Nr XLVII/06
PROTOKÓŁ NR XLVII/06
XLVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże odbytej w dniu 28 kwietnia 2006r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Dobrzyniewie Dużym.
Posiedzenie sesji rozpoczęto się o godz. 9.00, a zakończyło się o godz. 13.00
W Sesji udział wzięli:
Radni Rady Gminy:
-
Andrzej Cezary Jakubczyk
-
Stanisław Adamski
-
Dariusz Grzegorz Grzegorczyk
-
Marek Grzegorczyk
-
Andrzej Horba
-
Kazimierz Ignatowski
-
Roman Jackowski
-
Kazimierz Kraszewski
-
Grażyna Woźniewska
-
Tomasz Dobrzyński
-
Władysław Radziszewski
-
Mirosław Kłosek
-
Marian Zimnoch
-
Janusz Sobolewski
-
Stanisław Kakareko
Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.
Ponadto:
Wójt Gminy- P. Zenon Szypcio,
Radca prawny Urzędu Gminy- P. Jolanta Horba
Ad. pkt 1.
Obradom przewodniczył P. Andrzej Jakubczyk - Przewodniczący Rady Gminy, który dokonał otwarcia XLVII Sesji Rady Gminy i przywitał wszystkich przybyłych.
Stwierdził, na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu bierze udział 15 radnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże, co stanowi o prawomocności obrad.
Ad. pkt 2
Przewodniczący posiedzenia na wstępie zapytał radnych, czy mają uwagi do porządku obrad sesji:
-
Otwarcie XLVII Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy
-
Przyjęcie porządku posiedzenia
-
Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
-
Rozpatrzenie i podjecie uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
-
Zatwierdzenie planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
-
Rozpatrzenie wniosku w sprawie składu Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
-
Rozpatrzenie wniosku Klubu Radnych „Praworządność i Gospodarność” w sprawie włączenia przedstawiciela klubu do składu Komisji Rewizyjnej.
-
Interpelacje i wnioski Radnych kierowane do Wójta Gminy.
-
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych.
10.Wolne wnioski, zapytania i informacje.
11.Zamknięcie obrad sesji.
Radni Gminy nie zgłosili uwag, ani propozycji zmian porządku obrad.
Ad. pkt 3 Informacja Wójta Gminy o aktualnych problemach Gminy.
Wójt Gminy przekazał radnym następujące informacje:
-
z badań mammograficznych zorganizowanych na terenie naszej Gminy skorzystało 130 kobiet na 300 możliwych do wykonania badań;
-
osobom, które nie zadeklarowały chęci przyłączenia się do sieci kanalizacyjnej mającej obejmować pozostałą część Gminy wysłano zawiadomienia o istnieniu takiej możliwości. Przyniosło to skutek, ponieważ zgłosiło się wielu mieszkańców.
Ad. pkt 4 Rozpatrzenie i przyjęcie uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Przewodniczący obrad przypomniał, że na ostatniej Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 24 kwietnia 2006r. ustalono skład Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych. Istnieje, więc konieczność zatwierdzenia tego składu odrębną uchwałą Rady Gminy. Zapytał radnych, czy mają uwagi do przedstawionego projektu uchwały.
Radni nie zgłosili uwag, więc przystąpiono do głosowania w sprawie podjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLVII/210/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 28 kwietnia 2006r. w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 10 radnych.
Przeciw głosował 4 radnych
Od głosu wstrzymał się 1 radny.
Uchwała stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Ad. pkt 5 Zatwierdzenie planu pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Przewodniczący obrad poprosił P. Romana Jackowskiego- przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych o odczytanie radnym Gminy przygotowanego planu pracy komisji.
P. Roman Jackowski przedstawił radnym plan pracy komisji przygotowany na posiedzeniu komisji w dniu 27 kwietnia 2006r. Zapytał zebranych, czy mają pytania, uwagi do powyższego.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że tylko jeden punkt ( pkt 5 ) planu pracy dotyczy spraw związanych z rozwojem kultury na terenie naszej Gminy. Jego zdaniem ten punkt należy rozszerzyć o zapis : „współpraca z Gminnym Centrum Kultury”.
P. Janusz Sobolewski zauważył, że należy określić terminy posiedzeń komisji.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że komisje stałe Rady Gminy działają problemowo i dlatego w planie pracy zamieszczony został zapis: „ Posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże będą zwoływane w miarę potrzeb”. Zapytał, czy radni mają dodatkowe uwagi.
Uwag nie zgłoszono, więc przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia planu pracy komisji uwzględniającego zaproponowaną przez Przewodniczącego obrad poprawkę.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Plan pracy Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych został przyjęty.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem planu pracy głosowało 15 radnych.
Plan pracy komisji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
Ad. pkt 6
Przewodniczący obrad nawiązując do posiedzenia XLVI Sesji Rady Gminy odbytej dnia 24 kwietnia 2006r. przypomniał obecną sytuację Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże. Radni P. Kazimierz Ignatowski i P. Janusz Sobolewski złożyli rezygnację z członkostwa, z tego też względu Komisja Rolnictwa nie może prowadzić żadnej działalności. Ze względu na nieobecność kilku radnych na XLVI Sesji Rady Gminy postanowiono kwestię uregulowania spraw dotyczących Komisji Rolnictwa przełożyć na dzisiejszą sesję Rady Gminy.
Zwrócił się z pytaniem do dwóch pozostałych członków Komisji Rolnictwa, czy widzą potrzebę istnienia komisji, jako organu pomocniczego Rady Gminy.
P. Władysław Radziszewski i P. Kazimierz Kraszewski opowiedzieli się za pozostawieniem Komisji Rolnictwa oraz uzupełnieniem jej składu.
P. Marian Zimnoch zasugerował, aby najpierw zająć się uregulowaniem składu Komisji Rewizyjnej Rady Gminy, tj. wprowadzeniem do jej składu przedstawiciela Klubu Radnych „Praworządność i Gospodarność”.
Przewodniczący obrad przypomniał, że na ostatniej sesji Rady Gminy rozpatrywano wniosek Klubu Radnych o umożliwienie przedstawicielowi klubu członkostwa w Komisji Rewizyjnej oraz przygotowanie stosownych projektów uchwał. Radni zgłosili uwagi odnośnie treści wniosku. Ostatecznie przyjęto następujące rozwiązanie: Klub Radnych został zobowiązany do złożenia wniosku spełniającego wymogi prawne załączając projekty uchwał. Do wykonania powyższego zobowiązano P. Mirosława Kłosek. Zaznaczył, że do czasu obrad dzisiejszej sesji wnioski nie wpłynęły.
P. Janusz Sobolewski przypomniał Przewodniczącemu Rady Gminy, że na poprzedniej sesji zapewnił radnych, że na dzisiejszej sesji zostaną rozwiązane problemy dotyczące składów komisji Rady Gminy. Członkowie Klubu Radnych liczyli na spotkanie z Przewodniczącym Rady Gminy, na którym omówione zostałyby te kwestie. Obecnie ponownie toczy się spór. Zaznaczył, że za organizację prac Rady Gminy odpowiada jej przewodniczący, natomiast za przygotowanie projektów uchwał - Wójt Gminy.
Przewodniczący obrad stwierdził, że procedura prawna dot. rozpatrzenia wniosku została zachowana. P. Sobolewski nie powinien wypowiadać się na ten temat, gdyż nie był obecny na posiedzeniu ostatniej sesji Rady Gminy, a nieobecności nie usprawiedliwił.
Klub Radnych może czynić starania o wprowadzenie swego przedstawicielowi do składu Komisji Rewizyjnej. Przedstawiciel Klubu Radnych może zostać członkiem Komisji Rewizyjnej pod warunkiem, że zatwierdzi to Rada Gminy, a do tego potrzebny jest stosowny wniosek.
P. Mirosław Kłosek oznajmił, że członkowie Klubu Radnych tę kwestię przedyskutowali z niezależnym radcą prawnym, który stwierdził, że radca prawny obsługujący Radę Gminy nie ma racji. Ustawa o samorządzie gminnym nie reguluje procedury wprowadzenia przedstawiciela Klubu Radnych do składu Komisji Rewizyjnej. Ani w ustawie o samorządzie gminnym, ani w statucie Gminy nie ma zapisu mówiącego o konieczności składania pisemnego wniosku w tej sprawie.
Przewodniczący obrad poddał pod rozwagę możliwość wyjaśnienia tej kwestii w Wydziale Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
P. Andrzej Horba poprosił przewodniczącego obrad o przestrzeganie porządku obrad sesji. Odczytał zebranym art.18a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym: „ 2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje, o których mowa w art.19 ust.”. Podczas regulowania składu Komisji Finansów i Budżetu niezbędny był wniosek składu rady, forma składania wniosku została wówczas określona. Klub Radnych powinien się do tego dostosować.
P. Marian Zimnoch zwrócił uwagę, że P. Andrzej Horba wypowiada się bez udzielenia mu głosu.
P. Andrzej Horba poprosił przewodniczącego obrad o przywołanie do porządku radnego Mariana Zimnoch.
P. Marian Zimnoch stwierdził, że P. Andrzej Hobra popisuje się interpretacją przepisów prawych. Jego zdaniem opowiada bzdury.
P. Janusz Sobolewski zapytał, czy jest ktoś chętny do pracy w Komisji Rolnictwa Rady Gminy. Uwagi P. Andrzeja Horby są bezpodstawne. Zarzucił mu brak taktu i godności.
Przewodniczący obrad poprosił o zgłoszenie kandydatów do składu Komisji Rolnictwa Rady Gminy.
P. Janusz Sobolewski przypomniał, że P. Kazimierz Ignatowski jest członkiem klubu radnych, delegowanym do składu Komisji Rewizyjnej. Radnych: M. Zimnoch, J. Sobolewskiego, M. Kłoska, M. Grzegorczyk Rada Gminy uznała za niekompetentnych i z tego względu nie będą uczestniczyć w pracach rady.
Przewodniczący obrad podkreślił, że wówczas nie było mowy o braku kompetencji radnych. Zarzuty dotyczyły pracy w Komisji Finansów i Budżetu Rady Gminy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedstawiciel klubu radnych był członkiem Komisji Rolnictwa. Zapytał, czy mogą zgłosić swego przedstawiciela.
P. Janusz Sobolewski- przewodniczący Klubu Radnych „ Praworządność i Gospodarność” poinformował, że żaden z członków Klubu nie deklaruje swej pracy w Komisji Rolnictwa.
Przewodniczący obrad stwierdził, że istnieje jeszcze jedna możliwość uzupełnienia składu Komisji Rolnictwa tj. poprzez rezygnację jednego z członków z pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych na rzecz pracy w Komisji Rolnictwa.
P. Grażyna Woźniewska poparła tę propozycję i zgłosiła kandydaturę P. Stanisława Kakareko.
Przewodniczący obrad zapytał P. Stanisława Kakareko, czy wyraża na powyższe zgodę.
P. Stanisław Kakareko na wstępie zaznaczył, że ma obiekcje, co do braku wniosku o uzupełnienie składu Komisji Rolnictwa, ale biorąc pod uwagę organizację pracy Rady Gminy wyraża zgodę na członkostwo w Komisji Rolnictwa rezygnując z pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że w porządku obrad dzisiejszej sesji zostało przewidziane rozpatrzenie wniosków, ponieważ, zgodnie z ustaleniami z ostatniej sesji, powinny były zostać złożone. W tym celu zostały przygotowane projekty uchwał przewidujące różne możliwości dokonania zmian w składach komisji. W związku z tym, iż wniosek został złożony przez P. Grażynę Woźniewską należy go rozpatrzyć. Odczytał przygotowany projekt uchwały w sprawie zmian w składach osobowych komisji stałych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Zapytał, czy radni mają uwagi do projektu tejże uchwały.
Radni nie zgłosili żadnych uwag.
Przystąpiono do głosowania w sprawie przyjęcia przedmiotowej uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLVII/211/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 28 kwietnia 2006r. w sprawie zmian w składach osobowych komisji stałych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 11 radnych.
Od głosu wstrzymał się 4 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę i poprosił członków Komisji Rolnictwa o ukonstytuowanie się.
Po przerwie wznowiono obrady XLVII Sesji Rady Gminy Dobrzyniewo Duże i przystąpiono do realizacji porządku obrad.
Przewodniczący obrad poprosił członków komisji o przedstawienie składu komisji z uwzględnieniem pełnionych funkcji.
P. Władysław Radziszewski oznajmił, że na przewodniczącego komisji został wybrany P. Stanisław Kakareko, na jego zastępcę Władysław Radziszewski.
Przewodniczący obrad poinformował radnych, że w związku z dokonaniem zmian w składach komisji należy zatwierdzić, także uchwałą, nowe składy: Komisji Rolnictwa, Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych.
Przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad przyjęciem stosownych uchwał:
-
uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały.
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLVII/212/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 28 kwietnia 2006r. w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Rolnictwa Rady Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 radnych.
Od głosu wstrzymało się 3 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
-
uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych
Przewodniczący obrad poinformował P. Kazimierza Kraszewskiego, że jako radny działający w jednej komisji - Komisji Rolnictwa, ma możliwość wejścia w skład Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych. Poprosił go o wypowiedzenie się w tej sprawie.
P. Kazimierz Kraszewski nie zdeklarował pracy w Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych.
Przewodniczący obrad odczytał projekt uchwały
Na 15 radnych stanowiących ustawowy skład Rady Gminy w głosowaniu wzięło udział 15 radnych obecnych na sali obrad.
Uchwała Nr XLVII/213/06 Rady Gminy Dobrzyniewo Duże z dnia 28 kwietnia 2006r. w sprawie zmian w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Spraw Socjalnych Rady Gminy Dobrzyniewo Duże została przyjęta.
Tryb głosowania: zwykła większość głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu Rady Gminy.
Głosowanie przebiegło następująco:
Za przyjęciem uchwały głosowało 15 radnych.
Uchwała stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
Ad. pkt 7 Rozpatrzenie wniosku Klubu Radnych „Praworządność i Gospodarność” w sprawie włączenia przedstawiciela klubu do składu Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący obrad poinformował radnych, że wniosek Klubu Radych do czasu obrad sesji nie wpłynął, pomimo uzgodnień dokonanych na poprzedniej sesji Rady Gminy. W związku z różnymi interpretacjami przepisów prawnych należało taką interpretację dołączyć do składanego wniosku. W przypadku wystąpienia dwóch różnych interpretacji przepisów prawnych Przewodniczący Rady Gminy zadeklarował wystąpienie do Wydziału Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o wykładnie tych dwóch interpretacji i to ono będzie dla nas wiążące. Zaznaczył jednak, że podstawą działania Rady Gminy powinna być opinia radcy prawnego obsługującego naszą radę.
P. Janusz Sobolewski - Klub Radnych wystąpił z konkretnym wnioskiem nie załączając projektu uchwały. Radca Prawny Urzędu Gminy stwierdził, że nie jest on zgodny z prawem, mimo to dotychczas nie została określona prawna droga działania w kierunku wprowadzenia przedstawiciela Klubu Radnych do składu Komisji Rewizyjnej. Radca Prawny powinien to uściślić.
Przewodniczący obrad odczytał wniosek złożony przez Klub Radnych. Jeszcze raz wyjaśnił, że wniosek ten był rozpatrywany na poprzedniej sesji rady Gminy. Zostały przedstawione cztery możliwości: odwołania członka Komisji Rewizyjnej, rezygnacji z członkostwa w Komisji Rewizyjnej, rozszerzenia składu Komisji Rewizyjnej, nieuwzględnienie wniosku. W chwili obecnej zaistniał problem interpretacji art. 18a ust.2 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z tym, że żaden członek Komisji Rewizyjnej nie złożył rezygnacji z członkostwa w Komisji Rewizyjnej, wskazano przedstawicielowi klubu radnych, aby złożył konkretny wniosek o zmianę statutu Gminy polegającą na rozszerzeniu składu komisji, załączając projekt uchwały lub wniosek o odwołanie któregoś członka Komisji Rewizyjnej i powołanie swego przedstawiciela, zawierający szczegółową motywację.
P. Marian Zimnoch stwierdził, że tą sprawą powinien zająć się radca prawny Urzędu Gminy.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że radca prawny może przygotować projekt uchwały, natomiast wniosek powinien wypłynąć od Klubu Radnych.
P. Janusz Sobolewski oznajmił, że na następnej sesji zostanie przedłożony wniosek oraz projekt uchwały, a Rada Gminy zadecyduje o powołaniu P. Kazimierza Ignatowskiego na członka Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący obrad zaznaczył, że uchwała sprzeczna ze statutem nie będzie rozpatrywana.
P. Mirosław Kłosek jeszcze raz zaznaczył, że przygotowanie projektu uchwały należy do kompetencji radcy prawnego Urzędu Gminy.
Przewodniczący obrad podkreślił, że w pierwszej kolejności powinien zostać złożony wniosek.
P. Janusz Sobolewski i P. Marian Zimnoch, P. Kazimierz Ignatowski zapytali, dlaczego radca prawny Urzędu Gminy dość często w wygodnym dla siebie momencie opuszcza obrady sesji. W tej chwili Rada Gminy potrzebuje jej opinii, a Pani Jolanta Horba jest nieobecna. Takie postępowanie jest niedopuszczalne, ponieważ została zatrudniona, otrzymuje wynagrodzenie i powinna służyć radą i pomocą. Stwierdzili, że oczekują od niej opinii, na piśmie odnośnie zgodności z prawem wniosku złożonego przez Klub Radnych.
Przewodniczący obrad zapewnił, że radni otrzymają opinię radcy prawnego.
P. Andrzej Horba stwierdził, że jego zdaniem radni, którzy byli nieobecni na poprzedniej sesji rady Gminy, gdzie rozpatrywano wniosek Klubu Radnych nie znają szczegółów odnośnie uzgodnień.
W wypowiedź radnego wtrącił się P. Janusz Sobolewski i P. Marian Zimnoch stwierdzając, że radny Horba nie powinien komentować powyższego, bo nie ma uprawnień do rozliczania radnych z nieobecności ( P. Marian Zimnoch użył wulgarnych słów ). Wyrazili swoje niezadowolenie z postawy radnego Andrzeja Horba zaznaczając, że często przejawia lekceważący stosunek do niektórych radnych
Przewodniczący obrad udzielił radnemu Marianowi Zimochowi upomnienia.
P. Andrzej Horba zaprotestował przeciwko insynuacjom radnych.
Przewodniczący obrad zamknął dyskusję, stwierdzając, że zobowiąże radcę prawnego do udzielenia na piśmie odpowiedzi w tej sprawie.
P. Stanisław Kakareko nadmienił, że większość radnych zna wykładnię prawną, ponieważ P. Jolanta Horba kilkakrotnie wypowiadała się na ten temat. Przypuszcza, że P. Jolanta Horba opuściła obrady sesji z powodu kłótni radnych.
P. Marian Zimnoch stwierdził, że gdyby w tym czasie była obecna radczyni nie byłoby żadnej kłótni. Zaznaczył, że dotychczas nie udzieliła konkretnej odpowiedzi na temat procedury oraz formy złożenia wniosku w tej sprawie. Zapytał Przewodniczącego Rady Gminy, czy Klub Radnych ma wystąpić z wnioskiem do Wydziału Nadzoru Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego o wykładnię prawa odnośnie procedury złożenia wniosku w analizowanej sprawie, czy wystąpić do Rady Gminy z pismem o zmianę w Statucie Gminy.
Przewodniczący obrad wyjaśnił, że Klub Radnych w pierwszej kolejności ma wystąpić z wnioskiem o zmianę w Statucie Gminy.
W związku z wyczerpaniem się dyskusji przystąpiono do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. pkt 8 Interpelacje i wnioski radnych kierowane do Wójta Gminy.
P. Kazimierz Ignatowski, kierując się do Przewodniczącego Rady Gminy zapytał, czy w roku bieżącym będą żwirowane drogi gruntowe. Następnie poprosił Wójta Gminy o sprecyzowanie godzin przyjmowania interesantów, ponieważ mieszkańcy Gminy skarżą się, że często nie mogą zostać przyjęci z uwagi na jego nieobecność. Za przykład podał sytuację, kiedy to sam starał się o spotkanie z Wójtem Gminy.
P. Marian Zimnoch złożył ustne oświadczenie ustne, że rezygnuje z prowadzenia Klubu „ Korona Dobrzyniewo” Uzasadnił to faktem, iż Wójt Gminy nie przelewa środków finansowych na konto klubu, pomimo uzgodnień zapadłych przy konstrukcji budżetu Gminy na 2006r. Przygotował umowę na dzierżawę boiska, w której istnieje zapis, że pieniądze zostaną przelane po podpisaniu umowy. Stwierdził, że traktuje to jako szantaż i manipulację ze strony Wójta Gminy. Poinformował, że w niedzielę ( 30 kwietnia 2006r.) złoży oficjalną rezygnację. Przypomniał, że zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami na konto drużyny KORONA miała wpłynąć kwota 35 tys. zł. do wykorzystania w I półroczu, w miesiącu czerwcu Komisja Rewizyjna miała dokonać kontroli wydatkowania tych środków i w przypadku pozytywnej oceny komisji na konto drużyny miała wpłynąć kolejna kwota tj. 15 tys. zł. Wójt Gminy nie wywiązał się z powyższego. W umowie o przekazaniu dotacji nie ma mowy o przekazaniu kwoty 50 tys. zł., natomiast jest zapis o przekazaniu kwoty 35 tys. zł. na cały rok. W tej sprawie zostały złożone pismo, z prośbą o wyjaśnienie, skierowane do Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy.
Dokumentacja dotycząca umów stanowi załącznik Nr 7 do niniejszego protokołu.
Pismo Gminnego Zrzeszenia Ludowych Zespołów Sportowych w Dobrzyniewie Dużym z dnia 24 kwietnia 2006r. stanowi załącznik Nr 8 do niniejszego protokołu.
Przewodniczący obrad stwierdził, że żadne pismo do niego nie dotarło, sprawa nie jest mu znana. Zapewnił, że po obradach sesji przeanalizuje ten temat.
Zapytał radnych czy, mają inne interpelacje, zapytania kierowane do Wójta Gminy,
P. Janusz Sobolewski poprosił o przedstawienie sytuacji związanej z funkcjonowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków, ponieważ w okresie zimy wystąpiło wiele awarii.
Przewodniczący obrad stwierdził, że zna tylko jeden przypadek, kiedy awaria nastąpiła z winy projektanta. Poinformował, że wszelkie naprawy będą dokonywane w ramach gwarancji, która obejmuje także konserwację urządzenia. Awarie należy zgłaszać do referatu gospodarki komunalnej Urzędu Gminy. Przypomniał, że wcześniej dla właścicieli przydomowych oczyszczalni ścieków zostały przeprowadzone szkolenia z obsługi sprzętu.
P. Grażyna Woźniewska stwierdziła, że uczestniczyła w wiosennym przeglądzie przydomowych oczyszczalni ścieków. Wszystkie usterki zostały wyłapane i zostaną usunięte w terminie do 15 maja 2006r.
Przewodniczący obrad oddał głos Wójtowi Gminy w celu udzielenia odpowiedzi na zgłoszone pytania.
Wójt Gminy na wstępie poprosił o powielenie pism o, o których wspomniał radny P. Marian Zimnoch i przedłożenie ich radnym Gminy.
Przewodniczący obrad odniósł się do kwestii podniesionej przez P. Kazimierza Ignatowskiego, skierowanej do Wójta Gminy. Stwierdził, iż nie sądzi żeby Radni Gminy mieli trudności z kontaktowaniem się z Wójtem Gminy w godzinach pracy Urzędu Gminy w sprawach służbowych, czy publicznych. Określone godziny przyjęć dotyczą interesantów, a nie radnych. Nie mniej jednak mogą zaistnieć sytuacje np. załatwienie spraw pilnych, kiedy przesunięcie terminu nie jest możliwe.
Następnie poprosił Wójta Gminy o ustosunkowanie się do zgłoszonych problemów.
Wójt Gminy wyjaśnił, że:
-
w tej chwili na terenie Gminy nie mamy źródła pozyskania żwiru, istnieją także trudności w sprowadzeniu tego materiału. W tym roku nie będzie żwirowań dróg w sensie globalnym. W ubiegłym roku niektóre drogi były remontowane żwirem złej jakości. Po zimie okazało się, że wymagają naprawy i tylko te są przewidziane do remontu.
-
dnia 31 marca br. P. Kazimierz Ignatowski przybył do Urzędu Gminy w celu spotkania się z Wójtem Gminy. Nie doszło do powyższego, gdyż w tym czasie otrzymałem informację od P. Ewy Wyszyńskiej - Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrzyniewie Dużym o rozpoczęciu ćwiczeń ewakuacji uczniów szkoły na wypadek pożaru. W takiej sytuacji jest określony system działania polegający między innymi na tym, że zostaje powiadamiane Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego, którego jest szefem, Policja, PSP. W czasie ćwiczeń liczy się czas działania, dlatego też, byłem zobowiązany przybyć jak najszybciej na miejsce ćwiczeń. Sprawa ewakuacji dzieci (ok. 700 osób) jest niezmiernie ważna, szczególnie w przypadku istnienia dodatkowego obiektu jakim jest Hala Sportowa. Stwierdził, że jego zdaniem nie istnieją żadne trudności ze spotkaniem się z interesantami jak i radnym.
P. Ignatowski, odnośnie dróg pytał go kilkakrotnie. Aktualnie przeprowadzane jest rozeznanie w sprawie stanu tych dróg. Zadeklarował, że po zebraniu pełnych informacji przyjedzie na miejsce w celu dokonania oględzin,
-
kierując się do P. Mariana Zimnoch odniósł się do pisma dotyczącego braku finansowania klubu KORONA DOBRZYNIEWO. Zgodnie z KPA termin udzielenia odpowiedzi na pismo to 1 miesiąc. Wyraził swoje zdziwienie, że w piśmie nie ma mowy o rezygnacji z prowadzenia klubu. Jeżeli P. M. Zimnoch przedłoży swoją rezygnację to zostanie ona przesłane wg właściwości tj. do Gminnego Zrzeszenia LZS.
Radny Marian Zimnoch stwierdził, że podtrzymuje swoją rezygnację. Oświadczył, że umowy przedłożone przez Wójta Gminy są zredagowane w sposób obciążający jego osobę, z tego też względu dotychczas nie zostały podpisane.
P. Mirosław Kłosek stwierdził, że Wójt Gminy nie wykonuje zaleceń ustalonych przez Radę Gminy odnośnie finansowania drużyny KORONA. Ostatnia umowa przedstawiona do podpisania jest poniekąd formą szantażu. Niektóre zapisy np. dotyczące utrzymania stadiony, czy użyczania drużynom z zewnątrz są nie do przyjęcia.
Przewodniczący obrad - sprawa finansowania drużyny KORONA została wcześniej uregulowana, a sposób finansowania zapisany w uchwale budżetowej na 2006r. Na bazie tych uregulowań istnieje możliwość wnioskowania ze strony klubu o ratalne przekazywanie środków na bieżące działania.
P. Marian Zimnoch poprosił Przewodniczącego Rady Gminy o zapoznanie się z treścią umów przedstawionych przez Wójta Gminy.
Wójt Gminy zwrócił uwagę na fakt, że P. Marian Zimnoch otrzymał do podpisu umowy w listopadzie ubiegłego roku i dotychczas nie wypowiedział się odnośnie powyższego.
P. Marian Zimnoch sprostował powyższe stwierdzając, że w listopadzie ubiegłego roku otrzymał umowę na utrzymanie stadionu, a umowę odnośnie finansowania Klubu KORONA otrzymał tydzień temu. Dodał, że żadnych umów nie musi podpisywać.
Wójt Gminy stwierdził, że P. Marian Zimnoch musi podpisać te umowy.
Przewodniczący obrad stwierdził, że radni mają prawo wystąpić np. w formie skargi na Wójta Gminy w kwestii nie realizowania uchwał Rady Gminy. Na dzień dzisiejszy taki wniosek nie wpłynął. Wpłynęło natomiast pismo w sprawie finansowania drużyny KORONA. Poprosił Wójta Gminy o jak najszybszą odpowiedź na to pismo.
P. Marian Zimnoch jeszcze raz podkreślił, że Wójt Gminy działa niezgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Poinformował, że kwota 5 tys. zł, która wcześniej wpłynęła na konto klubu KORONA została wydatkowana. Poza tym P. Marian Zimnoch włożył własne środki finansowe licząc na to, że kolejna transza środków zostanie niebawem przelana na konto. Niestety pieniądze nie wpłynęły, natomiast otrzymał umowę, wg której zostaną przelane dopiero po jej podpisaniu.
P. Mirosław Kłosek zapytał, kiedy zostaną zwrócone P. Marianowi Zimnoch środki własne poniesione na drużynę KORONA.
Wójt Gminy stwierdził, że nie wiedział, iż na koncie KORONY nie ma środków. Nikt go o tym nie poinformował.
P. Marian Zimnoch przypomniał, że na konto miała wpłynąć w pierwszej transzy kwota 11 tys zł., wpłynęło tylko 5 tys.zł, a 6 tys. ma wpłynąć pod warunkiem podpisania umowy.
Wójt Gminy przypomniał, że P. Marian Zimnoch zobowiązał się do pilotowania spraw związanych z działalnością drużyny KORONA oraz utrzymania stadionu gminnego.
P. Marian Zimnoch zapewnił, że ze swoich zobowiązań się wywiąże, ale do tego są niezbędne środki finansowe.
Wójt Gminy stwierdził, że P. Zimnoch po to żeby rozpocząć realizację swoich zobowiązań musi podpisać przedstawioną mu umowę. Zapytał, dlaczego P. Zimnoch wcześniej nie zgłosił potrzeby uzupełnienia środków na utrzymanie drużyny KORONA, ani nie powiadomił o swojej rezygnacji z prowadzenie klubu.
P. Marian Zimnoch stwierdził, Wójt Gminy dysponujący środkami finansowymi powinien wiedzieć o ich przepływie, a tym samym o tym, że nie ma środków na koncie drużyny. O swojej rezygnacji poinformował na dzisiejszej sesji Rady Gminy.
Wójt Gminy stwierdził, że te informacje wpłynęły za późno.
Przewodniczący obrad- Wójt, jako organ wykonawczy Gminy podejmie stosowną decyzję o zasileniu konta drużyny KORONA do dnia 30 kwietnia 2006r.
Wójt Gminy zastrzegł, że jeżeli w ciągu 1 godziny nie otrzyma konkretnej informacji o braku środków, nie zleci dokonania przelewu.
P. Marian Zimnoch stwierdził, że wszelkie informacje o stanach kont zna pracownik Wójta Gminy tj. Skarbnik Gminy i to on powinien udzielić takiej informacji.
Przewodniczący obrad poinformował, że Wójt Gminy nie musi znać stanu tego konta.
P. Marian Zimnoch wyjaśnił, że zerowy stan konta jest oczywisty, ponieważ wraz z przekazaniem do podpisu umowy wstrzymane zostały wszelkie wpłaty.
Przewodniczący obrad zaproponował sporządzenie wniosku do Wójta Gminy o przekazanie kolejnej transzy dofinansowania, ze wskazaniem potrzeb.
P. Marian Zimnoch oznajmił, że wniosek o dotacje został złożony o wiele wcześniej, zostały ustalone transze wpłat, wszystko było jasne do czasu przedłożenia umowy. Jego zdaniem Wójt Gminy komplikuje całą sprawę i ponosi odpowiedzialność za powstały konflikt. P. Marian Zimnoch zaznaczył, że jego działalność ma formę społeczną, stara się jak najlepiej wypełniać obowiązki radnego służąc dobru mieszkańców, w tym przypadku dobru młodzieży gminnej. Wójt Gminy mu to utrudnia, a powinien być wdzięczny.
Wójt Gminy - wniosek można złożyć tylko i wyłącznie w przypadku, jeżeli wykazany zostanie zerowy stan konta. W przeciwnym wypadku dotacja nie zostanie przekazana.
Ad. pkt 9
Odpowiedzi na interpelacje i wnioski Radnych zostały udzielone w ramach pkt. 8 porządku obrad.
Ad. pkt 10
Wolnych wniosków, zapytań i informacje nie zgłoszono
Ad pkt. 11
Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie XLVII Sesji Rady Gminy.
Protokołowała
Mariola Grzegorczyk
Metryka strony