Nr XLVI/06

PROTOKÓŁ NR XLVI/06

 

XLVI Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 24 kwietnia 2006r. w siedzibie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym.

Posiedzenie sesji rozpoczęło się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 15.00

W Sesji udział wzięli:

Radni Rady Gminy:

  1. Andrzej Cezary Jakubczyk

  2. Stanisław Adamski

  3. Dariusz Grzegorz Grzegorczyk

  4. Marek Grzegorczyk

  5. Andrzej Horba

  6. Kazimierz Ignatowski

  7. Roman Jackowski

  8. Stanisław Marian Kakareko

  9. Grażyna Woźniewska

  10. Tomasz Dobrzyński

  11. Władysław Radziszewski

  12. Mirosław Kłosek

  13. Marian Zimnoch

  14. Janusz Sobolewski

Radni nieobecni na posiedzeniu sesji: Kazimierz Kraszewski, Marian Zimnoch, Janusz Sobolewski

Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

 

Sołtysi wsi:

  1. Laskowski Wojciech

  2. Andruszkiewicz Henryk

  3. Citko Mieczysław

  4. Skiścim Czesław

  5. Horba Adam

  6. Adamski Jarosław

  7. Jaworowski Tadeusz

  8. Markowski Grzegorz

  9. Bielski Lucjan

  10. Dobrzyński Grzegorz

  11. Lewkowska Barbara

  12. Jaworowski Marek

  13. Siemionowicz Henryk

  14. Adamska Walentyna

  15. Dąbrowski Tomasz

  16. Winnicka Łucja

  17. Korenkiewicz Kazimierz

  18. Skobodziński Tadeusz

  19. Sztabkowski Tadeusz

Lista obecności stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

 

Ponadto:

Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,

Skarbnik Gminy - P. Dorota Rudnicka

Kierownik referatu inwestycji, planowania przestrzennego i gospodarki gruntami- P. Teresa Rydzewska.

Kierownik GOPS- P. Barbara Fedorowicz

Dyrektor GCK w Dobrzyniewie Dużym - P. Joanna Mirynowska

Radny Powiatowy - P. Bogdan Zdanowicz

Zastępca Wójta Gminy - P. Tomasz Andruszkiewicz.

Radca prawny Urzędu Gminy- P. Jolanta Horba

Ad. pkt 1.

Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XLVI Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.

Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział -12 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.

 

Ad. pkt 2

Na wstępie przewodniczący obrad ogłosił, że w związku z pełnieniem obowiązków służbowych na obrady nie przybędzie Powiatowy Lekarz Weterynarii w związku, z czym winno nastąpić wycofanie punktu 6 porządku obrad, a co za tym idzie-przesunięcie numeracji punktów. Ponadto poinformował, że w ostatnich dniach wpłynął projekt uchwały, którego wnioskodawcą jest Wójt Gminy. Zgodnie z art. 20 ust.5 przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić go do porządku obrad. Zaproponował wprowadzenie punktu 7 f), w którym nastąpi rozpatrzenie projektu uchwały.

Przewodniczący obrad odczytał propozycję nowej wersji porządku obrad tj.:

 

  1. Otwarcie XLVI Sesji Rady Gminy

  2. Przyjęcie porządku posiedzenia

  3. Przyjęcie protokołu z XLIV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 9 marca 2006r.

  4. Przyjęcie protokołu z XLV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 22 marca 2006r.

  5. Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.

  6. Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2005r. i udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium z tego tytułu:

    1. przedstawienie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2005r.,

    2. opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie wykonania budżetu Gminy za 2005r.,

    3. opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej,

    4. podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dobrzyniewo Duże

  7. Rozpatrzenie i podjęcie uchwał w sprawach:

    1. ustalenia odpłatności za pomoc w zakresie dożywiania,

    2. przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006-2010,

    3. uzupełnienia składów komisji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże,

    4. zlecenia Komisji Rewizyjnej przeprowadzenia kontroli,

    5. zmian w budżecie Gminy na 2006r.

    6. zatwierdzenia planu rozwoju wsi Nowe Aleksandrowo.

  8. Rozpatrzenie skargi na Wójta Gminy wniesionej przez Pana Aleksandra Winickiego zam. Ogrodniki 1/A

  9. Przyjęcie planu pracy Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy na 2006r.

  10. Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.

  11. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.

  12. Wolne wnioski, zapytania i informacje.

  13. Zamknięcie obrad sesji.

 

Przewodniczący posiedzenia zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego wyżej porządku obrad sesji.

 

Uwag nie było, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem porządku obrad.

Na 15 radnych, stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 12 radnych. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 12 radnych obecnych na sali obrad.

Porządek obrad został przyjęty w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady ( 12 głosów „za”)

 

Ad. pkt 3

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XLIV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 9 marca 2006r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na posiedzeniu sesji.

Za przyjęciem protokołu z XLIV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 9 marca 2006r. głosowało 12 radnych.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów ( 12 głosów „za”)

 

Ad. pkt 4

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi do treści protokołu z XLV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej dnia 22 marca 2006r.

Żadnych uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania nad przyjęciem w/w protokołu.

 

Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na posiedzeniu sesji.

Za przyjęciem protokołu z XLV Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 22 marca 2006r. głosowało 12 radnych.

Protokół został przyjęty w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów ( 12 głosów „za”).

 

Ad. pkt 5 Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach gminy:

  1. w związku z zaleceniem SENEPID-u Białystok trwa częściowy remont Gminnego Centrum Kultury w Dobrzyniewie Dużym;

  2. na spotkaniu na temat pozyskiwania funduszy unijnych, którego był uczestnikiem otrzymał informację, że w latach 2007-2013 wzrośnie kwota funduszy unijnych do wykorzystania przez Gminy. W związku z tym przeprowadzone zostały zebrania wiejskie w celu zorientowania się w ilości chętnych do przystąpienia do projektu budowy sieci kanalizacyjnej pozostałej części Gminy;

  3. wykonywany jest projekt przebudowy drogi krajowej Białystok - Knyszyn. Właściciele działek przylegających bezpośrednio do drogi są proszeni do dokonanie wglądu w dokumentację w celu naniesienia ewentualnych poprawek. W ramach przebudowy tej drogi zostanie zniwelowany i ulepszony wyjazd z ul. Szkolnej w Dobrzyniewie Dużym;

  4. rozstrzygnięty został I etap konkursu na hymn Gminy, wybrano dwa teksty, radni rozstrzygną, który z nich zostanie hymnem gminnym;

  5. w porozumieniu z gminą Krypno dnia 18 czerwca 2006r. zostanie przeprowadzony turniej wsi ( w ramach promocji gmin zrzeszonych w stowarzyszeniu LEADER +);

  6. w roku bieżącym, wzorem lat ubiegłych, odbędzie się konkurs pod hasłem „ Mój dom w Europie” na najładniejszy ogródek przydomowy;

  7. w związku z rozpoczęciem sezonu rozgrywek swoją działalność wznowiła Gminna Liga Piłki Nożnej. Ze strony Gminy zostaną zapewnione: stroje, buty sportowe, utrzymanie boisk;

  8. w najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg na budowę kompleksu boisk przy hali sportowej w Dobrzyniewie Dużym. Została wprowadzona poprawka do projektu inwestycji, co zwiększyło jej koszty;

  9. w Urzędzie Gminy został zorganizowany punkt pomocy w wypełnianiu wniosków o dopłaty bezpośrednie;

  10. obowiązuje zakaz wypalania traw;

  11. w budynku Ośrodka Zdrowia w Dobrzyniewie Dużym, w siedzibie referatu gospodarki komunalnej Urzędu Gminy, w każdy poniedziałek będzie pełnił dyżur (do obsługi mieszkańców Gminy) pracownik Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;

  12. w roku bieżącym zostaną wybudowane 4 przystanki autobusowe;

  13. w tegorocznym budżecie Gminy, na uzupełnienie oświetlenia ulicznego zabezpieczono kwotę 24 tys. zł. ( faktyczne potrzeby to kwota 50-60 tys. zł.) w związku z tym ze zgłoszonych postulatów zostaną wybrane punkty newralgiczne, gdzie należy uzupełnić oświetlenie;

  14. w czasie zimy wystąpiły usterki w funkcjonowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków. Wszystkie niedociągnięcia i awarie należy zgłaszać do P. Marka Kurowskiego, zostaną one usunięte w ramach gwarancji;

  15. chęć przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej pozostałej części Gminy zadeklarowało 80 % mieszkańców, do pozostałych wysłano zawiadomienia o możliwości przystąpienia do tej inwestycji. Przetarg na opracowanie dokumentacji zostanie ogłoszony do końca br.;

  16. wniosek o dofinansowanie budowy sieci kanalizacyjnej na odcinku Fasty-Borsukówka złożony do Funduszu Norweskiego przeszedł pomyślnie I etap weryfikacji ( kwota wnioskowana 8 mln. zł.);

  17. Gazownia Białostocka wystąpiła z propozycją zorganizowania na terenie naszej Gminy ruchomego punktu obsługi klienta. W ramach akcji próbnej samochód zostanie skierowany do wsi uzbrojonych w sieć gazociągową;

  18. 29 kwietnia 2006r. w Szkole Podstawowej w Nowym Aleksandrowie odbędzie się festiwal przedszkolaków pod hasłem „Mama, tata i ja”. Poprosił obecnych o przybycie na tę imprezę.

 

Ad. pkt 6

a) Przewodniczący obrad zwrócił się z pytaniem do radnych, czy mają pytania, uwagi czy wątpliwości, co do przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2005r.

 

P. Mirosław Kłosek zapytał, dlaczego dochody własne Gminy są tak niskie, jak wygląda ściągalność zaległości podatkowych np. Zakład Ceramiczny w Dobrzyniewie Dużym ( P. Wilanowski) - zaległość 369 tys. zł.

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że niskie dochody własne Gminy wynikają z faktu, iż w 2005r. nie uzyskano dochodów z opłat za pobór wody i odprowadzanie kanalizacji ( odczyty były dokonane pod koniec 2005r.) w związku, z czym te dochody zasilą tegoroczny budżet Gminy.

Wójt Gminy wypowiedział się na temat umorzeń zaległości podatkowych. Poinformował, że w 2005r. umorzono zaległości osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi ( pożar). P. Wilanowski w ubiegłym roku nie nadrobił swoich zaległości, ani nie wywiązał się z bieżących. W tym kierunku poczynione zostały odpowiednie kroki. Aktualnie sprawą zajmuje się radca prawny Urzędu Gminy. Zabezpieczeniem strat finansowych z tego powodu są grunty, które są w użytkowaniu wieczystym P. Wilanowskiego. W chwili obecnej została wstrzymana egzekucja, oczekuje odpowiedzi od P. Wilanowskiego w tej sprawie.

P. Mirosław Kłosek zapytał, kiedy zostaną opłacone faktury za niwelację terenu pod budowę kompleksu boisk mających powstać przy Hali Sportowej w Dobrzyniewie Dużym oraz za modernizację drogi w Podleńcach. Powyższe kwoty zostały zabezpieczone w budżecie Gminy na 2005r. a w chwili obecnej ponownie zostały wykazane w projekcie budżetu Gminy na 2006r.

Skarbnik Gminy wyjaśniła, że niwelacja terenu jak i modernizacja drogi zostały wykonana pod koniec 2005r., dlatego opłacenie faktur przesunięto na 2006r.

Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają dodatkowe pytania.

W związku z brakiem innych pytań przystąpiono do realizacji kolejnego podpunktu.

Zarządzenie Nr 163/06 Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 10 marca 2006r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2005r. wraz z załącznikiem stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

b) Przewodniczący obrad oddał głos P. Stanisławowi Adamskiemu- przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej w celu przedstawienia opinii komisji o wykonaniu budżetu Gminy za 2005r.

P. Stanisław Adamski odczytał zebranym przygotowaną wcześniej opinię o wykonaniu budżetu Gminy za 2005r.

Opinia Komisji Rewizyjnej stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

P. Mirosław Kłosek poprosił o sprecyzowanie zapisu z Opinii Komisji Rewizyjnej cyt.”( Wójt Gminy) Podjął szereg działań mających na celu eliminowanie zaistniałych nieprawidłowości oraz ograniczył możliwość ich występowania w latach następnych.

P. Stanisław Adamski i P. Andrzej Horba wyjaśnili, że Wójt Gminy racjonalnie wydatkowuje gminne środki budżetowe. Informacje potwierdzające ten fakt zawarte są w sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2005r.

Do powyższego odniósł się Wójt Gminy stwierdzając, że swoje działania wciąż udoskonala i stara się poprawiać swoje błędy, z których czerpie doświadczenia.

Dodał, że na nie wykonanie budżetu wpłynęło to, iż gmina nie otrzymała planowanych dotacji na budowę Hali Sportowej. Ponadto corocznie w budżecie Gminy planowana jest kwota dochodu pochodząca ze sprzedaży działek gminnych. Wydatkowanie środków gminnych prowadzone jest w sposób, aby nie zachodziła konieczność sprzedaży tych gruntów.

 

c) Przewodniczący obrad odczytał zebranym Uchwałę Nr II.0131-1-28/06 Składu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 28 marca 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Dobrzyniewo Duże sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2005r.- załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Zapytał radnych, czy radni mają pytania do treści uchwały RIO.

Radni nie zgłosili pytań ani uwag.

 

d) Przewodniczący obrad odczytał zebranym wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy - załącznik nr 6 do niniejszego protokołu oraz uchwałę Nr II.0131-2-45/06 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 18 kwietnia 2006r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Dobrzyniewo Duże wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2005r.- załącznik nr 7 do niniejszego protokołu

Zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionych wyżej materiałów.

Uwag nie zgłoszono.

Następnie przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy. Zapytał radnych, czy mają pytania odnośnie powyższego.

Pytań nie zgłoszono.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt przedmiotowej uchwały.

Uchwała Nr XLVI/204/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy została przyjęta w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 12-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.

 

Wójt Gminy podziękował radnym za udzielenie absolutorium.

 

Ad. pkt 7

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie ustalenia odpłatności za pomoc w zakresie dożywiania

Przewodniczący obrad zapytał radnych Gminy, czy mają pytania do projektu przedmiotowej uchwały.

Radni nie zgłosili żadnych pytań.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Uchwała Nr XLVI/205/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie ustalenia odpłatności za pomoc w zakresie dożywiania została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawnym zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 12-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006-2010,

 

Przewodniczący obrad zapytał radnych Gminy, czy mają pytania do projektu przedmiotowej uchwały.

Radni nie zgłosili żadnych pytań.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały.

 

Uchwała Nr XLVI/206/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2006-2010

została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawnym zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 12-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 12-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składów komisji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże,

 

Przewodniczący obrad przypomniał radnym Gminy, że na poprzedniej sesji Rady Gminy zaistniała potrzeba dokonania zmian w składach osobowych komisji Rady Gminy, ponieważ P. Kazimierz Ignatowski i P. Janusz Sobolewski złożyli rezygnację z członkostwa w Komisji Rolnictwa, P. Marek Grzegorczyk złożył rezygnację z członkostwa w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych,

Ponadto poinformował, że został założony Klub Radnych pod nazwą „ Praworządność i Gospodarność”. Zgodnie z art. 18a ust.2 ustawy o samorządzie gminnym, w skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w tym przedstawiciele wszystkich klubów. Klub Radnych zgłosił swego przedstawiciela do składu Komisji Rewizyjnej. W związku z tym istnieje potrzeba rozważenia tej sytuacji. Są trzy możliwości rozwiązania zgłoszonej propozycji: rezygnacja z członkowstwa któregoś z obecnych członków komisji, odwołanie członka komisji bądź poszerzenie składu komisji. Zapytał członków Komisji Rewizyjnej, czy ktoś z nich chce zrezygnować z pracy w komisji na rzecz przedstawiciela Klubu Radnych.

Żaden z członków komisji rewizyjnej nie zadeklarował swojej rezygnacji.

P. Mirosław Kłosek zwrócił się do radcy prawnego z pytaniem, czy istnieje ograniczenie liczbowe składu członków Komisji Rewizyjnej.

P. Jolanta Horba poinformowała, że z ustawy o samorządzie gminnym nie wynika ograniczenie liczbowe członków Komisji Rewizyjnej. Ograniczenie składów osobowych Komisji Rady Gminy wynika ze Statutu Gminy Dobrzyniewo Duże. Poszerzenie składu Komisji Rewizyjnej wiąże się ze zmianą Statutu.

Wójt Gminy zaproponował, aby Klub Radnych złożył propozycję zmiany statutu Gminy i wówczas zostaną rozpatrzone dwie wersje statutu Gminy: wersja przedłożona przez klub radnych i wersja wcześniej przedkładana Radzie Gminy do rozpatrzenia i zatwierdzenia, opracowana przez pracownika UG i radcę prawnego UG.

P. Roman Jackowski stwierdził, że z powodu nieobecności kilku radnych ten punkt porządku obrad powinien zostać przesunięty na kolejną sesję Rady Gminy. Powstanie Klubu Radnych powinno zostać uzgodnione z wszystkimi radnymi.

Przewodniczący obrad sprostował wypowiedź P. Jackowskiego informując, że radni mogą sami zadecydować o utworzeniu Klubu bez konsultacji z pozostałym składem rady.

P. Stanisław Kakareko poprosił przewodniczącego obrad o przypomnienie wymogów prawnych stawianych przez siebie, co do treści wniosku o zmianę składu Komisji Finansów i Budżetu. Dodał, że w Statucie Gminy brak jest zapisu mówiącego o konieczności wprowadzenia przedstawiciela Klubu do składu Komisji Rewizyjnej.

P. Andrzej Horba poparł wypowiedź P. Stanisława Kakareko, poprosił o potraktowanie pod kątem prawnym obu wniosków jednakowo. Zaproponował przesunięcie punktu na kolejna sesję Rady Gminy.

Zarzucił przewodniczącemu obrad niejednakowe traktowanie członków rady oraz stosowanie różnych kryteriów oceny wniosków.

Przewodniczący obrad stwierdził, że w związku z tym, iż wniosek wpłynął na jego ręce uznał, że należy go wprowadzić do porządku obrad tej sesji.

P. Stanisław Kakareko stwierdził, że dziwi się, że rozpatrzenie wniosku Klubu Radych, którego treść nie spełnia wymogów prawnych zostało wprowadzone przez Przewodniczącego Rady Gminy do porządku obrad dzisiejszej sesji. Jego zdaniem przewodniczący rady złamał prawo.

Przewodniczący obrad zwracając się do P. Stanisława Kakareko stwierdził, że manipuluje radnymi Gminy, że swoim działaniem chce odsunąć radnych, którzy myślą inaczej niż on.

P. Andrzej Horba poprosił P. Mirosława Kłosek - przedstawiciela Klubu Radnych o złożenie nowego wniosku spełniającego wymogi prawne z załączonym (mi) projektem ( ami) uchwał.

Przewodniczący obrad przypomniał, że na sesjach kilkakrotnie Radni podnosili problem braku informacji o przebiegu i wynikach kontroli przeprowadzanych przez Komisję Rewizyjną.

Nawiązując do zmiany składu tej komisji dodał, że istnieje czwarta możliwość rozwiązania tej kwestii, a mianowicie odstąpienie od zmiany składu komisji.

Odczytał wniosek Klubu Radnych - załącznik Nr 11 do niniejszego protokołu.

P. Andrzej Horba stwierdził, że to jest prośba klubu, a nie wniosek. Zasugerował, że Przewodniczący Rady Gminy nie zna prawa. Wg. jego oceny to pismo nie spełnia wymogów prawnych odnoszących się do wniosku.

Przewodniczący obrad stwierdził, że w tym wniosku brakuje jedynie uzasadnienia.

 

P. Stanisław Adamski nadmienił, że w związku z tym, że członkowie Komisji Rewizyjnej nie wyrazili rezygnacji z członkostwa w komisji należy zacząć od zmiany statutu tj. poszerzenia składu Komisji Rewizyjnej.

P. Stanisław Kakareko wysunął wniosek o udzielenie nagany Przewodniczącemu Rady Gminy za działanie niezgodne z prawem, niejednakowe traktowanie radnych.

P. Mirosław Kłosek poprosił radcę prawnego o wypowiedź na temat poprawności wniosku.

P. Jolanta Horba stwierdziła, że wniosek wpłynął do Rady Gminy i to od niej zależy kwestia jego rozstrzygnięcia. Odczytała art. 18a ust.2 ustawy o samorządzie gminnym. Jej zdaniem powinien zostać złożony wniosek o odwołanie, powołanie członka komisji lub o zmianę Statutu Gminy.

Przewodniczący obrad stwierdził, że wszystkie możliwości rozstrzygnięcia wniosku zostały przedstawione, kwestia sprecyzowania wniosku leży po stronie wnioskodawców.

 

Przewodniczący obrad, na wniosek radnych, ogłosił 10 - minutową przerwę.

Za przyzwoleniem Przewodniczącego Rady Gminy sale obrad opuścił radny - Dariusz Grzegorczyk.

 

Po przerwie wznowiono obrady i przystąpiono do kontynuacji 7 punktu porządku obrad.

 

Przewodniczący obrad przedstawił radnym sytuację dotyczącą aktualnego stanu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych i Komisji Rolnictwa Rady Gminy. Stwierdził, że w skład pierwszej komisji wchodzi 4 osoby, Komisja Rolnictwa praktycznie nie istnieje, ponieważ dwóch z czterech członków komisji złożyło rezygnację z członkostwa. Zgodnie ze Statutem Gminy w skład komisji stałych może wchodzić od 3 do 5 członków, czyli istnieje możliwość powołania 1 członka do składu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych i dwóch członków w celu uzupełnienia składu Komisji Rolnictwa.

Poprosił radnych o określenie składu liczbowego w/w komisji tzn. czy skład komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych pozostaje czteroosobowy, czy należy go zwiększyć do pięcioosobowego.

Poprosił o zabieranie głosu.

P. Grażyna Woźniewska zaproponowała, aby rozwiązać Komisje Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i dwóch pozostałych członków komisji powołać do składu innych komisji.

P. Stanisław Adamski zapytał, czy radny ma obowiązek członkostwa w komisjach Rady Gminy.

Przewodniczący obrad poinformował, że takiego obowiązku nie ma, nie mniej jednak ma obowiązek uczestniczenia w pracach rady i jej komisji.

P. Jolanta Horba- radca prawny poinformował, że członkostwo w komisji Rady Gminy jest kwestią moralną, nie nakazuje się pracy w komisji. Klub Radnych może mieć swego przedstawiciela w Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.

P. Andrzej Horba stwierdził, że nie ma potrzeby poszerzania składu komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych, ponieważ może ona działać w czteroosobowym składzie. Należy zastanowić się nad istnieniem Komisji Rolnictwa. Przypomniał, że kilka miesięcy temu podczas rozważania tej samej kwestii tj. istnienia Komisji Rolnictwa P. Janusz Sobolewski - przewodniczący tej komisji był przeciwny rozwiązaniu Komisji, a w tej chwili zrezygnował z członkostwa.

 

Przewodniczący obrad zaproponował przeprowadzenie głosowania nad wydaniem opinii o składzie liczbowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych.

Zapytał radnych, kto jest za czteroosobowym składem komisji.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za pozostawieniem czteroosobowego składu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych głosowało 7-u radnych.

Od głosu wstrzymało się 4-ech radnych.

Przewodniczący posiedzenia ogłosił krótką przerwę i poprosił członków komisji o ukonstytuowanie się.

Po przerwie członek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych - P. Stanisław Kakareko ogłosił, że przewodniczącym komisji został P. Roman Jackowski, a jego zastępcą P. Tomasz Dobrzyński.

 

Następnie przewodniczący obrad poprosił radnych o dyskusję na temat uregulowania spraw związanych z działaniem Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

Stwierdził, że należy zastanowić się nad uzupełnieniem komisji ewentualnie nad jej rozwiązaniem.

P. Andrzej Horba stwierdził, że ze względu na nieobecność kilku Radnych, uregulowanie spraw dotyczących Komisji Rolnictwa należy przełożyć na następną sesję Rady Gminy.

Przewodniczący obrad zwrócił się do P. Kazimierza Ignatowskiego z pytaniem, czy podtrzymuje swoją rezygnacje z członkostwa w Komisji Rolnictwa.

P. Kazimierz Ignatowski nie zmienił zdania.

Rezygnacja P. Kazimierza Ignatowskiego stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.

P. Stanisław Kakareko wysunął wniosek o przełożenie uregulowania spraw Komisji Rolnictwa i Komisji Rewizyjnej na następną sesję Rady Gminy ze względu na nieobecność kilku radnych.

Przewodniczący obrad poprosił radnych o złożenie propozycji ( wniosków ) dotyczących składów obu komisji wraz z projektami uchwał.

Ustalono, iż kolejna, Nadzwyczajna Sesja Rady Gminy odbędzie się dnia 28 kwietnia 2006r, godz. 9.00 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym.

Przewodniczący obrad poprosił o przegłosowanie powyższej propozycji.

 

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Głosowanie przebiegło następująco:

Opinię pozytywną o przesunięciu rozstrzygnięcia spraw związanych z uregulowaniem składów Komisji Rolnictwa i Komisji Rewizyjnej Rady Gminy na Nadzwyczajną Sesję Rady Gminy planowana na dzień 28.04.2006r. wyraziło 11 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej przeprowadzenia kontroli

Przewodniczący obrad oznajmił, że Wójt Gminy, w związku z licznymi zarzutami dotyczącymi nieprawidłowego przebiegu i finansowania budowy budynku socjalnego na Stadionie Gminnym w Dobrzyniewie Dużym, złożył wniosek do Rady Gminy o zlecenie Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dobrzyniewo Duże przeprowadzenia kontroli w celu wyjaśnienia wątpliwości zgłaszanych przez niektórych radnych. Ponadto poprosił o przesunięcie terminu kontroli przeprowadzanych procedur przetargowych z miesiąca września br. na miesiąc maj br. Wniosek stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.

Zapytał radnych, czy odnośnie powyższego mają pytania.

P. Mirosław Kłosek zapytał, czy budynek został odebrany przez Inspektorat Nadzoru Budowlanego.

Wójt Gminy stwierdził, że na dzień dzisiejszy budynek nie został odebrany, ponieważ nie ma doprowadzonego stałej, podziemnej linii elektrycznej, roboty budowlane zostały zakończone.

P. Mirosław Kłosek dodał, że w budynku nie została ułożona podłoga z terakoty oraz brak jest miejsca odprowadzania ścieków. Jeżeli budynek nie został oddany do użytku Komisja Rewizyjna powinna wstrzymać się z przeprowadzeniem kontroli.

Wójt Gminy- te kwestie wyjaśni kontrola Komisji Rewizyjnej. Wyciąg z protokołu komisji zostanie opublikowany w Biuletynie Informacyjnym Gminy.

P. Mirosław Kłosek zapytał, czy został wykonany kosztorys tej inwestycji.

Wójt Gminy poinformował, że kosztorys nie został wykonany.

Przewodniczący obrad poprosił przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o ustalenie terminu dokonania kontroli.

P. Stanisław Adamski zaproponował termin: 31 maj 2006r. Termin został zaakceptowany przez Wójta Gminy.

W związku z wyczerpaniem się dyskusji przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XLVI/207/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej przeprowadzenia kontroli została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.

 

P. Andrzej Horba - zastępca przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zwrócił się do Radnych Gminy o pomoc i wzięcie czynnego udziału w przeprowadzeniu kontroli.

 

  1. rozpatrzenie i podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r.

 

Przewodniczący posiedzenia udzielił głosu przewodniczącej Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże w celu poinformowania radnych o zaopiniowaniu projektu uchwały.

P. Grażyna Woźniewska poinformowała, że komisja na posiedzeniu w dniu 11 kwietnia 2006r. Komisja Finansów i Budżetu wydała pozytywną opinię o projekcie uchwały.

Wójt Gminy dodatkowo poinformował, że ks. Tomasz Zubrzycki prowadzi profesjonalny zespół tenisa stołowego. Żeby podnieść poziom rozgrywek poprosił o finansowe wsparcie, przedstawił kosztorys na 12 tys. zł. Zadecydował, że tej kwoty zostanie pokryta z funduszy gminnych ( w dwóch ratach), natomiast pozostała część środków zostanie pozyskana od sponsorów.

P. Mirosław Kłosek zapytał, dlaczego ponownie zostanie zaciągnięty kredyt, skoro na dzień dzisiejszy zadłużenie Gminy wynosi ok. 3 mln. zł. Dlaczego zwiększył się koszt budowy Hali Sportowej.

Wójt Gminy wyjaśnił, że w trakcie realizacji inwestycji - budowy Hali Sportowej w odniesieniu do prac przewidzianych w projekcie inwestycji nastąpiło dużo zmian dotyczących sposobu wykonania robót np. wykonano podwieszany sufit na korytarzu, osłony rogów ścian, murek wokół Hali itp.

W związku z wyczerpaniem się dyskusji przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r.

Uchwała Nr XLVI/203/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r. została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 10-u radnych.

1 radny wstrzymał się od głosu

Uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.

 

  1. rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie zatwierdzenia planu rozwoju wsi Nowe Aleksandrowo.

Przewodniczący obrad poinformował radnych, że w planie rozwoju wsi Nowe Aleksandrowo został uwzględniony remont kapitalny Wiejskiego Domu Kultury podnoszący standard tego budynku.

P. Mirosław Kłosek zapytał, czy inwestycja ta będzie realizowana przy współudziale środków zewnętrznych.

Wójt Gminy - przewidywane jest pozyskanie 450 tys. zł. z Urzędu Marszałkowskiego w Białymstoku. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie remont zostanie wykonany w mniejszej skali, przede wszystkim zostanie uporządkowany i zagospodarowany plac wokół budynku.

P. Tomasz Dobrzyński zapytał, czy przewidywane są remonty pozostałych WDK istniejących na terenie Gminy, czy toalety w WDK Kozińce zostaną wykonane w tym roku, czy prace zostaną przesunięte do czasu kompleksowego remontu. Zgłosił potrzebę oszklenia okien w pomieszczeniach WDK.

Wójt Gminy odpowiedział, że remonty są przewidywane, ale przeprowadzenie ich zależy od wysokości pozyskanych środków zewnętrznych. Toalety w WDK Kozińce należy wykonać wcześniej gdyż przede wszystkim mają one służyć na potrzeby piłkarzy rozgrywających mecze na pobliskim boisku.

Sołtys wsi Jaworówka zapytał, czy przewidywany jest remont świetlicy wiejskiej w Jaworówce.

Wójt Gminy wyjaśnił, że faktycznie jest konieczność wykonania remontu świetlicy, ale inwestycja ta nie ma szans na pozyskanie dofinansowania, należy to wykonać ze środków własnych lub innych funduszy, co przedłuży termin przystąpienia do inwestycji. Potrzebę oszklenia okien zgłaszała P. Joanna Mirynowska - Dyrektor GCK w Dobrzyniewie Dużym. Usterka ta zostanie usunięta.

 

W powodu braku pytań przewodniczący obrad zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia projektu przedmiotowej uchwały.

 

Uchwała Nr XLVI/208/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie zatwierdzenia planu rozwoju wsi Nowe Aleksandrowo została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała stanowi załącznik nr do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 8 Rozpatrzenie skargi na Wójta Gminy wniesionej przez Pana Aleksandra Winickiego zam. Ogrodniki 1/A

 

Na wstępie przewodniczący obrad zreferował problemy podnoszone w skardze, wniesione przez Aleksandra Winickiego zam. Ogrodniki 1/A. Przedstawił stan prawny i faktyczny zgodnie z materiałami stanowiącymi załącznik nr 17 ( 7 stron) do niniejszego protokołu. Wszystkie zgromadzone materiały przemawiają za tym, że skarga jest niezasadna.

Wójt Gminy dodał, że w związku z pretensjami P. Aleksandra Winickiego zaproponowano mu budowę przydomowej oczyszczalni ścieków. Do chwili obecnej za strony skarżącego nie ma żadnych sygnałów odnośnie tej propozycji.

Przewodniczący obrad zapytał, czy radni mają pytania odnośnie powyższego.

Radni nie zgłosili żadnych pytań, ani uwag.

 

Przystąpiono do głosowania nad projektem przedmiotowej uchwały.

Uchwała Nr XLVI/209/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 24 kwietnia 2006r. w sprawie rozpatrzenia skargi została przyjęta.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Skarga została uznana przez radnych Gminy jako niezasadna.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem uchwały głosowało 11-u radnych.

Uchwała wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 9 Przyjęcie planu pracy Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy na 2006r.

 

Przewodniczący obrad poprosił Panią Grażynę Woźniewską - przewodniczącą Komisji Finansów i Budżetu o odczytanie planu pracy komisji na 2006r.

P. Grażyna Woźniewska przedstawiła radnym plan pracy.

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają uwagi odnośnie powyższego.

Uwag nie zgłoszono. Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy komisji w zaproponowanej formie.

 

Plan pracy Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy Dobrzyniewo Duże na 2006r. został przez radnych przyjęty.

Tryb głosowania - głosowanie jawne zwykłą większością w obecności co najmniej połowy głosów ustawowego składu rady.

Na 15-u radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy, w głosowaniu wzięło udział 11-u radnych obecnych na sali obrad.

Głosowanie przebiegło następująco:

Za przyjęciem planu pracy głosowało 11-u radnych.

plan pracy komisji stanowi załącznik nr 19 do niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 10 Interpelacje i wnioski radnych kierowane do Wójta Gminy.

Przewodniczący obrad zapytał radnych, czy mają przygotowane interpelacje.

 

P. Mirosław Kłosek oznajmił, że Klub radnych „ Praworządność i Gospodarność” przygotował dwie interpelacje na piśmie, które zostaną złożone na dzisiejszej sesji Rady Gminy. Ponadto zapytał, dlaczego awaria sieci wodociągowej we wsi Dobrzyniewo Kościelne, która wystąpiła dnia 15 kwietnia 2006r. została usunięta po upływie tygodnia.

Wójt Gminy wyjaśnił, że natychmiastowe podjęcie działań mających na celu usunięcie awarii pozbawiłoby mieszkańców wsi w zaopatrzenie w wodę w okresie Świąt Wielkanocnych. Z tego też względu zostało zmniejszone ciśnienie w sieci wodociągowej, a miejsce awarii zabezpieczone.

Nie otrzymał od mieszkańców sygnałów, że należy spieszyć się z usunięciem awarii. Szkody pozostałe po usunięciu awarii zostaną naprawione.

Przewodniczący obrad zapytał, czy ze strony pozostałych radnych są dodatkowe interpelacje.

Interpelacji nie zgłoszono.

Interpelacje Klub Radnych stanowią odpowiedni załączniki nr 20 i 21 do niniejszego protokołu.

Ad. pkt 11

Odpowiedź na zgłoszoną ustnie interpelację została udzielona w ramach pkt 11 porządku obrad.

 

Ad. pkt 12

Wolne wnioski i zapytania.

 

Przewodniczący obrad udzielił głosu sołtysom wsi.

P. Walentyna Adamska zaapelowała do sołtysów wsi o podjęcie działań w kierunku rozpowszechnienia wśród kobiet informacji o bezpłatnych badaniach mammograficznych, które są przeprowadzane na terenie naszej Gminy.

P. Czesław Skiścim zaapelował o wykonanie oświetlenia na ul. Parkowej w Dobrzyniewie Fabrycznym.

P. Tadeusz Skobodziński zapytał, kiedy zostaną podjęte działania w kierunku budowy ul. Rolnej w Fastach.

P. Kazimierz Korenkiewicz zgłosił potrzebę wykonania chodników na „ Piaskach” we wsi Pogorzałki oraz nawiezienia żużlu na drogi lokalne wsi.

P. Barbara Lewkowska zgłosiła potrzebę wykonania chodników we wsi Krynice.

P. Henryk Siemionowicz poruszył problem przekształcenia działek z rolnych na budowlane, położonych wzdłuż drogi Letniki - Jurowce.

 

Wójt Gminy:

  • w związku z małą ilością chętnych kobiet do wykonania badań mammograficznych, istnieje możliwość zorganizowania dowozu deklarujących się kobiet z odległych miejscowości do punktu wykonywania badań,

  • obustronne chodniki we wsi Pogorzałki zostaną wykonane tylko w obrębie głównej ulicy biegnącej przez wieś,

  • kompleksowe oświetlenie ul. Parkowej ze względów finansowych w br. nie zostanie wykonane,

  • dotychczas nie zlecono wykonania projektu budowy ul. Rolnej w Fastach, w tej sprawie należy każdorazowo konsultować się z UM w Białymstoku, gdyż jest to droga położona na terenie Gminy Dobrzyniewo Duże i Miasta Białystok.

  • chodniki w części wsi Pogorzałki tzw. Piaskach będą układane przez brygadę podległą pod Urząd Gminy, prace rozpoczną się w maju tego roku.

  • istniej możliwość przekształcenia działek w obrębie wskazanym przez sołtysa wsi Letniki mimo, że nie został jeszcze opracowany plan zagospodarowania przestrzennego, sprawy przekształcenia działek są sprawami indywidualnymi właścicieli,

  • budowa drogi Jurowce - Letniki jest kosztowną inwestycją do tego dochodzi problem wykupu od prywatnych właścicieli działek przyległych do drogi,

  • posiadamy źródło pozyskiwania żużlu zgodnie z zachowaniem wszelkich wymogów ochrony środowiska, z czego obecnie korzystamy i kontynuujemy naprawę dróg lokalnych.

 

Ad. pkt 13

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad przewodniczący obrad zamknął posiedzenie XLV Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.

 

Protokołowała

Mariola Grzegorczyk

Metryka strony

Udostępniający: Mariola Grzegorczyk

Wytwarzający/odpowiadający: Irena Wasilewska

Wprowadzający: Irena Wasilewska

Data wprowadzenia: 2006-10-07

Data modyfikacji: 2006-07-10

Opublikował: Irena Wasilewska

Data publikacji: 2006-07-10