań z wykonania budżetu.
Wójt Gminy zwracając się do P. Zdanowicza poprosił o podanie kwoty, która zaspokoiłaby potrzeby związane ze sportem gminnym, z podaniem standardu wykonania przewidzianych robót.
P, Bogdan Zdanowicz przypomniał, że jednym z zadań własnych Gminy jest propagowanie sportu; zaznaczył, że Wójt Gminy nigdy nie podziękował działaczom sportowym za wkład ich pracy społecznej w rozwój sportu na terenie Gminy.
Wójt Gminy stwierdził, że radni Gminy, radni powiatowi, osoby podejmujące się pracy społecznej nie powinni oczekiwać podziękowań z niczyjej strony, ponieważ wykonują to z własnej woli.
P. Janusz Sobolewski, nawiązując do wcześniejszej wypowiedzi P. Barbary Lewkowskiej- sołtys wsi Krynice stwierdził, że Wójt Gminy wykonuje prace społeczne, ale za to otrzymuje bardzo wysokie wynagrodzenie.
Sołtys wsi Krynice zapytała radnego Janusza Sobolewskiego o wkład jego pracy społecznej w organizację imprezy dożynkowej 2005r.,która odbyła się w Krynicach.
Radny Janusz Sobolewski stwierdził, że w przeciwieństwie do P. Lewkowskiej nie pije aż tyle alkoholu, żeby zajmować się organizacją takiej imprezy.
P. Barbara Lewkowska sugestię P. Sobolewskiego potraktowała jako naruszenie jej dóbr osobistych.
Przewodniczący Rady Gminy przywołał radnych i sołtysów do porządku
P. Kazimierz Ignatowski zapytał, czy środki na budowę chodnika w Fastach są wydatkowane z budżetu Gminy, czy zostały pozyskane z zewnątrz.
Sołtys wsi Pogorzałki poprosił o wyrównanie żużlem dróg gruntowych we wsi Pogorzałki.
Sołtys wsi Jaworówka zgłosił potrzebę poprawienia nawierzchni dróg gruntowych we wsi Jaworówka, gdyż ostatnie prace nie przyniosły efektu.
Radna Grażyna Woźniewska zapytała, czy zostało zorganizowane zabezpieczenie medyczne w trakcie rozgrywek piłkarskich na boiskach gminnych.
Sołtys wsi Fasty poprosił o ustawienie znaku drogowego "3,5 t." na istniejącym na ul. Łyskowskiej w Fastach przepuście.
Sołtys wsi Letniki zgłosił występowanie dzikich wysypisk śmieci wzdłuż drogi wiodącej do wsi Podleńce, potrzebę naprawy nawierzchni skrzyżowania we wsi Letniki oraz ustawienia kontenera na śmieci.
Do powyższego ustosunkował się Wójt Gminy:
1) chodniki we wsi Fast budowane są w ramach środków zabezpieczonych w budżecie gminy na utrzymanie dróg. Nie są to roboty inwestycyjne. W roku bieżącym przewiduje się wykonanie chodników we wsiach Pogorzałki i Krynice. Do wykonania pozostaną chodniki w Dobrzyniewie Fabrycznym;
2) na chwilę obecną Gmina nie posiada stałego źródła pozyskania żużlu do naprawy dróg, z tego też względu nie jest wstanie wykonać kompleksowej naprawy dróg; zgłoszone wyżej potrzeby remontu dróg będą wykonywane sukcesywnie w miarę posiadanego materiału;
3) wszyscy zawodnicy drużyn piłkarskich przeszli badania dla sportowców; zawodnicy z drużyny trampkarzy mają dostarczyć oświadczenia rodziców ( opiekunów) o wyrażeniu zgody na uczestnictwo dzieci w treningach i rozgrywkach sportowych; wszyscy zawodnicy pełnoletni, jak i niepełnoletni są objęci ubezpieczeniem od nieszczęśliwych wypadków;
4) jeżeli zapadnie decyzja o budowie ul. Łyskowskiej w Fastach ustawienie znaku będzie zbędne, jeżeli nie to należałoby się nad tym zastanowić.
Sołtys wsi Chraboły zarzucił Wójtowi Gminy fakt, że nie organizuje spotkań z sołtysami wsi.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił sołtysowi, że sesja Rady Gminy jest swego rodzaju zebraniem sołtysów i radnych Gminy z Wójtem Gminy; jego zdaniem nie ma potrzeby organizowania odrębnych zebrań.
Sołtys wsi Nowe Aleksandrowo poprosiła o ubezpieczenie sołtysów na czas zbiórki podatku i innych opłat.
Sołtys wsi Borsukówka zgłosił fakt, że MPO pobiera różne opłaty za wywóz nieczystości.
Wójt Gminy poinformował, że Dyrektor MPO został o powyższym poinformowany i podjął kroki w celu wyjaśnienia tych nieprawidłowości; prawdopodobnie pracownicy MPO pobierają różne opłaty niezależnie od ustalonych stawek.
W związku z brakiem innych wniosków Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku - załącznik Nr 10 do niniejszego protokołu, w którym Starosta Powiatowy zwraca się do Wójta Gminy z prośbą o wypowiedzenie się w kwestii planowanych do realizacji w 2006r. inwestycji drogowych we wsiach Krynice-Obrubniki, Nowe Aleksandrowo, Dobrzyniewo Fabryczne, a w szczególności złożenie deklaracji w sprawie wykorzystania środków powiatowych przeznaczonych na przebudowę drogi Obrubniki- Krynice ( 150 tys. zł.), w przypadku kiedy nastąpi odstąpienie od realizacji tej inwestycji, na budowę chodników w Dobrzyniewie Fabrycznym - pismo stanowi załącznik Nr .... do niniejszego protokołu.
P. Stanisław Adamski jako radny, a zarazem pracownik Powiatowego Zarządu Dróg dodał, że jest to propozycja Starosty Powiatowego, który szuka kompromisu w rozwiązaniu tego problemu. Należy to przeanalizować i podjąć konkretną decyzję odnośnie kolejności realizacji zadań i zagospodarowania zabezpieczonych środków. Jego zdaniem zabezpieczone przez Starostwo Powiatowe środki na modernizację drogi Krynice-Obrubniki należy przenieść na inwestycję w Nowym Aleksandrowie, po to aby inwestycja ta została definitywnie zakończona.
Wójt Gminy zwrócił się do radnego powiatowego P. Bogdana Zdanowicza o wypowiedź ( stanowisko) odnośnie propozycji przedstawionej w piśmie.
P. Bogdan Zdanowicz wyjaśnił, że harmonogram inwestycji powiatowych ustalany został na początku kadencji i od początku jest znany Gminie Dobrzyniewo Duże. Nie jest jego wolą ani walczyć ze zdaniem całej Rady Gminy, czy Wójta Gminy, ani polemizować między Gminą a Starostwem Powiatowym. Przypomniał, że swoje stanowisko w tej sprawie wyraził na poprzedniej sesji Rady Gminy, a konkretną decyzję winni podąć: Rada i Wójt Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że na poprzedniej sesji Rada Gminy podjęła decyzję o przesunięciu środków powiatowych przeznaczonych na przebudowę drogi Krynice-Obrubniki na budowę chodników w Dobrzyniewie Fabrycznym. Radny Powiatowy przychylił się do tej decyzji. W chwili obecnej radny Gminy P. Stanisław Adamski zgłosił propozycję, aby te środki zostały przeniesione na inwestycję w Nowym Aleksandrowie, po to aby inwestycja ta została zakończona. W chwili obecnej chodzi o wypowiedź radnego powiatowego odnośnie propozycji P. Stanisława Adamskiego.
P. Bogdan Zdanowicz stwierdził, że nie jest zręcznie zabierać mu głos w tej sprawie. Oczywiste jest, że jako mieszkaniec wsi Nowe Aleksandrowo jest za prowadzeniem inwestycji w tej wsi, ale jednoczenie jest radnym powiatowym, co obliguje go do reprezentowania interesów mieszkańców całej Gminy.
Radny Mirosław Kłosek zaproponował wykorzystanie środków zabezpieczonych na budowę ul. Łyskowskiej w Fastach, na inwestycje w Nowym Aleksandrowie i Dobrzyniewie Fabrycznym, gdyż najprawdopodobniej w roku bieżącym nie dojdzie do realizacji tej inwestycji z uwagi na brak dofinansowania z zewnątrz.
Przewodniczący Rady Gminy i P. Stanisław Adamski przypomnieli, że zgodnie z pismem Wójt Gminy w terminie do dnia 29 czerwca 2006r. ( do sesji Rady Powiatu) powinien zająć stanowisko w tej sprawie, ponieważ przeniesienie wydatków może nastąpić jedynie w drodze uchwały Rady Powiatu. W chwili obecnej należy podjąć konkretną decyzję.
P. Stanisław Adamski wyjaśnił, że po dokonaniu przeniesień środków, na realizację inwestycji w Dobrzyniewie Fabrycznym pozostanie kwota 220 tys. zł., co pozwoli na wybudowanie jednostronnego chodnika.
Należy skumulować środki, po to,aby rozpocząć i ukończyć konkretną inwestycję,
P. Kazimierz Ignatowski zapytał, dlaczego nieoczekiwanie i bez żadnych wcześniejszych planów rozpoczęto budowę chodnika w Fastach. Skoro są takie kłopoty finansowe z wybudowaniem chodnika w Dobrzyniewie Fabrycznym niewskazane było rozpoczęcie robót w Fastach.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do P. Romana Jackowskiego- radnego ze wsi Dobrzyniewo Fabryczne z prośbą o wypowiedzenie się na temat propozycji radnego Stanisława Adamskiego.
P. Roman Jackowski poparł stanowisko P. Stanisława Adamskiego stwierdzając, że jego propozycja jest najrozsądniejsza.
Wójt Gminy stwierdził, że nie podejmie żadnego stanowiska w tej sprawie, jeżeli radny powiatowy nie ustosunkuje się do propozycji P. Adamskiego i nie przekaże żadnej informacji Starostwu Powiatowemu.
P. Bogdan Zdanowicz stwierdził, że przychyli się do decyzji Rady Gminy, gdyż Rada jest bardziej władna; jest za tym, aby wykonać inwestycję w Nowym Aleksandrowie.
Radny Stanisław Kakareko zaproponował wypracowanie stanowiska radnego powiatowego i stanowiska Rady Gminy i przedstawienie ich Wójtowi Gminy, który wówczas podejmie konkretną decyzję i przekaże ją Starostwu Powiatowemu.
Wójt Gminy wysunął wniosek przegłosowanie stanowiska P. Stanisława Adamskiego.
P. Stanisław Adamski zapytał Wójta Gminy, czy stanowisko Rady Gminy zostanie zaakceptowane przez Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przegłosowanie propozycji Radnego Stanisława Adamskiego.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 11 radnych obecnych na sali obrad. Radni Dariusz Grzegorczyk, Andrzej Horba, Kazimierz Kraszewski wcześniej, za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy opuścili salę obrad.
Propozycja P. Stanisława Adamskiego w dotycząca skierowania środków zabezpieczonych przez Starostwo Powiatowe w Białymstoku na realizację inwestycji - modernizacja drogi Krynice - Obrubniki na wsparcie inwestycji w Nowym Aleksandrowie została przyjęta przez Radę Gminy.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem propozycji głosowało 6 radnych.
Przeciwko - 4 radnych
Od głosu wstrzymał się 1 radny.
Wójt Gminy zapewnił, że to stanowisko zostanie przedłożone Staroście Powiatowemu.
Ad. pkt 11
W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodniczący obrad zamknął posiedzenie XLIX Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Protokołowała
Mariola Grzegorczyk
Metryka strony